Jump to content
  • entries
    166
  • comments
    247
  • views
    11,902

Policyjny spycholog cz. 2

MajinYoda

178 views

Po bardzo długiej przerwie wracam do książki Wojciecha Andrzeja Kasprzaka pt. „Patologie gier cyfrowych. Studium z zakresu polityki kryminalnej” (link do części pierwszej).

Zacznę od kontynuacji opisywania przypadków „zbrodni z grami w tle”, którymi zająłem się w poprzedniej części, ale opiszę tylko jedną z nich.

Gotowi?

Cytat

Ostatni z omawianych przypadków należących do patologii zabójstwa na tle gier cyfrowych miał miejsce w Polsce (…).

„Patologia zabójstwa”? :O Ki Beliar to jest? Ktoś-coś? Bo Google milczy na ten temat…

Cytat

Sprawcą zbrodni okazał się 15-letni Maksymilian Z. i jego 16-letni kolega Janusz W.

Tę sprawę już opisywałem na blogu, ale – jak pisałem poprzednio - Autor dorzucił kilka ciekawych „faktów”, więc stay tuned ;).

Cytat

Dokonali oni zabójstwa 67-letniej kobiety (babci Maksymiliana), zadając jej nożem śmiertelną ranę klutą i ciężko ranili 10-letnią kuzynkę. Sprawca był zapalonym graczem, spędzającym cały swój wolny czas, grając w Counter-Strike, nie lubił jak mu przeszkadzano w rozgrywce i z relacji członków rodziny wynika, że często potrafił przejawiać agresywne zachowania.

I nie wzbudziło to najmniejszych obaw w tych osobach? Dlaczego nic nie zrobili z jego zachowaniem? Choć to zrozumiałe – często reagujemy za późno, nie widzimy lub nie chcemy widzieć. Może o tym by spychologowie coś napisali? Choć może lepiej nie ;).

Oaza Memów - Profil: Oaza Memów

Cytat

W trakcie tworzenia portretu psychologicznego sprawcy ustalono, że była to osoba mająca duże problemy z samokontrolą własnych stanów emocjonalnych, uzależniona w stopniu bardzo dużym od komputera i gier cyfrowych (…).

Fajnie, ale czy to sprawiło, że zamordował własną babcię? A może – bo ja wiem – jest chory psychicznie (jak sprawcy innego morderstwa sprzed lat)? Na to pytanie Autor nie odpowiada, ale robi się ciekawiej nieco dalej:

Cytat

(…)Z przeprowadzonego śledztwa i analiz biegłych psychologów wynikało, że sprawca żył w całkowity odrealnieniu. Nawet na szkolnym teście z matematyki nie znajdowały się odpowiedzi na zadania, a podawał jedynie pojedyncze zwroty i słowa, takie jak: Gable (imię założyciela i właściciela najpopularniejszej platformy cyfrowej do dystrybucji gier w formie elektronicznej STEAM){co????}, Grotto (jest to nazwa jednej z dostępnych w grze broni), nóż motylkowy itp.

Cóż, nie jestem specjalistą od CS-a (bo nigdy w niego nie grałem ;)), ale po pierwsze: Gabe Newell nie ma na imię „Gable” – i nie bardzo wiem o co w tym chodzi (w Google znalazłem jedynie, że to jakieś odniesienie do Clarka Gable’a, ale proszę o pomoc :)). Druga sprawa – po wnikliwej (około dwuminutowej) analizie Google odkryłem, że Grotto to nie nazwa broni, lecz skina do SCAR-20. Czyli Autor – ponownie jak wcześniej – ściemnia i nawet nie próbuje dowiedzieć się o co chodzi.

image.jpeg.6bd2e3fa368264b63fba5e1e691a604f.jpeg

Cytat

W trakcie przeszukania pokoju sprawcy i domu w którym mieszkał, odnaleziono specyficzne elementy świadczące o zaburzeniach natury psychicznej.

