Jump to content
  • entries
    90
  • comments
    492
  • views
    57,255

Bohaterowie drugiego planu - kompozytorzy muzyki do gier.


XoskarsomX

2,358 views

93e2617992.jpg

Muzyka towarzyszy naszemu gatunkowi od zarania dziejów. Mówi się, że łagodzi obyczaje, potrafi uleczyć duszę, pozwala zapomnieć o rzeczywistości, poszerzyć horyzonty i wiele innych tego typu powiedzonek, w których zapewne jak we wszystkim jest ziarno prawdy. Można rzec, że muzyka jest drugą naturą człowieka. Udowadniają to już pierwsi przedstawiciele naszego jaśnie oświeconego gatunku tworzący piszczałki z kości upolowanych zwierząt, bębny z ich skór, a z biegiem czasu coraz bardziej zaawansowane technicznie instrumenty, wygrywali różne melodie na uczczenie ważnych dla nich chwil lub po prostu dla umilenia sobie ciężkiego życia. Gatunkowo nie jesteśmy w tym względzie odosobnieni. Niedawno odkryto, że wrodzone preferencje muzyczne oprócz ludzi posiadają również szympansy. Rośliny również lubią słuchać różnych melodii. Oczywiście słuchają na swój sposób, ale jednak. Czymże więc byłby nasz świat bez muzyki?

Odpowiedź jest tylko jedna ? niczym (przynajmniej z emocjonalnego punktu widzenia).

Muzyka pełni również bardzo ważna rolę w opowiadaniu historii. Nie obejdzie się bez niej żaden film czy gra. Dobra kompozycja potrafi zbudować napięcie, którego nie można osiągnąć w żaden inny sposób. Kino nieme jest doskonałym tego przykładem. Mimo braku słów filmy nie były pozbawione emocji. Kompozycje z niektórych filmów stały się równie (lub bardziej) kultowe jak one. Kto nie zna theme?u z Mission Impossible? Jak prezentowałby się Lord Vader bez Marszu Imperialnego? A może olimpiada bez ?Rydwanów Ognia?? Czym byłby Mario lub Battlefield bez swoich main theme?ów? Czy muszę wymieniać dalej?

Po pierwsze trudno, a po drugie nawet nie chcę sobie tego wyobrażać.

Sami widzicie jak ważną pełni ona rolę. Jednak, żeby jakaś melodia stała się dziełem ponadczasowym musi stać za nią kompozytor, który swój genialny pomysł zamienia na zapis umożliwiający jego odegranie. To właśnie osobą kompozytora zajmę się w tym tekście. Postaram się przybliżyć wam sylwetki najbardziej znanych i najlepszych twórców, których muzykę można usłyszeć w trakcje gry. Cóż więcej? Zaczynamy.

1. Hans Florian Zimmer (ur. 12 września 1957 we Frankfurcie nad Menem) ? niemiecki kompozytor muzyki filmowej.

937e9c9563.jpg

Robić materiał o najlepszych kompozytorach i nie napisać o nim to jak grać na gitarze bez strun. Nie da się. Przez ostatnie trzy dekady napisał utwory, które niejednokrotnie stały się bardziej popularne od filmu dla którego powstały. Od niedawna pisze również muzykę dla gier. Jeśli graliście w Call Of Duty: Modern Warfare 2 lub Crysis 2 to waszym uszom nie mogły obojętnie przejść jego kompozycje. Ścieżkę z MW2 odsłuchałem kilka razy i wciąż mi mało. Majstersztyk.

Przykładowa muzyka ? Theme z CoD

2. Akira Yamaoka (jap. ?? ? Yamaoka Akira?, ur. 6 lutego 1968 w Niigacie), japoński muzyk i kompozytor, w większości do tytułów wydawanych przez Konami. Yamaoka uczęszczał do Toyo Art College, gdzie studiował architekturę wnętrz i wzornictwo. Dołączył do Konami 21 września 1993.

