Sergi

Jak wybrać TV do konsoli?

69 postów w tym temacie

Takie pytania powtarzają się co jakiś czas, postanowiłem więc stworzyć poradnik i odsyłać do niego jeśli ktoś znowu będzie miał podobny problem. Temat cały czas się rozwija, i problemy, które mieli użytkownicy Xboxa 360 czy PS3 zostały już zażegnane, pojawiły się za to nowe, dlatego postaram się od czasu do czasu aktualizować ten temat. Oczywiście temat nie jest przeznaczony wyłącznie dla posiadających konsole, jeśli chcesz do TV podłączyć PC albo oglądać filmy też znajdziesz tutaj coś, co ci się przyda.

Jaki jest teraz najlepszy telewizor do konsol?

Spoiler

Nie ma TV idealnego, możemy wybrać tylko optymalny dla naszych preferencji.

Na początek musimy określić do czego poza graniem (i na czym) będziemy używali telewizora i ile możemy na niego przeznaczyć. Najtańsze sensowne modele zaczynają się około 1500 złotych. Górnej granicy próżno szukać, ale za ok. 8 tysięcy dostaniemy wszystko, co możemy sobie zamarzyć. "A jakbym chciał konsolę i telewizor za dwa tysiące, można tak?"

Można. Tylko wtedy lepiej poszukać monitora dla graczy. Tracimy wtedy część funkcji, ale mamy pewność wysokiej jakości obrazu w stosunkowo niskiej cenie.
Żeby zawęzić wybór, najlepiej wybrać telewizor spośród tych marek (niedostępne w Polsce pomijam) :

-LG
-Panasonic
-Samsung
-Sharp
-Sony
-Toshiba
-Philips

Nie chodzi tu o szpan, ale tylko duże firmy są w stanie zapewnić odpowiednią jakość i powtarzalność produktów. Oferują też na ogół lepsze warunki gwarancyjne.
Warto też ustalić gdzie odbiornik ustawimy, bo - wbrew pozorom - to bardzo ważna rzecz.
Przede wszystkim telewizor nie powinien stać na wprost okna. Ani przodem, ani tyłem. Padające z niego światło ma duży wpływ na jakość obrazu (o tym jeszcze za chwilę).
Najlepiej ustawić go pod kątem prostym, tak, by podczas grania słońce świeciło na nas z boku.
Kiedy znamy już kierunek, należy ustalić odległość, żeby nie siedzieć z nosem przylepionym do ekranu ani nie przesuwać fotela na środek pokoju, gdy chcemy zagrać.
Pomocą służy tabela:

5HhnM2r.png

Kiedy wiemy już gdzie, trzeba jeszcze ustalić jak wysoko. Tutaj zasada jest prosta - środek ekranu na wysokości oczu. Dla siedzącego człowieka to ok. 110 cm.
Chodzi o to, by niepotrzebnie nie przechylać głowy podczas grania.

LCD czy Plazma?

Spoiler

Kiedyś to było kluczowe pytanie przy zakupie telewizora. Plazma oferowała lepsze kolory i czasy reakcji, oprócz tego dużo lepiej przeskalowywała obraz, dlatego taki TV nadawał się i do TVNu i do Xboxa. Ma za to błyszczącą powierzchnie, która w jasnych pomieszczeniach może przeszkadzać. Przy ciemnych scenach za to mogą delikatnie migotać, co bardziej męczy wzrok. Do tego nie można transportować ich w innej niż pionowa pozycji.

LCD jest tańszy w tej samej klasie, ma matową powierzchnie, ale matryca jest stale podświetlona, dlatego np. grając w nocy czerń może okazać się szara.

Ale takie dylematy odeszły w niebyt - rozwój nowych technologii w LCDkach nadrobił braki i sprawił, że modele ciekłokrystaliczne zaczęły wyraźnie przeważać nad plazmami. Obecnie lwia część rynku to wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LED i LCD), podczas gdy kineskopy (CRT, DPD i NeoDPD) są w recesji. Na rynku pierwotnym trudno już o dobrą plazmę, dlatego lepiej wybierać z pośród modeli ciekłokrystalicznych.

LED. Czyli LCD.

