Jump to content
  • entries
    26
  • comments
    44
  • views
    9,762

About this blog

Allgemeine Festung jest blogiem, w którym pojawiają się teksty związane z gameplayingiem oraz tematami związanymi z graniem w RPG zgodnie z regułami gry.

Entries in this blog

Allgemeine Gaming #1: Trzy sesje w tygodniu

Pierwszy wpis z nieregularnego cyklu na temat mojego grania w erpegi (a kto wie, czy zacznę pisać także o planszówkach czy grach komputerowych?). Na początek o tym, że ostatnio mam szczęście grać w średnio trzy sesje RPG tygodniowo - całkiem sporo. Dobra, żartowałem - grać trzy sesje w 7 dni co tydzień to w praktyce rzeczywiście dużo. Tak mam od trzech tygodni... I oczywiscie chodzi o te "papierowe", pen'n'paper role-playing games Alfabetycznie, czyli: Afterbomb: Madness (jako Mistrz Gry) Rozp

Laveris

Laveris

Heartbreaker Detector #2: WFRP 2nd

Druga notka blogowa z cyklu "Wykrywacza Sercołamaczy", tym razem jeden z najpopularniejszych erpegów w Polsce, czyli Warhammer Fantasy Role Play drugiej edycji. Zamierzam sprawdzić, czy WFRP 2nd jest heartbreakerem - a jeśli jest - to jak mocno. Oczywiście z mocniejszym przymrużeniem oka. Opieram się głównie na podstawce. Co powiecie na Wolsunga w piątek za tydzień, jako trzecia omawiana gra? Oczywiście ten tekst możecie przeczytać w wygodniejszym miejscu. Przypomnę progi punktowe Wykrywacza S

Laveris

Laveris

Heartbreaker Detector #1: Earthdawn 3rd

Za namową paru znajomych z Manufaktury Gier Fabularnych (a także precedensu Skavenlofta z jego ketchupem meksykańskim), postanowiłem sprawdzić jak w żartobliwym "detektorze" sercołamaczowych autorskich systemów RPG wypadają znane, mainstreamowe tytuły fantasy. Na początek trzecia edycja Earthdawna, jeszcze najświeższy rocznik 2009, bowiem czwarta edycja dopiero się wykluwa. Żeby nie było, uwzględniłem wyłącznie podstawkę (Player's Guide, Gamemaster's Guide) oraz Player's Compendium i Namegivers

Laveris

Laveris

Cztery gry RPG + inne teksty

Prezentuję wam moje omówienia dwóch gier RPG (tych pen'n'paper), czyli: opinie na temat prowadzenia sesji w The Shadow of Yesterday i Lady Blackbird, opinie na temat Iron Kingdoms oraz Afterbomb: Madness (ten tekst poniekąd został uznany przez autora gry za "recenzję"). W telegraficznym skrócie, o czym są te gry? The Shadow of Yesterday, czyli gra o stawaniu się bohaterem przez wielkie B, w realiach sword & sorcery (czyli fantasy, ale nie takie typowe mroczne czy heroiczne, ale gdzie liczą s

Laveris

Laveris

Crunch & Fluff

Zdań oraz opinii na temat podziału erpegie na crunch & fluff jest bez liku. Postanowiłem napisać swoje własne przemyślenia na temat "chrupków & nadzienia" w RPG. Ameryki nie odkryję, ten wpis jest w zasadzie tym, jak widzę tę teorię erpegową. Coś w rodzaju "ta teoria musi raz pojawić się na AF". Jestem zdania, że crunch to nie tylko głównie "mechanika", a fluff to "cała nie-mechanika" w RPG. A juz na pewno nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że "crunch to cyferki". Bo widzicie, moim zdanie

Laveris

Laveris

Zło Konieczne: Mutki & Jełopy #1

To nie Necessary Evil wydany do "dzikich światów". Mowa o kampanii w Mutants & Masterminds 3rd, opartą na settingu amatorskim Misia Gry. W telegraficznym skrócie - supersi w świecie współczesnym, gdzie USA szybko wygrało zimną wojnę i stało się stricte totalitarnym państwem, mimo że przeciętny Amerykanim nie ma o tym pojęcia i nadal wyrzykuje patetyczne hasła o amerykańskiej demokracji i wolności. Supersi są albo zarejestrowani i należą do Gwardii Narodowej, albo kryją się w Kolei Podziemnej