934be816d2.jpg

Seria ?Silent Hill? nie byłaby taka sama gdyby nie jego muzyka. Dźwięki, które wielu doskonale pamiętało jeszcze długo po ukończeniu gry. To tylko jeden z wielu jego sukcesów. Pracował również przy soundtrackach takich produkcji jak: Shadow of the Damned, Beatmania czy ostatnio wydanych, Lolipop Chainsaw i Sine Mora.

3. James Dooley (ur. 22 sierpnia 1976 w Nowym Jorku) ? amerykański kompozytor muzyki filmowej. Absolwent New York University gdzie studiował komponowanie muzyki. Po studiach przeniósł się go Los Angeles. Brał udział w komponowaniu muzyki do filmów takich jak ?Kod da Vinci", ?Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły", ?The Ring", ?Król Artur".

9307461f34.jpg

Kto nie słyszał o ?Infamous?? Kto nie słyszał o serii ?SOCOM?? A może ?Jak and Dexter? brzmi obco? No właśnie. Wszystkie te produkcje są doskonale znane, a do sukcesu każdej z nich swoją cegiełkę dołożył również James.

Swój debiut święcił w grze Dead to Rights II, później był SOCOM 3: U.S. Navy SEALs i wszystko zaczęło się kręcić. Kolejno: SOCOM: U.S. Navy SEALs - Fireteam Bravo, SOCOM: U.S. Navy SEALs - Combined Assault, The Simpsons Game, Infamous, Jak and Daxter: The Lost Frontier, Spider-Man: Shattered Dimensions i Infamous 2.

4. Harold Faltermeyer (ur. 5 października 1952 roku w Monachium jako Harold Faltermeier) ? niemiecki muzyk, kompozytor i producent. Jego najbardziej znane kompozycje to muzyka filmowa z The Running Man oraz Axel F, muzyka elektroniczna do Gliniarza z Beverly Hills. Jest autorem jazzowej ścieżki dźwiękowej do gry Jack Orlando.

9301ab6cd1.jpg

Faltermayer mimo małych osiągnięć związanych z grami zdecydowałem się umieścić ze względu na to, iż stworzył ścieżkę dźwiękową do naszego rodzimego Two Worlds.

5. James Hannigan - brytyjski kompozytor muzyki wykorzystywanej w filmach, produkcjach telewizyjnych i grach komputerowych. Skomponował ścieżkę dźwiękową do takich gier komputerowych jak Command & Conquer, Harry Potter czy Władca Pierścieni. Współpracuje z Philharmonia Orchestra w Londynie, The Skywalker Symphony Orchestra, The Chamber Orchestra of London oraz Słowacką Orkiestrą Symfoniczną, natomiast nagrywa w Abbey Road Studios, Associated Independent Recording i Skywalker Ranch.

93b1069ab4.jpg

Żywa legenda branży. Jego kompozycje stworzone na potrzeby gier aż pięć razy były nominowane do nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej, lepiej znanej pod skrótem BAFTA. Stworzył soundtracki do ponad pół setki gier!

Od wyścigów samochodowych, przez strzelanki po gry dla dzieci. C&C: Red Alert 3, Warhammer: Dark Omen, Space Hulk, FIFA 98 czy The Lord of the Rings: Aragorn's Quest to tylko kilka z jego dzieł. Sprawdźcie to po więcej tytułów

6. Rob Hubbard - (ur. około 1956) brytyjski kompozytor muzyki elektronicznej, znany głównie dzięki imponującej liczbie utworów skomponowanych do gier komputerowych w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku. Zaczynał jako programista 8-bitowego komputera Commodore 64; z twórczości na tę platformę jest najbardziej znany. W języku BASIC oraz asemblerze programował układ dźwiękowy SID tego komputera. Opracowywał też muzykę dla innych ówczesnych komputerów domowych, jak np. Atari XL/XE.

