Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Lord Nargogh

Pomoc Szkolna - przedmioty ścisłe

Recommended Posts

Ostatnio wpadliśmy na pomysł dodania nowych możliwości wzajemnej pomocy na forum.

W tym temacie pomagamy sobie w szkolnych problemach - może to byc problem ze zadaniem domowym, zrozumieniem jakiegoś zagadnienia, uzupełnieniem braku w wiedzy na sprawdzian. Po prostu wszystko, czego można potrzebować do szkoły. Ale uwaga - tutaj można POMAGAĆ, ale NIE WYRĘCZAĆ. Rozumiecie zresztą o co mi chodzi :)

I od razu gorąca prosba - zastanówcie sie dwa razy, zanim zaoferujecie komuś odpowiedz na jego problem - jeśli nie jesteście pewni jakiejs kwestii, to lepiej tego nie piszcie. Nie ma nic gorszego niż nauczyć sie nie tego, co trzeba.

Ten konkretny temat obejmuje problemy z przedmiotami ścisłymi.

Link to comment
Share on other sites

Odważę się. Ktoś potrafi wytłumaczyć takie zagadnienia, jak wartościowość, czy dysocjacja? Bardziej chodzi mi o zastosowanie praktyczne tj. działania obejmujące dysocjację jonową np. kwasów, a co za tym idzie wiążącą się z wartościowością. Gdzie się sprawdza wartościowość, na górze kolumny w wykresie?

Link to comment
Share on other sites

Wartościowość określa ile dany pierwiastek może wytworzyć wiązań - ile wolnych elektronów krąży na jego ostatniej orbicie. Podana jest zwykle niedaleko jego symbolu. Przykładowo miedź (symbol Cu) może mieć wartościowość 1, 2, lub 3 z czego 2 jest wartościowością najczęściej spotykaną. Tlen posiada wartościowość II, co znaczy, że nie może istnieć pojedynczy atom tlenu - musi to być cząsteczka O2. Nie znaczy to jednak, że każdy związek musi zawierać dwa atomy tego pierwiastka. Najprostszy przykład - tlenek wodoru, czyli po prostu woda. Na niej można też pokazać, jak działa wartościowość ;)

Woda składa się z dwóch atomów I-wartościowego wodoru i jednego atomu II-wartościowego tlenu. Każdy wodór ma jeden elektron do oddania, a tlen ma dwa takie elektrony.

H. .O. .H

Potem te wolne elektrony łączą się, tworząc wiązania:

H-O-H

Jak widzisz, każdy wodór ma po jednym wiązaniu, które łączy się z tlenem.

Jeżeli jednak masz podany układ, ale bez wartościowości, wiedz, że:

- pierwiastki grupy I, zwane litowcami, mają zawsze wartościowość równą I.

-Pierwiastki grupy II, berylowce, mają zawsze wartościowość II.

-Fluorowce przeważnie mają wartościowość I.

-Tlen ma zawsze wartościowość II.

-Gazy szlachetne, tj. hel, neon, argon, krypton, ksenon i radon są skrajnie niereaktywne - dwa pierwsze z nich nie mają wartościowości i nie tworzą żadnych związków. Pozostałe teoretycznie mogą, ale są to związki trudne do otrzymania i bardzo nietrwałe.

-Borowce, poza Talem, mają przeważnie wartościowość III.

-Azotowce mają wartościowość III lub V, poza azotem, który może jeszcze mieć wartościowość II oraz IV.

-Żelazo jest przeważnie III-wartościowe, ale może być też II lub VI

-Srebro jest przeważnie I-wartościowe. Przyda ci się podczas próby Tollensa, ale to trochę bardziej zaawansowana chemia.

-Rtęć jest przeważnie II-wartościowa, ewentualnie I.

-Siarka może mieć wartościowość II, IV lub VI (najczęściej spotykana)

Reszta pierwiastków jest nieważna, chyba że zamierzasz się na poważną chemię ;)

Zaraz dojdzie Ci pewnie elektroujemność... a to już gorsza sprawa.