Spoiler

Kilka lat temu na rynku pojawiły się telewizory ogłaszane szumnie jako nowy standard, mający wyprzeć przestarzałe technologie i zastąpić je nowoczesnymi diodami (które de facto są dużo starszym wynalazkiem niż chociażby ekrany ciekłokrystaliczne). Telewizory są w zasadzie nadal LCDkami, tyle że zamiast zimnych katod podświetlają je równo rozłożone diody (białe lub RGB).

nTM6yXJ.jpg

Ale do rzeczy - co to dla nas znaczy?

Podświetlenie LEDowe zajmuje mniej miejsca i zużywa mniej prądu, diody są wytrzymalsze i mniej się grzeją. Mogą być też miejscowo przygaszane (czego nie potrafią zwykłe LCD), co znacząco podnosi kontrast i pozwala cieszyć się prawdziwą czernią. Do tego reagują na zmiany napięcia szybciej niż katody przez co czas reakcji BTW* jest niższy.

Jeśli jesteście już zdecydowani, zwróćcie uwagę jeszcze jedną rzecz. Dobry telewizor powinien być stosunkowo gruby. Jeśli TV jest reklamowany jako "najcieńszy na świecie" to najprawdopodobniej ma diody tylko na brzegach, przez co daje obraz porównywalny z katodowym wyświetlaczem. Lepiej więc mieć te 5 cm więcej, za to gęsto upakowane diodami.

OLED

Spoiler
6uGZwBe.jpg

OLED to technologia która napędzi kolejną generację telewizorów.

Energooszczędne, lekkie, bardzo cienkie i wytrzymałe, do tego świecące własnym światłem. Oferują kontrast, czas reakcji, kąt widzenia i nasycenie kolorów, które przebijają wszystkie obecne standardy. Mogą świecić na biało, mogą nie świecić wcale, być przezroczyste, zakrzywiane i zwijane. Brzmi zbyt dobrze żeby było prawdziwe, a jednak jest.

Pierwsze tego typu telewizory już pojawiły się na rynku, niestety ich cena powala z nóg. Obecnie najtańszy duży telewizor LG oparty o OLED kosztuje 5 tysięcy złotych, a ceny spadają tutaj bardzo powoli.

QLED

Spoiler

OLEDy jeszcze na dobre nie zadomowiły się na rynku, a już pojawił się "następca". QLED nie jest jednak OLEDem ani LEDem, to LCD. Przedrostek 'Q' oznacza kwantowe kropki które pojawiły się jakiś czas temu na rynku. QLEDy - podobnie jak SUHD - są produkowane tylko przez Samsunga, który twierdzi że OLEDy to ślepa uliczka. Zwolennicy tej technologii zachwalają nasycenie kolorów, jasność i kąty widzenia, przeciwnicy narzekają na przekłamywanie barw, wyciekanie podświetlenia i duże zużycie energii. Kto ma rację? Zróbmy mały eksperyment. Przyjrzyjcie się poniższemu obrazkowi:

keILMn7.jpg

Celowo zasłoniłem opisy tych telewizorów, spróbujcie zgadnąć który jest OLEDem, a który QLEDem. Odpowiedź: QLED jest po lewej.

SD, HD, UHD, SUHD

Spoiler

Teoretycznie można grać na każdej konsoli przy użyciu każdej z technologii, ale jakość pozostawi w takim wypadku wiele do życzenia.

Gry na konsole ósmej generacji zostały zaprojektowane z myślą o 1080p, więc po uruchomieni na starym CRTku może się na przykład okazać że tekst jest nieczytelny albo HUD został przeskalowany do takiego rozmiaru, że nic na nim nie widać.

W62NLJ2.png

Większość gier jest tworzonych w HD Ready lub Full HD, a następnie przeskalowywanych przez konsolę do rozdzielczości telewizora. W poprzedniej generacji tylko część gier pracowało w "prawdziwym" HD. W obecnej generacji (Xbox One, Playstation 4) ilość takich tytułów jest większa, ale wciąż standardem jest raczej 720p niż 1080p. Oczywiście jeśli zostaną uruchomione na telewizorze HD Ready nic się nie stanie, po prostu konsola je przeskaluje i nie rozwiną w pełni skrzydeł. Jeśli szukamy modelu na lata, warto rozważyć UltraHD (o tym jeszcze później). Jeśli zależy nam raczej na czymś tanim, FullHD będzie złotym środkiem.

eRZLfpU.png

Niedawno na tym polu pojawiło się zamieszenia związane z SUHD. Co to takiego? Wbrew pozorom nie jest to nowa rozdzielczość, SUHD to nadal 4K. Przedrostek 'S' oznacza zestaw "ulepszaczy" stosowany przez Samsunga w najnowszych telewizorach. Taki wyświetlacz nie musi wcale być lepszy niż UHD od LG.

