Skocz do zawartości

Nowy Kącik Yody

  • wpisy
    270
  • komentarzy
    383
  • wyświetleń
    27595

Ciekawy MSM


MajinYoda

922 wyświetleń

Witajcie w 2021 roku!

Zacznę od pewnej myśli - choć mamy już trzecią dekadę XXI wieku to wciąż pojawiają głosy, że gry komputerowe "tworzą" morderców. Często widząc gdzieś na Facebooku komentarz napisany z taką "tezą" dorzucam swoje trzy grosze pytając np. „czy przemoc nie istniała przed grami komputerowymi?”. Zwykle dostaję wykrętną odpowiedź, ale całkiem niedawno otrzymałem link do strony ciekawe.org. I okazało się, że to całkiem niezły materiał na MSMa. Bowiem ta strona określa się mianem "popularnonaukowej" (nie zetknąłem się z nią nigdy wcześniej – może macie jakieś doświadczenia?), lecz zrobiła coś, z czym powinna walczyć - czyli antynaukowymi bzdetami. Dodatkowo, tekście nie uświadczymy ani jednego źródła (coś mi to przypomina).

46fe579c87fc5a9153b1bee85b9c6dbc.jpg

Przechodząc do sedna -  tekst „10 przestępstw powiązanych z grami komputerowymi”, autorstwa Nawaka, został opublikowany na wspomnianym portalu „3 lata temu” (post na Facebooku pojawił się 28 maja 2018 roku). Nie dokonywałem żadnych zmian w tekście – poza paroma skróceniami (było ich naprawdę niewiele, bo żal mi było ciąć taki „diament”), ale to chyba oczywiste. Link, tradycyjnie, na końcu.

Cytat

10. Szał przestępczości w New Hyde Park:

26 czerwca 2008 r. grupka nastolatków wybrała się do nowojorskiego New Hyde Parku, dopuszczając się tam fali przestępstw. Najpierw trzech z nich brutalnie zaatakowało mężczyznę na parkingu sklepu spożywczego. Następnie grupa, maszerując ulicami New Hyde Parku, napotkała kobietę siedzącą w swoim samochodzie. Po zabraniu jej paczki papierosów młodociani zaczęli demolować auto jednym z kijów baseballowych, które ze sobą zabrali.

Kobieta wezwała policję i grupa została ujęta. Spytani o motyw, młodzi ludzie oznajmili, że do popełnienia przestępstw skłoniła ich gra Grand Theft Auto IV.

Media nazwały to „szałem”, bo jest to bardzo chwytliwe hasełko - a jak dobrze wiemy media wszelkiej maści uwielbiają tak pisać. Odnośnie sprawy - sześciu (bo tylu ich było według „abcNews”) nastolatków zaczęło napadać na osoby znajdujące się w nowojorskim New Hyde Parku. Według tego samego źródła zostali aresztowani, gdy otoczyli, zatrzymali i zaatakowali kijami i łomami  przejeżdżającego vana. Jednego z napastników zatrzymał kierowca pojazdu, a pozostali wpadli w ręce policji niedługo później (uciekli, gdy kierowca wysiadł). 

Jeśli – jak stwierdzili po aresztowaniu – naśladowali zachowanie Nico Bellica to znaczy, że nie odróżniają fikcji od rzeczywistości i powinni być leczeni psychiatrycznie. Bo taka linia obrony jest dobra dla - bo ja wiem - 7 latka?

niko-belic-quote-and-pos.jpg

Cytat

9. Nathon Brooks

W 2013 r. 14-letni Nathan Brooks dostał szlaban i zabroniono mu grać w gry, po tym, jak został ukarany zostaniem po lekcjach w szkole. Wtedy młody chłopak postanowił coś z tym zrobić.

Następnej nocy, Brooks podkradł swoim rodzicom rewolwer Smith & Wesson kaliber 22 i strzelił do nich, kiedy spali. Szczęśliwie, oboje przeżyli, a Nathan otrzymał wyrok 15 lat więzienia za gwałtowny i bezduszny atak na własnych rodziców.

