Skocz do zawartości

GURPS


P_aul

Polecane posty

System dla tych, którym żaden setting się nie podoba. Nie podchodzić bez kalkulatora, a najlepiej mieć komputer z excelem :D

Sam tego nigdy w rękach nie miałem, co możecie powiedzieć o GURPSach, jak wrażenia, czy rzeczywiście jest tak skomplikowane jak głoszą plotki?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Co możemy powiedzieć? Przede wszystkim to, że nie jest potrzebny ani kalkulator ani Excel.

Więcej obliczeń robisz w DnD.

Podobnie nietrafione jest zdanie "system dla tych, którym żaden setting się nie podoba". GUPRS, podobnie jak DnD settingów ma na pęczki i - podobnie jak DnD - podręcznik główny jedynie sygnalizuje kilka z nich. Jeśli chcesz konkretów, kupujesz odpowiedni dodatek, a tutaj już DnD zostaje daleko w tyle. Z GURPSem trochę jak z Google - jeśli na jakiś temat nie ma do tego systemu dodatku, to najprawdopodobniej to coś nie istnieje.

Najbardziej znanym settingiem GURPSowym jest Yrth - magiczny świat, w którym Elfy chcąc w sposób ostateczny pozbyć się Orków wywołały potężne, magiczne burze - Banestorms - potrafiące przenosić tak pojedyncze osoby, jak i całe miasta i cywilizacje pomiędzy wymiarami.

Stąd na Yrth spotkamy chrześcijan walczących z muzułmanami, Leśne Elfy z Mrocznymi, barbarzyńskie, koczownicze plemiona Orków, wysoko rozwinięte technologicznie miasta Goblinów, górnicze osady Krasnoludów... Generalnie wszystko co tylko chcemy, bo dzięki Banestormom można w dowolnym momencie dodać bądź odjąć element świata.

Jak to się sprawdza? Rewelacyjnie. Jeśli chcieliście kiedyś pograć Elfem fanatycznie mordującym niewiernych w imię Chrystusa, to tu go znajdziecie.

Czy jest tak skomplikowany jak głoszą plotki? Nie wiem, nie słyszałem plotek, ale system jest banalny jak konstrukcja cepa.

Cztery parametry główne (Strength, Dexterity, IQ, Health), cztery pomocnicze (Hit Points, Will, Perception, Fatigue) i umiejętności bazujące na nich (np. umiejętność Broadsword (DX) mamy rozwiniętą na +2, samo DX mamy na 11, więc ogólny skill wynosi 13), rzuty 3k6, im mniej tym lepiej.

Koniec mechaniki podstawowej.

Chyba nie jest tak bardzo skomplikowana, nie? : )

GURPS, jak sama nazwa* wskazuje, jest systemem absolutnie uniwersalnym. Nie ma tutaj żadnych sztucznych ograniczeń. Jeśli masz ochotę zrobić sobie czterogłowego olbrzyma o szesnastu rękach, ale poruszającego się jak ślimak - proszę bardzo. Bierzesz podręcznik, sprawdzasz listę Zalet, Wad (Advantages, Disadvantages) oraz "cech" (Traits) i śmigasz dopóki starczy punktów postaci.

Podobnie jest rozwiązane tworzenie postaci. Standardem dla 3 edycji było 100 punktów postaci, za które można było zrobić dowolnego bohatera. Chcesz grać złodziejem, który kiedyś nauczył się przez przypadek czaru Wzniecenia Ognia? No to siup, bierzesz kilka skilli złodziejskich, dodajesz Wzniecenie Ognia i gotowe.

Wojownik, który broni się przed wrogimi strzałami czarem Odbicia Pocisku? Wystarczy spełnić podane wymagania i - o ile starczy punktów postaci - robisz go sobie.

Wszelkie "skomplikowane obliczenia" ograniczają się do jednorazowego - podczas tworzenia postaci - wykonania czterech działań. Raz - dzielenie przez cztery. Trzy razy - dzielenie przez dwa i dodanie 3 (obecnie, w trzeciej edycji nie trzeba było dodawać).