9328dc2217.jpg

Cytując jednego z blogerów: ?Hubbard to jedna z tych postaci, których dokonania znają miliony, ale nazwisko - mało kto.? Chodząca legenda muzyki ośmiobitowej! Rob stworzył motywy takich do takich legendarnych produkcji jak Populus i International Karate. Liczba gier jakie zaszczycił swoimi kompozycjami jest naprawdę imponująca

Za przykład posłuży nam theme z Monty on the Run, który został okrzyknięty drugą najlepszą w historii kompozycją z giy wideo, zaraz po ?Tristram? z pierwszego Diablo.

http://www.youtube.c...h?v=XpsN14TFy90

7. Steve Jablonsky (ur. 9 października 1970 r. w USA) ? amerykański kompozytor filmowy i telewizyjny, twórca muzycznych kompozycji komputerowych. Zdobywca dwóch nagród BMI Film Music Award (za ścieżki dźwiękowe do filmów Teksańska masakra piłą mechaniczną i Transformers) oraz dwukrotny współlaureat nagrody BMI TV Music Award (w 2005 i 2008 roku za muzykę do serialu Gotowe na wszystko).

930df922c2.jpg

Fani kinematografii kojarzą go zapewne również z doskonałym soundtrackiem do ?The Island?. Tego Pana powinien również znać każdy fan Geras of War. Skomponował ścieżkę dźwiękową do drugiej i trzeciej części gry. Jego twórczość nie jest także obca fanom najlepszej strategii od EA. ?Command & Conquer Wojna o Tyberium? oraz ?Gniew Keyna? również zachwycała nas jego kompozycjami.

Ponadto pracował nad:

The Sims 3

Transformers: The Game

Transformers: War for Cybertron

Prince of Persia: Zapomniane piaski

Transformers: Revenge of the Fallen

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (pomagał przy tworzeniu)

8. Jesper Kyd (urodzony 3 lutego 1972 w H?rsholm, Dania) - kompozytor muzyki do gier komputerowych oraz filmów. Jego twórczość łączy w sobie elementy ambientu, elektroniki oraz muzyki symfonicznej. Za swoje kompozycje otrzymał szereg nagród. W młodości udzielał się na demoscenie jako członek legendarnej amigowej grupy The Silents, w środowisku scenowym zdobył spore uznanie i stworzył świetne soundtracki do takich dem jak chociażby Hardwired grupy Crionics&The Silents czy Extension grupy Pygmy Project.

9368638801.jpg

Nie znać tego Pana to autentyczny wstyd. Należy do grona "żywych legend" naszej branży. Zaczynał na Commodore 64, aby kilka lat później przesiąść się na Amigę i święcić swoje pierwsze wielkie sukcesy. Zainteresował się demosceną. Brał udział przy tworzeniu legendarnych dem na ten sprzęt. Po zakończeniu swojej przygody z demami, Jasper wraz z kolegami z grupy otworzyli studio Zyrinx. Od razu zabrali się do roboty i pierwszym poważnym tytułem był: "Subterrania for the Sega Genesis". Później przyszło "Red Zone" i "Scorcher", niestety niedługo później ich wydawca zbankrutował wymuszając rozwiązanie studia.

Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. Kyd otworzył własną wytwórnię i nawiązał współpracę z dawnymi kolegami z pracy, którzy dali początek IO Interactive. Jasper zdobywał popularność, a (jak sam mówi) dzięki pracy przy ?MDK2: Armageddon" (Bioware), "Messiah" (Shiny Entertainment) oraz ?Hitman: Codename 47? (IO Interavtive) stał się rozpoznawalny. I tak w dużym skrócie się to zaczęło.

Później był między innymi: Hitman 2: Silent Assassin, Freedom Fighters, Splinter Cell: Chaos Theory, Kane & Lynch: Dead Men, Borderlands oraz cała seria Assassin?s Creed.