Autora nieco poniosła fantazja. Część faktów się zgadza, ale nie wszystko. Owszem, Nathon Brooks strzelał w nocy do swoich rodziców i oboje przeżyli. Jednakże, według artykułu BBC tym, co pchnęło go do popełnienia tego czynu był zakaz… wzięcia udziału w turnieju koszykówki. Takiej realnej. Wiecie, piłka, dwie drużyny, kosze zawieszone kilka metrów nad ziemią. Rzeczywiście, miał także zakaz korzystania z elektroniki, lecz to nie było przyczyną tragedii. Autor „zapomniał” także wspomnieć, że Nathon prawdopodobnie ma zaburzenia psychiczne (np. zaburzenia depresyjne) i – w pewnym sensie - żałował swojego czynu – „Nie wiem co sobie myślałem”, „Czułem się winny, ponieważ jak mogłem zrobić coś takiego i nawet nie wiedzieć czemu to zrobiłem?” - takie zdania (według tego samego artykułu) wypowiadał w rozmowie z policjantem po zdarzeniu.

video_game_violence_meme_pewdiepie.png

Cytat

8. Fala przestępstw młodzieży w Nowej Południowej Walii

W odróżnieniu od innych przykładów na tej liście ten konkretny nie mówi o jednym specyficznym przestępstwie. W 2012 r. australijski stan Nowa Południowa Walia borykał się z nagłym wzrostem przestępczości, popełnianej przez młodych ludzi. Największym zmartwieniem policji, były przestępstwa z wykorzystaniem noży.

Komisarz Andrew Scipione oświadczył, że uważa gry komputerowe, w których nagradzane są zabójstwa, gwałty i szerzenie zamętu za główną przyczynę problemu. Uznał, że należy także winić brak właściwych umiejętności rodzicielskich, ponieważ rodzice, którzy byli wzywani po odbiór swoich dzieci, byli kompletnie obojętni na sytuację, w jakiej znalazły się ich latorośle.

Szkoda, że nie ma tu żadnego linku – bowiem nie znalazłem takowych słów (może strona, z której Autor je wziął już nie istnieje? Dlatego przydałyby się źródła…). Co ciekawsze, na stronie abc.net.au w zakładce „Fact Check” znalazłem informację, iż w 2012 roku ilość zabójstw w Nowej Południowej Walii była najniższa - biorąc pod uwagę przedział 1990-2013 roku (0,9 ofiar na 100000 osób).

Cytat

7. Devin Moore

Devin Moore jest amerykańskim mordercą, którego zbrodnie zainspirowane były, według powszechnej opinii, grą Grand Theft Auto: Vice City. 7 Lipca 2003 r. Moore został doprowadzony na komisariat policji w Alabamie, pod zarzutem kradzieży samochodu. (...) Po przesłuchaniu i spisaniu przez oficera Arnoda Stricklanda, Moore napadł na niego, zabrał mu broń i oddał trzy strzały, z których jeden trafił Stricklanda w głowę.

Oficer James Crump (...) odpowiedział ogniem. Jednak Moore oddał kolejne trzy strzały w kierunku Crumpa, również trafiając go w głowę. Następnie Moore na korytarzu napotkał operatora zgłoszeniowego Ace’a Mealera, którego również zabił strzałem w głowę. Potem ukradł policyjny radiowóz i uciekł z komisariatu, jednak cztery godziny później został pojmany na terenie Mississippi.

W trakcie procesu obrońcy Moore’a twierdzili, że popełnione zbrodnie to efekt jego dotychczasowego, pełnego fizycznej i psychicznej przemocy życia, jak również jego zamiłowanie do brutalnych gier komputerowych. Moore był w szczególności miłośnikiem gry Grand Theft Auto: Vice City, w której gracze mogą kraść auta, zabijać funkcjonariuszy policji i torturować innych kryminalistów. Po aresztowaniu Moore wygłaszał oświadczenia, takie jak: „Życie to gra video. Kiedyś trzeba umrzeć”. 9 października 2005 r., Moore został skazany na karę śmierci poprzez wstrzyknięcie trucizny.

