Skocz do zawartości

I tak i nie.

  • wpisy
    52
  • komentarzy
    204
  • wyświetleń
    50235

O blogu

Cichy kącik, w którym ciszy nic nie zmąci :)

Wpisy w tym blogu

Recenzje: Jak & Daxter Trilogy

Był szop Sly Cooper, przyszedł i czas na duet Jak & Daxter ? kolejna kolekcja odświeżonej klasyki ma szansę trafić do czytników PS3 (ew. na ich dyski, bo istnieje możliwość kupienia tytułu drogą cyfrową). By formalności stało się zadość, napomknę że zestaw zawiera Jak & Daxter: The Prekursor Legacy, Jak II: Renegade oraz Jak 3 ? nie pytajcie o sens zmiany numeracji z rzymskiej na arabską, tak po prostu jest. O pierwszej grze z tej trójki niektórzy mieli szansę poczytać w jednej z moich p

Montinek

Montinek

Jak & Daxter: The Precursor Legacy [recenzja]

Postawmy sprawę jasno. W świecie gier są developerzy oraz Developerzy i myślę, że nikt (a przynajmniej nikt, kto choć trochę obyty jest z konsolami) nie będzie miał wątpliwości, do której kategorii zalicza się studio Naughty Dog. ?Mistrzowie kodu? to metka, jaka przylgnęła do nich na przestrzeni wielu lat ich romansu z kolejnymi generacjami Playstation. W przypadku poczciwego Szaraka sprezentowali nam sympatycznego Crasha Bandicoota, na PS3 triumfy święcą przygody Nathana Drake?a. Co zaś było po

Montinek

Montinek

Angry Birds Space [recenzja]

Są wszędzie. Znasz je ty, zna je twoja koleżanka, zna je nawet twoja matka. Urocze, pierzaste, od paru lat nieustannie prowadzą krucjatę przeciwko wrednym świniom? W sumie troszkę ciężko zorientować się, co zapewniło Angry Birds tak wielki sukces i niezachwianą pozycję lidera wśród gier ?lżejszego gatunku?. Grunt, że ich twórcy, Rovio, najwyraźniej nie spoczęli na laurach. Charakterystyczny krzyk atakujących ptaszysk rozlegnie się na nowo. Tyle, że tym razem ? na przekór sławnemu cytatowi ? usły

Montinek

Montinek

Resistance 3 [recenzja]

Studio Insomniac Games konsekwentnie rozwija swoją markę pierwszoosobowych strzelanin, czyniąc z niej jedną z flagowych serii na Playstation 3. Już po raz trzeci przychodzi nam stanąć naprzeciw hordom Chimer i skonstruowanego przez nie żelastwa. Sytuacja wciąż jest nierozwiązana. Jak to zwykle bywa, mimo ogromnych strat zadanych przez ludzi obca rasa nie ustaje w wysiłkach i stara się doszczętnie wyniszczyć nasz gatunek ? i tak już sprowadzony na margines. Skąd to cholerstwo się wzięło i jak je

Montinek

Montinek

Następna generacja ? czy na pewno tego chcemy?

Playstation 3 i Xbox 360 nie mogą mówić o spokojnym życiu. O ile bowiem słupki sprzedaży jako tako świadczą na ich korzyść, tak rzesze graczy na forach internetowych mogą przyprawić owe konsole o palpitacje procesorów. Że przestarzałe, że słabe i w ogóle ich czas się skończył. Szczególnie krzykliwi w tej materii są posiadacze komputerów, którzy w current-genach (konsolach obecnej generacji) widzą tylko kotwicę obciążającą programistów przy tworzeniu coraz bardziej zaawansowanych gier. Krytyka ta

Montinek

Montinek

Różnice międzyplatformowe

Z reguły nazwa do czegoś zobowiązuje, czyż nie? Od produktu o znanej nam etykiecie oczekujemy znanej nam jakości, nie ważne, jak i gdzie go kupimy. Innymi słowy Nutella w słoiku kupiona w pobliskim spożywczym i Nutella w ogromnym opakowaniu z supermarketu to ten sam, szatańsko słodki krem czekoladowy. Byłoby troszkę dziwnie, gdyby jedna z nich miała klasyczny smak kakao i orzechów, a druga domieszkę truskawek i malin, czyż nie? A w świecie gier wideo takie precedensy są na porządku dziennym ? i