HDR i ULTRA HD PREMIUM

Spoiler

Technologia która obecnie dopiero raczkuje i budzi duże kontrowersje to HDR. High Dynamic Range pozwala, w najprostszych słowach, na uzyskanie obrazu bardziej zbliżonego do tego, co może widzieć ludzkie oko. Koncepcja jest pozornie podobna do tego, co mamy w nowych grach i aparatach, ale oferuje tak naprawdę dużo więcej.
W grach opcja HDR sztucznie podnosi kontrast, ale jednocześnie widzimy tylko część zakresu - stąd oślepiające słońce u wylotu tunelu i czerń przy wchodzeniu. "Przesuwamy się" więc po skali w górę i w dół.
Aparaty które mają tryb HDR robią kilka zdjęć z różną czułością - przy małej czułości widać dokładnie jasne elementy, jak chmury; przy dużej widoczne są detale w ciemnych pomieszczeniach. Po złożeniu tych zdjęć w jedno dostajemy obraz ze znormalizowanym kontrastem - widzimy wszystkie detale, ale obraz jest przekłamany.
HDR w telewizorach daje pełny zakres bez żadnych sztuczek i możliwe jest zaobserwowanie wszelkich niuansów obrazu w każdych warunkach. Taki obraz jest bardzo ładnie nasycony i naturalny, ale to nie magiczna różdżka - stare materiały nie będą wyglądały lepiej tylko dlatego że odpalimy je na telewizorze HDR. Są zapisane na wąskiej przestrzeni kolorów i będą wyglądały tylko nieco lepiej. Tu trzeba filmów i gier którą są od początku tworzone z myślą o takiej technologii.

KZReEaNg.png

Podobnie jak efekt 3D, trudno pokazać HDR na sprzęcie który nie ma takich możliwości. Kadry porównawcze z filmów mogą nawet sprawiać wrażenie że obraz z HDR jest gorszy. Gry z trybem HDR wyglądają jakby podbito nasycenie kolorów, ale "na żywo" widać że to coś więcej.

ojQbCj1.jpg

Przy badaniu tematu nowoczesnych telewizorów możecie natknąć się na jeszcze jeden standard - ULTRA HD PREMIUM. Brzmi jak żart, ale to prawdziwe określenie. Ze względu na rozbieżności w tym, co różni producenci uważają za HDR, ustalono parametry, których spełnienie kwalifikuje urządzenie do tej naklejki.
Potrzebne są jasność maksymalna na poziomie 10 000 cd/m2 i obsługa 10-bitowej palety kolorów (tzw. Rec 2020). Nie dotyczy to jednak Sony - pomimo że brali udział w tworzeniu standardu, nie oznaczają tak swoich telewizorów HDR.

 

3D

Spoiler

Playstation 3 i X360 oferowały uruchamianie gier w 3D. Żeby utrudnić decyzję graczom, gier w 3D na PS4 i X1 praktycznie nie ma.

Jeśli jednak chcemy telewizor który taką opcję posiada, nie ma problemu.

Na początek warto sprawdzić, czy dasz radę w ten sposób grać: Wybierz się na seans w 3D do kina. Jeśli wysiedzisz cały film bez bólu głowy, zawrotów czy zmęczenia oczu to możesz kupować. Jeśli nie, pozostaje Ci czekać na upowszechnienie się technologii, która pozwoli na komfortowe granie. Warto jeszcze zauważyć, że ok. 10% populacji nie jest w stanie widzieć stereoskopowo - te osoby będą musiały poczekać jeszcze dłużej, jeżeli w ogóle uda się to osiągnąć.

Obecnie, bardziej niż nad sprzętem do 3D, trzeba się zastanowić nad zasadnością tej koncepcji - moda na 3D mija, a producenci sprzętu i twórcy gier pakują dostępne flopy w wyższe rozdzielczości i inne bajery, zamiast w obraz stereoskopowy.