Tym razem Autor nie doczytał całości historii Devina Moore’a. Owszem, wspomniane zabójstwa oraz to, że twierdził, iż zbrodni dokonał pod wpływem GTA: Vice City to prawda. Taka była jego linia obrony. Co więcej, jego adwokat próbował zrzucać winę za to zdarzenie właśnie na tę grę Rockstara oraz na to, że Devin był molestowany przez ojca w dzieciństwie. Autor również nie dodał – pewnie znowu „zapomniał” – że sędzia zabronił obronie przedstawiania przygód Tommy'ego Vercetti'ego jako dowodu . A tego wszystkiego można łatwo się dowiedzieć przeglądając Wikipedię oraz po kilkuminutowym szperaniu w Sieci (przykład – The Register).

Cytat

6. Daniel Petric

Daniel Petric był nastoletnim Amerykaninem, który w 2007 r. strzelił do swoich rodziców, zabijając matkę i poważnie raniąc ojca. Zbrodnię popełnił po tym, jak zabrali mu jego kopię gry Halo 3, w którą zabronili mu grać. Do swego czynu, Petric posłużył się pistoletem 9 mm swojego ojca, który znalazł w pudełku, razem z ukrytą grą. Po oddaniu strzałów uciekł, zabierając grę ze sobą krótko po tym, jak jego starsza siostra i jej mąż pojawili się w domu, by obejrzeć mecz Cleveland Indians. Petrica znaleziono z grą siedzącego w rodzinnym aucie.

Na procesie obrońcy Petrica usprawiedliwiali go jego wcześniejszym wypadkiem na snowboardzie, przez który przykuty do łóżka chłopak nie mógł grać w swoją ulubioną grę, od której wcześniej uzależnił się, grając w serię Halo w domach znajomych. Niemożność zaspokojenia jego uzależnienia spowodowała jego załamanie. Ta strategia nie została uznana za wiarygodną i Petric został skazany na odbycie kary więzienia od 23 lat do dożywocia.

Już pisałem o tej sprawie. Nie rozumiem co ona tu właściwie robi, skoro – co Autor słusznie zauważył – tłumaczenie o uzależnieniu od gier zostało uznane za niewiarygodne. Dodatkowo – o czym wtedy pisałem – dlaczego nastolatek z zaburzeniem psychicznym miał zakaz grania w gry, ale broń palna leżała w niczym niezabezpieczonej szafce?

Cytat

5. Evan Ramsey

Dzieciństwo Evana Ramseya można opisać w formie podręcznika: „Jak zostać zabójcą”. Gdy miał siedem lat, jego ojciec został skazany za udział w strzelaninie w biurze lokalnej gazety. W rezultacie jego matka stała się alkoholiczką a Evan i jego rodzeństwo tułali się po różnych rodzinach zastępczych. Evan został wykorzystany seksualnie przynajmniej raz. Był również mocno gnębiony w szkole, za jego niską inteligencję, był przezywany: „nieudacznikiem”, „tumanem” i „niedorozwojem”.

Dwa tygodnie po tym, jak jego ojciec uzyskał zwolnienie warunkowe, Evan popełnił własną zbrodnię. Według policyjnych raportów przynajmniej 20 ludzi wiedziało o jego zamiarach, a dwóch z nich nauczyło go obsługi strzelby i obiecywało mu sławę. 19 lutego 1997 r. Ramsey udał się do szkoły, uzbrojony w strzelbę, zastrzelił dyrektora i jednego z uczniów, oraz ranił dwóch kolejnych. Potem próbował popełnić samobójstwo strzałem w głowę, ale nie mógł dosięgnąć spustu i w rezultacie poddał się, gdy na miejsce przyjechała policja.

