Jump to content
Sign in to follow this  
  • entries
    5
  • comments
    18
  • views
    1,526

Alcatel Idol 4 - VR na (prawie) każdą kieszeń

kacior

654 views

Nadszedł czas, kiedy stary telefon przestał nadążać za nowinkami, a zużyta bateria ledwo starczała na dzień użytkowania. Postanowiłem więc, przy okazji podpisania nowej umowy z operatorem, na zakup nowego. Spośród wielu telefonów ze średniej półki moją uwagę przykuł Alcatel Idol 4, wyróżniający się dobrymi, jak na swoją cenę, podzespołami oraz dołączonymi do zestawu goglami VR. 

Po otwarciu pudełka moim oczom ukazała się plastikowa skrzyneczka z wielkim przyciskiem, na którym był znak ostrzegawczy. Wbrew instynktom samozachowawczym(to ma wybuchnąć czy co?) postanowiłem go wcisnąć. Pudełko nie wybuchło, ale otworzyło się, ukazując swoje wnętrze. W dolnej połowie znajdowały się akcesoria, tj. ładowarka, plastikowe etui, folia ochronna na ekran, słuchawki(wysokiej jakości, dokanałowe, marki JBL) oraz pasek do przymocowania gogli na głowie. Górna połowa to same gogle. Ale telefonu dalej nie ma. Producent postanowił schować go pod przednią osłoną gogli, zamontowany w uchwycie na telefon. 

Samo urządzenie sprawia bardzo dobre wrażenie. Pokryty szkłem z obu stron i otoczony aluminiową ramką, o grubości niewiele większej od wejścia słuchawkowego. Uwagę przykuwa umiejscowienie głośników. Znajdują się one na górnej i dolnej krawędzi ramki, co pozwala na odtwarzanie dźwięku stereo bez konieczności podłączania zewnętrznych urządzeń. Ekran charakteryzuje się wysoką rozdzielczością (1080p), a jasność pozwala na bezproblemowe korzystanie nawet w słoneczny dzień, chociaż według mnie barwy są trochę za chłodne. 

Nie ocenia się książki po okładce, więc spójrzmy teraz na to co siedzi w środku obudowy. 8-rdzeniowy Snapdragon o taktowaniu 1,5 GHz, wspomagany dodatkowo układem graficznym Adreno 405 i 2 GB pamięci RAM pozwala na dużo. Testowałem na wielu aplikacjach 3D i z każdą poradził sobie bezproblemowo. Jedynym problemem jest znaczne nagrzewanie się telefonu podczas intensywnego korzystania. Tutaj ukazuje się praktyczne zastosowanie ramki z aluminium, ponieważ wytwarzane ciepło znajduje ujście właśnie przez nią, pozwalając na utrzymanie względnie niskiej temperatury ekranu i tylnego panelu. Do tego dochodzi dobrej jakości aparat, oferujący zdjęcia w 8Mpx oraz filmy w fullHD. Interesujący jest tu tryb nagrywania w spowolnieniu, chociaż jakość nagrania spada wtedy drastycznie.

Telefon jest wyposażony dodatkowo w:
-moduł NFC
-dual SIM - niestety druga karta zajmuje miejsce karty microSD,
-programowalny przycisk BOOM
-technologię Quick Charge
-USB OTG

Przejdźmy jednak do rzeczy najbardziej interesującej w tym telefonie, czyli zestawu gogli VR. Niestety tutaj się zawiodłem. Wyglądem przypominają rozwiązanie oferowane przez Samsung(Gear VR), chociaż brakuje im wielu funkcji obecnych u konkurencji. Same gogle są dosyć lekkie i nie sprawiają dyskomfortu podczas noszenia, problemem jest za to dosyć mało miejsca na nos, przez co kant obudowy w tym miejscu trochę mnie uwierał. Gumowa osłona dobrze izoluje od światła wewnętrznego, a wyściełanie krawędzi gąbką zapobiega pojawianiu się czerwonych linii na skórze po zdjęciu urządzenia. Optyka należy jednak do sporych minusów. Pole widzenia jest bardzo małe, dlatego ma się wrażenie oglądania świata wirtualnego przez lornetkę. Do tego dochodzi znaczna aberracja chromatyczna* na krawędziach obrazu. W połączeniu z niską (jak na zastosowania VR) rozdzielczością obrazu efekt jest tragiczny. W samych aplikacjach telefon sprawuje się bardzo dobrze. Gogle mają dedykowane przyciski na spodniej stronie obudowy pozwalające sterować oprogramowaniem. Reakcja na ruch jest natychmiastowa, a generowany obraz płynny. 

