Skocz do zawartości

Nowy Kącik Yody

  • wpisy
    270
  • komentarzy
    383
  • wyświetleń
    27589

Przegrane życie naukowca cz. 2


MajinYoda

87 wyświetleń

W tym tygodniu powracam do opisywanej w poprzednim wpisie książce Marii Janukowicz i Adama Stankowskiego "Przegrane życie nastolatka". Pozostaję przy rozdziale II.

Swoje wtrącenia w cytatach zaznaczam, tak jak poprzednio, w ten sposób { }.

Zanim zacznę - drobne wyjaśnienie . W ferworze pisania zapomniałem dodać, że fragment o grach "Doomopodobnych" autorka wzięła od innego naukowca - Jana Antoniego Kłysa.

Fragment z rodzajów gier komputerowych (tych będzie najwięcej :D?

Cytat

Sportowe - próbują naśladować rzeczy nienaśladowalne {już ten fragment miażdży, musicie przyznać ;)} np. wysiłek, zmęczenie. Do gier sportowych zaliczają się też tzw. managery, w których gracz wciela się w postać trenera drużyny (...)

Jak wszyscy wiemy, trener zajmuje się wszystkim . Nic dziwnego, że polska reprezentacja nie dostała się na mundial - trener miał Nawałkę w pracy .

A tak bardziej serio - dla mnie menagery to bardziej strategia ekonomiczna niż gra sportowa...

To jednak nie koniec. Z dalszej części tekstu dowiadujemy się, że:

Cytat

Piłka nożna (soccer), olimpiady, wyścigi motocyklowe i samochodowe. W zależności od klasy prezentacje są mniej lub bardziej schematyczne, aczkolwiek ogólne wrażenia bywają udane.

Czy ktokolwiek jest mi w stanie powiedzieć o jakie prezentacje chodziło autorce (choć bardziej cytowanemu przez nią Janowi Antoniemu Kłysowi)?

Cytat

Uwaga ta nie dotyczy tzw. sportów walki - boksu, karate, kick-boxingu itd. W wydaniach komputerowych nie są to gry sportowe, ale bandycko-chuligańskie {podkreślenie moje}.

W takim wypadku to chyba nie są gry sportowe, nie? Trudno mi jakoś nazwać np. Mortal Kombat grą sportową... A na gry pokroju EA Sports MMA jeszcze za wcześnie (przypominam - rok 2001).

Zostawię na chwile wywody przytaczanego J. A. Kłysa i wrócę do rodzajów opisywanych przez autorkę. Bardzo zabawny tekst pojawia się przy fragmencie o grach ekonomicznych:

Cytat

(...) niezbyt popularny gatunek gier, w których zamiast strzelać i rabować zdobywa się wszystko "pracą własnego umysłu i trafnymi inwestycjami" (np. w grze Pizza Tycoon właściciel tytułowej pizzeri może poprosić swych przyjaciół z mafii o podłożenie bomby pod lokal konkurencji).(...)

Nie ma jak zdrowa, bezkrwawa konkurencja . Szkoda, że obecni przedsiębiorcy nie korzystają z "pracy własnego umysłu" i nie dokonują "trafnych inwestycji". Przynajmniej byłoby bombowo :P.

Wróćmy jednak do przytaczanych rodzajów gier. Tu też jest ciekawie:

Cytat

Symulatory. (...) Gry te rozwinęły się z fazy "czystych symulatorów" w skomplikowane przygodówki (...)

Czy ktokolwiek kiedykolwiek widział symulator z przygodówką? Moim zdaniem raczej odwrotnie - przygodówką z symulatorem był bodajże Beyond Good & Evil. Ale odwrotnie?

Przechodząc dalej - gry strategiczne:

Cytat

Jest to odległe potomstwo {???} gier logicznych. (...) Najbardziej znane realizacja {?} to np. CenturionSim City, Civilisation, Colonisation i inne.

Pomijając to "potomstwo" - kolejny badacz, który gry zapisuje z błędami. SimCity jeszcze można wybaczyć (o jedną spację za daleko), ale CiviliZation i ColoniZation to już błąd ortograficzny . Inna sprawa, że:

Cytat

Należą tu [do gier strategicznych] również rekonstrukcje historycznych batalii wojennych (np. General Panzer, Operation Europe). Dział ten ma istotne ukierunkowanie edukacyjne, ucząc zarówno historii, jak i ćwicząc umiejętność logicznego myślenia.

Szczerze mówiąc rozwalił mnie ten Generał Panzer (a może Ogólnie Panzer? ;)). Oczywiście, chodziło o Panzer General.

Na zakończenie, wspomnę jeszcze tylko o pewnym fragmencie tekstu (napisanego przez autorkę), przy którym całkowicie zwątpiłem. Cały podrozdział jest o tym w jakim stopniu dorośli mają wpływ na wybór gier komputerowych przez dzieci i młodzież.

Cytat

(...) [Rodzice] są szczęśliwi, że ich dziecko ni pije, nie pali, nie zażywa narkotyków. To, że jest uzależnione od ekranu komputera nie postrzegają w kategoriach zła. W zasadzie tylko 5.0 rodziców ma wpływ na wybór gry komputerowej przez swoje dziecko (...).

O co chodzi z tym "5.0 rodziców"? Nie, nie o ocenę na świadectwie ;). Chodzi o, pokazany na wykresie na kolejnej stronie, 5% rodziców. Czy nie można było tego podać w tekście? Nie rozumiem tego...

Zanim skończę ten wpis dodam jeszcze tylko, że autorka na koniec podała zalety gier komputerowych. Poświęciła temu sześć stron, więc warto o tym wspomnieć. Nie rozgrzesza to jednak z wypisanych wcześniej głupot.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...