Powszechnie uważa się, że Ramsey w trakcie popełniania morderstw imitował grę DOOM. Był znany ze swojego zamiłowania do tego tytułu, a broń, którą posłużył się w trakcie masakry – strzelba, kaliber 12 – jest często używana podczas rozgrywki. Ojciec Evana, Don, w rozmowie z mediami powiedział, że jego syn podczas strzelaniny naśladował ruchy widziane w grze. W końcu sam Evan, podczas wywiadu w więzieniu stwierdził, że obwinia grę DOOM, jako główną przyczynę swoich działań. Podczas procesu, Ramsey był sądzony jak dorosły i został skazany na około 200 lat więzienia, z szansą na warunkowe zwolnienie w 2066 r.

Chwila, chwila, chwila! Tym razem Autor przesadził. Ponownie odwołam się do angielskiej Wikipedii, bo widzę, że Autor nie zajrzał do żadnego źródła.

Idźmy po kolei – Don, ojciec Evana, nie tylko „brał udział w strzelaninie”, ale uzbrojony wdarł się do redakcji „Anchorage Times”, ponieważ nie chcieli wydrukować jego politycznego listu i się wkurzył. Nie było żadnej strzelaniny – Don wziął zakładników, ale szybko się poddał i został aresztowany. Matka zaczęła pić, więc Evan trafiał do kolejnych rodzin zastępczych, gdzie był często molestowany i poniżany. Idąc dalej, Autor ma rację, że chłopak był prześladowany w szkole i w końcu pękł.

Co ciekawe, broń, której użył Evan jest bardzo popularna w USA - był to Mossberg 500:

310px-PEO_Mossberg_590A1.jpg

Jednakże, Autor zamiast jednak skupić się na tym skąd Evan wziął broń (może kupił ją w szkolnym sklepiku?), ku mojemu zaskoczeniu, oparł swój tekst na słowach ojca (który sam święty nie był) i obarczył winą grę DOOM. No, pięknie. Nie wiem kim jest Autor, ale błagam los, by nie prowadził poradni psychologicznej ani w żaden inny sposób nie pracował z ludźmi z jakimikolwiek zaburzeniami (nawet dysgrafią).

Cytat

4. Strzelanina w Dawson College

Strzelanina w Dawson College była trzecią co do ilości ofiar strzelaniną mającą miejsce w szkole w historii Montrealu. 13 września 2006 r. Kimveer Gill otworzył ogień na ulicy przed gmachem Dawson College, i nadal strzelając, wszedł do środka. Gdy dotarł do bufetu, zaczął strzelać na oślep i brać zakładników. Po wymianie ognia z policją, w której Gill został raniony w ramię, chłopak popełnił samobójstwo, strzelając sobie w głowę. Jedyną śmiertelną ofiarą ataku (oprócz samego Gilla) była 18-letnia Anastasia Rebecca de Sousa, jednak 19 innych osób zostało rannych.

Gdy Danny Ledonne, twórca gry “Super Columbine Massacre RPG!” usłyszał, że Gill grał w jego grę przed popełnieniem swojej zbrodni, podobno zwymiotował. Następnie Ledonne starał się przypomnieć opinii publicznej, że jego gra nie miała na celu trenowania zabójców.

Tu już nie jest tak łatwo. Zabójca popełnił samobójstwo, więc trudno określić jakie faktycznie były jego motywy. Jednakże, według informacji, które znalazłem na CBC.ca miał on obsesję na punkcie broni palnej. Należał do "Canadian Forces Leadership and Recruit School" (aczkolwiek nie odbył treningu z bronią palną) oraz… do lokalnego klubu strzeleckiego (źródło). Według skrawków informacji, które znalazłem był on także zafascynowany strzelaniną w Columbine (która także znajdzie się na tej liście, nie martwcie się).

Cytat

3. Adam Lanza

Adam Lanza był człowiekiem odpowiedzialnym za śmierć 27 ludzi podczas strzelaniny w szkole Sandy Hook 14 grudnia 2012 r. Landa najpierw zastrzelił własną matkę, gdy spała, a następnie uzbrojony w pistolety pojechał do szkoły podstawowej Sandy Hook, gdzie zamordował 20 dzieci i 6 dorosłych. Przez tych, którzy go znali, był określany jako nieporadny samotnik, który większość czasu spędzał w swojej sypialni, w domu matki, grając w gry, takie jak Call of Duty czy Gears of War.

