Jump to content

Blogs

Jak gry wywołują sztuczne poczucie winy

Shepard nie miał wyboru. Czas czytania: 5 min   Przez sztuczne poczucie winy rozumiem takie, które wynika z wydarzeń, na które gracz nie miał wpływu. Klasycznie najpierw muzyka do czytania. Mass Effect 2 rozpoczyna się tak, jak przykazał Hitchcock - od trzęsienia ziemi. Nasz okręt kosmiczny zostaje zniszczony, załoga rozbita, a komandor Shepard wyrzucony w kosmos, gdzie umiera z powodu braku tlenu. Wskrzeszeniem naszej postaci zajęła się grupa Cerberu

Przemyslav

Przemyslav in Rozkminy

I see only darkness...

Za nieco ponad tydzień odbędzie się Halloween. Następnie, zgodnie z tradycją, będziemy odwiedzać groby naszych Bliskich z okazji Wszystkich Świętych oraz Dnia Zadusznego. Sądzę zatem, że to najlepszy moment, by zająć się grobami oraz zaświatami w grach. I, powiem szczerze, moim zdaniem nie jest zbyt różowo. Spójrzmy na takie Shadowlands z World of Warcraft. Gdybym faktycznie żył i umarł w Azeroth to chyba bym się zabił w tamtejszych zaświatach. Bo jakie są opcje? Niby długi sen w kokonie w

MajinYoda

MajinYoda in z życia NPC

Krótka rekomendacja wartościowych kanałów na YouTube

Wykorzystany właściwie, YouTube może posłużyć jako całkiem dobra platforma edukacyjna. Czas czytania: 4 min   Wpis ten będzie niejako rozwinięciem opisu mojego profilu na PPE i siłą rzeczy kilka kanałów się tutaj powtórzy. Co nie znaczy, że nie będzie kilku nowych. Pewnie większość z nich i tak już znacie. Kategorie dobrałem na oko, żeby Ordnung jakiś był. Najpierw, rzecz jasna, muzyka. I nie, ten wpis nie jest pretekstem, aby posłuchać więcej soundtracku z Ori. Wcale.

Przemyslav

Przemyslav in Różności

Ranking Asasynów

Niedawny wpis @Przemyslav uświadomił mi, że powinienem zrobić prywatny ranking gier z serii Assassin’s Creed. Oto i on. Oczywiście, brałem pod uwagę tylko te produkcje, które ukończyłem. Uwaga – będą spoilery! 11. Assassin’s Creed Unity Ta część może nie była jakaś super słaba, ale coś musi znaleźć się na dnie listy, prawda? Szczególnie, że w tej części ani protagonista (czyli Victor Arno Dorian – samo jego imię mnie z jakiegoś powodu irytuje ) ani fabuła nie były jakoś pociągają

Do (czytelników i redakcji) CDA *(znalezione na poczcie ;)

Dziś siedzę po ponad dwudziestu latach i wylewam siódme żale mam nadzieję nie jak z seriami filmowych hitów z Wami nie będzie. Na E3 nie jadą. Jak jadą to kogo to interesuje. Jest YouTube. Są youtuberzy. Żeby zobaczyć dynamiczne oświetlenie w Doom 3 prosiłem gwiazdora o obecny wtedy numer CDA nie ze względu na dołączony prezent-etui na CD, a na okładkę która zwiastowała gwarantowany szok z podniety na widok (jak to już z powodami do wyrzutów na łamach Action Redaction bywało często - jak z pełni

tidas88

tidas88 in Sentymenty

Jak zrobić dobry backtracking i nie zdenerwować graczy?