Wielokrotnie (co roku kilka nagród) nominowany i nagradzany, genialny muzyk i kompozytor. Po prostu posłuchajcie:

http://www.youtube.c...h?v=O0i6YFrSs6c

Pełna lista gier przy których pracował pod tym adresem.

9. Robert Prince (pseudonim Bobby Prince) ? amerykański kompozytor muzyki do gier komputerowych. Pracował jako niezależny twórca głównie dla id Software i Apogee / 3D Realms

9316d94ae1.jpg

Dzieciństwo lub okres dojrzewania nie byłyby dla większości z nas takie samo gdyby nie Prince. Blazkowicz nie zabijałby nazistów w rytm dźwięków MIDI, Space Marine zesłany na Marsa słyszałby tylko szum piasku targanego silnym wiatrem, a teksty napakowanego gościa strzelającego do zmutowanych świń nie brzmiałby tak samo. Niejeden kompozytor chciałby mieć chociaż jeden tak kultowy tytuł przy jakich pracował Robert. Wolfenstein 3D, Duke Nukem czy Doom to tylko 3 z jego imponującego dorobku gier.

Najciekawsza historia wiąże się jednak ze wspomnianym Doomem. Pojawiły się w nim utwory bardzo podobne do twórczości najbardziej znanych zespołów metalowych. Licencje na umieszczenie tych kompozycji w grze kosztował przeogromne kwoty, których małe podówczas id Software nie byłoby w stanie pokryć (idę o zakład, że wciąż ta suma jest dla nich zbyt duża). Jakim więc cudem znalazły się one w grze? Otóż Pirce przez długi czas pracował jako prawnik, a więc wiedział ile sampli może wykorzystać, żeby żaden zespół nie mógł go pozwać za plagiat. Tak też zrobił. I rzeczywiście, udało mu się. Żaden zespół nie śmiał nigdy go za to pozwać.

A po jakimś czasie twórcy, których podrobił Pirce pomogli mu w późniejszej pracy. Przykładowo Megadeth nagrał track song do Duke Nukem. Inne gry przy których pracował: Commander Keen 4-6, Cosmo's Cosmic Adventure, Catacomb 3D, Wolfenstein 3D, Spear of Destiny, Blake Stone, Doom, Rise of the Triad, Doom II: Hell on Earth, Duke Nukem II, Duke Nukem 3D, Abuse, Demonstar Tworzył również muzykę do reklam oraz filmów niezależnych.

10. Sonic Mayhem - to pseudonim używany przez niemieckiego twórcę muzyki do gier komputerowych Saschy "Buzzfunk" Dikiciyan. Stworzył on m.in. ścieżkę dźwiękową do gier Quake II i Tomorrow Never Dies, jak również około połowę soundtracka do Quake III Arena, wszystkie efekty dźwiękowe do Unreal Tournament, OST obydwu Borderlandsów, Mass Effect 3. Wydawał również albumy niezależne.

93c1bca611.jpg

Dikiciyan stworzył ścieżki do kilku kultowych, wymienionych wyżej, gier. Szczególną sławę i miejsce w alei sław przyniosły mu jednak bity z Quake II. Kilka produkcji przy których pracował przeszło bez echa. Kto dziś pamięta jeszcze o TMNT, Haze czy Terminator: Rise of the Machines? Ostatnim głośnym (a przy okazji bardzo udanym) nabytkiem na jego liście został Borderlands 2.

?Styl Sonic Mayhem to przede wszystkim energiczna forma rocka industrialnego, z naciskiem na powtarzane fragmenty?. Jego inne znane tytuły między innymi to Prototype, MAG, Splinter Cell: Double Agent.

Przykład twórczości:

http://www.youtube.c...h?v=Z6VpX-feA2M

11. Jeremy Soule (ur. 1975 w Keokuku w stanie Iowa, USA) ? amerykański kompozytor muzyki do gier komputerowych. Zadebiutował w 1995 ścieżką dźwiękową do gry Secret of Evermore. Później był autorem muzyki do takich gier jak Total Annihilation, Guild Wars, Company of Heroes, The Elder Scrolls V: Skyrim.