Podsumowując: Sam telefon oferuje bardzo dobre osiągi jak na swoją cenę, chociaż to, co miało być jego głównym autem, czyli dołączone gogle, mocno zawodzi. Widać, że jest to nietypowy gratis mający przyciągnąć klienta. Lepszym dodatkiem według mnie są tutaj genialne słuchawki JBL'a. Mimo tego w dość przystępnej cenie dostajemy dobrej jakości telefon, o niemałych możliwościach.

*https://pl.wikipedia.org/wiki/Aberracja_chromatyczna

PS:Przepraszam za brak zdjęć, nie posiadam dobrego aparatu, a jakość ujęć ze starego telefonu woła o pomstę do nieba.



11 Comments


Recommended Comments

W połączeniu z niską (jak na zastosowania VR) rozdzielczością obrazu

1920x1080 to jest niestety standard w goglach VR. Chociaż 4K byłoby wskazane i jest już dostępne, producenci (HTC Vive, Oculus Rift, PlayStation VR) uparcie montują gorsze wyświetlacze.

A sam Alcatel taki sobie. W tej samej cenie można mieć telefon z większą baterią i lepszym aparatem.

Share this comment


Link to comment

mocniejszy brat (alcatel idol 4S) ma już zamontowany wyświetlacz QHD, ale koszt tego telefonu wynosi niestety drugie tyle, co za zwykłą czwórkę.

Share this comment


Link to comment
12 minut temu, Sergi napisał:

1920x1080 to jest niestety standard w goglach VR.

W ktorych? HTC Vive i Oculus Rift oba oferuja obraz w rozdzielczosci 2160x1200 (1080x1200 na kazde z oczu), a w Alcatel Idol 4 caly ekran ma rozdzielczosc 1080x1920, co po podzieleniu daje wyraznie gorsza rozdzialke...

 

12 minut temu, Sergi napisał:

Chociaż 4K byłoby wskazane i jest już dostępne, producenci (HTC Vive, Oculus Rift, PlayStation VR) uparcie montują gorsze wyświetlacze.

Uparcie, bo nie dosc, ze ilosc komputerow na rynku, ktora bylaby w stanie obsluzyc VR w plynnym 4K jest poki co znikoma, to i cena produktu bylaby jeszcze wyzsza niz obecnie. Zeby daleko nie szukac - na GTX 970, i7 6700K i 16 GB RAM optymalizowany pod HTC Vive Elite Dangerous pojdzie na natywnej rozdzielczosci gogli w ustawieniach VR High, ktore sa odpowiednikiem Medium na monitorze. Samo ustawienie szczegolow na Ultra w tej samej rozdzielczosci sprawia, ze obraz przestaje nadazac za ruchami glowy, rwie sie i granie staje sie niemozliwe. VR experience Quenero na tych samych konfigu i rozdzielczosci jest w stanie plynnie dzialac na ustawieniu jakosci obrazu do okolic 7 z 10 mozliwych poziomow, pozniej przestaje byc grywalny i imersja pada na pysk. Zanim na rynek nie trafia jeszcze przynajmniej z dwie generacje kart graficznych, robienie VR pod 4K nie ma wiekszego sensu, bo hardware tego nie obsluzy, a liczba potencjalnych nabywcow bedzie znikoma.

Share this comment


Link to comment

Jeśli chodzi o rozdzielczości HTC i Oculusa - faktycznie, poprawili je, dawno nie sprawdzałem.

Co do wydajności - Nie przekonuje mnie to. Kiedy wychodził Doom 3 Carmack jakoś nie przejmował się tym, ilu ludziom ta gra pójdzie i na jakich ustawieniach. Podobnie było z RAGE na PC. A nawet gdyby kierował się troską o ilość klatek, to wyświetlacz 4K może też pracować w niższej rozdzielczości.

cena produktu bylaby jeszcze wyzsza (...) liczba potencjalnych nabywcow bedzie znikoma.


