Legenda żyje
![250px-Etvideogamecover.jpg](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f8/Etvideogamecover.jpg/250px-Etvideogamecover.jpg)
Pamiętacie E.T. The Video Game? Jedną z najgorszych gier w historii, tak słabą, że przyczyniła się do kryzysu rynku gier komputerowych w 1983?
Na pewno pamiętacie. Ten temat by mielony tyle razy, że przebija go chyba tylko DNF. Nawet na moim blogu pisałem o tej grze.
Z obowiązku przypomnę. W lipcu 1982, miesiąc po premierze filmu, Atari kupiło niebotycznie wówczas drogą licencję na grę o E.T. Film był kurą znoszącą złote jajka (na samych biletach zarobił ponad 450 milionów dolarów), targi trwały długo, i w końcu na stworzenie gry zostało niecałe sześć tygodni. Czemu akurat tyle? Gra miała wyjść na święta '82, a produkcja kartridży trwała bardzo długo. Na szybko sklecono więc marną grę i produkcja ruszyła. Gra wyszła na czas, sprzedała się słabo i tu zaczyna się tajemnica.
Atari rzekomo wywiozło niesprzedane egzemplarze (a było tego lekko ponad 700 tysięcy sztuk) do magazynu w El Paso. Następnie ciężarówki załadowane grami ruszyły do Alamogordo w Nowym Meksyku i tam zakopano je na pustyni. Grupa nastolatków wybrała się w nocy na pustynię, by sprawdzić, co zrzuciły ciężarówki i odkryła kopie gry. Atari się o tym dowiedziało i zalało wszystko betonem, ale informacja wyciekła i tak narodziła się legenda. Przez lata los E.T. był symbolem dla graczy, aż do 2013, gdy kilka firm, z Xbox Entertainment Studios na czele postanowiło nakręcić film dokumentalny na ten temat. Władze Alamogordo wyraziły zgodę i 26. kwietnia tego roku rozpoczęto "wykopaliska".
The legends were true. Jak widać na filmie, gry faktycznie tam są, do tego zachowały się w całkiem niezłym stanie. Pojawia się przy tym pytanie - po co to wszystko? Czy był sens poświęcić tyle środków, żeby się przekonać, czy to prawda? Czy warto było zabić taką piękną legendę?
A może chodziło o coś bardziej praktycznego? Złośliwi twierdzą, że Microsoft zrobił to, żeby sprawdzić, jak ukryć kopie "Ryse".
Ale ma to też wartości edukacyjne - jeśli ktoś będzie twierdził, że "shipped" i "sold" wychodzi na jedno, możecie mu powiedzieć, że te 30-letnie gry zakopane na odludziu też były już "shipped"
3 komentarze
Rekomendowane komentarze