Montinek

Montinek

Trine 2 [recenzja]

Dobry bajarz ma to do siebie, że nawet najbardziej banalną historią jest w stanie skupić wokół siebie liczne grono słuchaczy, z niecierpliwością wyczekujących jego następnych słów. Kierując się tym kryterium śmiem twierdzić, że twórcy z Frozenbyte są najlepszymi bajarzami w świecie gier. Trine 2, choć jest produkcją przeznaczoną do cyfrowej dystrybucji, jakością oraz wykonaniem może zawstydzić niejeden ?pudełkowy? tytuł. Tak jak prosta opowiastka bywa ciekawsza od grubej książki? Jak wskazuje n

Montinek

Montinek

QTE ? czasem warto zaszaleć

Quick Time Event ? element wiecznego sporu pomiędzy entuzjastami efektowności a tymi, którzy pragną pełnej kontroli nad tym, co robią. W sumie wydaje się być rzeczą nie tak dawną? A warto wspomnieć, że towarzyszy nam już od ponad dekady, kiedy to po raz pierwszy na tak szeroką skalę rozwiązanie to zastosowano w grze Shenmue na Dreamcasta. Odpowiedzialny za to działanie (i obmyślenie chwytliwej nazwy QTE) był Japończyk imieniem Yu Suzuki. Ale nie będę Wam zawracał głowy jakimiś skośnookimi ? choc

Montinek

Montinek

Narracja... Bez narracji?

To pozornie paradoksalne sformułowanie chodzi mi po głowie od dłuższego czasu i nie daje chwili spokoju. Poprawka ? od momentu rozpoczęcia mojej znajomości z piątą częścią The Elder Scrolls, osławionym Skyrimem Bethesdy. Gra ta w stopniu po stokroć większym niż w poprzednich produkcjach tego studia stawia na żyjący swoim życiem świat? Przy czym nie jest on pisany pod historię wymyśloną przez scenarzystów. Ba, historia nie jest pisana pod ten świat. To świat pisze historię! Rzecz w tym, że uwaga

Montinek

Montinek

Arcade: pure essence of gaming

Gry to zdecydowanie niezwykłe medium. Dlatego ja oczekuję od nich rzeczy niezwykłych? I bynajmniej nie mówię tu o niezwykłej grafice, na której zależy wielkiej rzeszy graczy, jak mawia internetowa mądrość. O nie. Cenię sobie niezwykły polot przy kreowaniu wirtualnego świata; szukam zapierających dech w piersiach historii, przeżyć, które będą mnie zmuszały do refleksji długi czas po odejściu od ekranu. Jednak nic nie zmieni faktu, że największe spełnienie przynosi totalna rozpierducha na ekranie.

Montinek

Montinek

Rayman Raving Rabbids 2 [recenzja]

To, co swego czasu Ubisoft uczynił z marką Rayman, wśród najbardziej zagorzałych fanów bohatera bez kończyn wywołało falę zawałów i wylewów krwi. Zamiast pełnokrwistej platformówki otrzymali oni? Zestaw minigier. Pierwszy Rayman Raving Rabbids zrywał z wieloletnią tradycją na rzecz krótkich, acz sympatycznych konkurencji (tworzonych głównie z myślą o Nintendo Wii). I chociaż jestem zwolennikiem tzw. starej szkoły, przy tamtej gierce bawiłem się wyśmienicie ? była to istna perełka w gatunku party

Montinek

Montinek

Dziedzictwo elektroniczne

Do nie tak dawna sprawa ze światowym dziedzictwem ludzkości wydawała się być stosunkowo prosta. Jakiś budynek miał wystarczająco dużą wartość kulturową (i sporą liczbę wiosen na karku) ? trafiał na listę. To samo z rzeźbami, całymi fragmentami miast, elementami środowiska naturalnego, itd. Co więcej, żeby nie dyskryminować twórców innych od architektów, budowniczych i, bądź co bądź, matki natury, od roku 2001 UNESCO prowadzi listę arcydzieł ustnego i niematerialnego dziedzictwa ludzkości. Kto wi

Montinek

Montinek

The Darkness [recenzja]

