Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

RamzesXIII

Groroby, czyli programy do tworzenia gier

Polecane posty

Niniejszy temat będzie poświęcony programom do tworzenia gier, tj. Game Maker, The Games Factory oraz zbliżone. Będziemy się tu wymieniać linkami do rozmaitych materiałów (tekstury, kursy, skrypty, narzędzia etc) oraz doradzać sobie nawzajem. Nowych w temacie zapraszam do zapoznania się z poniższą listą programów darmowych oraz komercyjnych. Przypominam że RPG Maker oraz FPS Creator są programami płatnymi a nie freeware.

Listę będę powiększał o nowe, sprawdzone programy.

Lista programów wraz z moją subiektywną opinią:

Darmowe:

Game Maker 7.0 - bardzo popularny i user-friendly program o dużych możliwościach (a jeszcze większych jeśli kupimy wersję Pro). Niestety jego wersja darmowa umożliwia tworzenie tylko gier 2d, ale dla zdolnego to żadna przeszkoda.

Klik & Play (For Schools) - starożytny program pamiętający jeszcze Windows 3.11, pełen ograniczeń oraz problematyczny jeśli chodzi o stabilność. Jest jednak bardzo prosty w nauce i pomaga we względnie łatwym wprowadzeniu własnych pomysłów w życie. Nie wymaga kompletnie znajomości programowania, cała magia dzieje się w edytorze zdarzeń gdzie ustalamy poszczególne zależności między obiektami.

OHRRPGCE - pod tą skomplikowaną nazwą kryje się znakomity i rozbudowany darmowy odpowiednik RPG Makera, czyli programu umożliwiającego stworzenie nam naszego własnego jRPGa na wzór wczesnych Final Fantasy. Pomimo grafiki w niskiej rozdzielczości daje naprawdę dużo możliwości i wciąż powstają w nim interesujące gry. Pomimo trochę bałaganiastego (imho) interfejsu w porównaniu do RPGM godzien uwagi.

Construct - open source'owy program wykorzystujący biblioteki Direct X, interfejsem przypominający trochę TGF oraz Game Makera. Ma dużo możliwości i ciekawych efektów (światłocienie, plazma, efekty cząsteczkowe...), znane grafikom z ich programów "warstwy", zintegrowany program graficzny oraz edytor zdarzeń. Polecam!

Sauerbraten - w zasadzie nie program, a wydajny engine do gier 3d. Jego magia polega na płynnym przechodzeniu z poziomu edytora do gry oraz poruszaniu się po edytorze w pełnym 3d, mogąc "własnoręcznie" ustawiać poszczególne elementy poziomów. Niestety jeśli chcemy stworzyć coś poważniejszego trzeba się pochylić nad skryptami i modelowaniem w 3d, ale się opłaci. A w ramach odpoczynku można pograć w "przypadkiem" załączoną do tego quake'ową grę Cube 2... ;)

Adventure Game Studio - nie lubisz zręcznościówek? Zawsze marzyłeś o stworzeniu własnej przygodówki w klimatach produkcji Lucas Arts/Sierra? No problemo, oto AGS, windowsowski program do tworzenia dwuwymiarowych gier adventure! Prosty interfejs oraz żywa scena tworząca gry zachęcają do własnych eksperymentów.

Adventure Maker - jw. tyle że ukierunkowany na przygodówki typu Myst i nie umożliwia tworzenia samodzielnych plików wykonywalnych (.exe) Ale jeśli kręci cię tworzenie gier na Iphone'a czy PSP to się zastanów...

Reality Factory - komplet narzędzi do tworzenia gier, również 3d. Potężne narzędzie, niestety wymaga solidnego przestudiowania manuala.

RuneSword 2 - a może klasyczne RPG się marzy? Pod nieco gęstawym interfejsem kryje się fantastyczny program będący spełnieniem marzeń każdego miłośnika dwuwymiarowego, turowego siecz 'n rąb.

Retribution Engine - narzędzie do tworzenia FPSów, wymaga znajomości programów graficznych 3d (choćby po to by zrozumieć interfejs). Spore możliwości.

NovaShell - multiplatformowe narzędzie do tworzenia gier 2d wraz z fizyką, cząsteczkami, parallax scrolling etc.

Unity - prawdziwy HIT! Duży edytor do gier 3d, z fizyką, shaderami, światłocieniami, obsługą DX9 i OpenGL oraz mnóstwem innych elementów. Wymaga trochę czasu do oswojenia się z nim, ale grom w nim stworzonym będzie najbliżej do "dużych" produkcji. Powstały w nim m.in. Avert Fate, Fusion Fall (MMO) i dużo gier on-line. Polecam!

Płatne programy:

RPG Maker VX - szalenie popularny program do robienia własnego jRPGa, niestety tylko do kupienia przez internet (i nie, nie w sklepie torrent ani na rozmaitych "fanowskich" stronach).