Nie ma to jak wrócić do miejsca, które się nie zmieniło, aby zobaczyć, jak bardzo zmieniłeś się ty sam – Nelson Mandela Czas czytania: 11 min   Jedni go nienawidzą, innym on nie przeszkadza, a jeszcze inni nawet lubią - mowa o backtrackingu. Jest to element gameplayu, kiedy celowo wracamy do lokacji, w której już byliśmy. Może znaleźliśmy klucz do pomieszczenia, obok którego przechodziliśmy dwie godziny temu. Może wracamy, aby wymaksować daną planszę. A może dlatego, że wymaga t

Przemyslav

Przemyslav in Rozkminy

Starość czyli opowieść o tym jak zacząłem robić nowe rzeczy

Starość. Straszne słowo, bałem się go, dalej się go boję. Jednak ten strach wzbudził we mnie coś czego się nie spodziewałem. Przestałem lękać się innych rzeczy które do tej pory wzbudzały we mnie konsternacje. Gadam tak o tej starości jakbym miał co najmniej 80 lat i pisał już testament. Mam o 50 mniej jednak pierwszy raz w życiu doświadczyłem takiego uczucia. Dlatego wziąłem się do roboty, zakasałem rękawy i wziąłem byka za rogi. A tym bykiem w moim przypadku jest nauka tworzenia gier wideo.

Chciałbym być… spychologiem...

Widziałem już w życiu różne "badania" spychologów, o czym doskonale wiecie ;). Ale jeszcze nigdy nie widziałem czegoś takiego... Przed Wami artykuł Henryka Nogi pt. „Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających” (2013). Co ciekawe, ten tekst odrobinę przypomina inny artykuł tego autora - z 2010 roku - który opisywałem tutaj. Naturalnie, nie dokonywałem żadnych zmian stylistycznych czy gramatycznych. Gotowi? Autor zagaja we Wstępie. Powołuje s

MajinYoda

MajinYoda in MSM

Assassin's Creed II - re-recenzja. Sequel, który zdefiniował gatunek

- Mamy dobre życie, bracie. - Najlepsze. Oby się nigdy nie zmieniło. - I oby nigdy nie zmieniło nas. Czas czytania: 6 min   Tymi słowy rozpoczęła się ta odsłona Assassin’s Creed, która ustanowiła pewien standard nie tylko dla reszty serii, lecz także dla wielu innych gier akcji z otwartym światem. W swoim czasie jednak był to przede wszystkim świetny sequel, wzbogacający doświadczenie znane z „jedynki” (o którym możesz poczytać tutaj) na niemal każdym polu.   Ubiso

Nie ma za krótkich gier

Każdy może mieć opinię na temat sznura albo innej liny. Zazwyczaj, to kwestia potrzeb i osobistych preferencji decyduje o tym, którą linę uważamy za lepszą, a podczas oceny produktu będziemy zwracać uwagę na materiał, grubość, jakość wykonania. Oraz długość. Zadziwia mnie, że niejednokrotnie wygłasza się negatywną opinie głównie ze względu na długość, gdyż z mojego doświadczenia wynika, że nie ma za krótkich lin. Tak samo, jak nie ma za krótkich gier.   W dwunastym numerze CD-Action z

Demonir

Demonir in Gry

0k0ń

Przy okazji ogrywania Watch Dogs: Legion (którego recenzję zamieściłem tydzień temu) zastanowiłem się nad tajnymi organizacjami, które pojawiają się w grach. I wydaje mi się, że londyński DedSec jest dobrym punktem wyjścia. Ostrzegam jednak, że w tym wpisie pojawi się kilka spojlerów z różnych gier . Zaczynając od hakerów – sposób, w jaki pozyskują nowych agentów był dla mnie kuriozalny. Gdyby na ulicy podszedł do mnie typek, twierdząc, że należy do organizacji hakerów i przydałyby im się m

Serbia, doniczka i stojaki z Ikei - jak powstał Hellblade: Senua's Sacrifice?

Aktorstwo to dla mnie najgorszy koszmar, unikałam go od zawsze, nawet w szkole. (…) [Przy powstawaniu Hellblade’a] musiałam grać przed kolegami, czego bardzo się wstydziłam i stale prosiłam, żeby się odwrócili albo zgasili światło. – Melina Juergens o graniu tytułowej roli w Hellblade: Senua’s Sacrifice. Czas czytania: 13 min.   Ninja Theory to studio odpowiedzialne między innymi za Heavenly Sword, DmC: Devil May Cry oraz Enslaved: Odyssey to the West, któremu Eugeniusz Siekiera d

Przemyslav

Przemyslav in Różności

Ubisoft mnie zaskoczył!