Jak sądzicie – co odnaleziono? Własnoręcznie wykonaną bombę? Odcięty palec szkolnego kolegi? Pentagram? A może pełną kolekcję filmów Neila Brenna z autografem? Nic z tych rzeczy:

Cytat

Znaleziono obrazek Chrystusa, wydrukowany przy pomocy domowej drukarki i przerobiony graficznie w taki sposób, by zastąpić twarz świętego wizerunkiem Gabe’a Newella. Dodatkowo w centralnej części umieszczone zostało logo platformy STEAM (…).

No przyznajcie sami – przecież wszyscy psychopatyczni mordercy na świecie mieli w pokojach zdjęcie Gabe’a Newella. Zaraz obok „Buszującego w zbożu” i „My Little Pony”.

Cytat

(…)Z analizy znalezionych przedmiotów, przeprowadzonej przez psychologa wynika: „Umieszczanie takich obrazów (…) wskazuje, że to idol chłopaka, który zyskuje dla niego walor boski. On jest najważniejszy w jego życiu. (…)

Zdziwicie się, ale w tym miejscu pojawia się pierwszy przypis bibliograficzny dla tej sprawy (wcześniej był jeden objaśniający czym jest Valve). Autor powołał się na… artykuł „Faktu”! Nie wiem dlaczego prawnik korzysta z brukowca – przecież tego typu prasa specjalnie pisze takie teksty. Nie miał innego, lepszego źródła?

Przejdę jednak do podsumowania dokonanego przez Autora. I muszę przyznać, że w tym miejscu zdziwiłem się całkowicie:

Cytat

Analizując patologie, powstałe w ramach użytkowania gier cyfrowych, prowadzące do zabójstw, nie można wyrazić się jednoznacznie. Gier tak samo jak i ich odbiorców nie da się zakwalifikować a dobrych i złych, (…) zdrowych i psychicznie chorych.

To jest interesujące w kontekście tego, co Autor napisał powyżej, nie sądzicie? Zgadzam się z tym, choć nadal uważam, że gry - jako wytwory kultury – nie mogą być złe. Bo nie  mają moralności.

BESTY.pl

Cytat

W tematyce szkodliwości gier i ich wpływie na psychikę odbiorcy, od wielu lat w psychologii trwa spór. Duża część psychologów uważa, że gry wywierają negatywny wpływ na psychikę i rozwój osoby młodej oraz dziecka. Takie stwierdzenie jest niewątpliwie trafne. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której dziecko, obcując przez wiele lat z brutalnymi produkcjami gier cyfrowych, nie nabędzie pewnych cech wartościujących normy społeczne.

Wiecie co jest interesujące? Nie ma tu żadnego przypisu! Autor powołuje się w całym tym tekście do jakiś mitycznych psychologów. Choć z mojego bloga znacie takie teksty, to laik nie będzie wiedział o co chodzi.

Cytat

(…)Jeszcze inni naukowcy podnoszą twierdzenia, że gry wręcz popychają do popełnienia zbrodni. W moim przekonaniu jest to zbyt daleko idące postawienie tezy i kategoryzowanie już na wstępie gry cyfrowej jako elementu skrajnie szkodliwego (…).

Te słowa mnie zdziwiły. Przecież to Autor nieco wcześniej (patrz – poprzedni wpis) pisał o nastolatku, który miał zabić, bo fascynował się Trevorem, albo z powodu CSa… Mam wrażenie, że Autor wycofał się rakiem z pewnych stwierdzeń. Albo wyszedł tu styl prawnika ;).

A teraz ciekawostka – Autor nie napisał nic o naukowcach, którzy przedstawiają wręcz przeciwne stwierdzenia. Interesujące, nieprawdaż?

Na tym zakończę drugą część. Za jakiś czas pojawi się jeszcze jedna część dotycząca tej książki.

Do zobaczenia!



0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...