Grand Prix Electronic Entertainment Expo 2013
Nie ma to jak siedzieć do piątej nad ranem oglądając gry video i 3 godziny potem pójść na ustny egzamin z jednego z najbardziej obszernych przedmiotów w toku studiów. Konferencje wydawców były jednak całkiem fajne, egzamin zdałem bez problemu i wczoraj odespałem. Win, win, win. Na każdej z konferencji na E3 zaprezentowano gry samochodowe i krótko opiszę wrażenia z prezentacji tych pięciu produkcji.
1. Forza Motorsport 5
Jedyny powód, dla którego chciałbym mieć XBONE. Na całe szczęście ten powód nie jest tak wielki, żebym skończył zimą z dwoma konsolami. Tak czy inaczej informacji o FM5 jest sporo i w większości napawają optymizmem. 1080p@60FPS o czym już wiedzieliśmy. Do tego nowy moduł fizyczny tworzony przy współpracy z McLarenem. Rzucono parę słówek o systemie zniszczeń. Fajnie brzmi zdanie o tym, że trasa zbiera gumę z opon, a elementy samochodów po kolizjach zostają na trasie i mogą uszkodzić auto. Czyżby jakiś odpowiednik RealRoad z rFactor2? Chcę to zobaczyć. Do tego sporo rozpływania się nad grafiką. Potwierdzenie obecności "setek aut". Cieszy fakt dodania "open-wheel cars". Oznacza to, że pierwszy raz zobaczymy jednoosobowe bolidy. Będą na pewno Indycars i bolidy McLarena i Ferrari z 1976. Nice. Swoistą megatoną jest obecność laserowo skanowanych torów. To pozwoli zapobiec kompromitacjom takim jak kształt Nurburgringa w dotychczasowych Forza. Ciekawe prezentuje się "Drivatar". Dzięki NIEOGRANICZONEJ MOCY CHMURY? gra będzie "uczyć" naszego stylu jazdy, a inni gracze w ramach przeciwników AI dostaną nasz "drivatar", który będzie nam zarabiał pieniążki nawet jak będziemy spać. Brzmi fajnie i potwierdza, że Forza 5 będzie always-online. Współpraca z TopGear również ma być wyniesiona na wyższy poziom. Unikalne wyzwania, tryb Power Lap i komentarze Clarksona, Hammonda i Maya. Dan Greenwalt, ojciec serii, mówi też o tym jak bardzo FM5 spodoba się każdemu. Czy to dziecku, czy fanowi symulacji. Pokazano też nową kierownicę Thrustmastera, o której wiadomo tylko tyle, że jest "zaawansowaną technologią". Nie wiadomo czy będzie dostępna na start konsoli, jaki standard USB będzie obsługiwany, czy będzie multiplatformowa i ile będzie kosztować. Dan powiedział, że nie jest osobą, która może na ten temat udzielić rzeczowych informacji (jeśli nie on to kto?). Na gameplayach nie podoba mi się kosmiczny lag pomiędzy ruchem kierownicy osoby grającej, a ruchem kierownicy w grze. No i trailery, pomimo że piękne graficznie były takie meh. Nie czuć tego, żeby gra traktowała o sportach motorowych, bo supersamochody ścigające się po ulicach miasta to nie motorsport.
Dotychczasowe informacje brzmią jednak zbyt dobrze, żeby dotyczyć gry na start nowej generacji, robionej przez jakieś 20 miesięcy i jest sporo kiepskich newsów. Potwierdzono brak ścigania w nocy i brak zmiennych warunków pogodowych. Gracz będzie mógł sobie ustawić mgłę na torze, ale to wszystko. Bardzo słabo. Bardzo. Do tego kreskówkowe oświetlenie i zbyt mocne słońce wydaje się być ostatecznie i nie zostanie zmienione. Nie będzie też elementu, który dla wielu jest stałym punktem Forzy, czyli aukcyjnej witryny gdzie gracze mogli sprzedawać swoje wzory malowań czy samochody. Do tego dochodzi wieść, że każdy samochód będzie dostępny w autoviście. To na dobrą sprawę informacja pozytywna, ale może wiązać się z ograniczonym garażem. Forza 4 z DLC miała ponad 800 samochodów. Czy FM5 chociaż temu dorówna? Wygląda więc na to, że Forza 5 to Forza 3+open-wheelers+graphics. Tylko powrót w stronę symulacji może uratować dla mnie tę serię. Widać, że Turn10 się śpieszy. Obawiam się, że mogą się przewrócić o własne nogi.