Według niektórych źródeł Adam miał ponad 83 000 zabójstw na swoim koncie w grze online, z czego 22 000 w wyniku strzału w głowę. Spędzał również dużo czasu na wyszukiwaniu informacji o strzelaninach szkolnych od 1981 r., jak również ćwiczył strzelanie przy pomocy broni śrutowej. Ponadto, oprócz przejawiania dziwnych zachowań, zabronił swojej matce wstępu do swojego pokoju i komunikował się z nią wyłącznie poprzez e-mail.

Okej, przyjmuję to. Z tym punktem się zgadzam. Aczkolwiek, Autor z jakiegoś dziwnego powodu spycha na margines to, ze Lanza miał sporo problemów osobistych. Dodatkowo, prawdopodobnie cierpiał na syndrom Aspergera (The New Yorker) oraz zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (Politico). Broni też nie wziął z Call of Duty, lecz z niczym nie zabezpieczonej szafki we własnym domu – jego matka miała obsesję na punkcie broni i uczyła swoje dzieci strzelać (CBS New York).

Cytat

2. Gimnazjum Columbine

W tym przypadku nie trzeba wstępów. 20 kwietnia 1999 r., Eric Harris i Dylan Klebold weszli na teren Gimnazjum Columbine w amerykańskim stanie Kolorado i otworzyli ogień do uczniów i nauczycieli, zabijając 13 osób, zanim zwrócili swoją broń przeciw sobie. Po masakrze, wielu ludzi zadawało pytanie, dlaczego tych dwóch nastolatków popełniło tak haniebny czyn. Istniało wiele teorii, od gniewu i osamotnienia po chorobę psychiczną. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych i utrzymywanych do dziś, jest teoria o wpływie gry DOOM na Harrisa i Klebolda.

Obaj nastolatkowie byli zatwardziałymi fanami gry, a Harris odwoływał się do niej w szkolnych projektach z kreatywnego pisania, jak również tworzył własne mapy do gry i umieszczał je w sieci. Te poziomy nazwano później „Poziomami Harrisa”. Intensywna przemoc obecna w grze od razu stała się przyczyną powiązania z masakrą. (…)

Ponownie Autor bierze za pewnik „powszechną opinię”. Jakby było to jakiekolwiek źródło wiedzy (no, chyba, że dla antyszczepionkowców albo płaskoziemców). Ponownie, trudno określić co było faktyczną motywacją dla obu zabójców. Jednakże, według informacji ze strony police1.com nie mieli oni chorób psychicznych. W tym samym tekście można znaleźć informację, że jeden z zabójców był „psychopatą” (w sensie osobowości, nie chorób psychicznych), natomiast drugi był podatny na depresyjne myśli oraz łatwo popadał w paranoję. Ale ponownie – najłatwiej znaleźć kozła ofiarnego.

27679c7ffd690edde40a338f76f80159.jpg

Cytat

1. Anders Breivik

Anders Breivik jest sprawcą największego masowego morderstwa w strzelaninie – zabrał życie 69 osobom z obozu młodzieżówki norweskiej Partii Pracy w Norwegii, 22 lipca 2011 r., po tym, jak zbombardował {???} budynek rządowy, zabijając kolejne 8 osób, co w sumie daje 77 zabójstw. Breivik był politycznie umotywowany przez to, co uważał za “Islamizację“ Norwegii przez norweską Partię Pracy. Jego wściekłość była tym, co skłoniło go do ataku na obóz młodzieżowy, gdyż uważał, że następne pokolenie Partii Pracy musi zostać wyeliminowane.

Według manifestu Breivik był zapalonym graczem w World of Warcraft i Call of Duty: Modern Warfare 2. Pisał, że w World of Warcraft gra dla relaksu, a Call of Duty używał jako symulatora treningowego, grając przy użyciu urządzenia holograficznego, dzięki czemu rozgrywka toczyła się w pełnym, trójwymiarowym otoczeniu. Ta odsłona Call of Duty już wcześniej wywoływała kontrowersje, z uwagi na jeden z poziomów: „No Russian”, w którym gracz dokonuje ataku terrorystycznego na lotnisku, masakrując niewinnych cywili.(...)

