Skocz do zawartości

Blogowa Klawiatura

  • wpisy
    38
  • komentarzy
    354
  • wyświetleń
    38122

Kamienie milowe gier FPS


FollF

1943 wyświetleń

Sonda  

53 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Według Ciebie: Która z tych gier była największym kamieniem milowym gatunku?

    • Catacomb 3D
      6
    • Wolfenstein 3D
      16
    • DOOM
      13
    • Quake
      21
    • Unreal
      9
    • Half-Life/Counter Strike
      17
    • Far Cry
      11
    • DOOM3
      3
    • Half-Life 2
      8
    • BioShock
      7
    • CoD 4: Modern Warfare
      14

Gry jak wszystko inne starzeją się coraz bardziej. Zatrzymajmy się na chwilę i spójrzmy, co nas kilka lat temu kręciło w grach z gatunku FPS.

Catacomb 3D

Pomijać ten tytuł byłoby nietaktem. Trzeba przyznać od tego się zaczęło. Wystawiona ręka pośrodku, która wymachiwała czary to jeszcze nie pierwszoosobowy shooter, ale już coś. Monotonna muzyczka w tle, 20 lokacji, koszmarnie brzydka i "tylko" do przełknięcia fabularnie - tak to opis tej gry. Ale jak wciągało! Jedna z nieumierających gier na DOS-a.

Wolfenstein 3D

Mówcie, co chcecie ? mowa tu o cudzie. Świetna reklamówka gier FPS i zarazem pierwszy prawdziwy ojciec FPS-ów. Pojawiają się bronie jest klimat, są emocje! Gra opakowana w bardzo odstraszającą grafikę, lecz niezniechęcającą do grania. Gra z Blazkowiczem została później poddana różnorakim modyfikacjom przez co wiele elementów mogło zostać zmienionych.

DOOM

Prawdziwy FPS z krwi i kości, kultowy po dziś dzień. Ale dlaczego? Skok jakościowy jaki otrzymaliśmy poprzez przejście z Wolfa 3D na DOOM-a był ogromny. Tu to dopiero był klimat! Uzbrojony, tajemniczy marine, nie najgłupsza fabuła, grafika (jak na tamte czasy..), po raz pierwszy w strzelankach multi, i wspomniany wcześniej klimat oddały wielki sukces id, która stała się teraz wyznacznikiem gatunku. Ale prawdziwy skok dopiero się zaczął kilka lat później...

Quake

Cud, po prostu cud. Wszelkie inne Wielkie FPS-y były tylko udawanym 3D. Quake to zakończył dając nam rewolucyjno-rewelacyjną grafikę w PEŁNYM 3D. To było coś! A w dodatku kapitalny tryb multi, wysoka grywalność i obiekt kultu na kilka kolejnych lat. No ludzie, kto nie grał w Quake'a? Od dzieci po dorosłych, każdy gracz grał w niego!

Unreal

Nierealny przełom. Innowacyjność to drugie imię tej gry. W końcu dostaliśmy coś więcej niż "głupią strzelankę" z celowniczkiem pośrodku. Nie, FPSS może być Opowieścia,

interaktywną powieścią, niezwykłym wydarzeniem - miodnością w ogóle. Zalążek przetrwania i to, że jesteśmy raz zwierzyną, a raz łowcą wybudowało taki klimata, że nie chce sie nic nie mówić. A druga część jest paskudą, która tylko zaśmieca drogę wielkiemu królowi.

Half-Life/Counter Strike

Half-Life i jego mod stały się fenomenem rozgrywki FPS-ów. Sam mod okazał saię silnym wgnieceniem w branży robiąc z siebie fenomena sieciowej rozgrywki. H-L stał sie dlatego innowacyjny, ponieważ klimat, emocje, grafika i główny bohater, który znalazł się w nieodpowiednim miejscu i o niewłaściwej porze, pokazało kierunek FPS-ów prowadząc z rączkę inne gry, które brały z wzorca wiele. Zaś CS? Pshaw, był on bardziej popularny od H-L.