FPS Creator - również popularny, do tworzenia FPSów. Jako że miałem do czynienia zarówno z jego wersją demo, jak i grami stworzonymi przy jego pomocy, napiszę wprost - ODRADZAM. Gry stworzone przy jego pomocy są schematyczne i proste, monotonne graficznie oraz ładują się wiekami i powolnie chodzą. Animacja postaci woła o pomstę do nieba. Również aby mieć rozsądną bazę zasobów (modeli, broni, tekstur) trzeba dodatkowo wybulić, a sam program do tanich nie należy.

The Games Factory 2 - ostatni program z "klasycznych" produktów Clickteam. Wyśmienity do tworzenia gier 2d. Był w pełnej wersji w jednym z magazynów komputerowych jako pełna wersja, poszukajcie.

Multimedia Fusion - o wiele bardziej rozbudowy brat poprzedniego programu.

3d Gamemaker - w zasadzie zabawka a nie program. Już dawno nie do kupienia, i dobrze. Potwornie okrojony i powolny, dawał chwilę zabawy w tworzenie gier z których można było się pośmiać ze znajomymi, ale nic więcej.

Zapraszam do dyskusji i wymiany linków.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypominam że RPG Maker oraz FPS Creator są programami płatnymi a nie freeware.

FPSC ma swoją darmową wersję. Bez możliwości robienia plików .exe i z niewielkim zestawem mediów, ale jednak. W sam raz do uświadomienia sobie, że "może to jednak takie proste nie jest"...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawiłem się niektórymi (nie chce mi się uczyć C++, delphi czy pascala oraz innych rzeczy jak zabawa z direct x-em, optymalizacją kodu etc.) i najbardziej przypadł mi do gustu RPG maker (nie polecam nielegalnych kopi, pełno wirusów).

Co sądzicie o zrobieniu gry w klimatach post-apo (nie Fallout, nie mam na myśli urządzeń lampowych itp.) z walkami znanymi z final-fantasy oraz elementami zręcznościowymi, QTE i logicznymi? :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.ambrosine.com/resource.php

Na stronce jest kilkadziesiąt linków do różnych programów. Ja polecam FPS Creator, wersję Free (mam już 2 lata, nie trzeba programować). Można się trochę pobawić, chociaż lepiej zagrać w przykładowe gry.

Reality Factory nie wymaga programowania, wygląda tak sobie, ogólnie dobry jest.

Przynajmniej chyba, zaraz rozpoczynam głębsze testy.

A tak poza tym, to najlepszym programem do robienia gierek jest Blender. Jest strona, na której są różne tutoriale i można się wiele nauczyć - http://Troman.pl (jeżeli ktoś uważa to za reklamę, mogę skasować. Ja się wiele stamtąd nauczyłem).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem linki do nazw programów, teraz nie trzeba się męczyć Google by znaleźć programy. Dodaję również trochę stron z tutorialami (mam nadzieję potem tą sekcję rozszerzyć).

Klikpedia - polskie tutoriale oraz informacje o programach The Games Factory, Multimedia Fusion i Game Maker.

KNP Korner - masa przykładowych gier do Klik 'n' Playa.

The Daily Click - prężny i rozbudowany serwis o MMF, GM i innych.

GMCLAN - polska strona o Game Makerze.

Click Portal - duże polskie forum o tworzeniu gier w "clickach". (thx to wrott12)

Troman - polskie tutoriale do Blendera (thx to szymon5596)

Fabryka Gier - gry i kursy TGF2, MMF2, KNP...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno napisałem do pewnego internetowego zinu artykuł o kreatorach jednego, określonego gatunku gier (kiedy numer z tym tekstem się ukaże, dam do niego link). Jak to zwykle bywa, znalazłem też masę mejkerów do innych gatunków - co ciekawe, w dwóch z nich można tworzyć FPSy, a Ramzes nie napisał o nich w artykule o takowych edytorach :P .

Oto kilka ciekawych programów.

Silent Walk FPS Creator - fanowski, darmowy program do tworzenia FPSów. Całkiem sympatyczny, w dodatku zgromadził wokół siebie grupkę wiernych fanów.

3D Gamemaker (Ramzes napisał o nim w tym temacie, ale m.in. pomylił się, iż nie da się go kupić) - dziesięcioletni (!) edytor kilku różnych rodzajów gier 3D, jak platformówek, wyścigówek czy FPSów. Sprawia wrażenie dobrego i łatwego w obsłudze, jest tylko jeden problem - na innej stronie spotkałem się z informacją, że... nie działa na Windowsie XP i nowszych. Z drugiej strony ciągle można go kupić, albo więc informacje o niekompatybilności z nowszymi systemami są nieprawdziwe, albo wydawca robi klientów w konia...

I jeszcze jeden program - nie pamiętam jego nazwy, ale dołączono go do któregoś z ostatnich numerów CDA, więc podawanie linków nie ma sensu. Do tworzenia gier 2D, trochę jak Game Maker w bardziej nowoczesnej odsłonie. Jeśli ktoś chce stworzyć dwuwymiarową grę, powinien się nim zainteresować.

Game Creation Resources - prawdziwa bomba - dłuuuga lista linków do przeróżnych kreatorów!

