Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Piotrov

Overclocking

Recommended Posts

Przepraszam, że tak na siłę poganiam, ale musze szybko to chłodzenie kupić, bo bez kręcenia mi się nawet grzeje, lecz tylko karta. Mało czasu również mam, bo to ma być prezent na mikołajki, a one już w przyszły weekend. Zanim dojdą wiatraczki to też trochę minie. Więc prosiłbym(nawet błagał) o odpowiedź na pytania zawarte w poprzednim poście.

Link to comment
Share on other sites

Wentylatory fajne, ale przeceniasz ich możliwości. Poprawa obiegu temperatury wewnątrz obudowy przyczyni się do spadku temperatury podzespołów, ale nie aż takiej. Żeby tak mocno podkręcić procesor musiałbyś wymienić cooler. A kartę graficzną kręci się ręcznie, nie używając domyślnych profili z jakichś programów.

Link to comment
Share on other sites

Odnośnie procesora to cooler miałem w planach, ale to dopiero po Nowym Roku. Ceny spadną, a chciałem na niego przeznaczyć nieco więcej, czyli do 200 zł. Aktualnie to chodzi mi tylko o kartę graficzną, bo po podkręceniu przekracza nieszczęsne 65 stopni, które sprawia, iż odwala one jakieś cuda w postaci kwadracików na obiektach oraz wyłączania się gier. Podobno chłodzony mam beznadziejnie komputer i dużo ma zmienić dokupienie tych wiatraków. W końcu żaden nie wdmuchuje nic.

A jak z tym prockiem? Nie powstanie żadne napięcie poprzez ruch powietrza z wiatraka skierowany w cooler(może to głupota, ale ktoś mi tak powiedział), bo w końcu ta obudowa mała jest przy czym odległość pomiędzy nimi mała? Czy będę musiał ewentualnie obniżyć prędkość tego 120 mm(jak widać w linku ma on prędkość 1200 obrotów na minutę)?

Link to comment
Share on other sites

Co polecasz na procka do 200 zł? Nie chodzi mi o to, aby całe je wydać. Chodzi o opłacalność, czyli jeśli jakiś dobry coolerek na AM2+(bo taki procek) będzie za 100 zł to nie będzie mi to przeszkadzać.

EDIT.

KLIK! Czy to byłby dobry wybór i czy łatwo takie coś jest montować?

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dobry wybór. Wysoka wydajność, cena nie jest jakoś zabójcza. Ale dobry też będzie ten:

http://www.esc.pl/product_info.php?manufac...oducts_id=11412

Wydajność odrobinę gorsza, ale cena lepsza. Niestety pasuje tylko do podstawek AMD, ma też wersję demonstracyjną wersję do 775 Intela, ale jest z plastiku i bardzo łatwo ją rozwalić.

Masz tu testy obu:

http://pclab.pl/art38203-30.html - Karakorum

http://pclab.pl/art38203-37.html - Mugen II

Możesz też przejrzeć test i znaleźć coś, co bardziej Ci odpowiada. Są ceny, są linki do sklepów. Poradzisz sobie :)

PS - do tego obowiązkowo pasta termoprzewodząca. Polecam Arctic Silver 5, Zalmana STG-1 lub 2 i Revoltec Thermal Grease.

Montaż chłodzenia to rzecz bardzo prosta, wszystko jest opisane w instrukcji.

Link to comment
Share on other sites

W takim razie zadecydowałem. Te dwa wiatraki zamówię do końca grudnia, a potem dokupię jeszcze Mugena II. Ależ będę miał chłodną fortecę, tylko jeszcze kiedyś dokupię sobie jednego 80 mm w brakujące miejsce i będzie cudeńko. Skoro to takie łatwe to nikomu nie będę tego do montażu dawał tylko zamówię na esc.pl i sam wszystko zrobię. Jeszcze ostatnio słyszałem o jakichś siateczkach na wentylatory, które rzekomo chronią komputer przed dostawaniem się kurzu. Ile takie coś kosztuje i czy w ogóle jest opłacalne?

Nawiasem mówiąc to na ile szacujesz możliwości wykręcenia po tym zamontowaniu? Jeszcze się boję czy ten Mugen II nie zaingeruje mi w kości ram, bo jest ten boxowy cooler jest dosłownie pół centymetra od nich.

Link to comment
Share on other sites

Może być ciasno, ale Xandi ma podobną płytę i jakoś się zmieścił. A co do możliwości OC to trudno powiedzieć, niektóre sztuki wyciągają 4GHz, ale to te lepsze sztuki. Przeciętne dochodzą do 3,8-3,9, a słabe rozbijają się o 3,6-3,7. Pamięci nie są najgorsze, a procek jest BE, więc tu problemu nie będzie.

Co do karty graficznej, to nie mam pojęcia jak 4850 stoi z oc, ale patrząc na wyniki Gi3rkja (750/2350) myślę, że tak z ~710/2100 powinieneś dać radę wyciągnąć. Poziomu podobnego do Gi3rka nie osiągniesz, on ma lepsze chłodzenie.

Link to comment
Share on other sites

Phenom II 940 podkręcał się przeciętnie do ~3.8GHz, na 4GHz bym nie liczył.

HD4850 różnie się kręci - średnio wyciąga ~700MHz, ale są i sztuki, które zrobią ~750MHz. Moja sztuka jest słaba, bo wyciąga tylko 750MHz, i to na zwiększonym napięciu...

