Skocz do zawartości

Ogarniając chaos

  • wpisy
    4
  • komentarzy
    27
  • wyświetleń
    2827

Wojna o dwie wojny...


AoS

273 wyświetleń

Od kilku miesięcy toczy się zacięty konflikt między dwoma, dość potężnymi tytułami jakimi są Battlefield i Call of Duty.

Wszędzie jest pełno porównań, starć w ilości pre-orderów, ataków na konkurencje, fanowskich filmików zachwalających jedną grę, bądź wyśmiewających drugą... Szczerze mówiąc mam już tego dość...

To dążenie, wiercenie w tym temacie, kopanie i gryzienie po kostkach, byle przekonać drugą stronę, że ich gra jest najlepsza (pomijając fakt, że żadna z nich jeszcze nawet nie wyszła) jest po prostu śmieszne.

CoD i BF to dwie, zupełnie inne gry, różniące się skalą, sposobem rozgrywki, tempem.

Battlefield 3

Na początku chciałbym powiedzieć, że tak - jestem fanem BF'ów, po drugie nie - nie jestem psychofanem, nie łapie wszystkiego, co EA rzuci w sprawie owej serii i nie uważam każdego posunięcia EA za cudowne i świetne.

Ale do rzeczy: Główną cechą BF'ów, czyli tym co zawsze mnie do nich przyciągało jest rozmach.

Brak klaustrofobicznej mapy, niezły park maszyn, całe morze możliwości przystosowania naszego wojaka do różnych zadań no i oczywiście masa zadań, które możemy spełniać w naszej frakcji - a których gra nam nie narzuca.

Bardzo podobał mi się tryb komendanta z BF2 i 2142, i jeżeli go zabraknie w BF3 to będzie to bardzo wielki minus.

Grając w tą grę ma się odczucie, jak by ktoś rzucił bandę ludzi na środek pola, dał im jakieś maszyny i broń i kazał biec w tamtą stronę - a jak tam dobiegną, z czego skorzystają i co zrobią dalej to tylko i wyłącznie ich sprawa.

I to jest właśnie cudowne! Brak oklepanych taktyk, jednej poprawnej ścieżki i jakiegoś schematu działania.

Żeby coś ugrać nie trzeba mieć super skilla w waleniu Head Shotów przez pół mapy z noża, trzeba zrozumieć, że istnieją inni gracze w drużynie, i jeżeli rzucisz takiemu paczę z amunicją, to być może ten jeden nabój który z tej skrzynki trafi do jego broni uratuje ci życie w kluczowym momencie.

Co do Singla - no cóż... Przyjemnie mi się grało w Bad Company 2, jednak nie powaliło mnie to. Zrobienie z gry, w której w pojedynkę możesz się jedynie poddać, gry, w której gracz jest alfom i omegą i bez niego reszta baranów by nawet palcem nie kiwnęła nie może wyjść dobrze.

Call of Duty MW3

Call of Duty to zupełnie inna bajka.

FPS reprezentujący zupełnie inny styl rozgrywki niż BF, jednak robiący to mistrzowsko.

Zwinne palce to podstawa grania w CoD'a, mapy nie są wielkie, ale nadaje to grze prędkości. Nie ma czasu tutaj patrzeć na mapę i rozmyślać, czy lepiej by było przyłączyć się do ataku na flagę A, gdzie trwa zażarta walka, czy w pojedynkę spróbować przejąć flagę B, która prawdopodobnie nie jest pilnowana.

Tutaj liczy się każda sekunda, jeden błąd przy celowaniu i spawn wita.

Oczywiście taki sposób rozgrywki nie oznacza, że nie trzeba używać mózgu, czy nie zwracać uwagi na członków drużyny, jednak elementów taktycznych i planowania jest zdecydowanie mniej.

Co do singla - nie ma co gadać, scenariusz i sposób wykonania potrafi wypalić sceny w mózgu. Singiel można porównać do filmów z Hollywood - dużo akcji, dużo strzelania, dużo krzyków, wybuchów, wypadków itd. nawet czas trwania jest podobny co do filmów.

Oprawa audiowizualna i reszta. Hmm... tak jak w przypadku BF nie musiałem nic pisać na ten temat, bo jest to poziom baardzo wysoki (w końcu ktoś pokazał, że konsolę nie są w stanie uciągnąć dzisiejszych gier), tak w przypadku MW3... Ehh nie wygląda to źle, tekstury postaci są ładne, filtry graficzne też, lokacje z bliska też bez zarzutu, ale widać, że to gra sprzed 4 lat.

Na WCG 2011 byłem na pokazie 2 misji i aż bolały mnie oczy, jak wielki statek opadł do wody, a woda po prostu zmieniła tekstury.

Nie było niczego takiego jak fale, rozbryzgi wody i takie tam.

Fizyka pojazdów też nie była zbyt imponująca. Samochód jadący MINIMUM 50 na godzinę po torach metra bez żadnych problemów skręcał pod kontem około 60* a nawet zdarzało mu się ślizgać (raczej nie odzyskaliby kontroli nad pojazdem driftując pick-upem przy dużej prędkości jadąc po torach).

AI postaci też bez jakiś rewelacji, na pokazie jeden z naszych kompanów ukrył się za samochodem i strzelał do przeciwników, problem w tym, że zapomniał się wychylić, a sami przeciwnicy mogli by nas z 10 razy zabić (scena z łodzi podwodnej, na której gracz po kilku sekundach dopiero wyłapał, że stoi typ z metr od niego i strzela - nie trafił ani razu, ale być może to wina wersji konsolowej).

Rzeczy które wymieniłem nie są uciążliwe i przeszkadzające, ale taka marka, taka kasa wwalona w stworzenie tej gry, że można by było to zrobić lepiej.

Porównanie

Obie produkcje reprezentują znane i zasłużone marki, podobieństwa tych gier można zliczyć na palcach jednej ręki.

Próby porównania tych dwóch gier, to jakby porównywać Sapokowskiego do Mickiewicza.

Sądzę, że cała wojna tych gier opiera się na Singlu, ale robić taką aferę o coś, co zajmie pewnie około 3 godzin? Bezsensu... I mimo mojego upodobania do BF'a uważam, że polegną na tym polu, gdyż panowie z IW mają duże doświadczenie w robieniu interaktywnych filmów wojennych, ale całym sednem tych gier jest multi, a multi (jak w wielu grach informują) może zmienić doznania płynące z gry.

Dwa różne podgatunki FPS'ów dla dwóch różnych grup graczy.

1 komentarz


Rekomendowane komentarze

Ci, którzy lubią multi Cod-a zostaną przy nim, choćby dla tego aspektu. Tamci, którzy grali w BF 2 przesiądą się na BF 3 i do tego dojdzie wielu nowych, którzy lubią ,,duże" mapy. Ja też do nich należę. Battlefield zawsze wzbudzał u mnie respekt ze względu na rozmiar map i aspekty rozgrywki. CoD miał swój czas, który się skończył na MW1, którą uważam za bardzo dobrą grę, jak i CoD 1 oraz 2. Dalsze części pominę milczeniem...

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...