Jump to content
Guest OB@R

Linux - ogólnie

Recommended Posts

Guest OB@R

1. Czemu mi sie nie chce uruchomić boot z CD'ka w Linux Mandrake 9.2 ???

2. Jaką dystrybucję Linuxa byście mi polecali (jestem zielony w pingwinach) :)

HELP!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

coś musiałeś skopać przy nagrywaniu - ja już mam z trzy takie płyty z pingwinami, weź ściągnij ze strony Mandrake`a plik IMG który nagrasz na dyskietkę i dzięki niej ruszy ci płyta

a dla początkującego polecam

Mandrake 10.0

Aurox 9.4 - całkowicie Polska dystrybucja (z polskimi helpami etc)

obie dostępne na 7 CD w kiosku po bodajże 35 złotych

do tego offcoz możesz je ściągać www.aurox.pl i www.mandrake.com

a i jeszcze poleciłbym Red Hata lub Fedorę (to to samo ale Fedo to kontynuacja Reda)

a i jaki masz transfer przy ściąganiu Lina i przy jakim łączu bo nie chce mi się wierzyć aby aż tak były obciążone łącza mirrorów Mandrake`a

a i wybieraj zawsze najnowsze wersje (obecnie rozejrzyj się za takimi na jądrze z serii 2.6.X )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Skibka

To moze nieco rozwińmy ten temat. :) Na linux.pl i newbie.linux.pl jest bardzo mało informacji na ten temat, a tamtejsze forum zupełnie dla mnie nieczytelne. :|

Ustaliliśmy więc, że najlepszym systemem dla n00ba takiego jak ja jest Aurox lub Mandrake. Ale konkretnie, to czym one się różnią? Rozejrzałem się po Allegro (Linuxy po kilkanaście zł) i widziałem nawet u jednego sprzedawcy w dwóch aukcjach dwa systemy - Mandrake i Aurox. Opis aukcji był identyczny (!), tylko w odpowiednich miejscach wpisane nazwy. A tak oprócz tego to nad oboma się zachwycał, że są najłatwiejsze w obsłudze, dobre w multimediach itp. Takim "fachowcom" :? to raczej mi się nie chce ufać. Kto się na tym lepiej zna? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HermeZ

Ciezko powiedziec czym sie roznia - linuks to linuks :D

Ja uzywam Mandrake 10.0 z polska wersja KDE, a Auroksa nie widzialem, wiec polecam Mandrake'a :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Śledzias
Mam taki dylemat. Skołowałem sobie Knoppix'a i odpalam go z płyty (nie instaluję)//tu ostrzeżenie: jestem ZIELONY jeżeli chodzi o Linuksa więc dla niektórych poniższe pytanie może wydać się przezabawne// Jeżeli jest to wykonalne/możliwe/w miarę proste to czy można (i jak) zainstalować sterowniki do neostrady (o ile to w ogóle potrzebne). Chodzi mi o to, żeby można połączyć się z internetem przez neostradę (modem ADSL). Dziki z góry za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Skibka

Śledzias :arrow: ja jestem jeszcze cieńszy bolek (mój komp jeszcze nie widział linuxa), :0 ale poszukałem w necie parę ważniejszych rzeczy na przyszłosć. :) Polecam poczytać (i najlepiej wydrukować :D ) artykuł z linka poniżej. Nie wiem tylko, czy to będzie działać przy systemie odpalanym z płyty, ale warto spróbować.

http://newbie.linux.pl/?id=article&kat...=4&show=146

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Śledzias

Mam dziwne przeczucie (i chyba/niestety prawdziwe), że instalowanie czegokolwiek do Knoppixa jest możliwe dopiero po zainstalowaniu go :( . Trzeba będzie kiedyś przysiąść do kompa i zmajstrować jakąś partycję (Patrycję?) na Linuxa.

BTW. Topic Linux powinien być (moim zdaniem) przyklejony, no nie??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest HermeZ

Ogolnie to sie nie przejmuj, jak masz troche wolnego miejsca to zainstaluj sobie linuksa obok windowsa - i nie ma prblemu :) Jak tak mam bo za chiny ludowe nie udalo mi sie odpalic radiowej karty sieciowej (moj obecny dostep do netu). I jeszcze jedno nie wiem czy knoppix to najlepszy system dla poczatkujacego (sam taki jestem i na mandarynce 10.0 zasuwam :)).