9398f65c85.jpg

Jego talent muzyczny objawił się w wieku pięciu lat, Soule zaczął lekcje gry na fortepianie. Kiedy jego nauczyciele i ojciec zdali sobie sprawę z talentu jaki posiada, zaczał brać prywatne lekcje u profesora Western Ilinois University. Tytuł mistrza zdobył zanim skończył liceum.

Jeszcze będąc dzieckiem, kiedy grał w gry video, Soule doszedł do wniosku, że przeżycia jakich dostarczają mogłyby być o wiele lepsze, gdyby tylko wzmocniła je lepsza warstwa audio. Po skończeniu liceum, przez rok zajmował się realizacją tego pomysłu. W tym celu stworzył kilka przykładowych ścieżek dźwiękowych, a owoce swojej pracy wysłał do LucasArts i Square. Lucas nie odpisał nic, Square było tak zachwycone, że już dwa tygodnie później Soul pracował w ich oddziale w Seattle.

Jego kariera w Square nie trwała zbyt długo. Stworzył ścieżkę tylko dla jednej gry, Secret of Evermore. Kiedy Ron Gilbert odszedł LucasArts i założył Humongous Entertainment, a Square przenosiło się z Seattle do Los Angeles, Soul zdecydował się odejść z firmy i dołączyć do Gilberta. Jeremy został trzecim pracownikiem Humongous. W ciągu trzech lat skomponował aż 11 soundtracków do gier serii Putt-Putt, Freddi Fish i Spy Fox (swego czasu znane i lubiane przygodówki dla młodych użytkowników komputerów).

Można powiedzieć, że to właśnie Humongous Entertainment było przełomowych punktem jego kariery. To tutaj odniósł pierwsze duże sukcesy i poznał osoby dla których w niedalekiej przyszłości tworzył, zdobywając coraz większą sławę.

Jedną z tych osób, był Chris Taylor, który zaangażował Jeremy?ego w prace na Total Annihilation. Po sukcesie tego projektu, jego kariera miała już górki.

W lutym 2000 roku, razem z bratem, założył Soule Media. Pierwszym wielkim projektem nad którym pracowało studio było Icewind Dale. Bracia Soule spisali się lepiej niżby się można spodziewać i zgarnęli dwie nagrody za ?Najlepszą muzykę roku? ? pierwszą od IGN, drugą od GameSpot.

Później przyszła praca nad Baldur's Gate: Dark Alliance, serią gier Harry Potter, Dungeon Siedge, The Elder Scrolls III, Neverwinter Nights kilkudziesięcioma innymi świetnymi tytułami.

Jeremy jest jednym z tych kilku kompozytorów, których liczba słabych gier mieści się na palcach jednej ręki. KotOR, Guild Wars, Warhammer 40,000, , Prey, Skyrim, MGS: Peace Walker i tytuły, które czytaliście wcześniej to zaledwie część jego dzieł. Wszystkie te wspaniałe soundtracki wyszły właśnie spod jego ręki.

http://www.youtube.c...player_embedded

Od autora: Niestety niedoskonałość bloga nie pozwala na umieszczenie tego tekstu tak jak to sobie wyobraziłem i tak jak pojawił się na innej stronie.

Wszystkie źródła, są podlinkowane w tekście. Jeśli to czytasz to znaczy, że przecz... przewinąłeś wink.gif aż tutaj. Gratuluję wink.gif

17 Comments


Recommended Comments

A gdzie Matt Uelmen? :<

To jest pierwsza część.

Mam już drugą gotową ale jest bardzo długa i wrzucenie zajmie mi z pół godziny. Zrobię to jutro. Niech ta chwilę poleży ;)

Dzielenie materiału :D

Link to comment

Wiedziałem! Wiedziałem! Wiedziałem, że się to tutaj pojawi.

Wyraziłem już swoje zdanie na polygamii, ale tutaj też wyrażę. I to w wersji rozszerzonej.

