Skocz do zawartości

Fanboj i Życie

  • wpisy
    331
  • komentarzy
    500
  • wyświetleń
    139127

Jak dobierać książki fantasy? - polecajka, która skończy wszystkie polecajki!


muszonik

779 wyświetleń

Od jakiegoś czasu śledzę facebookowe grupy czytelnicze. Jest to zabawa prawie tak świetna, jak Internet. Wpis ten poświęcony będzie często przewijającemu się przez nie pytaniu: jak dobierać sobie lektury fantastyczne. A dokładniej fantasy, bowiem wychodzi na to, że celem rozciągnięcia tego na inne podgatunki brakuje mi miejsca i być może wiedzy.

Nie sądzę, by temat ten wywołał furorę wśród moich stałych czytelników, rekrutujących się w dużej mierze, jak się obawiam z pośród medium-corowych fanów książkowej fantastyki, komputerowców, otaku i RPG-owców, czyli ludzi, którzy z tematem są otrzaskani. Niemniej jednak biorąc pod uwagę alarmujący stan wiedzy prezentowany na omawianych grupach coś takiego po prostu należy napisać.

Tak więc:

Jak dobierać lekturę fantastyczną:

Generalnie najlepiej robić to kierując się podziałem gatunkowym. Fantastyka dzieli się na cztery gatunki, z których każdy zawiera kilkanaście własnych przegródek. Gatunki te to:

  • Fantasy (pisane właśnie tak, a nie „fantaZy” czy „fantasTy”): czyli gatunek wykorzystujący jako główny temat, element fabuły bądź świata przedstawionego magiczne lub nadprzyrodzone zjawiska.
  • Groza: gatunek wykorzystujący wtargnięcie czynnika nadzwyczajnego, celem wywołania u czytelnika uczucia niepokoju, przestrachu lub obrzydzenia.
  • Science Fiction: czyli gatunek, w którym głównym tematem, elementem świata przedstawionego lub fabuły są technologia, odkrycia, rozwój techniczny oraz ich konsekwencje.
  • Fantastyka awangardowa: czyli różnego rodzaju powieści eksperymentalne. Kolejne fale fantastyki awangardowej nadchodzą co 20-30 lat, czasem owocując powstaniem nowych odmian twórczości, a czasem głośnych w środowisku powieści, których nikt jednak nie czyta, a które po upływie dekady zostają zapomniane.

Jako, że temat okazał się okropnie długi i trudny do ogarnięcia dzisiaj zajmiemy się fantasy. Jeśli post sprzeda się dobrze i będzie miał dużo wyświetleń, to pomyśli się o kontynuacji traktującej o innych gatunkach.

Tak więc: fantasy dzielimy na następujące szufladki:

1) Ze względu na świat:

High Fantasy:

Do gatunku tego zalicza się utwory, które charakteryzują się następującymi cechami: a) ich fabuła toczy się w fikcyjnym świece b) świat ten charakteryzuje się dużą obecnością zjawisk fantastycznych, które stanowią główny składnik fabuły oraz c) ich główną tematyką jest eksploracja owego świata i jego reguł. Do tego gatunku zalicza się następujące pozycje:

Klasa 0:

  • J. R. R Tolkien „Władca Pierscieni”, „Hobbit”, „Sirmarilion”,
  • A. Sapkowski „Saga o Wiedźminie”,
  • P. S. Beagle „Pieśń Oberżysty”, „Ostatni jednorożec” oraz „Olbrzymie kości”
  • Glen Cook „Czarna Kompania”, „Tyrania nocy” (klasa 1), „Imperium Grozy” (klasa 2)
  • W. Szostak „Wichry Smoczogór” i dalsze części
  • G. R. R. Martin „Pieśń Lodu i Ognia”
  • J. Vance „Lyonesse”, „Umierające ziemie”
  • Tanith Lee cykl „Płaska Ziemia” (od „Demon Śmierci”)
  • P. Anderson „Zaklęty miecz”, „Dzieci wodnika”, „Trzy Serca i Trzy Lwy” (klasa 2)
  • U. le Guin „Ziemiomorze” (tomy 4 i dalsze klasa 2)

Klasa 1:

  • P. Rothfuss "Imię wiatru"
  • John Morresey „Kedrigern” („Głos dla Księżniczki” i reszta)
  • David Eddings „Belgeriada” oraz „Elenium”,
  • J. G. Keyes „Czarny Bóg” i „Z wody zrodzony”
  • R. Zelazny „Kroniki Amberu”,
  • A. Brzezińska „Opowieści z Wilżyńskiej doliny”, „Saga o zbóju Twardokęsku”, „Wody głębokie jak niebo”
  • B. Hambly „Zguba Smoków”
  • P. A. McKillip „Zapomniane bestie z Eldu” oraz „Mistrz zagadek z Hed”
  • J. Abercombie „Zemsta najlepiej smakuje na zimno” „Czerwona kraina”, „Bohaterowie”, cykle „Strzaskane Morze”, „Pierwsze prawo”
  • B. Sanderson cykle „Ostatnie Imperium”, „Archiwum burzowego światła”, „Reckoners”
  • P. Rothfuss „Imię wiatru”
  • J.K. Rowling „Harry Potter”
  • S. King „Mroczna wieża”, „Oczy smoka”
  • M. Guzek „Trzeci świat”
  • M. L. Kossakowska "Tkacz Iluzji"