Niestety, tej całej dysocjacji nigdy nie rozumiałem - ledwo wyciągnąłem 3.

Wybacz, jeśli wyszło nieco zagmatwane - godzina późna, a ja wlałem w siebie co nieco...

Link to comment
Share on other sites

Dysocjacja to rozłożenie cząsteczek na jony pod wpływem rozpuszczalnika ( często wody). Problem w tym jest taki, że każdy rodzaj cząsteczek rozkłada się inaczej. Inaczej rozłożymy kwasy, inaczej sole albo wodorotlenki. Jeśli cząsteczka nie rozpuszcza się w ,np wodzie, to nie możemy dokonać jej dysocjacji. Nie wiem, czy wystarczy Ci takie wytłumaczenie, czy na przykład wolałbyś abym wytłumaczył Ci sam proces, czyli zapisywanie itd ?

Tak się tylko zapytam, na jakim poziomie nauczania jesteś z chemii ? Gimnazjum czy wyżej. Wspomniana wyżej przez kolegę elektroujemność pojawia się dopiero w szkole ponadgimnazjalnej :P

Link to comment
Share on other sites

Ja aktualnie mam dysocjację w 2 gimnazjum.

Rozpad kwasu (na razie tylko to mam) na kationy i aniony. Kationy są zawsze dodatnie (wodór), a aniony ujemne (reszta kwasowa). Koło H piszesz + (jako potęga).

Na razie tyle miałem, może to coś pomogło.

Link to comment
Share on other sites

Musisz się nauczyć że wodór i metale zawsze są kationami a niemetale i grupa hydroksylowa(-OH)zawsze są anionami. I tak przy wodorze i metalach piszesz - w potędze a przed symbolem pierwiastka liczbę atomów, natomiast przy reszcie kwasowej i grupie OH piszesz + w potędze ale przed nim stawiasz liczbę atomów wodoru lub metalu. Co do wartościowości. Pierwszą rzeczą której mieliśmy nauczyć się na chemi w pierwszej klasie gimnazjum były właśnie symbole pierwiastków i ich wartościowość. Jednak z czasem część zapomniałem i teraz w zeszycie z chemii noszę kartkę z której się wtedy uczyłem.

Link to comment
Share on other sites

Guest odyniec15

Ja tylko chciałem wrzucić link do super kursu multimedialnego z fizyki dla Liceum. Kurs jest tak fajnie zrobiony, że ja nawet w końcu załapałem o co chodzi, a miałem już problem na samym początku z wzorami i wartościami wektorowymi w ruchu jednostajnym. Niezłe przygotowanie do matury. Naprawdę polecam, bo kurs lepiej tłumaczy niż korepetycje, a do tego jest darmowy :)

http://platforma.edu.pl/lms4/

Link to comment
Share on other sites

Teraz i ja potrzebuje pomocy. Opuściłem kilka lekcji matematyki, a jako zadanie dostałem udowodnić, że pierwiastek z 2 i pierwiastek z 3 są liczbami niewymiernymi. W ogólnie nie wiem jak się za to zabrać, a to dlatego, że nie za bardzo rozumiem te udowadnianie. Dowód wprost i nie wprost ... Mógłby mi ktoś to przybliżyć ?

Link to comment
Share on other sites

Może pomoże ci to że pierwiastek z 2=1,414213562... a z 3=1,732050807.... No i jeszcze definicja liczb niewymiernych "Liczby które mają rozwiniecie dziesiętne nieskończone i nieokresowe nazywamy liczbami niewymiernymi".