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z powyższych miałem (a właściwie mam aktualnie ;) ) styczność z Unity i... gorąco polecam! Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że nie trzeba umieć programować, bo jednak skrypty w C# albo Javascript trzeba wyklepać. Poza tym jednak to naprawdę bardzo dobry silnik, a wersję pro używają tak poważne firmy jak EA (przeglądarkowa wersja serii Tiger Woods). Poza tym warto nauczyć się Blendera, bo choć początkowo nieco odrzuca wyglądem i skomplikowaniem, to po przerobieniu jednego czy dwóch tutoriali i nauczeniu się podstaw można zrobić naprawdę niesamowite rzeczy. Połączenie Unity i Blendera to dość by robić gry może jeszcze nie profesjonalne, ale na rozsądnym poziomie ;) Jak chcecie zobaczyć przykład to kliknijcie w czerwony link w mojej sygnaturze :D [/reklama]

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam jeszcze jednego, kosztującego obecnie 20 zł groroba - Zróbmy Grę. Jako, iż posiadam jego pełną wersję dołączoną niegdyś do pewnego magazynu, mogę wyrazić uzasadnioną opinię. Niestety, niepochlebną - program jest bardzo słaby. To tak naprawdę nie edytor gier, tylko poziomów do jednej platformówki. System ciągle pozostaje ten sam - nie da się zmienić postaci czy zasad. Mamy tylko kilka slotów (Na każdym z nich jest zapisany na początku jeden etap, co przekazuje napis na pudełku - "6 gier gratis!". Niestety, wszystkie wyglądają jak dzieło losowego generatora...), na których możemy zapisać tylko jeden, krótki etap. Sama gra to bardzo prymitywna platformówka. Bohater może tylko biegać, skakać i uderzać pięścią, a ekran nie przesuwa się w pionie, co bardzo ogranicza możliwości. Nasza rola sprowadza się do wyboru tła i rozmieszczenia na mapie bonusów, przeciwników, przeszkód i oczywiście platform - niestety, wszystkiego powinno być co najmniej dwa razy więcej. Dodajmy do tego jeszcze grafikę w niskiej rozdzielczości i dźwięk, który lubi się zapętlać czy brzydko urywać w połowie odgłosu. Jednak tym, co ostatecznie zabija Zróbmy Grę jest brak możliwości konwertowania do pliku exe (w Zróbmy Film nie było tego kłopotu).

Program jest więc bardzo słaby. Dzieci szybko się nim znudzą, a starsi niech lepiej sięgną choćby po The Games Favtory - niewiele bardziej skomplikowany, a niosący dużo większe możliwości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używałem znanego The Games Factory, dobry program choć nie można nim robić gier trójwymiarowych. Tworzyłem w nim dość zaawansowane gry. Ten Blender mi się podoba, ale strasznie trudny w obsłudze. A znacie jakiś dobry i łątwy program do tworzenia trójwymiarowych platformówek?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam zamiar na pracę magisterską zrobić grę komputerową. Początkowo chciałem się zająć jedynie wizualną stroną ale po rozmowach okazało się że lepiej by było gdyby choć w części była zrobiona. Chciałbym żeby była to gra platformowa 2D. Powiedzmy coś jak Rayman czy Shank . Z postaciami i tłami ręcznie rysowanymi przeze mnie w Photoshopie lub Illustratorze. Problem tylko w tym że kompletnie nie znam się na programowaniu, nigdy się tym nie zajmowałem. Przeglądając internet natknąłem się na programy Game Maker Studio 2 , Unity oraz GDevelop 4.  Najbardziej zastanawiam się nad pierwszymi dwoma. Co myślicie? Teraz zbliżają się wakacje więc mógłbym przez te 3 miesiące zaopatrzyć się w któryś z nich i uczyć się go tak by w październiku zabrać się już do gry na serio. Pytanie moje jest takie czy to w ogóle ma sens? Czy to jednak są zbyt skomplikowane rzeczy by w takim czasie ogarnąć je na tyle by zacząć robić coś przyzwoitego? I jak to jest z darmowymi wersjami tych programów? Oczywiście gdybym miał już robić tą grę to poświęciłbym te 100 dolarów jakie trzeba wydać na rozszerzoną wersję Game Makera Studio 2. Chyba że są jakieś inne programy które lepiej nadadzą się do tego zadania? Dodam jeszcze że zależy mi na integralności z Photoshopem i Illustratorem bym mógł do gry wrzucać materiały robione w tych programach. Tak czytałem listę na początku wątku jednak widzę że jest już dość wiekowa a ja chciałbym mieć bieżące informacje.Proszę o rady i szczere opinie bo trochę się boję że postawiłem sobie jednak zbyt ambitny cel.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, ktoś sie w to do dziś bawi ? Ja kiedyś kupiłem The 3D Game Maker i to była padaka straszna xD Niedawno wyłapałem płytę KŚ Niezbędnik z The Games Factory 2. Zobaczymy czy mi się spodoba. No i ściągne sobie Adventure Game Studio bo jednak najbardziej interesuje mnie stworzenie własnej przygodówki.....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...