Witam w drugiej części serii wpisów "Doom dzisiaj". Tak jak zapowiadałem, dzisiaj przedstawię wam kilka najbardziej znanych WADów stworzonych do gry Doom. Tylko mówiąc "najbardziej znane" niekoniecznie mam na myśli "najlepsze" lub "grywalne" - są to WADy, które podeszły do mapowania w oryginalny sposób, wykorzystały limity gry (a może nawet je przebiły?) albo niosą ze sobą ciekawą historię.
We wpisie podam linki do plików i powiem również, który program jest potrzebny do odpalenia.
Jeśli coś nie jest jasne, to zapraszam do mojego poprzedniego wpisu, gdzie znajduje się instrukcja jak i słowniczek pojęć.
No więc... zaczynamy!
1) Nuts
Ogromny kanion, masa potworów a nasz bohater stoi na wysokiej skale, tak w skrócie można opisać tę mapę. Brzmi nudno? Trochę tak, ale po zobaczeniu tego screena:
Stwierdzicie co innego...
Nuts.wad to eksperymentalna mapa, która potrafi zabić nawet NAPRAWDĘ potężne komputery. Niestety, mój przeznaczony do korzystanie z MS Word i internetu laptop nie był w stanie udźwignąć tego molocha (jakieś 5 klatek na sekundę...), później próbowałem uruchomić Nuts.wad razem z Brutal Doom, niestety gra skapitulowała.
Autor Nuts wydał również dwa sequele tej mapy, ale żaden z nich nie zyskał takiej popularności jak oryginał (chociaż były lepiej zaprojektowane). Polecam głównie jako ciekawostkę i benchmark. A jeśli wasze komputery również nie wyrobią, to na YT jest dużo nagrań z tej mapy.
A i jeszcze coś: mapę można uczciwie ukończyć, ale trzeba polegać na infightingu potworów. Przy ścianach są również sfery nietykalności, które warto zebrać.
Działa na: Skulltag i Zandronum
Link: http://www.doomworld...ts/m-o/nuts.zip
2) UAC Labs
UAClabs wygląda jak każdy inny, typowy WAD wykonany przez typowego mappera. Zaczynasz z pistoletem, wbijasz do bazy, zabijasz kilka pierwszych zombie i ciągniesz dalej.
Ale po jakimś czasie, wydaje ci się, że coś tutaj nie gra. Mapy mają dość ponurą atmosferę, jest masa wrogów do mordowania i... ich animacje zgonu zostały lekko zmodyfikowane - autor dodał więcej krwi.
I wtedy zaglądasz do pliku informacyjnego, widzisz w nim tekst:
"KILL 'EM AAAAALLLL!!!!!"
a później patrzysz na imię autora: Eric Harris, człowiek odpowiedzialny za jedną z największych strzelanin w historii USA (Columbine), strzelaniny, która zapoczątkowała u amerykanów paranoję i za którą pociągnęły się kolejne. Jak się można domyśleć, gdy tylko "obrońcy moralności" dowiedzieli się, że Eric jest fanem Dooma, to natychmiast rozpoczęła się nagonka na gry video. UAC Labs polecam ściągnąć tylko dlatego, by poznać ważny epizod historii Doom.
Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...ads/uaclabs.zip
3) The Sky May Be
Doug the Eagle podjął się pewnego zadania: chciał stworzyć najdziwniejszy WAD w historii Dooma. Chyba się mu udało... zresztą, nie będę się tutaj rozpisywał i powtarzał, polecam zobaczyć jego filmik, gdzie sam komentuje swoje dzieło (od 1:30).
Działa na: zdoom, potrzebuje oryginalnego Dooma 1.6+. Niestety uruchomienie tego dzisiaj nie należy do łatwych zadań...
Link: http://www.doomworld...-u/smb_v102.zip
4) UAC Military Nightmare
Istnieją doskonałe WADy
Istnieją dobre WADy
Istnieją złe wady WADy
Istnieją tragiczne WADy
I jeszcze istnieją WADy tak złe, tak okrutne i tak obleśne, że stają się legendą. Mowa tutaj o UAC Military Nightmare - zestawie map zrobionych przez samego Terry'ego w roku 2008. Autor mapy MÓGŁBY teleportować naszą postać do jakiegoś pokoju, gdzie tracimy kontrolę nad bohaterem i zostajemy zgwałceni, ale nie, nie jest tak łatwo, tutaj Terry postanowił nas zniszczyć doszczętnie -jesteśmy torturowani obleśnym humorem przez 18 map! Ponoć sam Bóg zapłakał, po wypuszczeniu tego dzieła do internetu.
