Skocz do zawartości

Pomoc Szkolna - przedmioty ścisłe


Lord Nargogh

Polecane posty

  • Odpowiedzi 788
  • Created
  • Ostatnia odpowiedź

Ja mam taką prośbę, żebyście pomogli mi rozwiązać parę zadań z fizyki:

1. Zgodnie z określeniem pola grawitacyjnego na ciało o masie m działa siła. W związku z tym ciało to może wykonać pracę, czyli ma energię. Znamy dwa wzory na energię potencjalną Ep=mgh i Ep=-G(Mm:r). Przy spełnieniu jakich warunków możemy zastosować każdy z tych wzorów?

2. (tutaj chyba zrobiłem to zadanie, ale nie wiem czy dobrze, fajnie by było, gdyby ktoś potwierdził) Na stole leżą dwa jabłka o masie 300g każde. Odległość między środkami ich mas wynosi 40cm. Współczynnik tarcia statycznego = 0,6

a) Oblicz siłę oddziaływania grawitacyjnego między jabłkami

Wyszło mi Fg=6,67*10^-11*(0,09:0,16) - jednostek już nie pisałem

b) oblicz siłę tarcia statycznego między jabłkiem a stołem

Wyszło 0,3kg*9,81m/s^2 * 0,6

c) Wyjaśnij, dlaczego nie widzimy działania sił grawitacji (dlaczego jabłka się nie przyciągają)

Umm... bo tarcie jest tak duże, że tak jakby "blokuje" przyciąganie się jabłek?

3. Tutaj to nawet nie wiem jak się do tego zabrać, bo nie mogę znaleźć wzorów w książce:

Satelity telekomunikacyjne nazywane satelitami stacjonarnymi lub geostacjonarnymi, są umieszczone na orbitach o promieniu 42 000km

a) Oblicz prędkość tego satelity

b) Oblicz energię kinetyczną satelity, jeżeli jego masa wynosi 450kg.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Generalnie wrór Ep=mgh stosuje się dla niewielkich odległości op pow. Ziemi (konkretnego dystansu nie udało mi sie znaleźćw zeszycie). Natomiast Ep=-GMm/r^2 stosuje się dla każdego punktu we wszechświecie.

2.

a) o ile nie pomyliłeś się w treści zadanie, to nie widzę błędów.

b) dobrze

c) wartość Fg jest mniejsza od Tarcia statycznego.

UWAGA! Wchodzimy na grząski grunt - nie jestem pewien!

3. Satelita stacjonarny zawsze znajduje się nad tym samym punktem na ziemi, krąży wokół równika, a jego okres obrotu jest równy okresowi obrotu Ziemi. Skoro R=42000 km, to V=2*PI*R/T, czyli V=2*PI*42000000m/86400s, więc V=~~3054.33m/s.

Energia kinetyczna - wzór standardowy: Ek=(mV^2)/2. Po podstawieniu otrzymujemy: Ek=2,099*10^9J.

Tego zadania nie jestem pewien, ale generalnie powinno być dobrze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do trzeciego, to to jest banalnie proste. Satelita geostacjonarny ma dokładnie taką samą prędkość kątową, jak nasza planeta, a porusza się po okręgu o zadanym promieniu. Oblicz sobie prędkość liniową wiedząc, że musi przebyć taki okrąg w ciągu 24h. Jak już będziesz miał prędkość liniową, a masę dostałeś, nie muszę ci chyba przypominać wzoru na energię kinetyczną?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up- IMO dziwne te pytania (albo ja ich nie rozumiem). Mniej więcej wszystko ma podobny skład; moreny to gliny, piaski, okruchy i bloki skalne (wszystkie moreny składają się z materiałów różnoziarnistych); sandry (rozległe i płaskie stożki) to piasek i żwir (moreny też głównie się z tego składają). Natomiast jeśli chodzi o pradolinę to mogę tylko napisać, iż są to szerokie doliny o płaskim dnie, w którym kiedyś płynęły ogromne rzeki, materiał osadzony przez wody wypływające z czoła lądolodu. Zbudowane (?) są także z materiałów różnoziarnistych (zerodowane skały), osadów/namułów organicznych (akumulacja), glin, torfów i iłów.

Zupełnie nie wiem czy o to chodziło, zresztą szczegółowych definicji znajdziesz w necie mnóstwo, ja skorzystałem z mojej pamiętającej zlodowacenie książki od geografii (sam się zdziwiłem, że jeszcze takową posiadam).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Założyłem na temat mojego problemu temat w dziale "programowanie i webmastering" jednak tam na razie nie doczekałem się odezwu więc napiszę tutaj, jako że mój problem jest bardziej związany z logiką matematyczną niż z samym programowaniem.