Ten sprzęt i tak jest bardzo drogi, więc nie celują w zwykłych graczy, tylko stosunkowo wąskie grono zapaleńców.

Share this comment


Link to comment
6 minut temu, Sergi napisał:

Jeśli chodzi o rozdzielczości HTC i Oculusa - faktycznie, poprawili je, dawno nie sprawdzałem.

HTC Vive od poczatku mialo taka rozdzielczosc... ;) 

6 minut temu, Sergi napisał:

Co do wydajności - Nie przekonuje mnie to. Kiedy wychodził Doom 3 Carmack jakoś nie przejmował się tym, ilu ludziom ta gra pójdzie i na jakich ustawieniach. Podobnie było z RAGE na PC. A nawet gdyby kierował się troską o ilość klatek, to wyświetlacz 4K może też pracować w niższej rozdzielczości.

Eeeee... Ale wtedy high-endowe kompy byly w stanie taka gre odpalic, inni mogli zadowolic sie graniem na medium i na dodatek byl to okres jeszcze dosc szybkich zmian na rynku kart graficznych. W tej chwili VR w 4K nawet high-endowe kompy nie uciagna, w dodatku baza aplikacji przeznaczonych pod VR rozrasta sie dosc powoli i nie zanosi sie na to, zeby chociaz 1% z uzytkownikow Steama w ciagu roku mialo wsadzic do kompa trzy Tytany w SLI, bo dzieki temu beda mogli sobie pograc w VR w 4K. Wiecej gier wygeneruje wieksze zainteresowanie, a to napedzi dalsze ulepszanie gogli. 

6 minut temu, Sergi napisał:

Ten sprzęt i tak jest bardzo drogi, więc nie celują w zwykłych graczy, tylko stosunkowo wąskie grono zapaleńców.

W grono zapalencow, ktorzy w zdecydowanej wiekszosci nie beda kupowac komputerow od NASA, zeby popatrzec sobie na VR w 4K i to na low/medium w kilku VR experiences na krzyz. ;) Sam bym sobie Vive nie kupil, gdyby natywnie oferowalo 4K, a ja bym nie mogl z tego normalnie skorzystac juz teraz. Dalej bym sobie gral w Elite Dangerous na monitorze i zainwestowal w gogle dopiero wtedy, kiedy moj komp bylby w stanie uwolnic pelen potencjal tych 4K w wirtualnej rzeczywistosci. Dodatkowym atutem byloby to, ze do tego czasu moze wyszedlby jakis ulepszony model. Ba, gdybym nie gral tyle w swietnego w VR ED, to tez bym ich juz teraz nie kupil, bo poki co biblioteka tytulow jest niezbyt rozbudowana, a wiekszosc z nich jest albo krotka, albo srednio wykorzystuje VR, albo i to i to. 

Share this comment


Link to comment
2 godziny temu, Tesu napisał:

ilosc komputerow na rynku, ktora bylaby w stanie obsluzyc VR w plynnym 4K jest poki co znikoma

 

1 godzinę temu, Tesu napisał:

W tej chwili VR w 4K nawet high-endowe kompy nie uciagna

No to albo albo :)

 

1 godzinę temu, Tesu napisał:

Wiecej gier wygeneruje wieksze zainteresowanie, a to napedzi dalsze ulepszanie gogli

No właśnie tego nie widzę. HTC Vive ma już ponad 300 gier, technologia jest rozwijana od lat, i co dostajemy? Drogie okulary, z taką sobie rozdzielczością (a trzeba wziąć pod uwagę jak dużą część pola widzenia ten ekran pokrywa), na których pogramy głównie w shovelware. Coraz bardziej przypomina mi to fazę Kinecta.

Share this comment


Link to comment
11 minut temu, Sergi napisał:

No to albo albo :)

A dlaczego albo-albo? High-endowy komp moze miec pojedynczego GTX 1080 albo Tytana na pokladzie, a to jednak "troche" za malo, zeby uciagnac teoretyczne 4K w VR w takim Call of the Starsteed. Z kolei high-endowe kompy z kilkoma Tytanami czy sprzet z NASA mialyby na to wieksze szanse.