Laveris

Laveris

Przegląd po RPG #1: Muszkiety

Pierwszy tekst z cyklu "Przegląd po RPG", czyli o muszkietach. O tym, jak działają muszkiety w wybranych kilku erpegach, czy nadają się do czegokolwiek, jak strzelają i tym podobne. Przegląd po tym, jak autorzy wybranych erpegów złożyli wczesnonowożytne długolufowe bronie palne. Bo widzicie, pukawka pukawce nie równa. Nawet jeśli to ta sama pukawka w obu edycjach WFRP, w D&D 3rd i Pathfinderze. Tekst bardzo luźno zainspirowany dywagacjami Kbendera na temat obsługiwania muszkietów oraz ich r

Laveris

Laveris

Graj Mechaniką! - zbiór tekstów

Zapraszam do przeczytania tekstów z Allgemeine Festung, z cyklu "Graj Mechaniką!". Ten cykl tekstów poświęcony jest zjawisku "grania w 100% zgodnie z mechaniką gry". Pokazuje, że za pomocą mechaniki gry można tworzyć akcję i fabułę na sesji RPG. "Graj Mechaniką!" opiera się na założeniach: - Mechanika służy do kreowania fabuły. Jest to główne spoiwo "Graj Mechaniką!". Uważam, że reguły systemu RPG są dobrym narzędziem do tworzenia opowieści i wpływania na świat przedstawiony. Dzięki mechanice g

Laveris

Laveris

[KB #38] Myśl RPGowa stara, ale nie jara

Jako prezent na wigilię, a także z okazji 38. edycji Karnawału Blogowego, podjąłem się luźnej dywagacji, inspirując się wpisem dzemeuksisa. Ogólnie rzecz biorąc, częściowo zgadzam się co do myśli Michała Zemełki. Natomiast mam inne zdanie co do samych reguł ze starych erpegów. Uważam, że tak naprawdę kluczowym jest to, jak zastosujemy daną mechanikę gry. Jak zagramy w grę. Jak podejdziemy do grania w starego erpega. Oczywiście, zgadzam się z problemami starszych mechanik gry, takich jak: "skupi

Laveris

Laveris

[KB #38] DeDeki grania wczorajszego

Trochę rozważania sentymentalnego przez moje pierwsze sesje erpegowe, trochę krytyki tamtejszego grania, trochę smęcenia na to, jak się w Polszcze grywa w dedeki. Tak z okazji 38. edycji Karnawału Blogowego. Swoją przygodę z RPG zacząłem od D&D 3rd, razem z dwoma kolegami z osiedla. Oczywiście mowa o regularnym graniu oraz pierwszej kampanii. Niezależnie od tego, co napisałem w następnych akapitach, wspomnienia z tamtych, pierwszych sesji mam ogólnie dobre. Jak to zawsze bywa z mitologizowan

Laveris

Laveris

Groteska w WFRP

Temat to groteska w Warhammerze, czyli to, co rzeczywiście świadczy o takim a nie innym klimacie WFRP 1st/2nd, zamiast prób wciągania terminu "dark fantasy" pod tę grę. Pomijam już to, co w Polsce warhammerowcy wymyślili "genialnego" na temat Warhammera... Jak każdy widzi, w WFRP 1st/2nd mamy ponury i niebezpieczny świat. Ale co właściwie jest takiego ponurego i niebezpiecznego w tych Warhammerach? Śmierć czai się na każdym kroku, można dosłownie potykać się o nią codziennie, a jednocześnie boh

Laveris

Laveris

Biuro E - Tajemnice Praskiego Dębu

Wróciłem do bardziej regularnego grania, po kampanii w Maga: Wstąpienie. Tym razem rozgrywka w "new" World of Darkness, śmiertelnikami (no, może nie w 100% śmiertelnikami, więcej info dalej). Nowa ekipa graczy, inny system RPG, nowa kampania. Rozgrywka serialowa (każda sesja to osobne śledztwo, czasem rozciągające się do drugiej sesji), a w rolach głównych agenci ABW jako Biuro Ewidencji i Archiwum, czyli po prostu Biuro E. W dniu w którym pojawił się ten APek na AF, właśnie szykuję się do trzec