Rośliny również lubią słuchać różnych melodii.

Błąd, rośliny lubią słuchać muzyki w ogóle. Co więcej, jeśli kojarzysz może eksperyment z Mythbusters, preferują ostre brzmienia heavy metalu. Zatem melodii dziękujemy.

theme'u(...)olimpiada

TEMATU, do jasnej ogoniastej!

IGRZYSKA OLIMPIJSKIE! Olimpiada to czteroletni okres pomiędzy igrzyskami.

Hans Zimmer

Obecność Hansa Zimmera jest tutaj naprawdę niepotrzebna. Gościu wymyślił tylko tematy przewodnie, podczas gdy za resztę muzyki odpowiadają inni ludzie (Borislav Slavov i Tilman Sillescu w Crysis 2, cała rzesza różnych kompozytorów w CoD: Modern Warfare 2).

James Dooley

Kompozytor znany głównie z pracy w filmach i serialach. To, że w ostatnich latach przesiadł się do gier i napisał muzykę do serii Infamous czy paru odsłon SOCOM nie znaczy, że powinien być wychwalany.

Harold Faltermeyer

Wsadzenie go tutaj tylko dla tego, że napisał muzykę do Two Worlds? Poważnie?

Steve Jablonsky

Tutaj jestem sceptyczny. Facet napisał tylko kilka ścieżek muzycznych i to do głośniejszych tytułów (C&C 3, Gears of War 2, The Sims 3), ale bardziej o nim głośno w filmówce niż w grach.

Sonic Mayhem

Myślę, że niewspomnienie o Crisie Velasco jest złe, zwłaszcza, że wymieniłeś tytuły, przy których pracował (Prototype, Borderlands 1 & 2, Mass Effect 3). Poza tym, myślę, że o Dikiciyanie zaczęto być bardziej głośno po dołączeniu do niego Velasco. Razem są bardziej znani niż osobno.

pianinie

FORTEPIANIE! NA FORTEPIANIE! ARGH! Fachowa nazwa, na smoczy ogon!

Poczepiam się też trochę Twojego zaplecza informacyjnego. Sporo osób, które wymieniłeś, mają bardzo mały dorobek muzyczny albo po prostu znane nazwiska. O ile nie będę się czepiał osób, których praca sięga dawnych lat (80. i 90.), o tyle nie wybaczę braku Dynamedionu, Michaela Giacchino, Inona Zura, Nobuo Uematsu, Jacka Walla. Jestem zadowolony, że obecny jest Jesper Kyd, Jeremy Soule, bo oni naprawdę dużo wnieśli do muzyki z gier komputerowych. Moim zdaniem wpis do gruntownej przeróbki.

A gdzie Matt Uelmen? :<

Tak samo mógłbym się zapytać dlaczego nie ma tutaj Kaia Rosenkranza. Obaj mają na koncie po kilka ścieżek muzycznych, przy czym Matt jest bardziej znany w ogóle (przez Tristram).

  • Upvote 2
Link to comment

K. Poprawione. Trzecia część prawdopodobnie również powstanie. Poprawiam to co zauważyłeś :D Fajnie, że na Poly zajrzałeś.

Dobór kompozytorów jest zupełnie losowy. Po prostu piszę o tych, których pamiętam.

PS. Sprawdź drugą cześć, która leży na blogu ;) Są ci, których tutaj brakuje. Ten tekst powstał w wakacje :P

Link to comment

Trzecia część prawdopodobnie również powstanie. (...)

Dobór kompozytorów jest zupełnie losowy. Po prostu piszę o tych, których pamiętam.