11 minut temu, Sergi napisał:

No właśnie tego nie widzę. HTC Vive ma już ponad 300 gier, technologia jest rozwijana od lat, i co dostajemy? Drogie okulary, z taką sobie rozdzielczością (a trzeba wziąć pod uwagę jak dużą część pola widzenia ten ekran pokrywa), na których pogramy głównie w shovelware. Coraz bardziej przypomina mi to fazę Kinecta.

Ale to ma sie do mojej mysli jak? Zaczna powstawac wieksze gry, ludzie ulepsza sobie sprzet, to i stopniowo baza uzytkownikow bedzie rosnac. Nie jest to dla kazdego, nie kazdy gatunek da sie w VR zrobic, ale technologia bedzie istniec. Poki co wiekszosc produkcji VR zostala zrobiona przez male studia i z ich jakoscia jest roznie. Jedne sa swietne, inne tylko takie sobie. Ja nie narzekam, bo jak wspomnialem mam swojego Elite Dangerous, w ktorym spedzilem juz 500h i spedze w nim jeszcze spokojnie kilkaset kolejnych. Star Citizen wspierajacy VR to tez rozrywka na dlugo, wiec nie boje sie o to, ze bede sie nudzic. Do tego trafiaja sie takie perelki jak Call of the Starsteed, Bellybots czy The Rose and I, ktore choc oferuja doznania stosunkowo krotkie, to jednak potrafia wywolac efekt wow. Nie kumam tylko tego czepiania sie przez Ciebie pola widzenia. W ED ogolnie pokrywa sie z tym, co widze na monitorze (nie mierzylem centymetrem, opieram sie na wlasnej obserwacji i wrazeniu naturalnosci) i jeszcze mozna dostosowac jego zasieg. Co do rozdzielczosci to tez taki zarzut na sile wzgledem producentow, bo po co pchac do modelu z 2016 technologie 4K, ktorej ludzie nie beda w stanie jeszcze przez jakis czas wykorzystac, a ktora tylko podwyzszalaby koszty produkcji? Na targach CeBIT tez pokazuja swietne, w wielu przypadkach nawet gotowe technologie (np. inteligentne szyby w 2011), ktore choc dla chcacych sa dostepne i co roku ich technologia jest coraz bardziej ulepszana, to ich czas w masowym uzyciu i swiadomosci jeszcze nie nadszedl. 

Share this comment


Link to comment
45 minut temu, Tesu napisał:

A dlaczego albo-albo?

Bo albo są w stanie uciągnąć albo nie.

 

45 minut temu, Tesu napisał:

Ale to ma sie do mojej mysli jak?

Gry (jakieś tam) i zainteresowanie już są, intensywnego rozwoju nie widać.

45 minut temu, Tesu napisał:

Nie kumam tylko tego czepiania sie przez Ciebie pola widzenia

Już tłumaczę. Kiedy siedzisz przez telewizorem albo monitorem, obraz wypełnia Ci 1/3 pola widzenia, co przy rozdzielczości FullHD daje X ppi. Kiedy zakładasz gogle VR, to pole widzenia jest wypełnione obrazem w 2/3 albo i 3/4, ale rozdzielczość nie jest proporcjonalnie większa, przez co względna gęstość pikseli jest niższa i zwyczajnie widać siatkę.

45 minut temu, Tesu napisał:

Co do rozdzielczosci to tez taki zarzut na sile wzgledem producentow

No pewnie, można by wypuścić okulary w 800x600. Klatek byłoby więcej i sprzęt byłby tańszy. Tylko to jest takie działanie na krótką metę, jak kupuję teraz sprzęt za czterocyfrową kwotę, to chciałbym żeby posłużył przez parę lat. Tymczasem za rok-dwa wyjdą gogle obsługujące 4K, i żeby cieszyć się wypasionym VR będę musiał znowu wywalić kupę siana na upgrade.

Coś czuję, że to się może ciągnąć, więc ostatnie pytanie: Nie uważasz, że jesteś lekko stronniczy w swojej opinii dot. tych gogli?