Laveris

Laveris

Problem interfejsu w RPG

Czy zastanawialiście się, co tak naprawdę tkwi pomiędzy uczestnikami gry a rozgrywką, kiedy gracze grają? Podczas rozgrywania sesji RPG, partyjki w planszówkę czy karciankę, nie wspominam nawet o grach komputerowych. Można to nazwać określeniem "interfejs (użytkownika)", zapożyczając to pojecie z programistyki. Gry "bez prądu" to nisza. Tym bardziej RPG by pen and paper jest albo "niszą w niszy", albo bardzo wąską niszą rynkową. Można do tego dodać argumenty poszczególnych osób, że do RPG "trz

Laveris

Laveris

Wolsung Goldendragon

Na ruszt, dwie sesje w Wolsunga, pierwsze z kampanii "Wolsung Goldendragon". Jeden wielki tygiel społeczno-polityczny w Wanadii, który może wybuchnąć i zakończyć się czyms więcej niż kolejnymi dziwnymi wypadkami, zamachami w Atmanie i tym podobne. Bohaterowie to "tajni" agenci na zlecenie Ligi Narodów, wybrani z przypadku aby z każdego kraju wysłać jednego przedstawiciela. Pierwszym zadaniem trójki "agentów" jest dotarcie do Morgowii możliwie niepostrzeżenie. Ten APek to - akapit o mojej postac

Laveris

Laveris

I'll tell you a story...

Mowa o storytellingu. Nie tym domniemanym w RPG, a terminie właściwym - storytellingu - czyli przedstawianiu wydarzeń poprzez słowa, obrazy i dźwięki (często poprzez improwizację), w skrócie - gawędzie, gawędziarstwo. (BTW, nawet na polskiej Wiki ostatnio usunięto hasło "storytelling", między innymi dlatego, bo ma swoją nazwę - gawędziarstwo) Od paru miesięcy korciło mnie, aby na ten temat napisać coś w odniesieniu do RPG. Jakiej definicji "erpegie" nie rozpatrywać, wiele z nich zawiera coś, co

Laveris

Laveris

Kompaktowość świata w RPG

Do napisania tej notki skłoniły mnie dwie rzeczy. Pierwsza z nich to pozostałości terenów zielonych w mojej okolicy. Występują kawałki zieleni, a nawet małe łąki, niemniej w każdym kierunku świata widać zabudowania - nowe osiedla, tory kolejowe, gdzieś w oddali rozdzielnia. Wszystko to blisko siebie, zieleni na parę hektarów. Wystarczająco dużo przestrzeni aby odetchnąć świeżym powietrzem, wystarczająco mało aby nie zapominać o tym, że to tereny podmiejskie. Druga z nich to specyfika settingu w

Laveris

Laveris

Mechanika w RPG to nie tylko turlactwo

Postanowiłem zebrać zbiór argumentów pokazujących, że mechanika to coś więcej niż turlanie kośćmi. Stary temat, ale przynajmniej jest to tekst który można pokazać komuś, aby wytłumaczyć do czego służy mechanika w RPG. Jak dobrze wiecie, potem poszczególni erpegowcy sprowadzają mechanikę do nudnego turlania i narzekają, że w ogóle istnieje. Powiedzmy, że to "przydatnik", w którym zawarte są konkrety, dlaczego mechanika gry nie równa się turalniu kostkom. I dlaczego niektóre "antykostkowe" argumen

Laveris

Laveris

Mechanika szczelna (RPG)

Notka zainspirowana pewną wymianą zdań pod moim tekstem na temat "zabijania graczy zgodnie z mechaniką. Wyłowiłem z tego zagadnienie sprawności mechaniki. Podczas przeglądania i analizowania danej mechaniki gry, mam w zwyczaju wprowadzać pojęcie zwane "szczelność mechaniki". W najprostszych słowach, szczelna mechanika to mechanika, która realizuje swoje założenia bez ingerencji w niej w trakcie gry. Można do tego dołożyć warunek, aby nie trzeba było w niej grzebać i modyfikować także między se

Laveris

Laveris

AF poleca, czyli kilka linków o RPG na Allgemeine Festung

Na blogu Allgemeine Festung od jakiegoś czasu istnieje cykl "AF poleca", czyli zbiór ciekawych linków do tekstów na temat RPG. Czyli w sumie 14 linków z trzech dotychczasowych podsumowań, nie licząc bonusów. Cykl ten będzie pojawiać się na "zewnętrznym" AF co dziesięć dni. To takie subiektywne zbieranie o erpegie z internetu. Niewykluczone, że kiedyś jakiś tutejszy tekst o RPG może zostać podlinkowany. Więcej ciekawych tekstów to później więcej linków do polecenia. AF poleca - Dekadzień #0 AF p