Każdy z nas nosi w sobie ukryty mrok. Chociaż na co dzień wyglądamy na opanowanych, przychodzą chwile, gdy w gniewie stajemy się właściwie innym człowiekiem, skorym do wybuchów, agresji i wyrządzania krzywdy nawet najbliższym. To zgoła normalne. Gorzej, gdy całe to zło zaczyna żyć własnym życiem, przybiera postać potwornych gadzich głów i do szaleństwa łaknie krwi. Taki niecodzienny los spotkał właśnie Jackiego Estacado w dniu jego dwudziestych pierwszych urodzin. I zdecydowanie lepiej dla świat

Montinek

Montinek

ANNO 2070 - KONKURS

Towarzysze! Zaniepokojony ostatnimi manifestacjami ekologicznych aktywistów spod znaku Eco, rząd frakcji Tycoon czuje się w potrzebie wystosować do Was apel nadzwyczajny. Nie ma żadnego powodu, dla którego warto by przejść do opozycji. Jeśli ktoś nie miał okazji zapoznać się z hasłami głoszonymi przez zielonych, niech się nie fatyguje ? w skróconej i odpowiednio zredagowanej dla obywateli formie zostaną one przytoczone w tym tekście. Mit pierwszy: Globalne ocieplenie to śmierć Ziemi. Wszyscy

Montinek

Montinek

Kanapowe granie

Łojenie skóry sztucznej inteligencji jest zabawne. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z bytem o niezwykłej autonomii, dzielnie stawiającym moc układów scalonych przeciwko naszym białkowym? Chociaż równie dobrze może to być SI na poziomie mrówki, za to w tej samej liczbie osobników. Tak czy owak, gry mogą zapewnić wyzwanie, jakiego wiecznie poszukujemy. Dodajmy do tego grafikę wypłukującą gałki oczne z naszych głów i właściwie niczego więcej nam nie trzeba. Czy aby na pewno? ?Mieć wszystko, a nie m

Montinek

Montinek

Mass Effect [recenzja]

Na obraz każdej gry składają się dziesiątki, jeśli nie setki elementów. Zasada ta sprawdza się zwłaszcza w przypadku RPG-ów, gdzie znaczenie ma zarówno wciągająca, dopracowana w najmniejszym szczególe rozgrywka, jak i oplatająca wszystko fabuła ? tak dobra, by mogła stanowić materiał co najmniej na książkę. Gry BioWare jak dotąd były idealnymi przykładami takich doskonale naoliwionych maszyn, gdzie żadna zębatka nie była tknięta nawet śladem rdzy, a wszystko śmigało jak w szwajcarskim zegarku. M

Montinek

Montinek

RPG, czyli decyzja należy do mnie

Spotykałem się z wieloma opiniami, co przede wszystkim składa się na obraz gry fabularnej. Jedni wymieniają kolumny tabelek ze statystykami i rzucane gdzieś poza zasięgiem naszego wzroku kości, inni zamiast cyferek wolą oglądać swego bohatera zakładającego coraz to lepszy ekwipunek. Większość jednak, w tym i ja, klasyczne RPG utożsamia przede wszystkim z kształtowaniem charakteru postaci na tle historii? Zależności pomiędzy nami, a żyjącym gdzieś w bebechach konsoli / komputera światem. Celowo u

Montinek

Montinek

Zburzyć czwartą ścianę

?Chwila prawdy zbliżała się nieubłaganie. Diogenes, póki co głoszący wystudiowaną przemowę, w głębi już szykował się do bodajże najodważniejszego kroku w jego teatrze od czasu wprowadzenia trzeciego aktora. Zbliżył się do krańca sceny i zamarł w dramatycznej pozie, podczas gdy jego partner lamentował nad losem odgrywanej postaci. W końcu, nadeszła chwila prawdy. Kości zostały rzucone ? pomyślał, nie zdając sobie sprawy, że te same słowa wypowiedziane zostaną parę wieków później, w zgoła bardziej

Montinek

Montinek

Resistance 3 Multiplayer - Pierwsze wrażenie

Najcięższym działem Playstation 3, wytaczanym przeciwko tytułom ekskluzywnym konkurencji od zarania dziejów była seria Killzone. To właśnie ona brała na barki ciężar walki z Gears of War, konkurując o miano najostrzejszej strzelaniny. Gdzieś z boku trzymało się niepozorne Resistance, teoretycznie próbujące nawiązać walkę z Halo (również laserki-blasterki, że się tak kolokwialnie wyrażę, jako tytuł sci-fi raczej bliżej fikcji), w praktyce zawsze stojące w cieniu. W każdym bądź razie do teraz. Wyp