Jeśli już zdecydowaliście się na taki telewizor, zwróćcie uwagę na dwie rzeczy:

- Okulary - Na rynku dostępne są obecnie dwie liczące się technologie: polaryzacyjna (wywodząca się z kina) i migawkowa (znana z komputerów).

Okulary migawkowe naprzemiennie zasłaniają oko, a telewizor wyświetla w tym czasie odpowiedni obraz.

Okulary polaryzacyjne mają prostopadle do siebie spolaryzowane soczewki, a ekran telewizora odpowiednio polaryzuje obrazy dla obu oczu.

To, która wersja jest lepsza jest dyskusyjne. Okulary polaryzacyjne mniej męczą oczy, są tańsze, lżejsze, dają więcej klatek i nie przyciemniają tak bardzo obrazu. Niestety ze względu na ich konstrukcję (muszą zmieścić dwa obrazy na jednym wyświetlaczu) dają niższą rozdzielczość niż okulary aktywne.

- 3D z 2D - Zdania na temat tej funkcji są podzielone: jedni twierdzą, że efekt jest słaby, a inni że jest do bani. Faktem jest, że dane nie wezmą się znikąd i nie brałbym tej funkcji jako decydujący argument przy wyborze.

Wyświetlacze łukowe

Spoiler

Kolejna nowinka to wyświetlacze łukowe. Dzięki elastycznym panelom OLED możliwe jest zbudowanie wyświetlacza, który nie jest płaski, ale lekko wklęsły. Po co coś takiego? Dzięki temu, że monitor jest łukiem, odległość od każdego punktu matrycy do oka jest taka sama. Usuwa to minimalne zniekształcenia obrazu powstałe przy patrzeniu na zwykły monitor. Obraz jest przez to nieco lepszy i wygodniej się takiego wyświetlacza używa. Są tylko trzy ale:

-Modele dostępne na polskim rynku to nie OLEDy, a zwykłe LCD, jakość samego obrazu nie jest więc wcale lepsza.

-Krzywizna jest widoczna przy patrzeniu pod kątem; Gdy oglądamy obraz na wprost, jest to praktycznie niezauważalne.

-Takie egzemplarze są dużo droższe od podobnych modeli z prostymi matrycami.

1RYSRKS.jpg
 

Herce i odświeżanie

Spoiler

Wraz z rozpoczęciem ery wyświetlaczy HD rozpoczął się wyścig w sferze odświeżania ekranów - standardowe 60Hz zostało zastąpione przez 100, potem 200, 400, a ostatnio nawet 800. Tylko co z tego?

Więcej herców oznacza częstszą zmianę obrazu, co pozwala uniknąć migotania i pokazać jeszcze ostrzejszy i bardziej płynny obraz.
Tyle teoria. Ale konsole dają obraz w 60 Hz, który odpowiada 60 klatkom obrazu (jeśli prędkość animacji spada, konsola powtarza te same obrazy żeby kolejka była pełna). Skąd więc te dodatkowe klatki?
Najczęściej pomiędzy klatkami dodawany jest jeden czarny ekran. Nie jesteśmy w stanie tych mignięć dostrzec, ale obraz staje się dzięki temu wyraźniejszy.
Ok, ale nie powiesz mi chyba, że taki 200 Hz telewizor przez 3/4 czasu pokazuje czerń?
Nie. Obecnie produkowane matryce są w stanie wyświetlić góra 100, 140 klatek na sekundę. Wszystko powyżej tego to marketing i drobny druczek - Te wartości oznaczają częstotliwość pracy układów poprawiających obraz (Tru Motion, XR, Motion Flow etc.), a nie "czystą" częstotliwość matrycy.
Jeśli więc telewizor ma CMR 100 Hz, to matryca jest "podbita" do 100 Herców. Ergo tak naprawdę ma dużo mniej. Dlatego najlepiej szukać takich które już po ulepszeniu mają 200 Hz albo lepiej.