Witajcie po wakacjach! Może zabrzmi to banalnie, ale – moim zdaniem - rok 2020 był bardzo dziwny. Pierwszy raz w życiu zwichnąłem kostkę, do tego: pandemia, lockdowny, zamykanie i otwieranie lasów… Oraz nowy Assassin’s Creed o podtytule Valhalla. Jak wiecie, jestem wielkim fanem gier z tej serii. Tym większym szokiem było dla mnie, że – choć przygody Eivor nie są złe – jeszcze tej części nie ukończyłem (i nie mówię tu o DLC, których nawet nie tknąłem). Co dziwniejsze - o wiele więcej

MajinYoda

MajinYoda in recenzja

Dlaczego uparcie gramy w kiepską grę?

Macie czasem tak, że oglądacie jakiś film, który z każdą minutą schodzi do poziomu poniżej poziomu, lecz mimo wszystko dalej siedzicie przed telewizorem w nadziei, że potworne krapiszcze okaże się jednak warte waszego czasu? Czas czytania: 5 min.   Gdybym miał zgadywać, powiedziałbym, że tego typu zachowanie wywodzi się ze szkoły. Jest konkretny zestaw lektur, który musisz przeczytać. Czy ci się to podoba, czy nie. Zacząłem się jednak zastanawiać: dlaczego uparcie gramy w g

Przemyslav

Przemyslav in Rozkminy

Hipoteza tempa przepisem na dobrą grę

Istnieje pewna hipoteza związana z tworzeniem jak i odbieraniem gier video. Hipoteza owa głosi, że gra, której nadano tempo, musi tempo utrzymać, gdyż w momencie jego całkowitej utraty… stanie się niegrywalnym babolem, który chcesz szybko wyłączyć i zająć się lepszym zajęciem, jak choćby układanie puzzli przedstawiających jednolicie białą ścianę.         Mogłem zmyślić tę hipotezę i bez najmniejszych problemów można ją obalić, ponieważ nie ma uniwersalnego zastosowania,

Demonir

Demonir in Gry

Ognisko, radio, F5 - jak zapisujemy stan gry?

Autentyk: podczas pisania tego tekstu mignął mi prąd w domu. Gdy otwarłem dokument z powrotem okazało się, że z jakiegoś powodu nie da się go odczytać. Gdybym tylko mógł wtedy zrobić quick load! Czas czytania: 14 min.   Kiedy w Gothicu chciałem opróżnić cudzą skrzynię, zawsze wciskałem najpierw F5, żeby zapisać. Gdyby w trakcie otwierania zamka złamał mi się wytrych, mógłbym wtedy łatwo wczytać grę i spróbować ponownie. Obiecałem sobie, że będę tak robił, dopóki nie uzbier

Przemyslav

Przemyslav in Rozkminy

Koniec gry #69 - Dishonored z dodatkami

Dishonored + The Knife of Dunwall + The Brigmore Witches Data pierwszej sesji: 3.05.2021 r. (właściwie wcześniej, ale nie wiem jak sprawdzić kiedy, a i tak nie zrobił się zapis, więc praktycznie od początku). Data ostatniej sesji: 21.08.2021 r. (podstawka), 5.09.2021 r. (The Knife of Dunwall), 11.09.2021 r. (The Brigmore Witches) Czas gry: 131 dni. (4 miesiące i 8 dni) Czas spędzony w grze: 37 godzin (23 godziny podstawka, 6 godzin The Knife of Dunwall, 8 godzin The Br

SerwusX

SerwusX in Koniec Gry

Assassin's Creed - re-recenzja. Powrót do twierdzy Masjaf

Współczesne sandboksy mogłyby się wiele nauczyć od swojego przodka. Czas czytania: 9 min.   Pierwszy Assassin’s Creed wypada ciekawie w porównaniu z trylogią Prince of Persia. Abstrahując od tego, że miała to być kolejna część cyklu o Księciu, tytuł ten pozwala graczowi robić mniej więcej to samo, lecz w otwartym, tętniącym życiem świecie. Jeśli spojrzymy na grę jako całość, widać kilka ciekawych decyzji projektowych, które przepięknie łączą się z opowiadaną historią. Najpierw jed

Gothic - recenzja. Witamy w Kolonii!