2. Need for Speed: Rivals
I liked it. Rivals to co prawda Hot Pursuit, ale chciałbym w sumie zobaczyć nowoczesne Hot Pursuit zrobione dobrze. Graficznie to Frostbite 3, więc everything's blue. Efekty pogodowe robią wrażenie, ale nie podobają mi się krople deszczu "osiadające" na ekranie. To głupie i nie powinno mieć miejsca. Podoba mi się to jak samochody się prowadzą. Ślizganie nie jest tak upierdliwe, okazjonalne drifty to w sumie coś normalnego. Samochody zdają się być cięższe. System integracji sieciowej prezentuje się świetnie. AllDrive to taki mały przełom. Wskakiwanie do cudzej gry, wspólna jazda i eventy. Lubię takie społecznościowe bajery. Ghost Games stawiają również na bardziej egzotyczny garaż, więc fani Supr czy Skyline'ów znowu mogą płakać w poduszki. W trailerze gry pojawił się McLaren P1, co jest świetną wiadomością dla każdego, bo oznacza, że nie jest to "exclusive" Forzy 5. W kwestii customizacji aut gracz będzie mógł sobie pomalować felgi czy nałożyć wzorek na auto. Powrócą ulepszenia z Most Wanted. Mam nadzieję, że ich zdobywanie będzie rozwiązane inaczej niż przez wygrywanie kolejnych eventów. Informacji nie ma zbyt wiele, ale są raczej pozytywne. Can't wait.
3. The Crew
Gdy tylko się trochę obrobię z egzaminami to muszę przez wakacje znaleźć odpowiedź na pytanie czy trailery CG nie są nieuczciwą praktyką rynkową czy jakąś formą "false advertising". Mamy nową generację. Renderowane trailery nie mające nic wspólnego z grą wprowadzają tylko konsumenta w błąd. Dajemy się nabrać na trailery CG, a potem dostajemy kiepskie i niedopieczone gierki jak Dead Island, ostatnie Assassin's Creedy czy Dragon Age 2. Trailer The Crew jest moim zdaniem jednym z najlepszych na całych targach. Był świetny pod każdym względem. Potem przyszedł gameplay i... coś we mnie umarło. Nie żeby gameplay był słaby, ale po trailerze oczekiwałem czegoś innego. Czym więc jest The Crew? To pierwsze samochodowe MMO z prawdziwego zdarzenia. Wielki i nieograniczony terenowymi przeszkodami świat, w którym razem ze swoją "ekipą" będziemy mogli wykonywać kolejne aktywności. Idea mi się podoba i jeśli zostanie to zrobione dobrze to może być fantastyczna produkcja. Graficznie wygląda to najsłabiej z wszystkich samochodówek nowej generacji. To jednak MMO i zamiast zamkniętych torów mamy jeden wielki otwarty świat ze zróżnicowanymi lokacjami. Podobają mi się rozwinięte możliwości personalizacji aut. Różne body-kity ekstremalnie modyfikujące wygląd aut to coś czego brakowało ostatnimi laty. Zastanawiam się jednak czy wszyscy producenci się na takie coś zgodzą. Mocno wątpliwe. Nie podobają mi się przechodnie na ulicach. Są tam bez celu i śmiesznie unikają naszego auta. Wywalić. Tak czy inaczej do premiery jeszcze dużo czasu, bo spośród opisywanych tytułów tylko The Crew ukaże się w 2014.
4. Gran Turismo 6
Jak to świadczy o Polyphony, że na tle nextgenowych produkcji ich prezentacja wypadła najlepiej? Trailer skupiający się na motorsporcie i funkcjach. Zaprezentowanie nowiutkich aut w garażu w tym z prawdziwą perełką w postaci Deltawinga. Do tego debiutanci w serii w postaci aut GT3 (BMW Z4 GT3 i Audi R8 LMS) i ostateczny, seryjny model Corvette C7 (w GT5 jest tylko prototyp w kamuflarzu i "ostateczny" prototyp). Do tego nowa lokacja do trybu fotograficznego, czyli wielka elektrownia słoneczna Gemasolar pod Andaluzją. No i dwie nowe trasy. Willow Springs oraz górska trasa Materhorn, na której dzięki różnicy poziomów będzie się można bawić w hillclimb. Do tego powtórzenie głównych zmian w serii, czyli nowy moduł fizyczny, nowe zawieszenie i aerodynamika, adaptacyjna teselacja, itp. Wygląda to wszystko cudnie i GT6 to kolejne potwierdzenie, że ten rok jest fantastycznym pożegnaniem PS3 jako głównej konsoli Sony.