Kontrast

Spoiler

Kolejnymi cyferkami, którymi nie należy się przesadnie kierować, jest kontrast. Przeważnie podawany jest w formacie X:Y, np. 1000:1. Oznacza to, że najjaśniejszy możliwy do wyświetlenia punkt matrycy emituje tysiąc razy więcej światła niż najciemniejszy. To kontrast statyczny, oparty wyłącznie na matrycy. Niestety, producenci podają prawie zawsze kontrast dynamiczny, czyli taki "dopalony" zmianą podświetlenia - przy białym katody bądź LEDy palą na maska, przy czarnym prawie gasną. I z 1000:1 robi się 1000000:1.

A dlaczego niestety? Bo nigdy nie oglądamy jednotonowego obrazu, zawsze mamy jaśniejsze i ciemniejsze obszary, więc podświetlenie jest uśredniane. Producenci obeszli jednak ten problem dzięki local dimming. Telewizory z tą funkcją są w stanie dopalić diody pod jasnymi fragmentami i przygasić te pod ciemnymi. W ten sposób dają naprawdę dynamiczny kontrast. Trzeba z tym jednak uważać, bo niektóre modele tak mocno operują tymi zmianami, że zniekształcają obraz. Więc znów - więcej to lepiej, ale nie dajmy się zwariować.

Duchy, smugi, powidoki

Spoiler

Kwestia, która spędzała sen z powiek posiadaczom pierwszych telewizorów HD to właśnie ich wytrzymałość na stałe obrazy. Ciągłe wyświetlanie tego samego wzoru w tym samym miejscu, szczególnie gdy był jasny, mogło doprowadzić do uszkodzenia tego obszaru - matryca w tym miejscu przekłamywała w drugą stronę (np. po mocno zielonym numerze zostawał różowy duch).

6FOHMKU.jpg

Na szczęście tego typu problemy zostały już zażegnane. Poprawiono wytrzymałość ekranów, a te najwrażliwsze wyposażono w algorytmy przesuwające piksele. Dzięki temu obraz co jakiś czas jest niezauważalnie przesuwany po ekranie, żeby nie "zamęczyć" najbardziej obciążonych fragmentów matrycy. Przy kupnie nowego telewizora nie ma więc czym się martwić.

Klasa energetyczna

Spoiler

Mocno eksponowaną cechą telewizorów jest ich energooszczędność. Klas jest dziesięć, o A+++ do G, a większość nowych telewizorów nie schodzi poniżej A.
Czy należy się tym kierować? Jak duże są różnice między klasami?
Oficjalna skala wygląda tak:

   
  A+++      A++          A+          A            B            C             D             E             F           G    
      <0.10     <0.16      <0.23     <0.30    <0.40     <0.60     <0.80     <0.90     <1.00     >1.00 

Ale uwaga - klasa nie jest wprost zależna od zużycia prądu - dwustu watowy wyświetlacz może dostać lepszą literkę niż taki stuwatowy.
Ważniejsze jest realne zużycie energii (jest na tej samej nalepce), na które największy wpływ ma oczywiście przekątna.

Typowy 40" telewizor zużywa 50W na godzinę. Jeśli gramy cztery godziny dziennie, to rocznie zużyjemy 50*4*365=73kWh. Zużycie energii w stand-by pomijam, bo wynosi ok. 0.3W.
Ile nas to będzie kosztowało? Kilowatogodzina kosztuje obecnie ok. 30 groszy. Za rok zabawy na 40" zapłacimy więc 22,63 zł.
50" telewizor tej samej klasy zużywa 65W, więc rocznie zapłacimy 29,42 zł.
A jeśli chcemy naprawdę zaszaleć, i kupimy telewizor o przekątnej 65" (zużywający ~97W), rocznie energia będzie nas kosztować 43,09 zł.

Różnice są więc marginalne i nie należy przywiązywać do tych wartości dużej wagi.

Input lag

Spoiler

Rzecz kompletnie niezauważalna podczas oglądania filmów, a krytycznie ważna podczas grania. Input lag to czas, jaki upływa od momentu wygenerowaniu przez GPU obrazu do momentu jego wyświetlenia. Ta wartość jest oczywiście bardzo niska i przy samym oglądaniu nawet się tego nie zauważa, ale podczas gry nasza postać bądź samochód będzie reagowała z irytującym opóźnieniem. Jak sprawdzić, czy to wynik lagu? Najlepiej odpalić taki tester na komputerze i TV jednocześnie. Po kliknięciu 'Start' robimy zdjęcie** i od liczby na TV odejmujemy tą na komputerze. Jeśli jest poniżej 40 ms to nie ma sprawy, i tak tego nie zauważymy. Wyższe wartości można próbować redukować wyłączając funkcje TV - każdy filtr i ulepszacz to obliczenia, które CPU telewizora musi wykonywać. A im mniej jest tych obliczeń, tym szybciej obraz zostanie wysłany do wyświetlacza.