Mam zrobić na jeden przedmiot na studiach projekt w assemblerze. Jest to mnożenie 2 liczb binarnych całkowitych metodą tradycyjną i Bootha. O ile tradycyjną zrobiłem, to z ta drugą mam problem. A mianowicie wydaje mi się, że nie miałbym trudności, gdyby nie to, że nie do końca rozumiem algorytm Bootha. W necie wszystkie przykłady (czy na wikipedii czy gdziekolwiek) opierają się na mnożeniu liczb ułamkowych. A ja jakoś nie potrafię przełożyć tego na liczby całkowite. Otóż na razie tak to sobie wyobrażałem (program pisze na ARM-ach, gdzie mamy do czynienia z rejestrami 32 bitowymi, powiedzmy jednak, że ograniczę sie do 16 bitów dla każdej liczby):

- podaję w programie 2 liczby binarne

- zamieniam je na reprezentacje w kodzie U2 (tutaj bez problemów)

- teraz badam pary bitów mnożnika i w zależności od tego jakie kombinacje cyfr mam to wykonuję odpowiednio:

- para (10): odejmowanie mnożnej od aktualnego iloczynu (czyli moge to zrealizować jako dodawanie liczby przeciwnej w kodzie U2)

i przesuwanie wyniku w prawo (tutaj mam problem, nie wiem czy mam gubić bity, które wypadają z prawej strony i co mam wpisywać z

dla tych przychodzących z lewej i wreszcie, co robic z bitem najbardziej znaczącym, pomijać?)

- para (01): dodawanie mnożnej (to samo co wyzej tylko bez negacji) i przesuwanie (ten sam problem co wyżej)

- para (00 lub 11): tylko przesuwanie (więc równiez ten problem...)

- przechodzę do następnej pary (01, 12, 23 itd) bitów mnożnika i powtarzam całą operację.

Generalnie jak widać, nie wiem co robić kiedy przesuwam mój aktualny iloczyn. Na kartce mi to nie bardzo wychodziło więc raczej ciężko z implemetacją. Assemblera wydaje mi się że troche ogarniam i jeśli bym już wiedział co mam zrobić to powinno się udać.

Nie wiem czy tu na forum są jacyś spece od tego języka, a w tym rpzypadku może tyleż bardziej od logiki matematycznej. Jeśli ktoś podał by mi jakiegoś linka to algorytmu Bootha dla liczb całkowitych bądź wyjaśnił działanie tego algorytmu dla owych liczb to byłbym bardzo wdzięczny. Z góry dzięki za pomoc.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oblicz pracę jaką należy wykonać aby ciało o masie=1 kg z powierzchni Ziemi ruchem jednostajnym przenieść na wysokość równą promieniowi ziemskiemu.Promień Ziemi Rz= 6370 km a przyspieszenie ziemskie g= 9,81 m/s

Nie mam bladego pojęcia o co chodzi.

W = Fs = mgs = m*g*Rz

W = 1*9.81*6370000

W= 62,49 MJ

Niby na rozum to tak by to trzeba zrobić. Ale!

Dla takiej odległości trzeba by zastosować wzór:

Ep = - GMm/r

Skąd się bierze ten wzór? Dlaczego minus? Poszukałem na wikipedi ale nie mogę sobie wywnioskować dlaczego trzeba go użyć.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pole grawitacyjne to pole potencjalne, więc pracę wykonaną przenosząc ciało z punktu A do punktu B wyraża się poprzez różnice energii potencjalnej w punkcie A i B. Czyli W=EpB - EpA. Energia potencjalna w punkcie B ,coraz bardziej odległym od centrum masy, maleje i dąży do zera. Stąd ten minus we wzorze( EpB<EpA).

Wzoru W=F*s można używać kiedy ciało B jest w małej odległości od powierzchni Ziemi ( centrum masy).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki, teraz chyba sobie poradzę. W razie czego jeszcze napiszę :)

No niestety dalej nie daję rady.

Mianowicie już kompletnie nie wiem po co tamten wzór, skoro w odpowiedzi podany jest W=mgr/2

Ok. Wzór na pracę to W=mgh. "h" zastępujemy "r" gdyż to promień ziemi jest wysokością w tym zadaniu.

Wzór na energię potencjalną ciała na wysokości h=r jest taki sam czyli Ep=mgr.

Dlaczego w wyniku wzór W=mgr jest jeszcze podzielony przez 2? Nie potrafię do tego dojść.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może tak ;)

G=6.67*10^-11

W= m*(VB-VA) gdzie VA i VB to potencjały grawitacyjne w punktach A i B.

V(A)= - GMz\Rz

V(B)= - GMz\2Rz. 2Rz ponieważ przenosisz od środka ziemi do punktu B. Czyli Rz + h gdzie h=Rz.

Zatem: W=m*(VB-VA) i podstawiasz sobie to co na górze. I wychodzi to co w odpowiedzi ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niby ładnie pięknie..ale w rozwiązaniu g jest małe i oznacza przyspieszenie ziemskie a nie "G" czyli stałą grawitacji.

Poza tym jeżeli się nie mylę (a jest to bardzo prawdopodobne)

W=m*(-Gm/2r) - Gm/r

W= -Gm(m+2)/2r

W= -Gm2 - 2Gm/2r

I jak tu dalej doprowadzić do W=Gmr/2 ???

