Jump to content
  • entries
    124
  • comments
    195
  • views
    7,663

Włoska robota

MajinYoda

28 views

Pogłębiając swoją wiedzę o przemocy w grach komputerowych natrafiłem na pozycję "Gry komputerowe, Internet, telewizja. Co robić, gdy nasze dzieci są nimi zafascynowane?" włoskich autorów - Nessii Laniado i Gianfilippo Pietra z 2006 roku. Pokazali mi, że nie tylko nasi i amerykańscy badacze potrafią wypisywać brednie.

Na wstępie muszę jednak zaznaczyć, że nie czytałem, póki co, rozdziałów o TV i Internecie.

Swoje wtrącenia w tekstach zaznaczam tymi nawiasami { }.

Pomijam, wspomniane w moim wpisie z zeszłego tygodnia, zaczynanie historii gier od Ponga. Spodobał mi się jednak inny tekst:

Cytat

W salonach gier [...] pojawił się Pac Man, gra komputerowa, której bohaterem była "zła" żółta kulka, która pożerała, z nienasyconą żarłocznością, zjawy i bezbronne duszki {!}. , jak zdefiniował ją "Boston Globe", a środowiska katolickie {!} zadawały sobie pytanie, czy można zezwolić, żeby dzieci były narażone na takie okrucieństwo.

Czyż to nie piękne? Pac Man jako krwiożercza istota, która zabija duszki (czy one z reguły nie są martwe?) i, mówiąc kolokwialnie, nażera się jak świnia. Szkoda, że nie doszło do krucjaty... (Żeby nie było - jestem katolikiem).

Kolejny akapit i kolejne dziwne stwierdzenie:

Cytat

W roku 1993 na rynek wypuszczono grę Mortal Kombat; drugie słowo w nazwie gry specjalnie zapisano przez "K", aby pokazać, że jest nasycona przemocą.

Przyznam, że tego nie rozumiem... Czy to oznacza, że jeśli zapisano by nazwę np. Mortal Kombad to gra byłaby jeszcze bardziej krwawa?

Jeszcze ciekawiej zaczyna robić się w ramce zatytułowanej "Różnice pomiędzy grami komputerowymi". Gotowi?

Cytat

[...] Action games: strzelanina i walka wręcz to gry najstarsze, ale wciąż budzące powszechną sympatię[...]

Hmmm... Czy to oznacza, że wspominany wcześniej Pong to strzelanina albo walka wręcz? No, chyba, że autorzy jednak przypomnieli sobie o Spacewar czy Cathode Ray-Tube Amusement Device...

Dalej następuje nudny opis tego typu gier, ale wyłącznie o walce wręcz.

Przejdźmy jednak dalej. Zapewne każdy z Was słyszał kiedyś o fatality. Oto jego książkowy opis:

Cytat

[...] Po wygraniu walki [w grze komputerowej] zwycięzca mógł pastwić się nad przegranym jak tylko mu się podobało: ćwiartować, dekapitować, rozdzierać na kawałki, wbijać na pal lub palić ogniem.

Można się lekko kłócić, ale czytajmy dalej:

Cytat

Jeśli chodzi o gry komputerowe {to o co chodziło zdanie wcześniej?}, słynna jest opowieść {!} o fatality w Sub Zero, grze okrutnej i pełnej przemocy. [...] W USA gra wywołała oburzenie i sprzeciw [...].

Sub Zero... gdzie ja o tym słyszałem... Wiem! To chyba był ten koleś, co to chciał jakiś pierścień zdobyć! A nie, pomyliło mi się z książką Sauron, czy jakoś tak...

Ostatnia próbka ciekawostek z tej książki:

Cytat

Pokemon czy Wojownicze Żółwie Ninja>, zauważa Annalisa Galardi [...]. Gra komputerowa staje się stylem życia: kreskówki, figurki, gadżety, podwieczorki {!}, koszulki, plecaki... Dla całego pokolenia życie jest spokemonizowane albo zninjowane.

Iluż to ciekawych rzeczy można się dowiedzieć z lektury książek naukowych, nieprawdaż?

Na dzisiaj to tyle. Na zakończenie, przypominam o głosowaniu na najbardziej nasyconą przemocą grę komputerową z CDA (uff...):

https://docs.google....ESZTVc/viewform

Wyniki już za tydzień!



0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...