Kalibracja

Spoiler

Może się zdarzyć, że telewizor który bardzo ładnie obrabia obraz z telewizji słabo radzi sobie z grami (albo odwrotnie). Albo telewizor, który dawał przepiękny obraz w sklepie w domu wygląda dużo gorzej. Wynika to z faktu, że mało który ekran od razu po wyjęcia z pudełka ma optymalne ustawienia. Rozwiązaniem jest oczywiście kalibracja telewizora. Większość modeli zapamiętuje wartości dla różnych wejść i raz skonfigurowany port HDMI będzie dawał już zawsze taki sam obraz. Gry z kolei mają własne ekrany ustawiania jasności z kilkoma szarymi polami i obrazkami, które powinniśmy widzieć lub nie.

Po ustawieniu tych opcji telewizor powinien wyświetlać ładny obraz z każdego sygnału.

Bajery

Spoiler

Jeśli już wyczerpaliście wszystkie kryteria wyboru i wciąż nie wiecie co wybrać, to możecie porównać dodatkowe atrybuty, prawda?

Niestety, nie do końca. Większość dodatków została stworzona z myślą o telewizji, tej standardowej bądź HD i do konsol pasują jak pięść do nosa. Filtry grzebieniowe, poprawiacze koloru sprawdzają się przy odbieraniu sygnału z anteny, obrazu z konsoli nie poprawią, mogą za to wywołać input lag.

Kolejną zupełnie nieprzydatną dla graczy funkcję jest "Wejście PC" (czyli ordynarny D-Sub). Przydatne dla konsol złącza (HDMI, komponent, kompozyt) zawierają i tak wszystkie nowe telewizory. Warto za to zwrócić uwagę np. na ilość wejść HDMI - Jeśli macie w domu dwie albo trzy konsole, a do tego chcielibyście podpiąć do telewizora jeszcze komputer, to cztery porty HDMI nie są już fanaberią a koniecznością.

Innym interesującym dla gracza portem jest USB - jeśli chcemy obejrzeć film z pendrive'a albo podładować pady, kilka takich wejść bardzo się przydaje. A współczesne konsole mają ich haniebnie mało.

Kolejnym bardzo dobry zastosowaniem dla USB jest nagrywanie. Co prawda Xbox One i PS4 mają taką opcję wbudowaną, ale funkcja i tak jest przydatna. Podłączamy HDD po USB i nasz telewizor zyskuje funkcjonalność magnetowidu, z programowaniem nagrywania włącznie. Tylko że w HD. Niestety taką funkcję mają tylko modele z wyższej półki.

Innym ciekawym dodatkiem jest Ambilight. Telewizor wyposażony w tą funkcję oświetla ścianę dookoła kolorami zaczerpniętymi z krawędzi obrazu, co sprawia wrażenie, że obraz jest dużo większy. Niestety taką funkcję posiadają tylko niektóre telewizory Philipsa.

Prawdy, półprawdy i statystyka

Spoiler

Pora na kwestię niewesołą - parametry podawane przez producentów należy traktować z przymrużeniem oka. Wspomniałem już o tym wcześniej, ale nie można tego przecenić - Producenci opowiadają różne rzeczy żeby sprzedać swój produkt, dlatego każdą wartość należy sprawdzić w niezależnych testach.

Ograniczonym zaufaniem należy też darzyć "specjalistów" na forach ( w tym mnie ; ) ) i opinie na ceneo.pl czy nokaut.pl. Te dwa ostatnie są często pisane przez pracowników firm sprzedających telewizory. Nie należy też przywiązywać wagi do tego, co mówi pracownik sklepu (szczególnie jeśli to hipermarket), ale do sklepu jak najbardziej warto się wybrać. Ponieważ żaden poradnik i porównania nie zastąpią organoleptycznej analizy sprzętu często zaleca się podłączyć własną konsolę w sklepie i pogrzebać w ustawieniach. Obecnie sprzęt jest na tyle niewielki, że można z łatwością zanieść go do MediaMarkt, Saturna czy RTVEuroAGD, a sprzedawcy na ogół nie mają nic przeciwko.