UACMN to szaleństwo w najczystszej postaci - jesteśmy napastowani przez armię głów Johna Romero w pustych korytarzach, musimy stoczyć walkę ze świętym Mikołajem na biegunie północnym, zanim nas rozerwie swoim wielkim .... wiadomo czym. A żeby nie było nudno, WAD też obraża niektórych członków forum doomworld.
By rozpocząć podróż, musisz po uruchomieniu gry (zaczynamy w pierwszym etapie gry Doom, czyli "Entryway") uruchomić konsolę naciskając "`" i musisz wpisać następującą komendę:
map uac01
Po chwili zostaniesz przeniesiony do pierwszej mapy UACMN... i będziesz tego żałował. WADa można przejść uczciwie, ale o wiele łatwiej jest ukończyć Dark Souls grając z zawiązanymi oczyma i za pomocą klawiatury sterowanej nogami. Na starcie polecam wpisać kod "god" by dać sobie nieśmiertelność (i tak niewiele pomoże), jeśli nie wiesz gdzie iść by zakończyć mapę, to uruchom automapę (klawisz "tab") i wklep na klawiaturze "IDDT".
A... wiecie co jest najgorsze? Powstała w tym roku nawet usprawniona wersja.
Jeśli jednak poziom trudności jest dla was zbyt wysoki a humor zbyt głupi, to polecam zagrać w sequel, wykonany przez innego autora. Jest on poważną parodią (hę?) tego WADa, można go przejść uczciwie, ma voice acting, ciekawe mechaniczne rozwiązania (np. sklep, gdzie możemy kupować nowe uzbrojenie) i bardzo obszerne mapy. Sequel jest również jednym z najlepszych WADów w które grałem, jest naprawdę dobrze wykonany i śmieszny.
Sir Cocksuckington - sprzedawca broni
Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...ds/uacmnnew.zip
Fanowski sequel: http://www.doomworld...wads/uacmn2.zip
5) Action Doom
Action Doom to kompletna przeróbka gry Doom. Autorem jest dość popularny mapper "Scuba Steve". AD zamienia Dooma w coś, co można w skrócie opisać jako "Contrę widzianą z pierwszej osoby". Jest licznik punktów, pociski lecą wolno, lecz zabijają natychmiast. Zamiast szarżować z rakietnicą w stronę hordy demonów, musimy podobnie jak w staroszkolnych platformówkach unikać kul i obserwować ataki wrogów.
Action Doom to niesamowicie dobrze wykonany WAD, mamy dialogi, przerywniki filmowe, nowe bronie, demony i pojazdy, grafika również stała się trochę bardziej komiksowa.
Przerywniki filmowe
Action Doom był projektem tak wielkim, że autor zadbał o niezłą reklamę i nawet o wydanie pudełkowe! 10 kopii zostało rozdanych w organizowanych przez autora konkursach.
Pomimo niemal doskonałego wykonania, AD nie każdemu może przypaść do gustu, rozgrywka drastycznie różni się od oryginalnego Dooma i trzeba po prostu nauczyć się grać od nowa.
Wydanie pudełkowe
WADa mogę polecić każdemu fanowi Contry lub innych plaformówek-strzelanek, ale ostrzegam - poziom trudności jest naprawdę wysoki, ciężko się unika kul, widząc wszystko z perspektywy pierwszej osoby.
Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld.../a-c/action.zip
6) Cold as Hell
Miotacz ognia
Akcja WADa rozgrywa się w fikcyjnej bazie militarnej na Grenlandii. WAD przerabia praktycznie całą grę, dodając nowe efekty graficzne (padający śnieg), cele misji, ręczne przeładowywanie broni i poziomy podzielone na tzw. "huby" (można przechodzić bez ekranów ładowania).
Oryginalny CaH nie zadziała na dzisiejszych programach, na szczęście autor wydał w 2008 "Cold as Hell: Special Edition" który poprawia błędy i działa na nowym zdoom.
Działa na: zdoom
Link: http://www.doomworld.../a-c/cah_se.zip
7) Batman Doom
I AM THE NIGHT!
Jak się można domyślić po tytule, w Batman Doom wcielamy się w rolę Batmana i ratujemy Gotham z rąk znanych złoczyńców. WAD zwiera 32 mapy (w tym 2 ukryte), nie tylko będziemy musieli pokonać setki bandziorów, ale stoczymy również walkę z bossami, a są następujący:
- Killer Croc
- Tally man
- Penguin
- Scarecrow
- Two-face
- Joker
- Bane
Batarang
Trzeba tylko pamiętać o tym, że Bane'a trzeba pokonać używając jedynie pięści, jeśli spróbujemy użyć innej broni - przegrywamy.