Montinek

Montinek

Otwórz oczy - jak gracz winien widzieć świat

Nie da się ukryć, że perspektywa pierwszej osoby zdominowała obecnie gry. Pomijając fakt, że doskonale się sprawdza w strzelaninach ? a te są obecnie na szczycie popularności ? wykorzystuje się ją również w grach role playing, wielu przygodówkach oraz oczywiście jako widok z oczu kierowcy we wszelkiej maści wyścigach. Przed FPP nie można uciec, nikt z resztą nie ma zamiaru. Umiejscowienie kamery w głowie kierowanej postaci można przyrównać do popularnego w grach o samochodach widoku ?ze zderzaka

Montinek

Montinek

Krocząc doliną niesamowitości

Próby odwzorowania człowieka podejmowane są wszędzie. Na gruncie filmów opartych o animację komputerową, wszelkich gier, czy nawet tuż obok nas ? w postaci humanoidalnych robotów (wizjonerzy chcieliby już krzyknąć: androidów). Efekty, choć jeszcze do niedawna co najmniej pokraczne, dziś zaczynają budzić coraz większy podziw. W każdym bądź razie powinny. Czasem jednak coś jest nie tak? Imitacja homo sapiens, którą mamy przed sobą, teoretycznie jest w pełni poprawna. Oczy, nos i usta na swoich mie

Montinek

Montinek

Ratchet & Clank: Quest for Booty [recenzja]

Z reguły prawdziwe skarby znaleźć można ukryte tylko w skrzyniach? Ewentualnie w pudełkach na sklepowych półkach (które, rzecz jasna, trzeba splądrować, jak na porządnego pirata przystało). Ostatnio jednak coraz więcej mawia się o dobrach, które możemy jedynie wyłowić z jakiejś ?sieci?, czy jak też to te portowe szumowiny nazywają. Sypnąć złotem za coś, czego nawet nie można dotknąć? Dobre dla szczurów lądowych ? tak sądziłem, póki sam tego nie wypróbowałem. Nie wiem, czy to voodoo, czy inne dia

Montinek

Montinek

Fenomen II wojny światowej

Chmury przysłaniające niebo, unoszący się w powietrzu zapach dymu i spalenizny. Zapach śmierci. Niepozorna łódka desantowa, jedna spośród setek, dobija do brzegu. Żołnierze szybko otwierają właz, jedni ledwo trzymający karabin, jeszcze inni ledwo trzymający się na nogach. Jak na ironię oddalony o dziesiątki metrów CKM postanawia przywitać ołowiem akurat ich. W takich chwilach zwykli ludzie oddzielają się od bohaterów? Ten sugestywny obrazek to pamiętny D-Day, szturm na plażę Omaha. Wydarzenie h

Montinek

Montinek

Zabójcy królów, smoki i popijawy, czyli Wiedźmin 2

Czy przeznaczenie wyobrażasz sobie jako siłę determinującą losy każdego bytu we wszechświecie, czy też traktujesz je jedynie jako niewielką metkę sugerującą, do czego jesteś stworzony, z całą pewnością zdajesz sobie sprawę z jednego. Sprawiedliwości w tym zjawisku za grosz. Podczas gdy inni wiedźmini przechodzili normalną mutację (jak na warunki wiedźmińskie) i wiedli spokojny, pełen polowań na monstra żywot, skończony gdzieś między kłem, a siekaczem wywerny, Geralta los doświadczył wyjątkowo ci

Montinek

Montinek

Quo Vadis, Nintendo?

Nietrudno zauważyć, że wśród wielkich naszej branży ostatnio nastała moda na krytykowanie obecnych konsol, panującego w świecie gier zastoju. I choć powiem szczerze, że nie do końca podzielam to zdanie, w jednym muszę im przyznać rację ? PS3 i X360 już nie tyle są prześcigane przez komputery, co dławią się zostawionym przez nie kurzem. Wszyscy widzieliśmy Battlefield?a 3 w wersji PC, nieprawdaż? Co więcej, sami twórcy gier nieustannie wypowiadają się o potrzebie wprowadzenia nowej generacji (daj

Montinek

Montinek

×
×
  • Utwórz nowe...