Klasa 2:

  • S. Ericksonn „Malaziańska księga poległych”
  • Orson Scot Card „Saga o Alvinie Stwórcy”,
  • N. Novik „Smok Jego Królewskiej Mości”
  • R. V. S. Redick „Sprzysiężenie czerwonego wilka”,
  • K. J. Yeslow „Ostatni władca pierścienia”
  • G. G. Kay „Tigana” oraz „Fionowarski Gobelin”
  • L. Dunsandy „Córka króla elfów”
  • J. Piekara „Arivald z Wybrzeża”
  • P. V. Brett „Malowany Człowiek”
  • G. R. Dickson cykl o smoczym rycerzu („Smok i Jerzy” oraz dalsze części)
  • L. Watt-Evans „Legendy Etshar” (od „Niedoczarowany miecz”)
  • Piotr Muszyński „Gambit mocy”
  • N. Gaiman „Gwiezdny pył”
  • Różni „Dragonlance” (od M. Weis, T. Hickman „Smoki Jesiennego Zmierzchu”)
  • A. Goodman „Eon”
  • R. E. Feist „Saga o Wojnie Światów (od „Adept Magii”)
  • Mercedess Lackey cykl o królestwie Valdemaru oraz „Zguba Elfów”
  • J. Roberson „Kroniki Cheysuli”,
  • Kate Elliot cykl „Korona Gwiazd”
  • C.S. Levis „Opowieści z Narnii”
  • TG. Williams „Pamięć, Smutek, Cierń”,
  • R. Jordan „Koło czasu”
  • Stephen R. Donaldson „Kroniki Thomasa Covenanta Niedowiarka”
  • Garth Nix „Klucze do Królestwa”, „Siódma Wieża”, „Stare królestwo”
  • A. Tchaikovsky „Cienie pojętnych”
  • Robin Hobb cykl „Królewski skrytobójca”, cykl „Kupcy i ich żywostatki”
  • M. S. Rohan „W pogoni za porankiem”
  • C. S. Friedman cykl „Uczta dusz”
  • W. King „Zabójca trolli”
  • D. Duncan „Człowiek ze słowem”, „Opowieść o królewskich fechmistrzach”, „Siódmy miecz”

Klasa 3:

  • Nik Pierunow cykle „Tern” oraz „Pierścień mroku”
  • O. Gromyko „Zawód: Wiedźma”
  • J. C. Hines „Zadanie Goblina”
  • R. A. Salvatore „Trylogia czarnego elfa” i dalsze części
  • M. Moorcock „Elryk”, „Corum” i reszta jego twórczości
  • K. T. Lewandowski „Kotołak Ksin”
  • T. Goodkin cykl „Miecz prawdy”
  • T. Brooks „Shanara”
  • Christopher Paollini „Eragorn”
  • C. Rowley „Bazil złamany ogon”
  • E. Haydon „Rapsodia”,
  • J. Wylie „Słudzy arki”,
  • B. Charlton „Czaropis”,
  • J. M. McDermont „Dzieci demonów”,
  • R. Hartman „Serafina”

Low Fantasy:

Jest przeciwieństwem High Fantasy. Fabuła w prawdzie toczy się w innym świecie, którego reguły często stanowią główny wątek powieści, jednak ogólna liczba elementów fantastycznych przedstawionych na kartach powieści jest niewielka. Fabuła koncentruje się natomiast najczęściej na takich zjawiskach, jak ekonomia, polityka, stosunki międzyludzkie etc.

  • Feliks W. Kres „Cykl Szererski” (od „Północna Granica” i dalsze części), „Pani dobrego znaku”
  • L. M. Bujold cykl „Paladyn Dusz” („Klątwa nad Chalionem” i dalsze części),
  • G. G. Kay cykl „Sarantyńska Mozaika” oraz jego spinoffy: „Lwy Al-Rasanu” i „Ostatni promień słońca”, a także „Pieśń dla Arbonne”,
  • J. Piekara „Cykl Inkwizytorski”,
  • A. Ziemiański „Achaja”,
  • G. R. R. Martin „Pieśń Lodu i Ognia”,
  • K. J. Parker „Składany nóż” oraz „Młot”,
  • Marrion Zimmer Bradley „Mgły Avalonu”,
  • Steaphen Lawhead cykle „Pendragon”, „Srebrnoręki”, „Żelazna Włócznia”, „Saga o Królu Smoków”,
  • J. Carey „Strzała Kusziela”
  • M. Moorcock „Glorianna”
  • M. Moorcock „Żołdak i zło świata”
  • R. M. Wegner „Opowieści z meekhańskiego pogranicza”

 

Ciąg dalszy na Blogu Zewnętrznym.

4 komentarze


Rekomendowane komentarze

...I przy okazji ominie się w ten sposób trochę naprawdę wartościowych pozycji.

Poza tym, nie wierzę, że w innych gatunkach buble dla odmiany się nie trafiają.

Edytowano przez Knight Martius
  • Upvote 1
Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...