Skocz do zawartości

Wieczór z Planktonem

  • wpisy
    46
  • komentarzy
    200
  • wyświetleń
    30237

Czym dziś jeżdżą na wschodzie. Krótki przewodnik po rosyjskich autach. Część druga


Plankton

1366 wyświetleń

Dziś część druga podróży po motoryzacyjnej Rosji. Część pierwszą znaleźć możecie sześć lub pięć wpisów niżej. Serdecznie zapraszam do lektury!

UAZ 469B
800px-Uaz-469-1.jpg
Druga z terenowych legend Rosji. Produkowany od 1972 UAZ 469B wyposażony jest jedynie w jednostkę napędową o mocy 70KM i pojemności 2,5 litra. Samochód służył pierw wyłącznie jako auto wojskowe, szybko jednak pojawiła się wersja cywilna jako że auto okazało się tanie, spisywało się w każdym terenie i było po prostu dobre. Niektórzy twierdzą, że najstraszniejszym przeżyciem jakiego doznali była podróż UAZem z prędkością większą niż 60km/h, może nie jest świadczy to najlepiej o samochodzie jednak skoro najlepsze rosyjskie jednostki wojskowe były wraz z UAZem w wielu zakątkach świata musi to oznaczać, że to po prostu świetna terenówka. Cena? Ciężko ją określić jednoznacznie, praktycznie każdy egzemplarz jest w jakimś stopniu zmodyfikowany i używany był do czego innego ale za kilka tysięcy możemy stać się posiadaczami takiego cuda w całkiem dobrym stanie. Produkcję 469B zakończono w 2007, obecnie powstaje auto nazwane UAZ Hunter będące jednak tylko modernizacją pierwowzoru. Hunter nie jest dostępny w Polsce.

GAZ Gazela
GAZelle-van.jpg
Jedyny współczesny rosyjski samochód, któremu udało się wywalczyć swoje miejsce polskim (i nie tylko) rynku. Gazela świetnie wpisała się w lukę zostawioną po Lublinie, jest tanim autem dostawczym a te od zawsze sprzedają się u nas jak ciepłe bułeczki. Choć auto istnieje od ponad 14 lat dopiero niedawno zrobił furorę w naszym kraju. Debiut na światowym rynku miało w 2005 roku i choć było już wtedy autem niemłodym to świetny jak na dostawczaka design oraz przystępna cena pozwoliły GAZowi zrównać sobie rzeszę fanów. Gazela produkowana jest z dwoma wersjami silnikowymi (oba diesle): 110-konnym o pojemności 2,1 litra oraz 115-konnym motorem o pojemności 2,6 litra. Auto występuje w wielu wersjach nadwoziowych od furgonu aż po wywrotkę. Nowy GAZ Gazela kosztuje około 60 tysięcy złotych.

UAZ Patriot
UAZ_Patriot_5.jpg
Terenówka produkowana od 2005 roku. Sławnym posiadaczem tego samochodu jest Silvio Berlusconi, otrzymał go bowiem od swojego przyjaciela Władimira Putina po oficjalnym rozpoczęciu produkcji. Jak praktycznie każde auto ze wschodu Patriot oferowany jest w bardzo wielu wersjach i pod różnymi nazwami. W Hiszpanii, Szwajcarii i Czechach Patriot oferowany jest z polskim, 115-konnym silnikiem Andoria ADCR w Rosji natomiast montuje się dwie jednostki: rosyjski 128-konny silnik 2,7 litra (benzyniak) oraz silnik diesla produkowany przez Iveco o mocy 116 KM i pojemności 2,3 litra. W Niemczech nie spotkamy UAZa Patriota, auto figuruje tam pod nazwą Baijah Tulos 2.7 XPI. UAZ Patriot kosztuje okolo 70-80 tysięcy złotych w zależności od wersji nadwoziowej i sinlikowej.

Łada Samara II
800px-VAZ-2115.jpg
Należałoby wspomnieć o pierwszej wersji Łady Samary w końcu to ona była u nas autem bardzo popularnym i lubianym. Produkcja Łady Samary I została już jednak zatrzymana a jej miejsce zajęła jej następczyni oznaczona numerkiem "II". "Dwójka" istnieje od 2000 roku a w bieżącym, 2010 roku ma ostatecznie zniknąć z fabryk.
"Nowa" Samara oferowana jest z dwoma silnikami o pojemności 1,5l, pierwszy o mocy 78 a drugi 135 koni mechanicznych. Powstały dwie wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy oraz 3-drzwiowy hatchback w trzech wersjach wyposażeniowych, Standard, Normal oraz Luks. Do ceny auta nie dotarłem, nie jest ono dostępne na polskim rynku.

ZiŁ-41047
800px-Zil41047j.JPG
Samochód ten wprawdzie nie powstaje już od dziesięciu lat jednak uważam, że jest ciekawym smaczkiem na koniec naszej podróży po motoryzacyjnej Rosji. Jest to prawdziwa limuzyna z krwi i kości. ZiŁ-41047 ma ponad sześć metrów długości, 315-konny silnik o pojemności 7,7 litra i waży grubo ponad trzy tony. Produkowany jest od 1985 roku jako karawan, auto pancerne i luksusowa limuzyna dla pięciu lub siedmiu osób. Auto nie jest już jednak używane przez rząd rosyjski, wyparły go Mercedesy i BMW... szkoda, bo to auto miało w sobie to coś, co można nazwać brutalną, rosyjską elegancją. Ciężko tu mówić o cenie bo auto pewnie nie jest dostępne w sprzedaży, prawdziwy maniak motoryzacji pewnie dotarłby do egzemplarza, który można kupić jednak cena byłaby ograniczona wyłącznie fantazją sprzedającego.




4 komentarze


Rekomendowane komentarze

Bardzo ciekawe wpisy ( 1 i 2 ) :) Rosjanie stosują ciekawą taktykę czyli auta na 10-20 lat. Dopiero po takim okresie tworzą nowsze modele...i dobrze! Bo po co ulepszać coś co jest i tak dobre ( a Design samochdów moim zdaniem skończyl się wraz z XX wiekiem ).

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...