Link to comment
Share on other sites

Mam to teraz w szkole. Udowadniasz chyba nie wprost: zakładasz, że pierw. z 3 to liczba wymierna, (definicja liczby niewymiernej "liczba, której nie można przedstawić w postaci ułamka zwykłego.") a więc można przedstawić ją (pierw. z 3) w postaci ułamka zwykłego (np. p/q) . A więc w takim razie 3 = 3*p*p = q*q , co daje sprzeczność, gdyż przeczy rozkładowi na czynniki pierwsze (skoro p = q, to czynniki przy rozkładzie będą takie same i w takiej samej ilości, a tutaj masz o jedną trójkę więcej po lewej niż po prawej.)

Wiem, że to pogmatwane, ale da się zrozumieć. :)

Link to comment
Share on other sites

@Lukasss A na jakiej podstawie potrafisz stwierdzić, że pierwiastek z dwóch i trzech nie ma rozwinięcia okresowego? Dowody przez założenie tezy są proste do napisania, niestety jednak są niewiele warte.

Dowód metodą niewprost jest poprawnym rozwiązaniem.

Link to comment
Share on other sites

Tak mówili, ale nie powiedzieli dlaczego. Niestety, ale to nie wystarczy, dowód "przez autorytet" też nie jest wiele wart. Jeśli gdzieś jest zadanie typu "udowodnij że", to nie możesz powiedzieć: "bo w szkole tak mnie uczyli", tylko musisz przedstawić jakiś argument na poprarcie swojej tezy.

Link to comment
Share on other sites

Na Biologię mam zrobić model komórki zwierzęcej, mam pomysł, lecz nie za dobry, a chciałbym dostać lepszą ocenę.

Czy moglibyście coś zaproponować( coś porócz styropianu, masy solnej i samej plasteliny coś z nią może być.)?

Oraz opisać jak według was to mogło by wyglądać, było by to bardzo pomocne.

PS. Pracę robimy w grupie w domu, lecz jak wiadomo zawsze zrzuca się na jednego z grupy, więc potrzebuje pomocy.

Link to comment
Share on other sites

Średniej wielkości przezroczysty, plastikowy pojemnik, dużo taniego, przezroczystego żelu do włosów - do tego robisz z plasteliny czy lepiej modeliny poszczególne elementy wewnętrzne komórki, wrzucasz do środka razem z żelem, i zaklejasz od góry. Nie wiem tylko czy kształt pojemnika mógłby stanowić problem dla nauczyciela :P

Link to comment
Share on other sites

Jak dla mnie wygląda ok, tylko jesli to jest już rysunek, a nie szkic, to o ile Twój facet od grafiki jest wredny, to może się przyczepić że zakreskowałeś materiał odręcznie, a nie od linijki. Na wszelki wypadek bym to poprawił, w końcu to jakaś minuta-dwie roboty :)

Link to comment
Share on other sites

Prosze o pomoc w rozwiazaniu zadan z teorii wzglednosci, najlepiej na teraz.

1. Piorun uderza w oba końce Japońskich Kolei Państwowych długości 20 m, jadącego wzdłuż osi X z prędkością 55,6 m/s. Według pewnego obserwatora (pana Prima) stojącego na ziemi, piorun uderzył w oba końce jednocześnie. Jaka była różnica czasu między oboma uderzeniami według pasażerów?

2. Proton i elektron mają energię 10 MeV każdy. Oblicz ich pędy i prędkości zgodnie z podejściem a) klasycznym cool_prosty.gif relatywistycznym. Co można wnioskować z porównania wyników tych obliczeń?

Link to comment
Share on other sites

No, stary, od razu widać że nawet nie spojrzałeś do zeszytu/kompletnie nie słuchałeś na lekcji/nie byłes obecny na lekcjach.

To są zagadnienia podstawowe. Zadanie B) jest niewyobrażalnie proste - wystarczy podstawić dane do odpowiedniego wzoru.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Szczeg%C3%B3l...4%99dno%C5%9Bci

Żeby było jeszcze łatwiej: chodzi o paragraf 'składanie prędkości'.

Link to comment
Share on other sites



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...