P.S.

Ogolnie to na http://newbie.linux.pl/ jest duzo kursow, porad, informacji naprawde przydatnych poczatkujacym.

Pozdrawiam i zapraszam do swiata linuksa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mareklewand

Witam.

Chciałbym zobaczyć jak działa Linux więc ściągnąłem obie Aurox 9.4 (pliki: aurox-9.4-1.iso, aurox-9.4-2.iso, aurox-9.4-3.iso, aurox-9.4-4.iso, aurox-9.4.md5). Jak mam teraz go zainstalować? Czy jest możliwość aby był on zainstalowany razem z Windowsem 98 tak żebym mógł wybierać podczas uruchamiania, który system chcę?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Buntownick

Oczywiście że tak. Najpierw wypal te *.iso na płyty, później wygospodaruj sobie jedna partycje, utwórz ją najlepiej przy pomocy PM, a następnie uruchom komputer z pierwszej płyty Aurox 9.4 i postępuj zgodnie z zaleceniami instalatora. W razie jakichkolwiek problemów - pytaj. Pozdrawiam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest holmes666
Ogolnie to sie nie przejmuj, jak masz troche wolnego miejsca to zainstaluj sobie linuksa obok windowsa - i nie ma prblemu :) Jak tak mam bo za chiny ludowe nie udalo mi sie odpalic radiowej karty sieciowej (moj obecny dostep do netu). (...)

Mi karta radiowa dziala pod linuxem, jak chcesz to Ci moge pomodz w jej uruchomieniu pod linuxem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mareklewand

Witam

Mam dwa dyski w komputerze na jednym mam Win98 a na drugim zainstalowałem aurox 9.4. Wszystko było ok dopuki nie musiałem wyjąć dysk z auroxem. Podczas uruchamiania komputera pojawił się komunikat: GRUB Hard Disk Error. W jaki sposób mam odinstalować auroxa lub co zrobić żeby uruchomił mi się windows?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam pytanie jak mógłbym zainstalować (tzn. skompilować) KDE 3.3 by działało pod moim MDK 10.1, mam KDE 3.2.3 i chciałbym je zaktualizować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mareklewand :arrow: odpalasz komputer z dyskietki startowej i w dosie wpisujesz 'fdisk /mbr' (bez ' ' oczywiście).

tomek605 :arrow: musisz mieć pakiet rpm z tym kde, nastepnie aktualizujesz pakiet poleceniem 'rpm [-flaga] [nazwa_pakietu]' (bez ' ' oczywiście). przy czym flagi nie pamiętam, ale możesz sprawdzić pisząc 'man rpm' lub 'info rpm'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chciałem tu napisać pare słów czysto-teoretyczno-własno-przemyśleniowych, ale skorzystałem z google i to co znalazłem Ręczna kompilacja krok-po-kroku (kde)

myślę, że to Ci pomoże bardziej niż jakieś moje własne banialuki:)

--- [edit] ---

jeszcze jeden link Instalacja ze źródeł z wykorzystaniem Konstruct - to chyba będzie nawet lepsze niż ten pierwszy (czy w sumie drugi) odnośnik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajnie jest odkopywać temat sprzed prawie roku w którym się już wypowiadało :D

mam problem, otóż chcę zainstalować Debiana Sarge, ale każda płyta jaką nagrałem:

businesscard (63Mb)

Netinst (230Mb)

CD-1 install (630Mb}

nie chce sie zbootować, chciałem przeprowadzić najpierw instalację przez siec {po to dwie pierwsze} ale nie udało się więc ściągnąłem trzecią płytę aby zbootować, zainstalować podstawy a potem apt-get`ować wszystko co bym chciał, ale zonk ta też sie nie bootoje :/

windowsy i inne linuchy sie bootoją, dlatego chcę zadać pytanie - czy Athlon 64 3000+ Winchester może gryźć się z architekturą IA64 dostępną na FTPach debiana ? czy muszę ściągać x86 :?:

dobra w czasie pisania tego postu {zapomniałem dać na Wyślij i dalej walczyłem na FAQach} częściowo chyba się rozwiązał - znalazłem stronę

http://www.debian.org/ports/amd64/index.en.html

z której dowiedziałem się że IA64 i AMD64 to dwie różne architektury i należy ściągać tą ostatnią z : http://cdimage.debian.org/cdimage/unoffici...e-amd64/iso-cd/