Dla porównania - żeby zrobić sobie statystyki w DnD musimy bodaj sześć razy zsumować cztery liczby, prawda? To ci dopiero "wyższa matma", a w dodatku nie mamy żadnego wpływu na statystyki postaci, bo je losujemy.

Gdyby ktoś był zainteresowany, mogę rozwinąć kwestię mechaniki systemu. Cała "otoczka" jest chyba spowodowana tym, że nie ma ciągle polskiej wersji, a jak w Polsce z rozumieniem angielskiego, wszyscy wiemy.

* GURPS - Generic Universal Role Playing System.

PS. Coś mi się tutaj łączność skiepściła na moment... Gdyby się pojawiły dwa posty, przepraszam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Przekombinowane? Nie powiedziałbym. Przekombinowane tworzenie jest w Kryształach Czasu. : )

Tu jest po prostu mnóstwo możliwości i, fakt, problem może stanowić przebrnięcie przez te blisko 300 stron Advantages, Disadvantages i Skills. Wszystko to jednak polega głównie na przeglądaniu, wrzucaniu na kartę postaci tych ciekawych rzeczy. Potem tylko odrobina matematyki przy przydzielaniu punktów na umiejętności i postać gotowa.

Bardzo (bardzo, bardzo, bardzo!!!) pomaga wcześniejsze zrobienie sobie solidnej koncepcji postaci - z historią, założeniami, etc. Wtedy widać na pierwszy rzut oka, które umiejętności, zalety i wady pasują do postaci i czas wertowania podręcznika skraca się o połowę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

System ten bardzo mnie zainteresował i z chęcią podjąłbym się próby poprowadzenia z jego pomocą jakiejś przygody. Zwłaszcza setting Yrth wydaje mi się bardzo interesujący. Czy istnieje wiec możliwość zdobycia za darmo podręcznika lub jego fragmentu? Jakieś demo albo coś w tym stylu - nie lubię bowiem kupować kota w worku, a wujek Google nie był w stanie mi pomóc :wink:.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Jest coś, co się nazywa GURPS Lite. Nie daj się sterroryzować tym "Add to Cart" - to jest darmowe "demo" czwartej edycji GURPSa. Daje całkiem niezły pogląd na to, jak wygląda sam system.

Jeśli się przekonasz do tego, radzę kupić GURPS Basic Set - Characters (podręcznik podstawowy dotyczący głównie kreacji bohatera, zawiera też podstawową mechanikę. Do grania w 100% wystarcza) oraz GURPS Banestorm (poświęcony właśnie Yrth).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Muszę przyznać, że pewien "troop" dotyczący systemu GURPS totalnie mnie zniszczył :D Mowa oczywiście o There is No Kill Like Overkill.

Przyznam, że uśmiałem się ostro, ale podane przykłady - zakładając, że były prawdziwe - absolutnie potwierdzały tą tezę. Weźmy sobie np. handuna, który strzela pociskami nuklearnymi. Awesome yet inpractical. Albo takie cudeńko jak działko 100mm Gatling prujące głowicami strategicznymi, która jedna z nich zadaje obrażenia na poziomie 210 milionów czy miliardów... zresztą sprawa i tak nie jest ważna, bo w systemie ludzkie ciało rozpada się przy obrażeniach na poziomie setki więc o czym tu można mówić ;] Jeszcze jest przykład pola ochronnego, które jest w stanie przyjąć na siebie nieskończoną ilość obrażeń bądź też cyberczołg Orków, które też ma w swoim arsenale potężne pukawki (znów atomówki ^^). Ostra jazda muszę przyznać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

No, w GURPSie ogólnie rzecz biorąc można zrobić wszystko. : ) Chcesz gatling strzelający głowicami strategicznymi? Proszę bardzo. Chcesz, żeby nosiła go gigantyczna stonoga z oczami na czułkach i pięcioma ramionami? Śmiało.

Co fajniejsze - to wszystko można zrobić mając tylko jeden podręcznik (podręcznik główny, gdzie opisane jest jak tworzyć postać), wszystkie dodatki - jak ten, w którym znalazłeś ten motyw - są całkowicie opcjonalne.

To nie jest DnD, gdzie do podstawowej gry potrzebne są trzy podręczniki. : )

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...