Far Cry

Na kolejny przełom musieliśmy czekać dłuuugo. W 2004 roku wszyscy czekaliśmy na kontynuacje Wielkich Hitów, czyli H-L2 i D3. Ale nikt nie wiedział, że Crytek szykuje nam wielki kopniak z półobrotu pomiędzy oczy. Wypasiona grafika (do której potrzebowaliśmy równie wypasionego sprzętu) i rewolucyjno-rewelacyjne AI sprawiło, że rozkochała nas w sobie. Ale to nie wszystko... Gra ma sporo więcej zalet.

DOOM3

Choć dla wielu nie jest niczym rewolucyjnym, dla mnie jest. Choć miejscami mnie rozczarował nieraz zachwycałem się. A to engine, a to grafika, czy muzyka wywołały wrażenie lecz wspomniany wcześniej silnik id tech 4 był rewolucyjny. Wykorzystany później w Preyu, czy Quake 4 świetnie dawał się do budowania nastrojowego klimatu. Chyba najbardziej niszowa z prezentowanych tutaj FPS-ów.

Half-Life 2

Jeśli w ciągu jednego roku wypuszczone są 3 dobra FPS-y to jest to dobry rok. Half-Life 2 to kontynuacja idealna, której mógłby pozazdrościć każdy inny tyt?ł, każda marka. W sumie rewolucji tu ze świeczkom szukać, ale była i ekstra-fizyka jak i klimat, czy grafika. Pokazała kierunek i... nic poza tym.

BioShock

Shock, po prostu Shock. Nigdy gra nie wpędziła mnie w siebie tak i kazała sobie iść w odchłań po umyśle. Żadna gra nie miała tak wielkiego ładunku emocjonalnego i żadna gra nie była godna nazwaniem następcą System Shocka tak jak BioShock. Było to jak złapanie topiącego się, ratunkiem dla gatunku.

CoD 4: Modern Warfare

CoD4 był i jest fenomenem gatunku. Wyznaczył tor swojeje serii przez co mam wrażenie deja vu po raz kolejny. I myślę, że panoiwie od Call of Duty po MW3 przyszukują mi coś nowego... I to w tym FPS-ie jest przełomowe.

_________________________________________________________________

Chociaż powyższe gry były oceną subiektywną wiem, że na pewno o czymś zapomniałem, a wy uważacie, że ten FPS być powinien. Zamieszczę je w ankiecie!

UWAGA! Nie dawać mi serii gier, tylko pojedyncze gry.

21 komentarzy


Rekomendowane komentarze

half-life, zdecydowanie. Queaki dodały grafikę, ale HL dodał porządną fabułę, uczucie strachu, tajemnicę... Tam po raz pierwszy byliśmy ofiarą, a nie łowcą. Pionkiem w grze, a nie głównym graczem. To było coś

Link do komentarza

TheMe, zgadzam się z Tobą. Half Life pokazał, że można z gry zrobić świetny tekst kultury o ciekawej fabule i dobrych rozwiązaniach narracyjnych. Podobnie z resztą w przypadku jego kontynuacji, dla mnie osobiście nie ma lepszego FPS'a niż HL2...

Link do komentarza
I myślę, że panoiwie od Call of Duty po MW3 przyszukują mi coś nowego...

KLIK

:trollface:

świetny tekst kultury o ciekawej fabule i dobrych rozwiązaniach narracyjnych

Jakby ktoś nie rozumiał-fajna gra :).

Link do komentarza

Ja dałem głos na Unreala to było i nadal jest coś polecam wypróbować też nowsze odsłony tej gry, na Dooma gdyż w niego kiedyś też grałem długo i Far Cry wtedy gdy wyszedł grafika powalała, grzech w te gry nie grać :)

Link do komentarza

DOOM3, Half-Life 2 i BioShock. Wszystkie gry w ankiecie oprócz tych trzech są kamieniami milowymi. BTW widzę, że poziom bloga się podniósł, zmieniam ocenę na 3/5 a kto wie, co będzie kiedyś. :trollface:

Link do komentarza

Nie mogę pozostać obojętny jak widzę Deus Ex przy FPSach. Kto powiedział że każda gra w której bronią nie jest topór a pistolet musi być FPSem(i odwrotnie). Deus Ex to jest RPG i nic tego nie zmieni.

Link do komentarza
Gość
Ten wpis jest zamknięty na przyszłe komentarze.
×
×
  • Utwórz nowe...