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panów i Panie,

potrzebuję na jutro mieć opisane (i zaprezentowane) doświadczenie na fizykę (3 gimnazjum). Potrzebuję czegoś banalnego w przygotowaniu, jak najbardziej prostego w opisie. Muszę mieć przygotowaną kartkę, na której napiszę (wg zadania): tytuł doświadczenia, cel doświadczenia - zjawisko (tu nazwa), potrzebne przedmioty, przebieg doświadczenia, obserwacje, wnioski, zastosowanie zjawiska. Myślałem nad zaprezentowaniem zasady zachowania energii (kilka piłeczek, popchnąć, każda się posunie do przodu), jednak nie za bardzo potrafię to opisać w sposób, jaki jest napisany u góry. Może ktoś mógłby mi pomóc opisać to doświadczenie? Byłbym bardzo, bardzo wdzięczny.

EDIT - jeśli ktoś ma jakieś ciekawsze propozycje (równie proste), to proszę o wskazanie i opisanie ich.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Po 3 godzinach doszedłem do rozwiązania. Dobrze pisałeś Ryba. Za stałą grawitacji podłożyłem g=Rz2/m i wszystko ładnie poszło. Wielkie dzięki :)

EDIT: Dam rozwiązanie jakby ktoś miał to zadanie do zrobienia.

Trochę chaotycznie ale lepiej nie potrafiłem

M=masa ziemi

m=1kg=masa ciała

Rz=6370km=6,37*10^6m=promień ziemi

G=stała grawitacji

Ep=-GMm/Rz^2

W tym zadaniu siła będzie przyrostem energii potencjalnej.

Więc:

Pierwszą energię na ziemi mamy i jest to Ep=-GMm/Rz^2

Druga energia ma dwa razy większy promień (promień ziemi + promień ziemi, gdyż ciało jest wynoszone na wysokość równą Rz) i mamy Ep=-GMm/2Rz^2

W=Ep2-Ep1

W=-GMm/2Rz^2 - (Ep=-GMm/Rz^2)

W=-GMm/2Rz^2 + GMm/Rz^2

W=-1/2*GMm/Rz + GMm/Rz

W= (-1/2 + 1)*GMm/Rz

W=GMm/2Rz

Teraz przekształćmy G

Wzór na przyspieszenie grawitacyjne

g=GM/Rz^2

G=g*Rz^2/M

Wracamy do W=GMm/2Rz i podkładamy pod G

W=g*Rz^2/M*Mm/2Rz

Masa ziemi M się skróci

W=g*Rz^2*m/2Rz

Kwadrat z promieniem w mianowniku się skróci

W=g*Rz*m/2

I teraz tylko obliczyć

W=9,81 m/s^2*6,37*10^6m*1kg/2

W=9,81N*6,37*10^6m/2

W=62,49J=10^6/2

W=31,24*10^6J=3,12*10^7J

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Mam problem z pewnym zadaniem

mianowicie mam znaleść 25 % liczby 2 (do potęgi 48). Wyszedł mi wynik poprawny 2(do potęgi 46), ale nie wiem jak poprawnie to zapisać, aby nie było że korzystałem z kalkulatora.

Znam wzór na trzecią część liczby a2\b=a2/b1 , ale nie wiem czy istnieje jakiś wzór do opisania "czwartej " części liczby (bo przecież 25 % to 0.25 czyli 1/4).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam problem zadaniem z matematyki i brzmi tak :

Które z poniższych funkcji są homografiami?

a) y=x-5/4 (4 powino być w mianowniku)

Prosiłbym o jak najszybsze wytłumaczenie, bo zadanie mam na jutro.

Można też do mnie napisać na GG:22817160

Z góry dziękuje i Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby na to nie patrzeć, to jest liniówka - w mianowniku nie ma X. Nie mam pewności jak to interpretować dokładnie (zapis!), ale zarówno funkcja y=(x-5)/4, jak i y=x-5/4 to odpowiednim ustawieniu odpowiada wzorowi y=ax+b, który jest równaniem prostej. Równanie hiperboli wygląda np. tak: y=(ax+b)/(cx+d), zaś odrobina praktyki powoduje, że z tego się wyczytuje choćby asymptoty.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tutaj rozmawiacie o Maturach 2012(OMG... współczuję wam), to i ja dołączę swoje trzy grosze:

Powiedzcie mi, kto z gimnazjalistów rozwiąże takie zadanie(gimnazjalistów!):

Wykaż, czy wyrażenie algebraiczne(nie wiem jak zapisać pierwiastek :D ) v---x^2+1 + v---y^2+1 = x+y jest możliwe do rozwiązania...

Nauczycielka matematyki powiedziała mi, że to jest rozszerzona matura z matematyki... A to jest zadanie z konkursu kuratoryjnego z matematyki(2012...). Dla gimnazjalistów...(3klasa).

Mi się udało dojść do rozwiązania, lecz chcę abyście wy się pomęczyli... :diabelek:

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Utwórz nowe...