Niestety, WAD ma już swoje lata i działa tylko na pierwszej części Dooma, potrzebujemy również programu Boom, próbowałem uruchomić to na innych programach, ale niestety błędy (szczególnie graficzne) uniemożliwiały grę. Na szczęście istnieje również konwersja na Doom 2.
Działa na: Boom (oryginał) lub zdoom (konwersja)
Link: http://www.doomwadst...ain/batman.html (konwersja)
8 ) Community Chest (1, 2 i 3)
Jak widać "dizajn" jest dobry
Projekt o którym warto wspomnieć, jeśli szukasz czegoś prostego i grywalnego. Community Chest jest zbiorem bardzo dobrze wykonanych przez fanów map, jedna "Skrzynia" zawiera około 30 plansz wykonanych typowo w stylu Dooma. Z pierwszym CC jest też związana pewna smutna historia, przed wypuszczeniem WADa w publikę, utracono kontakt z jednym z mapperów. Jak się później okazało - zmarł, o czym forum dowiedziało się dopiero po wypuszczeniu CC, wraz z jego dwoma mapami.
Działa na: Skulltag
Link:
CC1 http://www.doomworld...games/?id=12021
CC2 http://www.doomworld...games/?id=13024
CC3 http://www.doomworld...games/?id=15156
9) Ghoul's Forest
Seria WADów w których znajdujemy się w gęstym, mrocznym lesie i musimy stoczyć walkę z duchami. O tym WADzie wspomniałem już w ostatnim wpisie, ale warto jeszcze o nim przypomnieć. Projekt doczekał się dwóch sequeli. Co prawda mapy nie są może idealnie wykonane (mało detali), ale WAD nadrabia to sporą grywalnością i tym, że potrafi naprawdę przestraszyć.
Nasza broń zabija jednym strzałem... szkoda, że przeciwnik też
Autor map zawsze ostrzega, by ludzie o słabym sercu darowali sobie grę i to wcale nie są przelewki - w najmniej oczekiwanym momencie jesteśmy atakowani przez ultra-szybkiego i niezwykle głośnego potwora, który zazwyczaj zabija nas jednym ciosem.
Działa na: zdoom i prawdopodobnie Skulltag
Link:
GF 1: http://www.doomworld...games/?id=13281
GF 2: http://www.doomworld...games/?id=14623
GF 3: http://www.doomworld...games/?id=15030
10) Origwad
Na koniec pozostawiłem legendę, czyli (prawdopodobnie) pierwszy PWAD jaki wyszedł do gry Doom (chociaż fani nadal spekulują, czy to prawda). Jak wygląda? Dwa pokoje połączone ze sobą drzwiami. W pierwszym pokoju leży shotgun i chodzi zombie z tą samą bronią, drugi pokój zawiera trzy impy i dwóch baronów piekieł broniących przełącznik, który kończy poziom.
Bezimienny pwad został wykonany ręcznie, bez żadnych edytorów. Autorem jest Jeffrey Bird z uniwersytetu James Cook.
Mapa pierwszego pwada. Piękna, prawda?
Dzięki origwad udało się zaprogramować pierwsze edytory, które ułatwiły fanom tworzenie nowych map.
Działa na: MSdos? Jeśli chcesz to odpalić na czymś nowszym, to zmień rozszerzenie "pwd" na "wad".
Link: http://www.doomworld.../idgames/?id=11
Bonus) Plutonia Experiment/Evilution
Evilution to kampania rozgrywająca się w grze "Final Doom".
A Plutonia Experiment to megawad dwóch autorów: Dario i Milo Casali, którzy wykonali też kilka map dla Evilution. Oba WADy budują wspólnie grę "Final Doom".
Korporacja UAC została na nowo ufundowana i może prowadzić swoje dalsze eksperymenty, tym razem poszło wszystko gładko: otworzono nowe demoniczne wrota i nauczono się, jak je zamykać. Niestety (jak zawsze) coś nie wyszło i jedne wrota pozostały otwarte przez demona zwanego "Gatekeeper". Wszyscy pracownicy zostali albo zabici, albo zamienieni w zombie, pozostał tylko Doomguy, który akurat znajduje się najbliżej wrót strzeżonych przez Gatekeepera.
WAD posiada 32 mapy (z czego 2 są ukryte. Szczególnie polecam "Go 2 It" - jedna z najcięższych plansz w historii Doom).
Działa na: Zandronum
Link: nie ma, trzeba kupić Final Doom
To jeszcze nie koniec!
W kolejnym wpisie, przedstawię wam moją osobistą listę najlepszych WADów.
5 komentarzy
Rekomendowane komentarze