Kable

Spoiler

Skoro już jesteśmy przy temacie ściemniania, warto wspomnieć o kablach i złączach. Najlepszym rozwiązaniem jest HDMI (PS4, X1, PS3, X360, Wii U), potem komponent (PS3, X360, Xbox, PS2, Wii, Wii U) ostatecznie kompozyt (X360, PS3, Xbox, PS2, Wii, Wii U). Różnica między dwoma ostatnimi jest taka, że komponent daje nieco lepszą jakość i przesyła obraz w HD, kompozyt nie ma takiej przepustowości. Obydwa korzystają z chinchy i przesyłają dźwięk dwoma osobnymi kablami - białym (lewy kanał) i czerwonym (prawy kanał).

Jeżeli podłączacie konsole chinchami lub SCARTem możecie się pokusić o kable wysokiej jakości - złocone styki, przewody z miedzi beztlenowej, podwójne ekranowanie. Przy sygnale analogowym (kompozyt, komponent, D-Sub, SCART) dobre kable pozwolą zachować wysoką jakość obrazu, są bardziej odporne na zakłócenia i zanikanie sygnału. Oczywiście nie oznacza to że wyciągniecie niesamowitą oprawę z PS2 dzięki kablom Monster.

Jeśli chodzi o sygnał cyfrowy (HDMI, DVI, DisplayPort) sytuacja jest jeszcze prostsza - niezależnie od jakości wykonania obraz będzie taki sam! Kabel od Hamy za 20 złotych zadziała tak samo dobrze jak Prolink za 100. Nie dajcie sobie więc wcisnąć kitu w rodzaju "Dorzucam ORYGINALNY kabel HDMI SONY wart 180 ZŁ!".

Na koniec nieco bardziej ogólna uwaga: nie spieszcie się. Nie ta promocja, to inna, a czekając możecie tylko zyskać. Po przeczytaniu tego poradnika nie leć na złamanie karku do sklepu. Porównaj modele (im więcej tym lepiej), prześpij się z tematem. Telewizor to wybór na lata, a od tego jak dobrze go przemyślisz zależy czy będziesz zadowolony.

To na razie tyle, jeśli przyjdzie mi do głowy coś ważnego to dodam. Wszelkie komentarze i uwagi mile widziane.

Aktualizacja: 29.04.2017

 

* - Black To White.

** - Do tego testu będziemy potrzebowali aparatu z preselekcją czasu. Smartfon i małpa się nie nadadzą. Żeby cyfry dało się odczytać czas otwarcia przesłony musi wynosić mniej niż 1/400 sekundy.

Edytowane przez Sergi
4

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam cie serdecznie. Musze przyznac ze poradnik wysmienity wrecz zaryzykuje okresleniem najleprzego z jakim mialem stycznosc...lektura dla kazdego laika i nie tylko;p Sam wiele razy doradzalem zakup TV ale i tak sie do ciebie zglosze jak bede zakupywal nowy odbiornika dla siebie do tego opcja przez ciebie wspomniana(Ambilight) gdzies mi umknela:P pozdrawiam

Edytowane przez Zbojnik2010
0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Poradnik taki sobie. Nic nie napisałeś o kontraście, złączach itp.

Poza tym jakość kabla ma znaczenie przy dłuższych połączeniach (5m+).

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przecież napisałem o złączach. Poza tym od złącz jest cały poradnik Kagexa.

O kontraście nie pisałem, bo i po co? Kontrast podawany przez producentów to kontrast dynamiczny, często do tego przekłamany, nijak mający się do rzeczywistości. Nawet ten faktyczny nie jest graczom do szczęścia potrzebny, już dawno osiągnięto poziom wystarczający do gry, teraz to wyścig na cyferki.

"...jakość kabla ma znaczenie przy dłuższych połączeniach..." - Przy marnych kablach 5m, a przy lepszych 10m. Teraz pokaż mi kogoś, kto trzyma konsolę 5 metrów od telewizora.

