Skocz do zawartości

Nowy Kącik Yody

  • wpisy
    270
  • komentarzy
    383
  • wyświetleń
    27603

Granie w czasach pandemii


MajinYoda

444 wyświetleń

Z okazji jutrzejszych Mikołajków postanowiłem zrobić Wam prezent i zamiast MSMa dać MoG (technicznie nawet dwa). Świeżego, jeszcze ciepłego, bo z sierpnia 2020 roku. Przed Wami podsumowanie badań pt. „Video game playing and literacy: a survey of young people aged 11 to 16” oraz „Video game playing and literacy during the COVID-19 lockdown in 2020” przeprowadzone przez National Literacy Trust. Jak możecie się domyślić badania są po angielsku, ale postaram się je przetłumaczyć ;). Link znajdziecie na końcu.

W pierwszym badaniu wzięło udział 4626 osób w wieku 11-16. Natomiast w drugim – 3817 oraz 826 rodziców osób w tym wieku. Widzicie zatem, że inne tegoroczne „badania” są żartem pod względem ilości przebadanych.

Aczkolwiek, niestety, poniższe badania też mają swoje wady. Na przykład nie są zbyt dobrze opisane… Ale cóż.

Cytat

4 na 5 (79,4%) młodych ludzi grających w gry wideo czytało materiały dotyczące gier raz w miesiącu, w tym komunikaty wewnątrz gry (39,9%), recenzje i blogi (30,5%), książki (21,8%) oraz fan fiction (19,4%)

Wyniki nie są jakieś super, ale cieszy mnie, że ktoś prowadzi takie badania.

Cytat

1 na 3 (35,3%) młodych ludzi młodych ludzi grających w gry wideo uważa, że gry czynią z nich lepszych czytelników

To jest ciekawe – jak sądzicie?

if-books-were.jpg

Cytat

3 na 5 (62,5%) młodych ludzi grających w gry wideo napisało cokolwiek związanego z grami raz w miesiącu, w tym scenariusz gry wideo (27,5%), porady dla innych graczy (22,1%). fan fiction (10,8%), blogi i recenzje (8,0%)

Chyba bym się tu załapał :P. I cieszę się, że ludzie chcą pisać – wbrew stereotypowi.

Cytat

3 na 4 (76,3%) młodych ludzi rozmawia z przyjaciółmi o grach; dla porównania tylko 3 na 10 (29,4%) dyskutuje o książkach

Tu już jest trochę gorzej dla nas, graczy. Nie jest źle – wiadomo, gracze będą gadać o grach ;).

Cytat

2 na 3 (65,0%) młodych ludzi twierdzi, że gry wideo pomagają im wyobrażać sobie, że są kimś innym

Tego punktu trochę nie rozumiem – czemu tylko 2 na 3? Coś dziwni byli ci gracze ;). Ale są młodzi, niedoświadczeni, więc pewnie dlatego :D.

Cytat

Wielu młodych ludzi grających w gry wideo twierdzi, że pozwalają im albo poradzić sobie ze stresem, albo uciec od niego

Sądzę, że to dobry sposób – sam go uskuteczniam ;). Szczególnie teraz, gdy wszyscy jesteśmy (bardziej lub mniej) zamknięci w domach.

Cytat

Więcej niż połowa rodziców (55,6%) twierdzi, że ich dzieci rozmawiały z rodziną i przyjaciółmi podczas grania w czasie lockdownu

To także dość ważna informacja – szczególnie dla osób, którym powinno najbardziej zależeć na odpowiednim przeprowadzeniu dzieci przez ten dziwaczny czas.

Teraz trochę z samych badań:

Cytat

Granie w gry wideo mogło zainspirować do czytania niektórych badanych oraz wesprzeć ich wyobraźnię i kreatywność. (…) Ponad 100 komentarzy młodych ludzi odnosiło się do tych aspektów (…).

To też jest ciekawe – i stoi w kontrze do wielu MSMów, które przewinęły się przez bloga ;).

Cytat

(…)Niektórzy uczniowie stwierdzili, że piszą dzienniki lub pamiętniki o swoich rozgrywkach, inni natomiast wspominają, że tworzą kody, mapy a nawet piosenki o swoich ulubionych grach. Część nawet została zainspirowana do pisania własnych pomysłów i scenariuszy gier.

Pamiętniki i piosenki o graniu to ciekawe idee, nie sądzicie? Szkoda, ze nie umiem pisać piosenek :P. Ale może komuś ten pomysł się spodoba?

book-covers-for-video-games_o_616470.jpg

Dalej jest trochę gorzej – niestety, dla graczy:

Cytat

2 na 5 (badanych) zgadza się, że gdyby nie gry komputerowe czytaliby więcej (39,2% kontra 35,3%, którzy nie zgadzają się z tym).

Różnica jest niewielka, ale jest. Ale – jak pisałem – badani są jeszcze dość młodzi i może się wyrobią?

Z dalszej części wynika, że 57,9% badanych chciałaby w przyszłości pisać lub projektować gry; 48,9% twierdzi, że nauczyło się ważnych kwestii dzięki grom. Są to niezłe wyniki.

Jednakże, niestety, w dalszej części badań przewagę mają gry nad książkami. I sądzę, że jest to ciekawe wyzwanie dla rodziców i nauczycieli – powinni, także poprzez gry, pokazywać dzieciom świat książek. Twórcy badania zdają się uważać tak samo, zwracając uwagę, że poprzez gry można pobudzić w młodych osobach chęć czytania.

I tym pozytywnym akcentem kończę na dziś. Obiecany link.

Do zobaczenia za tydzień! :)

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...