Powiedzmy sobie szczerze: przyszedłeś tutaj tylko dlatego, żeby móc poczytać tekst o Gothicu. Bez spoilerów. Czas czytania: 21 min   Gothica można żartobliwie przedstawić jako „najbardziej polską grę zagraniczną”. Mało który tytuł cieszy się w Polsce taką (niesłabnącą zresztą od lat!) popularnością. Dowodem tego są między innymi rozmaite przeróbki oraz obszerne mody, na czele z powstającymi „Kronikami Myrtany” oraz „Dziejami Khorinis”. Mógłbym teraz napisać, o co w grze chodz

Jak sprzedałem osiem gier i stary aparat - część II

„30 zł i jest moja” Czas czytania: 10 min   Ostatnią razą pisałem o początkach mojej przygody ze sprzedażą gier. O tym, jak z początku chciałem oddać je do sklepu, a potem pozbyć się ich przez Allegro. Wreszcie jednak odkryłem OLX, a zaprzyjaźnienie się z nim okazało się dobrą decyzją. Więcej o tym możecie przeczytać tutaj. W tej części znajduje się ciąg dalszy przygód na OLX. Najsampierw powiem tylko, że ten wpis nie jest żadną rekomendacją dotyczącą handlu grami. Rozwiąz

Dodatki do gier lepsze od podstawki cz. 2

Chociaż Anno 1404 to jedna z najlepiej przyjętych odsłon serii to miała swoje mankamenty. Zaliczyć do nich można m.in. brak sabotaży (a przecież w końcowej misji kampanii nasz rywal stosuję truciznę) czy też absurd z żebrakami. Niby możemy ich nie przyjąć, ale po paru odmowach mogą nagle zając nam jakąś wyspę, gdzie produkujemy np. piwo. Wyjścia mamy dwa, wysłać wojsko lub zapłacić im i przyjąć ich do miasta. Tylko skąd do licha żebracy nie posiadający niczego wytrzasnęli nagle broń i zbroje? Na

goliat

goliat in Gry

Dodatki do gier lepsze od podstawki cz.1

Dzisiaj o nowych historiach fabularnych do np. Skyrima mówimy DLC, ale kiedyś funkcjonowało pojęcie dodatek do gry. Jedne wymagały podstawowej wersji, inne nie. Z jakością to bywało różnie, ponieważ  za takie add ony odpowiadały zupełnie inne studia, czasem pierwotny zespół pełnił rolę konsultanta, ale główną siłą napędową były firmy trzecie, szczególnie widać to były w latach 90 XX wieku i pierwszej dekadzie XXI.  Ranking dotyczy dodatków, które miałem okazję osobiście zagrać, więc zaczynajmy w

goliat

goliat in Gry

Książę Persji i wielki finał

Takiego powrotu do domu nie życzyłbym największemu wrogowi. Czas czytania: 9 min   Akcja Prince of Persia: The Two Thrones zaczyna się dokładnie tam, gdzie skończyło się Warrior Within. Książę pokonał Dahakę i, uwolniony od złowieszczego fatum, powraca do rodzinnego Babilonu razem z Kaileeną. Sytuacja byłaby do pozazdroszczenia, gdyby nie to, że… Ich oczom ukazuje się płonące miasto, najechane przez nieznanego wroga. Łódź zostaje zniszczona, Kaileena porwana, a Książę ponowni
×
×
  • Create New...