Edytowane przez Sergi
0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Super poradnik dla takiego który nie ma zielonego pojęcia o TVkach (czyt. mnie) :D

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ja moge polecic sony bravia z serii 5, naprawde dobry tv za rozsadna cene ;)

co do crt moze i mozna bylo podlaczyc konsole, wszak teraz jest tyle przejsciowek, ale raczej te 100 hz w crt nie odwzoruje sie na ekranie, gdyz jak sadze te oprogramowanie truemotion dodaje klatki, przez co obraz jest plynniejszy, a jak wiadomo crt zadnego dodatkowego oprogramowania nie ma...

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
co do crt moze i mozna bylo podlaczyc konsole, wszak teraz jest tyle przejsciowek, ale raczej te 100 hz w crt nie odwzoruje sie na ekranie, gdyz jak sadze te oprogramowanie truemotion dodaje klatki, przez co obraz jest plynniejszy, a jak wiadomo crt zadnego dodatkowego oprogramowania nie ma...

Konsole można podłączyć do CRT bez przejściówek.

Tyle że CRT 100Hz nie są już produkowane, do tego mają najwyżej 32".

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

tobie chodzi o tv a mi o monit ;)

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Fajny poradnik, chociaż ja swój upatrzony TV już mam :)

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

MI tam narazie starcza mój 24" samsung crt co ma 10 latek..ale w najbliższym czasie kupie 32" z full hd.to starczy mi do grania i nie tylko

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"Nawet ten faktyczny nie jest graczom do szczęścia potrzebny, już dawno osiągnięto poziom wystarczający do gry, teraz to wyścig na cyferki."

Poziom wystarczający do gry tzn jaki?Zmierzam się do kupna i jednak chciałbym wiedzieć:P Chodzi mi oczywiście o kontrast.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zauważyłem, że nawet tego nie chcą podawać, ale jak znajdziesz coś, co ma więcej niż 100000:1 to jest ok.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mhm.A co z tym tunerem cyfrowym(jeśli się nie mylę) i standardem MPEG-4?Chodzi mi o to czy opłaca się dopłacać do tego?

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz zamiar oglądać telewizję na tym telewizorze, a nie masz satelity/kablówki to będzie konieczne. Na szczęście teraz już każdy nowoprodukowany telewizor ma DVB-T i MPEG-4.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne:)Właśnie wróciłem ze sklepu nie dla idiotów z Thomson'em 32FR6634:)Wg mnie miazga:D

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo przydatny poradnik. Dzięki niemu wybór był znacznie mniej skomplikowany. W grę wchodziły trzy telewizory BRAVIA zamieszkała w naszym domu. Mąż i dzieciaki zachwyceni.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam. Możecie polecić mi telewizor 32 cale. Budżet to około 1000 zł. Czy za tą cenę będzie coś dobrego ?

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W tej cenie jedynym sensownym wyborem jest Samsung LE32D400, ale nie jest to jakiś szałowy model. Tak naprawdę trzeba dołożyć jeszcze ze 400 złotych żeby móc coś dobrego znaleźć.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale czy bardzo się różni 32 LCD za 1000 zł a za 1500zł?

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Za 1500 można dostać 100Hz LED, do tego FullHD. Telewizor o klasę lepszy.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Posiadam SAMSUNG UE32D5000, ma 32 Cale, Full HD, 100 Hz i jest Ledowy. Kupiłem go zmyślą o PS3 i wiele ludzi go chwali i poleca :)

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mój znajomy kilka dni temu kupił ten telewizor, też z myślą o konsoli. Zapłacił za niego 1600 zł. Czy jest to dobry wybór? Co można fajnego, 32 calowego w zakresie do 1500 zł max?

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Np. SONY KDL-32EX310. Ceny wahają się od ok. 1450 do 1650 zł. Co prawda jest to HDReady (czyli 480p a nie 720p), ale do zastosowań z graniem na konsoli w zupełności wystarczy (gier w FullHD jest niewiele).

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Co wydaje się lepszym zakupem ?

LG 32LK430 - 950zł

Samsung UE32D4000 - 1200 zł

Czy może doskładać do polecanego Samsung UE32D5000?

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.