Witam na kolejnym wpisie w moim blogu.
Tym razem jest on skierowany do fanów serii "Assassin's Creed". Jak wiadomo niedawno zadebiutowała trzecia część tej uwielbianej przez wielu gry. Gra jest świetna ale całkowite wrażenie psują bugi i "glitche", które na szczęście Ubisoft zapatchował w wielkim patchu wydanym w okolicach amerykańskiego święta dziękczynienia.
Jako, że mój blog poświęcony jest komputerom i w głównej mierze sprzętowi komuterowemu może się wydawać dziwne, że piszę o grze. Tak naprawdę gry wykorzystują sprzęt komputerowy i to jak to robią interesuje mnie również.
Ostatnio kolega z naszego forum napisał mi, że ma lekki problem z AC 3. Zapytałem jaki to problem, w odpowiedzi usłyszałem o słabej wydajności jego konfigu w tej grze (w skrócie: amd athlon 5200+@2,9Ghz, gtx 260 podkręcony i 2GB ram).
Jako, że najsłabszą częścią jego zestawu wydaje się być wiekowy athlon pierwszej generacji moje pierwsze podejrzenia skierowałem właśnie na niego. Po testach wynikało, że w Bostonie gdzie znajduje się wielu "ludzi" procesor jest mocno wykorzystywany podczas gdy grafika "nudzi się". Obniżenie jakości wideo w opcjach dużo nie pomogło, pozwoliło na odciążenie procesora ale spowodowało, że gtx 260 nie miał już zupełnie nic do roboty (17% obciążenie rdzenia gpu).
Ciężko było mi wytłumaczyć takie zachowanie tej gry. Więc zacząłem szukać informacji na internecie, po pewnym czasie natknąłem się na artykuł który wszystko mi wyjaśnił.
http://benchmark3d.c...eed-3-benchmark
W artykule tym sprawdzono jak zachowuje się AC 3 przy włączonej różnej ilości rdzeni na podkręconym i5 2500k.
Rysunek nr 1
Jak widać na rysunku 1 maksymalna i średnia ilość klatek na sekundę jest praktycznie taka sama czy to przy jednym włączonym rdzeniu czy to przy czterech(sic!). Wielowątkowość wydaje się nie istnieć w tej grze, dziwnym więc wydaje się być rekomendowanie przez producenta tej gry używania procesorów czterordzeniowych. Ciut inaczej zachowuje się minimalny fps, tutaj widać, że aby ograniczyć spadki fps'ów potrzebny jest już dwurdzeniowiec.
Rysunek nr 2
Rysunek nr 2 potwierdza poprzednie spostrzeżenia przy włączonym jednym rdzeniu jest on wykorzystywany do końca, włączenie drugiego rdzenia i następnych nie powoduje ich 100% wykorzystania.
Rysunek nr 3
Na rysunku nr 3 widoczne jest użycie wszystkich czterech rdzeni włączonych, widać wyraźnie, że gra używa pierwszy rdzeń a nastepne są wykorzystywane w ok. 30%.
Sytuacja powtarza się ostatnimi czasami dość regularnie. Gry pisane są pod konsole, które już teraz wydajnością i architekturą odstają od nowoczesnych konfigów graczy PC. Producenci idąc na łatwiznę konwertują/portują grę na PC praktycznie w ogóle jej nie optymalizując, praktycznie ignorując komputerowego gracza, a nawet mógłbym powiedzieć, śmiejąc się mu w twarz.
Niestety obecna optymalizacja tej gry faworyzuje użytkowników PC z procesorami o dużej wydajności na rdzeniu (Intel) i niekoniecznie użytkowników z procesorami 4-ro rdzeniowymi.
Jeżeli ktoś pomimo tego, że Ubisoft wydaje się go lekko wyśmiewać zdecyduje się na granie w AC 3 i myśli przy okazji o zakupie nowego sprzętu specjalnie pod tą grę zrobi najlepiej kupując procesor Intela od modelu G860 wzwyż.
Mi pozostaje mieć nadzieję, że któryś z patchy producenta poprawi optymalizację użycia procesora przy dużej ilości "jednostek ludzkich" w grze. Może opcją jest ich ograniczenie w miastach lub wprowadzenie opcji w grze, dzięki której użytkownik sam mógłby zdecydować ile NPC jest obecnych w danej lokalizacji.
Moje rekomendacje procesorów do tej gry to:
Minimalny procesor: Intel PDC g860
Optymalny procesor: Intel i3 21xx
Rekomendowany procesor: Intel i5
Najwydajniejszy procesor: Intel i5 wersja k np. i5 2500k lub i5 3470k
9 komentarzy
Rekomendowane komentarze