Nie żebym był jakoś strasznie upierdliwy, ale pragnę zauważyć, że:

1. wychodzi na to, że piszesz o wszystkich, którzy ci przychodzą na myśl; moim zdaniem robisz źle, bo w ten sposób po prostu robi się lista kompozytorów zamiast jakiegoś wyróżnienia - ci, którzy najwięcej włożyli do muzyki z gier giną pod zalewem średnicy,

2. umyka Ci wiele szczegółów albo przykładasz wagę do nie tego co trzeba; w ten sposób pojawia się Harold Faltermeyer z dwoma dziełami na koncie, Hans Zimmer, który do gier napisał tylko kilka utworów, albo Trent Reznor, który w grach jest znany tylko przez Quake; i Trent nie pracował przy Doom 3,

3. opisy nie są jednakowej długości; oczywiście nie da się zrobić dwóch takiej samej, ale tutaj (jak i w drugim wpisie) opisy są albo strasznie długie albo strasznie krótkie (porównaj długość tekstu o Jesperze Kydzie a tym ile jest o Trencie Reznorze, nie mówiąc już o tym ile poświęciłeś na Jeroena Tela).

Gdybyś zrobił jakieś swoje top 10, wraz z krótką biografią każdego z kompozytorów, wyglądałoby to znacznie lepiej. A tak, robi się z tego dokument (biorąc pod uwagę to, że zamierzasz jeszcze trzecią część zrobić). Ja Ci nie zakazuję, rób sobie jak chcesz, ale według mnie idziesz w złą stronę.

  • Upvote 2
Link to comment
,

K. Pomyślę. Teksty różnej długości bo różne ilości informacji o nich znalazłem. Druga część wygląda moim zdaniem lepiej (gdybyś mógł się na ten temat wypowiedzieć), a ta powstawała na koniec lipca.

Nie miałem na celu robienia jakiegoś specjalnego zestawienia. Po prostu chciałem napisać o kompozytorach i to zrobiłem ;) Biorę pod uwagę wszystkie sugestie, a konstruktywną krytykę błogosław Boże.

Link to comment

Dobra, widzę, że w drugim wpisie zrobiłeś nieco lepiej, ale i tak napiszę co mi przeszkadza:

gry na pianinie

Zmień to, waćpanie, bo to razi i zapamiętaj, proszę, że to jest "nauka gry na FORTEPIANIE". Jakbyś powiedział pianiście tak jak napisał, pewnie by Cię wyśmiał. Ja, jako (były) pianista, na pewno bym tak zrobił.

Jeroen Tel

Razi mało treści tak o nim, jak i o jego twórczości (a sama wiki, na czym bazujesz w tych wpisach, wymienia całkiem sporo), zwłaszcza, że nie męczyłeś się z szukaniem informacji (w drugą stronę też Ci wytknę).

Trent Reznor

Obecność tego pana na liście jest pewnie usprawiedliwiona tylko tym, że napisał muzykę do legendy gier komputerowych, gry Quake. Podobnie jak Hans Zimmer, jest moim zdaniem niepotrzebny na liście (tak samo jak i ta masa informacji biograficznych, choć ciekawych).

I jeszcze jedna rzecz - przyznaję, Trent Reznor pracował przy Doom 3, ale było to bardzo wcześnie (zaprojektował sferę audio) i ostatecznie jego praca została zamieniona przez muzykę kogo innego.

Mark Morgan

Na samym początku notki biograficznej strzeliłeś sobie w stopę. "O tym Panu nawet ciocia Wikipedia wie niewiele(...) posiedziałem trochę w archiwum, przeszukałem kilka teczek i na niego też coś znalazłem." Przypominam o Jeorenie Telu. Dlaczego na jego biografię nie poświęciłeś tyle miejsca co na Morgana?

Adam Skorupa

"Ona [muzyka - dop. mój] miała to coś. To coś czego próżno szukać w setkach innych tytułów." Tak, drętwe wykonanie muzyki. (Tutaj tylko moja złośliwość :P )

Yuki Kajiura

"Umieściłem ją tutaj po częsci jako ciekawostkę, a po części ze względu na to, że tworzyła muzykę na potrzeby anime Tsubasa Chronicle, doskonale znanego widzom Hypera." Moim zdaniem kolejny strzał w stopę. Twoja lista jest zatem zbiorem ciekawostek czy może aspiruje do czegoś bardziej rzetelnego?