ważne jest to że tu netinst ma tylko 84.4 Mb

posta wysyłam bo wiem że już sporo osób ma Athlony 64 na tym forum a komuś może przyjść do głowy zabawa z linuxem a dobrze jest innym oszczędzić trochę nerwów {no i mam bazę do edycji :D w najbliższych dniach}

no to zaczynamy się bawić :D

zainstalowałem Debianka Sarge, w końcu mi się to udało, zainstalowałem z netinstalla wczoraj wieczorem i nie miałem siły już się bawić więc zainstalowałem tylko jądro i podstawy systemu, rano włączyłem kompa, dociągnąłem midnight comandera, lynx`a {links jakoś mi nie pasuje}, jeszcze parę programów, ale w końcu stwierdziłem żeby jednak przed wyjazdem na wakacje zainstalować KDE, więc zarzuciłem standardowe:

apt-get install kde

dałem parę razy na początku Y i gdy zaczął ciągnąć to wyszedłem z domu, po powrocie już było skończone dałem 'startx' ale pojawiają się błędy - brak plików w /usr/x11/x

przy czym wg komunikatów powinny być tam 4 pliki z konfiguracją x11, ale znajduję tam tylko 2 pliki, czy jest jeszcze jakaś procedura jaką muszę zrobić przed startX`owaniem ? jakiś instalator czy cokolwiek podobnego :?: ani na DUG`u ani na forum linux+ nic nie znalazłem.

przeczytam, odpowiem i wyprubuję dopiero za tydzień :D a tymczasem słonecznego tygodnia życzę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam! Zainstalowalem sobie Mandrivie LE 2005 i mi sie nie podoba. A że jestem calkiem zielony (mój pierwszy Linux) to nie wiem jak go usunąć. Nie chodzi mi o usuniecie calej partycji tylko o jej wyczyszczenie z linuksa. Z góry dzieki za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pod dosem (czyli odpalasz kompa z płytki / dyskietki startowej) rzucasz komendę 'fdisk /mbr' - pozbędziesz się bootmanagera.

później zostaje Ci partycja do 'obrobienia'. skoro nie chcesz jej kasować, to albo możesz ją sformatować by miała windowsowy system plików (tutaj jakiś program np partition magic), lub jeśli instalujesz kolejnego linuksa, to nie robisz nic - przy instalacji, wybierając tą partycję pod lina, zostanie ona automatycznie sformatowana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam właśnie wydębiłem od kumpla płytkę DVD z systemem:

SuSe 9.1 Proffesional

dostał takowego DVDka na woodstocku :lol: i podzielił się gdyż miły jest bardzo ;-) no i mam problema - instalator nie widzi mi dysku SATA

rozumiem że potrzeba załadować moduł z obsługą odpowiedniego sprzętu, ale przeglądając dostępne moduły był tylko "Promise Sata" podczas gdy ja mam zintegrowany w chipset kontroler.

chipset to NForce 4 4x

mobo: Gigabyte GA-K8NF-9

cała maszynka ma chodzić na instrukcjach x86_64 / AMD64 które przez ten system na tej płycie są obsługiwane.

no i jeszcze jedno pytanko jako że cały dzień spędziłem u kumpla próbując ten system u niego skonfigurować - jak u licha zmusić neostrate {na Sagemie} do działania ? próbowaliśmy kilkunastu różnych artykułów temu zagadnieniu poświęconych ale nic nie dało - może ktoś ma jakiś pomysł ?

kernel 2.6.4-52 albo -25 ;-) pewny nie jestem

Share this post


Link to post
Share on other sites

na temat suse i dysków sata poczytaj

http://www.linuxquestions.org/questions/sh...threadid=343710

http://forums.suselinuxsupport.de/lofivers...php/t14332.html

http://www.google.pl/search?num=20&hl=...=Szukaj&lr=

co do neo, to pewnie już doczytałeś się, że potrzebujesz sterowników eagle-usb. poza tym polecam zassać nowego kernela i go odpowiednio skompilować (tzn ze szczególnym uwzględnieniem obsługi sieci)

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam mam pytanie jak skonfigurować Gadu-Gadu w komunikatorze Gaim ? jak bym tego nie ustawił to zawsze jest źle :/ net działa i łączy sie z google talk jak i jabberem, a z tym jednym nie chce sie łączyć.

system to Fedora Core 4 x86_64

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...