Powrót do przyszłości według CD Projekt RED.
Słowo wstępne do pierwszego wpisu na bloga: Mówią, że najtrudniejszy jest pierwszy krok, a potem jakoś leci. Dlatego postanowiłam nie utrudniać sobie zadania jakim jest wpis otwierający blog. Zaczynam konkretnie, z przytupem i na konkretny temat, pragnąc oszczędzić Wam czytania bełkotów o pierwszym blogu, swoich zainteresowaniach i innych pierdołach. Jedyne co chciałabym dodać na początek: prace nad blogiem wciąż trwają, wiec przepraszam za jego chwilową przaśność. Postaram się go wkrótce ogarnąć i uczesać. A teraz, pora przejść do konkretnego mięska.
Podczas ostatniej konferencji, która miała miejsca 30 maja, załoga CDP RED przedstawiła nam pierwsze informacje na temat swojej nowej produkcji. Postanowiłam zebrać najważniejsze informacje o systemie na którym ma być oparta gra, przedstawić Wam je oraz być może wysnuć kilka przypuszczeń na temat możliwego kształtu gry. Krótko mówiąc, standardowa zabawa we wróżkę. Zobaczymy jak poradzi sobie moje ?wewnętrzne oko? ze spoglądaniem w przyszłość.
Wiemy na pewno, że gra będzie umiejscowiona w świecie wykreowanym na potrzeby papierowego RPG o nazwie ?Cyberpunk 2020?. Realia zostały wykreowane przez Mike?a Pondsmith?a, który ma na koncie także kilka innych systemów, utrzymanych głównie w konwencjach sci-fi oraz fantasy. Świat Cyberpunk oparty jest o trzy główne zasady:
· Styl ponad istotą ? wszystkie Twoje działania powinny być widowiskowe
· Poza jest wszystkim ? Twój wizerunek powinien sugerować najlepszego fachowca w danym zawodzie
· Żyj na krawędzi ? intensywnie i niebezpiecznie, przełamuj własne ograniczenia.
Dodatkowo posiada on własną linię czasu (http://en.wikipedia....k_2020_timeline), która rozpoczyna się w jeszcze w latach 90. zaś sama rozgrywka toczy się w tytułowym 2020 roku. Mamy więc do czynienia z historią alternatywną, w której na skutek wielkiego kryzysu i ogólnego upadku kulturowo-moralnego światem rządzą mega korporacje, a uzależniony od nich rząd USA przymyka oczy na działania molochów, by nie dopuścić do całkowitego chaosu. Początkowo akcja rozgrywa się tylko w Stanach, w fikcyjnym, amerykańskim mieście Night City znajdującym się między San Francisco, a Los Angeles. Późniejsze dodatki do podstawowego podręcznika opisują sytuację geopolityczną reszty świata. Samych korporacji jest zaś 20 i są zajmują się różnymi gałęziami rynku, od wydobycia ropy, poprzez produkcję broni oraz cybernetycznych wszczepów, po medialne giganty.
Istotną częścią świata Cyberpunk 2020 jest sieć internetowa mająca postać wirtualnej rzeczywistości, do której można wejść przez dekom, czyli odpowiednik sieciowego modemu lub interface ? neuralny implant. W komputerowej wersji Cyberpunk może się ona okazać płaszczyzną, z której korzystać będziemy by zhackować wrogiego mecha lub urządzenie zawierające ważne dane. Można także, ze względu na obecność pełnowymiarowej virtual reality, pokusić się o coś przypominającego swoją wizją Trona lub Matrixa, czyli świat, w którym nasza postać będzie mogła normalnie się poruszać i działać.
Naszą postać opisuje 9 cech, które determinują takie aspekty jak inteligencja, szybkość czy atrakcyjność fizyczna, oraz 4 cechy pomocnicze określające choćby udźwig naszego awatara. Do wyboru mamy 81 umiejętności, a dodatkowo każda klasa posiada jedną zdolność unikalną, niedostępną dla innych. Samych klas jest zaś 10, choć zapewne nie wszystkie będą miały rację bytu w komputerowym RPG. O ile łatwo jest wyobrazić sobie grę specjalizującym się w hackerstwie Netrunner?em czy wyszkolonym w walce i zabijaniu Solo, o tyle trudno powiedzieć to samo o Biusnessmenie czy Rockmanie. Prawdopodobnie zostaną oni zastąpieni przez stworzone specjalnie na potrzeby gry nowe, bardziej grywalne klasy. Cięcia i zmiany przy adaptacji systemu na pola komputerowe i konsolowe z pewnością nie ominą też umiejętności.
Kolejnym ważnym elementem jest system walki, który ma na celu podkreślenie śmiertelności naszej postaci. Żadna profesja nie jest z założenia kuloodporna i nawet pojedynczy postrzał może okazać się śmiertelny. Większą wytrzymałość awatara można uzyskać poprzez trening odpowiednich umiejętności, kupno pancerza lub zainwestowania w odpowiednie wszczepy. Wymusza to bardziej taktyczne podejście do starć, co mi osobiście kojarzy się nieco z serią Deus Ex, gdzie zadania można było przejść cichcem, nie wdając się w walkę z silniejszymi przeciwnikami. Pytanie tylko, jak dużo wolności w sposobie wykonywania zadań dadzą nam Redzi i jak trudna będzie walka. Czy inteligentni i mocni przeciwnicy sami wymuszą na nas bardziej ostrożną i przemyślaną walkę, czy też bardziej opłacalne będzie po prostu parcie na przód, bo kombinowanie, po za samą satysfakcją nie da nam żadnej korzyści?
Podsumowując, na pewno będziemy mieli do czynienia z produkcją o ciekawej i zawiłej fabule, gdzie nasze działania będą miały swoje późniejsze skutki. CDP Red udowodniło przy Wiedźminach, że wie jak w poprowadzić linię fabularną tak, byśmy nie zasypiali przed monitorami. Dodatkowo gra osadzona będzie osadzona w, moim zdaniem, ciekawym świecie, a pomoc jego autora w procesie twórczym na pewno będzie miała na nią dobroczynny wpływ. Najważniejsze pytanie to czy będzie to produkcja bardziej nastawiona na akcję i spektakularną walkę (Styl ponad istotą!) czy też może kombinowanie, liczenie statystyk, a może nawet z turowym systemem walki? Nie pozostaje nic innego jak tylko czekać na kolejną porcję informacji na temat Cyberpunk.
A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czy dobrze, że CDP Red wybrało już istniejący system RPG, czy też może powinni stworzyć coś swojego, zupełnie od postaw? Co sądzicie o samym systemie Cyberpunk 2020? Czy jest ktoś, kto sprawdził jak wygląda on w praniu? Czego oczekujecie od ich nowej produkcji? W czym ma być podobna do Wiedźminów, a można by ulepszyć? Liczę na Wasz odzew w komentarzach.
4 komentarze
Rekomendowane komentarze