Martin "Marty" O'Donnell

W sumie to znany tylko dzięki serii Halo. Chyba umieściłeś go tutaj tylko dlatego, tak?

No i nie będę tutaj ponownie wymieniał kogo brakuje.

Link to comment
.

To twoje zdanie :D

Adam Skorupa - Mnie kompozycje z Wieśka urzekły i rozłożyły. Moim zdaniem miodne.

Yuki Kajiura - Ciekawostka w sensie, ze serial wielu widzów Hypera zna więc może zainteresować ich wiadomość o kompozytorce muzyki, którą słyszeli. Nie uważam, że podawanie ciekawostki ujmuje rzetelności jakiemukolwiek tekstowi.

Martin "Marty" - W komentarzach pod pierwszym tekstem napisałem, iż proszę o sugestie kto powinien się pojawić w kolejnym. Ktoś rzucił jego nazwisko, a historia okazała się na tyle ciekawa, że postanowiłem go umieścić.

Mark Morgan - Bo na Wikipedii nie było o nim za dużo :) Musiałem poszukać i przetłumaczyć :) Przypominam, że CZĘŚĆ PIERWSZA (czyli to co tutaj jest) została napisana w połowie wakacji. Wtedy nawet nie myślałem, że to opublikuję. Chciałem się dowiedzieć czegoś o muzyce z gier i przy okazji postanowiłem potrenować :)

Trent Reznor - chcesz zachęcić kogoś do przeczytania tekstu? Większość kompozytorów nie jest powszechnie znana, a to Trent tak ;)

Jeroen Tel - jest podlinkowany. Na polskiej mało o nim mamy. Aktualnie już nie tworzy i z przykrością muszę przyznać, że nie grałem w żaden jego tytuł.

Gra na pianinie - wytłumaczy mi czemu to jest źle. Szukam jakiś podstaw w Google, a tam szkoły oferują "naukę gry na pianinie".

Przecież pianino i fortepian to różne instrumenty. Ja też uczyłem się grać na pianinie, a nie na fortepianie.

Link to comment

Gra na pianinie - wytłumaczy mi czemu to jest źle. Szukam jakiś podstaw w Google, a tam szkoły oferują "naukę gry na pianinie".

Przecież pianino i fortepian to różne instrumenty. Ja też uczyłem się grać na pianinie, a nie na fortepianie.

Chodzi mi o pewien kod, którym powinno się posługiwać w środowisku muzycznym. Ja rozumiem, że są oferty nauki gry na pianinie (sam mam w domu pianino), ale "gra na fortepianie" jest pewnym ogólnie przyjętym określeniem wśród muzyków. Marta Argerich albo Waldemar Malicki powie, że grają na fortepianie, ale skąd wiesz na czym się uczyła ta czy tamta osoba? Ja się uczyłem i na fortepianie i na pianinie (w końcu na czymś w domu trzeba ćwiczyć), ale przyznaj, że "gra na fortepianie" brzmi bardziej poważnie. Co więcej, mówi się "utwory fortepianowe", a nie "utwory pianinowe". Poza tym (ale to bardziej osobiście) samo "pianino" brzmi nieco dziecinnie.

Głównym celem jest tutaj profesjonalizm w korzystaniu z określeń.

A fortepian i pianino to nie są tak naprawdę różne instrumenty. Owszem, budową się różnią, ale brzmienie mają podobne, mechanizm młoteczkowy mają ten sam (różni się ułożenie młoteczków względem klawiatury), ilość strun tą samą.

Link to comment

Co więcej, mówi się "utwory fortepianowe", a nie "utwory pianinowe". Poza tym (ale to bardziej osobiście) samo "pianino" brzmi nieco dziecinnie.

Osobiście preferuję

.
  • Upvote 3
Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...