Edited by Sergi

Share this comment


Link to comment
49 minut temu, Sergi napisał:

Bo albo są w stanie uciągnąć albo nie.

I tu jestes w bledzie, bo high-endowy komp high-endowemu kompowi nierowny.

49 minut temu, Sergi napisał:

Gry (jakieś tam) i zainteresowanie już są, intensywnego rozwoju nie widać.

Bo wlasnie sa jakies tam, a nie sa to tytuly AAA, ktore przyciagalyby spragnionych ogrania ich ludzi. Do tego kwestia ceny i niewystarczajaco mocna konfiguracja kompa dla wielu sa bariera.

49 minut temu, Sergi napisał:

względna gęstość pikseli jest niższa i zwyczajnie widać siatkę.

Proponuje w takim razie odpalic wspomnianego Call of the Starsteed czy ED i zobaczyc te "siatke". Przed zakupem gogli myslalem, ze bedzie caly czas widoczna, po pierwszym ich odpaleniu musialem sie specjalnie przyjzec, zeby je zauwazyc.

49 minut temu, Sergi napisał:

No pewnie, można by wypuścić okulary w 800x600. Klatek byłoby więcej i sprzęt byłby tańszy.

Zbyt szanuje Cie jako rozmowce, zeby uznac to za powazny argument.

49 minut temu, Sergi napisał:

Tymczasem za rok-dwa wyjdą gogle obsługujące 4K, i żeby cieszyć się wypasionym VR będę musiał znowu wywalić kupę siana na upgrade.

Za kazdym razem, kiedy kupuje nowa karte graficzna, procka czy monitor stare podzespoly odsprzedaje bez wiekszych problemow. Nie widze powodu, dla ktorego gogle VR mialyby byc w tym przypadku wyjatkiem.

49 minut temu, Sergi napisał:

Nie uważasz, że jesteś lekko stronniczy w swojej opinii dot. tych gogli?

A gdzie niby? Chyba nigdzie nie napisalem, ze jest to produkt idealny, a wrecz przeciwnie, poruszylem temat portfolio tytulow VR, roznej ich jakosci, a takze rozdzielczosci, ktora z czasem bedzie rosnac, ale teraz jest ograniczana moca obliczeniowa sprzetu. Twierdzenie, ze wsadzanie do gogli wyswietlaczy 4K, ktore nie beda jeszcze przez jakis czas przez komputery wykorzystywane, to nie stronniczosc, a stwierdzenie sytuacji panujacej na rynku. Do czasu az bedzie to mialo sens gogle zostana jeszcze pewnie poprawione pod wzgledem bebechow i ergonomii, wiec upgrade na nowszy model bedzie mial wtedy jeszcze wiecej sensu.

Share this comment


Link to comment
9 minut temu, Tesu napisał:

Proponuje w takim razie odpalic wspomnianego Call of the Starsteed czy ED i zobaczyc te "siatke".

Ja już ją widziałem i dla mnie taka jakość obrazu (a przy tym wygoda) jest nie do zaakceptowania na dłuższą metę. Jako gadżet-ciekawostkę takie parametry ujdą, jako sprzęt, na który trzeba wydać ponad tysiąc złotych już nie.

19 minut temu, Tesu napisał:

stare podzespoly odsprzedaje bez wiekszych problemow. Nie widze powodu, dla ktorego gogle VR mialyby byc w tym przypadku wyjatkiem.

Nie powiedziałem że będą problemy ze sprzedażą. Ale wizja straty kilkuset złotych nie bardzo mnie rajcuje.

Na obecnym etapie to jest przehajpowany, średniej jakości sprzęt. Poczekam na Farpoint i Robinsona no i poprawione wersje gogli. I może wtedy zmienię zdanie.

Share this comment


Link to comment

No i dobrze, rob jak uwazasz, nikt Cie nie zmusza do wchodzenia w VR. Ja z kolei o czyms takim marzylem juz 25 lat temu, a ze aktualna sytuacja finansowa pozwala mi na tego typu zakup, to oporow nie mialem. Sytuacja win-win, bo i ja mam to, co chcialem, i Ty nie musisz bawic sie sprzetem, ktory Ci nie podchodzi. 

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...