Skocz do zawartości
  • wpisy
    168
  • komentarzy
    728
  • wyświetleń
    73266

(Prawie) Wszystko o... machinimach


Joker24

712 wyświetleń

machinima.com-logo-m.jpg


Machinima - to technika animacji polegająca na wykorzystaniu obrazu generowanego przez gry komputerowe. W najprostszej wersji machinima polega po prostu na wykorzystaniu animacji z gier (poprzez tzw. renderowanie i np. dodanie podkładu muzycznego), w nieco ambitniejszej - na sterowaniu postaciami w grze w taki sposób, żeby uzyskać pożądaną sekwencję. W wersji najtrudniejszej machinima polega na modyfikowaniu kodu gry.

W Polsce machinimy stają się również coraz popularniejsze. Najwięcej filmów jest zrobionych za pomocą gier z serii Gothic, The Elder Scrolls, The Sims, Halo: Combat Evolved, Grand Theft Auto oraz Garry's Mod, ze względu na łatwość tworzenia i dużą ilość dostępnego oprogramowania pomagającego w tworzeniu machinim do tychże gier.

Termin wywodzi się do skrzyżowania słów machine cinema ("maszynowe kino") lub machine animation ("maszynowa animacja"), przy czym słowo machine oznacza tu komputer osobisty.

W 1996 roku do sklepów trafił Quake. Trójwymiarowy następca Dooma posiadał już znacznie bardziej rozbudowany system tworzenia własnych poziomów, wciąż jednak pozwalał na nagrywanie wydarzeń pokazywanych na ekranie monitora. 26 października 1996 roku klan Rangers zaskoczył społeczność fanów Quake'a trwającym 100 sekund filmem Diary of a Camper w całości zrealizowanym na silniku gry. Była to pierwsza produkcja z gatunku machinima, o której usłyszał świat:


Czyli, mówiąc prosto, długi lub krótki film nagrany na silniku danej gry. Właśnie generowanej z niej grafiki używamy do ich stworzenia. Można wykorzystać tylko modele i animacje, a czasem nawet samą rozgrywkę (gameplay). W ten sposób powstaje wiele filmów o różnej długości poczynając od krótkich i dość prostych "teledysków", przez długie (niektóre trwają ponad godzinę!) produkcje, mające kilkutysięczny budżet (do takich należy
), aż po zwykłe pełnometrażowe filmy. I to wszystko mimo dość ograniczonej grafiki komputerowej.



Machinimy tworzy się na parę różnych sposobów:

  • Za pomocą narzędzi wbudowanych w grę.
    Przykładami tutaj może być najnowsze Grand Theft Auto oraz starusieńki już Driv3r.

  • Za pomocą dodatkowych programów.
    Mogą one być udostępniane przez twórców lub opracowywane niezależne przez graczy. Nie można zapomnieć tutaj o słynnym już Garry's Mod (GMod) do gier opartych na silniku Source. Dodać można jeszcze np. Gothica I, którego użyto do "produkcji" w ch... olerę machinim. ;)

  • Lub za pomocą skryptów.
    Machinimy w ten sposób możemy tworzyć we wszystkich (!) innych grach. Jest to metoda jednak tylko dla zapaleńców, głównie ze względu na skomplikowanie i konieczność znajomości języka skryptowego (który w każdej grze jest niemal zawsze inny).


Oczywiście ta lista to duże uproszczenie. Machinimy tworzyć można nagrywając przebieg rozgrywki np. programem Fraps lub Gamecam. Oczywiście nie można zapomnieć o grze lub grach, z których również będziemy korzystali. Nasze możliwości zwiększy na pewno oprogramowanie służące do wyciągania modeli i animacji. Potem już, gdy dochodzimy do ostatniego stadium produkcji naszego "filmu" pozostaje nam korzystać z narzędzi do obróbki naszego materiału (np. płatny Adobe Premiere).
Jest również inny sposób. W sieciowych grach FPP rozgrywanych przez internet lub LAN gracze, jako "aktorzy", kierują swoimi postaciami wykonując różne czynności, a jeden z nich, nazwijmy go "operatorem kamery" ;], i nagrywa akcję ze swojego punktu widzenia np. za pomocą wspomnianego już Fraps'a:




By stworzyć prawdziwe Machinimy potrzeba dużo czasu (czasem starczy parę godzin, ale - nie oszukujmy się - raczej nie stworzymy nic ciekawego przez ten czas. Potrzeba kilku dni (lub nawet tygodnia, albo i więcej), dużo chęci oraz dobrego pomysłu...



Tutaj są linki do oficjalnego kanału "Machinima" na YouTube:
http://www.youtube.com/user/machinima/
Oraz do oficjalnej strony machinimy:
http://www.machinima.com/
A także do polskiego forum o machinimie:
http://machinima.com.pl/forumm/index.php

Dziś machinima jest gatunkiem znanym już nie tylko miłośnikom gier wideo. Przy użyciu silnika gry Rome: Total War telewizja BBC odtwarzała starożytne bitwy w swoim dokumentalnym serialu Time Commanders.


Zobaczmy parę polskich produkcji:




(@down - Uwaga! Dużo wulgaryzmów!)





av-110841.jpg Joker24 - szkielet wpisu, cytaty, linki
av-92867.jpg MarkosBoss - uzupełnienie i rozszerzenie wpisu, dodanie informacji, linki

8 komentarzy


Rekomendowane komentarze

YAY ! Fajnie że umieściłeś z RVB Dounuta ! :D Jest najlepszy. Scena filmowa GTA w Polsce o wiele mądrzejsza niż Gothica, dzieciaki za dużo GPH od Quarriora się naoglądały, i myślą że są fajne. :/

Link do komentarza

widocznie nie do końca wtajemniczyłeś się w wytłumaczenie słowo machinima

dodając historię prawdziwą

Gothic - historia prawdziwa to nie machinima tylko przeróbka autor tylko przerabiał w niej słowa w Ivonie i zmieniając muzykę

Historia Prawdziwa jest przerobiona z Gothic Der film a ten film jest machinimą zrobioną przez niemieckich fanów

polecam go obejrzeć

Link do komentarza

Może popełniłem błąd, może nieco uprościłem, ale... Skoro "Prawdziwa Historia" to polska wersja "Gothic der Film" (który "jest machinimą zrobioną przez niemieckich fanów"), to wersja pl też jest machinimą, prawda? Tą samą co "der Film", tyle że spolszczoną. ;)

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...