Autor znowu zepchnął na margines to, co było najważniejszą motywacją Breivika – likwidacja (jak to nazywał) „marksistowskich zwolenników multikulutralizmu”. Dodatkowo, chodził na strzelnicę (powodzenia w uczeniu się obsługi broni na podstawie jakiejkolwiek gry – niezależnie od tego czy używa się pada czy myszy i klawiatury), miał pozwolenia na broń, którą kupił z legalnego źródła . Karabin Ruger Mini 14 nazwał Gungir (od mitycznej włóczni Odyna, którą zawsze trafiał w cel), natomiast pistolet Glock 19 – Mjölnir (którego nazwy chyba nie muszę tłumaczyć?). Czy to oznacza, że winą należy obarczyć też mitologię nordycką?

Powyższe informacje znalazłem na stronie „Security in practice”.

Na zakończenie podzielę się z Wami pewną myślą – dlaczego Autor popełnił tak bzdurny tekst? Przecież to naprawdę brzmi jak te wszystkie artykuły płaskoziemców, a nie poważny tekst na stronę popularno-naukową. Kompletnie tego nie rozumiem – przecież mi wystarczyło około 2 godzin, by sprawdzić wszystkie informacje, które Autor podał. Zatem w czym trudność, by robić to samo przed opublikowaniem takiego tekstu? I ponownie pytanie z początku – dlaczego Autor nie podał żadnego źródła na poparcie swoich tez?

Na zakończenie – link do oryginału.

Do zobaczenia za tydzień!

Edytowano przez MajinYoda

3 komentarze


Rekomendowane komentarze

17 godzin temu, KGI napisał:

W niektórych przypadkach można odnieść wrażenie,że gry nie powinny być dla tych, co nie wchodzą do Media Markt. Jeżeli  nie mógł skończyć ze sobą przez nie dostanie do spustu,to zaiste jest to głupek.

Raczej nie nazwałbym tych osób "idiotami". Moim zdaniem są to w większości ludzi, którzy mieli/mają problemy psychiczne (choćby związane z prześladowaniem) lub są cynicznymi cwaniakami (Breivik).

17 godzin temu, KGI napisał:

Prędzej jestem zwolennikiem cenzury niektórych tytułów(np.GTA może spać spokojnie).

Nie do końca rozumiem co masz na myśli pisząc o cenzurze ;). Jeśli chodzi o "gry z gwałtami" (jak ten tytuł co dwa lata temu wywołał tyle kontrowersji na STEAM) to jestem za.

17 godzin temu, KGI napisał:

Spodziewałem się Breivika na pierwszym miejscu.

Ja jednak spodziewałem się Columbine High School na pierwszym miejscu. Ale Breivik też był prawdopodobny ;).

17 godzin temu, KGI napisał:

Powodzenia w dalszym prowadzeniu krucjaty przeciw wrogom gier.

Nie nazwałbym tego "krucjatą". Ot, lubię się ponabijać z takich ludzi ;). Ogólnie, dla mnie najgorsze jest to, że żaden z tych Prof. S. Jonalistów nie podejmuje nawet próby spojrzenia na te sprawy obiektywnie. Widzą informację o grze komputerowej i na tym budują swoją narrację - olewając wszystkie inne wątki.

Nie wspominając już o takim przypadku, jak ten z wpisu - gdy podają jakichkolwiek źródeł swojej "wiedzy"! 

Link do komentarza
W dniu 3.02.2021 o 23:42, SerwusX napisał:

Tak właściwie, to mamy już 3 dekadę. ;)

W sumie masz rację ;). Już poprawiam.

PS. Wcześniej nie pokazało mi Twojego komentarza (w sensie na stronie bloga miałem napisane, że są tylko 2 komy)...

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...