Skocz do zawartości

Random Sanity

  • wpisy
    387
  • komentarzy
    1419
  • wyświetleń
    255637

Tour de cRPG #5 - Sokoły Millenium


Rankin

817 wyświetleń

Tytuły wczesnych lat dwutysięcznych kontynuowały trend rozpoczęty przez Fallouta - więcej dialogów, mniej trudności. 3D przeżywało rozkwit, a jego zastosowanie już rzadko kiedy kłuło po oczach...

Icewind Dale

2000 Black Isle

System: Windows

Gatunek: cRPG/hack'n'slash

Przystępność: przeciętna

Brutalność: powyżej przeciętnej

Oprawa: przeciętna

Za co: najlepsza i najbardziej grywalna pozycja na Infinity Engine

Icewind zjawia się jako jedyna z gier na IE, a to dlatego, że jest po prostu najbardziej dopracowana - wszystko jest zapięte na ostatni guzik, część growa nie jest traktowana po macoszemu, jak w P:T, mapy nie są pustymi planszami z tuzinem xvartów do przejścia, jak w BG, walki nie są łamigłówkami z kategorii "jaka sekwencja zaklęć zrobi coś wrogowi", jak w BG2, wreszcie system współgra z silnikiem, nie tak jak w IWD2. I choć większość gry to cięcie z siekaniem, do dialogów też się przyłożono - po raz chyba pierwszy brane są pod uwagę klasy postaci w dialogach, tak więc np. zła istota nie wykiwa paladyna mogącego wykryć zło.

Galeria

Final Fantasy IX

2000 Square

System: Playstation

Gatunek: jRPG

Przystępność: duża

Brutalność: przeciętna

Oprawa: dobra

Za co: klasyk gatunku, nie tak ponura jak poprzednie części, a zarazem nie tak bezmyślnie cukierkowa, jak niektóre inne jRPG

Final Fantasy, po prostu. Po trzech odcinkach z srsbsnss fabułami przyszła pora na odtrutkę w postaci bystrego bohatera, sporych doz humoru i świata fantasy. IMO najlepszy Final od czasu piątki.

Galeria

Summoner

2000 Volition

System: PC / Playstation 2

Gatunek: cRPG/hack'n'slash

Przystępność: przeciętna

Brutalność: przeciętna

Oprawa: przeciętna

Za co: obszerne i bardzo dobrze przygotowane tło i fabuła

Summoner jest w zasadzie "jedynie" cRPG 3D, ot takim wczesnym tytułem z PS2, wizualnie nie dorównującym nawet niektórym pozycjom z PS1. Godny jest uwagi ze względu na niesztampową fabułę i niezwykle obszerne, a w całości autorskie, lore. I oprawę muzyczną, którą anglosas określiłby jako

.

Galeria

Anachronox

2001 Ion Storm Dallas

System: Windows

Gatunek: jRPG/przygodówka

Przystępność: przeciętna

Brutalność: przeciętna

Oprawa: przeciętna

Za co: zgrabny, a zarazem całkiem grywalny pastisz jRPG, pełen oryginalnych pomysłów

UAnachronox jest ewenementem - w sferze mechanicznej jest jak najbardziej klasycznym jRPG, okrutnie, mogłoby się zdawać, podobnym chociażby do Final Fantasy IX. Gdy spojrzeć na fabułę jednak, widać absurd wymieszany z powagą i filmem noir w ciekawych proporcjach. Z jednej strony - pechowy detektyw ze złamaną karierą, martwa sekretarka, ratowanie wszechświata, z drugiej - ów detektyw ma gigantyczne ego i równie wielkie problemy z ortografią, a towarzyszyć mu będzie między innymi superbohater-alkoholik i skurczona planeta. Inne standardy gatunku również zostają potraktowane w dość specyficzny sposób, choćby radioaktywne gryzonie jako odnawiacze magii, czy TACO - Totally Arbitrary Collectible Objects. IMO na plus należy zaliczyć też zaakcentowanie elementów przygodówkowych w stopniu większym, niż "idź tam i obejrzyj cutscenkę" dominujące w jRPG.