5. #DriveClub
Mam dziwne wrażenie, że wymagam od Evolution za dużo. Chcę doskonałej zręcznościówki takiej jak PGR4. Na pokazach z E3 dostałem całkiem fajny trailer i kilka gameplayów kręconych kamerką. Na tych fragmentach cieszy fizyka. To ta z tych "dobrych" zręcznościówek, gdzie można się bawić w zarzucenie tyłu przy niższych prędkościach i delikatnych zakrętach, ale przy 120MPH nie da się pokonać nawrotu wciskając przycisk odpowiedzialny za drift. Wygląda to też bardzo dobrze. Oświetlenie na dobrym poziomie, cykl dobowy jest, Evolution obiecuje warunki pogodowe. Opinie co do tego czy DriveClub wygląda lepiej niż Forza 5 są podzielone. Niektórzy wskazują na grę Turn10, inni na produkcję Evolution. Sam też nie jestem w stanie tego ocenić po trailerach i nagrywanych kamerami gameplayach. Chcę direct-feedy w 1080p z obu gier, żeby się bawić w porównywanie. To co słabe to 30FPS. W lewym górnym rogu każdego gameplaya widać napis "pre-alpha code - 35% complete". Goście z Evolution mówią, że celują w 60FPS. Nie da się jednak ukryć, że czasu jest mało i jeśli gra nie będzie działać w 60 klatkach to będę BARDZO zawiedziony. Na gameplayach niektórych mogą też irytować dosyć upierdliwe elementy HUD wraz z dynamicznie generowanymi wyzwaniami społeczności. Potwierdzono jednak, że HUD można całkowicie wyłączyć.
W ostatecznej wersji pojawi się około 50 aut. To niewiele. Mam jednak nadzieję, że będzie to wyglądało jak w GRID2, a nie w Most Wanted 2012 czy Forzie Horizon gdzie auta z poszczególnych klas się między sobą nie różniły. Ponadto fantastycznym pomysłem na rozruszanie społeczności będzie udostępnienie DriveClub w ramach PS+ już pierwszego dnia po premierze konsoli. Będzie to wersja zawierająca te same funkcje sieciowe, ale oferująca ograniczoną zawartość. Taki DriveClub: Prologue. Biorąc pod uwagę, że PS+ bedzie potrzebny do gry w sieci w gry pudełkowe to większość będzie miała okazję poznać grę od Evolution. Ogólnie większość rzeczy mi się podoba. Model rozgrywki, nocne wyścigi, pogoda, oprawa. Tylko te 30FPS psują efekt. Na chwilę obecną ufam Evolution, że coś z tym zrobią. Niech to przynajmniej będzie dobre 30FPS... tak jak w Project Gotham 4.
Ogólnie moja lista najbardziej oczekiwanych samochodówek po tym co zobaczyłem dzięki tegorocznemu E3 prezentuje się następująco:
- Gran Turismo 6
- #DriveClub
- Need for Speed Rivals
- Forza Motorsport 5
- The Crew
GT6 wezmę, bo mam PS3. W Rivals zagram pierwszego dnia na PC. Do The Crew jest jeszcze dużo czasu. DriveClub to jeden z powodów, dla których na pewno wezmę PS4 (+Killzone +Destiny +Knack +definitywna wersja Diablo 3). Forza 5 pozostaje jedyną zaletą XBONE. Jednak biorąc pod uwagę mało nowych funkcji, parę w grafikę i brak warunków pogodowych/wyścigów w nocy nie mogę jej traktować jako poważnej zachęty na wyrzucenie w błoto 2000 złotych. Coś złego się z Forzą dzieje. Pod względem modelu jazdy równia pochyła. Warunki pogodowe obiecywano od trzeciej części. Wtedy wymówką było 512MB RAM. Teraz wymówką będzie "tylko" 5GB RAM na gry? Wyścigi nocne były dostępne na niektórych obiektach w pierwszej Forzie (PIERWSZEJ FORZIE). Teraz tego nie będzie, bo wiązałoby się to z wywaleniem wszystkich dotychczasowych modeli torów, które przy zastosowaniu cyklu dobowego by nie działały przez zastosowane w ostatnich grach z serii oświetlenie. Każdy potrafi zrobić fantastycznie prezentującą się oprawę graficzną. Tylko najlepsi potrafią zrobić coś więcej. Myślałem, że Turn10 należy do najlepszych.
PS Dzięki Abyss, Black Shadow, Klekotsan i MajkelAMG za dyskusję na żywo na czacie podczas oglądania konferencji na E3. Grown men losing their sh*t watching vidya.
15 komentarzy
Rekomendowane komentarze