Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Venirto

Bezczynne Rdzenie?

Recommended Posts

Witam.

Niedawno zakupiłem nowy procesor do komputera. Działa tak jak powinien ale coś mi w nim nie pasuje, mianowicie po obejrzeniu kilkudziesięciu testów sprzętowych na stronach internetowych i YouTube doszedłem do wniosku że w porównaniu do tamtych w testów grach te same gry powinny mi śmigać bez problemów, a tak nie do końca jest. Odnoszę wrażenie jakby procesor nie wykorzystywał pełnej mocy. Moje dane techniczne to:

Płyta główna: ASRock K10N78D Pro (planuje wymianę w najbliższym czasie)

Zasilacz: CiT PSU 750W

Procesor: AMD Phenom II X6 1090T 3.2Ghz Black Edition

RAM: Komputerbay 2x4Gb DDR2 800Mhz (do zamiany na DDR3, pójdzie z płytą główną)

Grafika: Palit Sonic Platinum nVidia GeForce GTX 460 1Gb

System: Windows 7 64bit

No i dam dokładniejszy przykład, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat, sprawdzając FRAPS'em w rozdzielczości 1680x1050 przy maksymalnych detalach gra działa z średnio 20-35 fps (50+ fps w pomieszczeniach). Odpalając grę w oknie w rozdzielczości 1280x720 ilość klatek na sekundę jest dosyć większa, 35-55 fps. Mając również otworzonego menedżera systemu zauważyłem że gra używa tylko jednego, w bardzo rzadkich porywach dwóch rdzeni, pozostałe 4-5 działa bezczynnie na poziomie 5%. Zaś całkowite użycie procesora podczas gry nigdy nie przekroczyło mi 30%. Rozumiem że liczba procesorów fizycznych nie oznacza liczby jakie dana gra/program będzie używać w czasie rzeczywistym ale czy gra z roku 2009 nie powinna używać co najmniej 2-4? Zależy mi na dużych fps ze względu na nagrywaniu gameplayu. Gdy zaczynam nagrywanie z użyciem FRAPS'a gra natychmiastowo spada z ilością klatek na sekundę do 15-30 co daje bardzo niską jakość nagrania.

Drugą grą z którą mam zupełnie inny problem jest ArmA II. Przy maksymalnych detalach i zasięgu widzenia (który bierze główną odpowiedzialność za płynność) na 2000m gra działa na mniej niż 25 fps. Przy obniżeniu detali do średnich, ilość klatek na sekundę waha się w liczbie 45-70 co jest satysfakcjonującym wynikiem. Niestety średnio co 5-30 sekund gra łapie przymulenia na kilka sekund podczas których ilość klatek na sekundę spada do 1-5. Nie sprawdzałem dokładnie co jest problemem tutaj ale prawdopodobnie gra też używa tylko 1 rdzenia. Nagrywanie czegokolwiek przy takim czymś jest niemożliwe.

Tutaj właśnie czekam na waszą pomoc, ewentualnie pozostaje mi podkręcenie procesora i karty graficznej ale przy obecnej płycie głównej wole nie ryzykować. Macie jakieś pomysły?

Link to comment
Share on other sites

STALKER używa dwóch rdzeni, ArmA chyba też. 30% zużycia procesora daje z grubsza dwa rdzenie (30% * 6 = 1,8 )...

Odpal program CPU-Z i zobacz ile rdzeni jest włączonych. Ponadto obciąż czymś procesor (może to być np. SuperPI, próbka 32M) i zobacz czy taktowanie procesora się zwiększa (w spoczynku procesor obniża taktowania).

Ściągnij program HWMonitor i zmierz temperatury komponentów w spoczynku oraz pod obciążeniem.

Możesz też ściągnąć program HDTune i pokazać screena zakładki Health - zobaczymy czy dysk jest w porządku.

Co do podkręcania to większym problemem od płyty głównej jest zasilacz. Nic nie podkręcaj dopóki go nie wymienisz na coś markowego.

Link to comment
Share on other sites

ArmA 2 chyba korzysta z czterech rdzeni. Nie wiem jak jest teraz, po wielomiesięcznym patchowaniu, ale kiedyś różnica między procesorem dwu- a czterordzeniowym była nieduża. Możliwe, że w modach będzie to bardziej widoczne.

Link to comment
Share on other sites

Odpaliłem programy, włączyłem Arme, ustawiłem wszystkie detale na maksymalne i stworzyłem sporą bitwę w edytorze. Po 5 min walki zrobiłem tego screena:

http://img12.imageshack.us/img12/2920/testpc.jpg

Wydawało mi się że było płynniej niż wcześniej gdy włączyłem wszystkie detale. Może to dlatego że wszystkie rdzenie zaskoczyły?

post-240947-1298809771_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zasilacz: CiT PSU 750W

To, że zmienili nazwę (poprzednia to ColorsIT) nie oznacza, że zmieniła się jakość. Do wymiany, nawet jeśli to nie jest wina tego tworu. Choć tu akurat po dysku widać, że ten zasilacz świruje (i szczerze mówiąc, to nie jestem zaskoczony).

Sprawdź, czy na lepszym (czytaj prawie dowolnym innym) zasilaczu też dzieje się coś takiego. Jeśli nie, to mamy winowajcę.

Link to comment
Share on other sites

Zauważyłem przed chwilą że i w Stalkerze te ścinki mi się pojawiają, nie tak często ale jednak. Zasilacza żadnego innego pod ręką nie mam ale fakt faktem planuje go wymienić już od pewnego czasu. Nie tylko ze względu na stabilność ale i z powodu luźnych kabli zwisających po całej obudowie (nawet nie ma jak ich porządnie spiąć). Jaki polecilibyście mi do tej konfiguracji w cenie około 250zł?

Link to comment
Share on other sites

Ok, dzięki za pomoc. Poszukam jakiegoś dobrego markowego zasilacza i tylko dla pewności zapytam, to na pewno zasilacz jest odpowiedzialny za nagłe spadki ilości fps w grach? Skoro tak to czemu na poprzednim procesorze nie doświadczałem czegoś takiego?

Link to comment
Share on other sites

Zasilacz nie musi być odpowiedzialny za ten błąd, ja o nim wspomniałem bardziej w kontekście tego że zamierzasz podkręcać niż opisywanego błędu.

Niemniej sprawdzić go nie zaszkodzi, ale przed zakupem najlepiej byłoby komputer podłączyć do innego, sprawnego zasilacza by się upewnić.

Link to comment
Share on other sites



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...