Galeria

Arx Fatalis

2002 Arkane Studios

System: Windows

Gatunek: FPP cRPG

Przystępność: poniżej przeciętnej

Brutalność: przeciętna

Oprawa: poniżej przeciętnej

Za co: spadkobierca Ultimy Underworld - labirynt podziemi, walka, fabuła i... gracz

Arx Fatalis jest pozycją budzącą nieco mieszane uczucia - owszem, jest to spadkobierca znanego i cenionego - a w tym zestawieniu pominiętego, tak jak i reszta Ultim - Ultima Underworld, owszem, jest bardzo sandboxowa w swoim podejściu i premiuje grzebanie po zakamarkach, tak jak Gothiki, ale... Jest wyraźnie niedoszlifowana. System magii przez pierwsze parę godzin brzmi genialnie (rysowanie własnych run!), ale potem zaczyna męczyć. Walka jest gdzieś na poziomie Daggerfalla. Interfejs jest mocno niewygodny w użyciu, szczególnie dziennik... zaś całość graficznie jest jakieś trzy lata w plecy, choć i w 1999 wychodziły lepiej wyglądające pozycje. A w przypadku 3D, szczególnie tego wczesnego 3D, to czuć i to boli, choćby nie wiem jak się deklarować, że grafika jest najmniej ważna.

Galeria

Divine Divinity

2002 Larian

System: Windows

Gatunek: cRPG izometr

Przystępność: przeciętna

Brutalność: powyżej przeciętnej

Oprawa: powyżej przeciętnej

Za co: z pozoru hack'n'slash, przy bliższym zapoznaniu oferuje mnóstwo dialogów, dużą wolność i gigantyczny świat gry

Divine Divinity jest hack'n'slashem. Hack'n'slashem z rozbudowanymi drzewkami dialogowymi, z questami o wielu rozwiązaniach, z wielkim światem czekającym tylko, aby go przemierzyć. Jak olbrzymim? Tak na oko, koło setki godzin zwiedzania.

A każdy RPG, w którym można nosić w kieszeni łóżko, a po aktywowaniu pewnego kodu - cały dom, ma u mnie plus :cheesy:

Galeria

18 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Niedawno sobie instalowałem Septerrę w ramach nostalgii.

Krótko mówiąc: zrzynka z Chrono Trigger, ze słabym interfejsem, oraz obrzydliwie długimi i stanowczo przyczęstymi walkami.

Link do komentarza

Wiem, że w bodajże Beyond Divinity szło zabrać do ekwipunku materac, który służył za łóżko. A w DD dało się 'wziąć' stóg siana, który po rozłożeniu w ekwipunku pozwalał na odpoczynek. Chyba, że masz na myśli 'łóżko łóżko', takie wielkie z nogami :P

Link do komentarza
A w DD dało się 'wziąć' stóg siana, który po rozłożeniu w ekwipunku pozwalał na odpoczynek. Chyba, że masz na myśli 'łóżko łóżko', takie wielkie z nogami

Możliwe, że myślimy o tym samym - to, o którym mówię, jest w domu na północ od przeklętego opactwa. Aczkolwiek to bug :V

Może się mylę, ale FF IX chyba na pieca nie było :o

Ups -_-'. Do dziś pamiętam, że było recenzowane, a przynajmniej obszernie opisywane w jakimś czasopiśmie z grami pecetowymi - CDA, io, albo Gamblerze.

Link do komentarza
Ups -_-'. Do dziś pamiętam, że było recenzowane, a przynajmniej obszernie opisywane w jakimś czasopiśmie z grami pecetowymi - CDA, io, albo Gamblerze.

Była, ale część VIII ;-) I to własnie w 2000 roku. Nie o nią ci chodziło?

Link do komentarza

@Amdarel - że VIII (i VII) były na PC, to wiem :). Jestem jednak na 99% pewien, że w którymś czasopiśmie o grach PC z okresu 1999-2000 widziałem obszerny artykuł poświęcony dziewiątce, z tabelkami poświęconymi postaciom itd. A IX nie sposób pomylić z jakimkolwiek innymi Finalem.

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...