Laveris

Laveris

[KB #18, Retro] Tym, co pierwszy raz

Tym, co pierwszy raz, Jesteś nowy w RPG? Ja też taki byłem. Zapewne przejrzałeś te wszystkie teksty, artykuły i poradniki do RPG, zasłyszałeś od znajomych, przeczytałeś w Internecie? Pewnie zajrzałeś tutaj? Chciałbyś zacząć grać, prawda? To nic trudnego, posłuchaj mnie dalej. Zapewne przeczytałeś różne pomysły na erpegie, zetknąłeś się z definicjami RPG. Zapamiętaj, że każde z nich to tylko subiektywny pogląd tych, którzy kiedyś byli tacy jak ty. Każdy z tekstów niesie jakąś prawdę, lecz najważn

Laveris

Laveris

Blogosfera RPG

Jest takie ciekawe miejsce w Internecie. A w zasadzie, zbiór ? agregator Polskich Blogów RPG, zwany ?Blogosferą RPG?. Funkcjonuje od 2009 roku, pierwsze próby podejmowano już rok wcześnie. Jest to zbiór możliwie wielu blogów ludzi, którzy chcą pisac coś o RPG. Rozrózł się na tyle, ze może zacząć konkurować z krajowymi serwisami o fantastyce, oczywiście jeśli chodzi o samą treść merytoryczną. Jednym ze spoiw Blogosfery RPG jest inicjatywa Karnawału Blogowego, czyli comiesięcznych inicjatyw polega

Laveris

Laveris

[KB #36] Warto zabijać... stosując mechanikę gry

Tekst dostępny także na Allgemeine Festung. Drugi eksport na 36. edycję Karnawału Blogowego, od Allgemeine Festung. Tym razem moje przemyślenia na temat zabijania postaci graczy na sesjach RPG. Średnio to dotyczy konflików, z pewnością jednak śmiertelność BG to jakiś temat związany z konfliktami.. Nie pamiętam, czy kiedyś poświęciłem temu tekst blogowy. Jeśli tak, ten wpis potraktujcie jako pewnego rodzaju aktualizację tamtych moich słów. Ogólny wniosek - warto po prostu grać i stosować mechanik

Laveris

Laveris

[KB #36] Konflikt w RPG

Wersja na Allgemeine Festung, dla lepszej wygody. Tematem 36. edycji Karnawału Blogowego jest Konflikt. Konflikt w RPG, jakkolweik rozumiany, Ponieważ nie lubię pisać wstępniaków, od razu wspomnę, że postanowiłem to zagadnienie rozpatrzyć wedle kryteriów, jakie zostały zasugerowane w temacie otwierającym tę edycję KB. Przegląd po wybranych podejściach do tematu "konflikt". KBender wyróżnił cztery perspektywy: filozoficzna, analityczna, psychologiczno-socjologiczna, techniczna. Zająłem się tylko

Laveris

Laveris

Inspiracje z PC

Przedstawiam wam wpisy z Allgemeine Festung, z cyklu "Inspiracje z PC". Są to teksty wprowadzające porady i pomysły do role-playing games z wybranych gier komputerowych. Na ten cykl składa się dziewięć tekstów, przedstawię wam linki z pięciu, które pierwotnie miały stanowić "żelazną piątkę" cyklu "Inspiracji". #1: Wierzchem i Mieczem - W oparciu o grę Mount & Blade: Warband. W dużej mierze jest to omówienie samej gry oraz argumenty, dlaczego można inspirować się tą grą do RPG "bez prądu". #2

Laveris

Laveris

Allgemeine Festung - start

Allgemeine Festung na forum CD-Action wystartowało. To będzie miejsce, gdzie będę prezentować wybrane wpisy z Allgemeine Festung. Na początek wstawię kilka linków, potem będą już konkretne teksty, na tym CD-Actionowym blogu. Allgemeine Festung jest o grach RPG ("bez prądu"), w tym o gameplayingu oraz na temat grania zgodnie z mechaniką gry. Czasem odnoszę się do gier komputerowych, jak choćby w serii "Inspiracje z PC". O tym, czym jest to RPG, tutaj. Parę wstępnych linków: Bebok - w zasadzie ch

Laveris

Laveris

×
×
  • Create New...