Link to comment
Share on other sites

Mojej z tym lewym chłodzeniem budy udało się 700 MHz, ale temperatury nie pozwalały na codzienne używanie jej z takim taktowaniem. Taktowanie pamięci jakie próbowałem wraz z powyższym to 1140 MHz. Jak będę miał tą budę dobrze chłodzoną to ustawię na 700/1200, bo tyle chyba w całkowitości wystarczy(tak mnie overdrive ogranicza). Z prockiem spróbuję to 3.8 GHz, ale co z tym napięciem? W ogóle nie wiem w jakich ilościach je zmieniać. Powiedzcie mi proszę trochę o tym, bo niezbyt o tym wiem.

Link to comment
Share on other sites

Z prockiem spróbuję to 3.8 GHz, ale co z tym napięciem? W ogóle nie wiem w jakich ilościach je zmieniać. Powiedzcie mi proszę trochę o tym, bo niezbyt o tym wiem.

Właśnie dodałem do poradnika, bo dobre pytanie :wink: :

2.3 Jak ustawiać napięcie, w jakich krokach?

Ogólnie zaczynamy na standardowym np. takim, jakie wskazuje program CPU-Z po obciążeniu procesora i powoli idziemy w górę z szyną lub mnożnikiem (jeśli jest odblokowany). Kiedy program testujący pokaże błąd/wyskoczy niebieski ekran/komputer się zresetuje, podbijamy minimalnie napięcie o kolejną dostępną wartość, czyli jakieś 0.01V.

Mojej z tym lewym chłodzeniem budy udało się 700 MHz, ale temperatury nie pozwalały na codzienne używanie jej z takim taktowaniem.

A jaki masz model? Znajdź w internecie i daj link.

Link to comment
Share on other sites

Wszystko zależy od tego, jak zamontujesz wentylatory w obudowie. Jeśli tam przy procesorze będzie wlot powietrza, to w Mugenie możesz dać wentylator blisko tamtego, a nie od strony ramu. Wtedy nie będzie wadził o ramy :)

W zestawie jest jeden.

Link to comment
Share on other sites

Muszę kupić jednak karakorum, bo mugen jest gabarytowo za duży. Z przodu będzie on na styk z jednym ze 120 mm wiatraków, czyli powstanie double wiatrak(noł łej!). Z prawej na przeszkodzie stoi wiatraczek wydmuchujący, czyli będą się ze sobą siłować. Na dodatek tam jest jakaś wystająca, metalowa płytka z napisem "Ultra Durable"(fajnie wygląda, ale niestety przeszkadza). Z lewej wiadomo - RAM. Od dołu dosłownie będzie odkurzać mi kartę, a u góry się nie zmieści. Jest jeszcze taka możliwość... Zmienię obudowę na jakąś używaną, lecz większą. Szczerze mówiąc wolę mieć trochę gorsze chłodzenie niż robić przeprowadzkę podzespołów.

Link to comment
Share on other sites

Sytuacja zmieniła się nieco na moją korzyść, bo otrzymałem zastrzyk gotówki na kompa w postaci 500 zł. W związku z tym chciałbym kupić jakiś cooler na kartę graficzną, ale w tych sprawach nigdy nie siedziałem i nic na ten temat nie wiem. Co nieco o uszy mi się obiło o jakimś Vapor-X, które jest takie genialne. Poradźcie co kupić, tylko oszczędnie, bo mam zamiar oszczędzić ile się da na nową kartę(kupuję i tak za rok, ale odkładać nie zaszkodzi).

Link to comment
Share on other sites

http://www.komputronik.pl/index.php/produc...o_S1_Rev_2.html

Dobre, fajne i w miarę tanie chłodzenie. Do tego wentylator 120. Do tej karty nic lepszego [i droższego] nie trzeba. A fałpor-iksa nie kupisz, to chłodzenie jest montowane na wybranych kartach Sapphire, nie ma go w sprzedaży detalicznej [przynajmniej ja się z takim nie spotkałem].

Link to comment
Share on other sites

Na ile uda się tak minimalnie podkręcić kartę i czy naprawdę kupowanie tego warte jest swej ceny? Kiedy podkręcam na najwyższy poziom w Overdrive to pojawiają się jakieś dziwne artefakty po uruchomieniu benchmarka/gry/testu stabilności i nie znikają nawet po wyjściu z nich. Tak się dzieje bez względu na temp. i znikają one dopiero po przywróceniu domyślnych ustawień. Z czego to wynika? Pytam się, bo nie chcę potem się rozczarować kiedy okazałoby się, że mam słaby model niemożliwy do kręcenia, a wydałem tyle na chłodzenie.

Edit. Teraz było jeszcze lepiej. "Sterownik ekranu przestał odpowiadać, ale powrócił do pracy". Przed tym monitor się wyłączył i na nowo włączył.

Wartości zmieniłem na 670/1130 i znowu są artefakty, ale teraz już tylko w aplikacjach 3D. Full kwadracików, ale mimo wszystko wzrost FPS i to solidny, bo nawet z 14 na 22 w FurMarku.

Link to comment
Share on other sites

Do tematu powracam.

Jeśli chodzi o chłodzenie karty to rezygnuję z niego. Do procka kupuję karakorum(bez zmian), lecz pod koniec stycznia. Wiatraki do obudowy zamówione, ale niestety jest problem z dostępnością. Zamówiłem 80 mm(niebieski), 80 mm(czerwony) oraz 120 mm(niebieski, ale świeci oryginalnie dosyć). Wszystkie Cooler Mastera...

Dobrze, zatem powróćmy do podkręcania. Procesor odkładam do otrzymania radiatora. Kartę z kolei dalej próbowałem pomęczyć, lecz w bardziej przyjazny sposób... Ustawiłem auto dostrajanie taktowania. Niestety, FAIL... Albo obraz najzwyczajniej się zawiesza albo pojawia się czarny ekran.

Link to comment
Share on other sites



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...