Skocz do zawartości

Takie tam ecie pecie...

  • wpisy
    64
  • komentarzy
    629
  • wyświetleń
    41666

Moja pierwsza recenzja


komi89

319 wyświetleń

Już od dłuższego czasu zbierałem się do napisania tego tekstu. I w końcu udało się, oto jest. Moja recenzja gry Football Manager 2011.

Jak można grać w arkusz kalkulacyjny?- Pytają znajomi kiedy rok w rok przynoszę do domu pudełko z FM. Ano można, nawet bardzo długo.

W porównaniu z FM 2010 proponuje kilka zmian. Niektóre są bardziej widoczne, inne mniej. Kilka znacząco wpływa na rozgrywkę, inne są tylko kosmetyką.

Jak zwykle każdego zawodnika określa mnóstwo atrybutów. Podzielone są na trzy główne części: techniczne, psychiczne oraz fizyczne. Dla każdej pozycji na boisku są ważniejsze inne. Każdy atrybut oceniany jest w skali 1-20.

profilg.jpg

Żeby dany zawodnik mógł występować w naszej drużynie, musimy go kupić/wypożyczyć. Są na to dwa sposoby: po pierwsze możemy go sami wyszukać w bazie danych. Po drugie, może nam go zaproponować jego agent. I to jest największa i najlepsza zmiana w tegorocznym FM. Agentów, podobnie jak zawodników, opisują atrybuty, w tym przypadku tylko trzy. Jednym z nich jest skłonność do wciskania piłkarzy na siłę, co oznacza mniej więcej tyle, że będzie on bardzo częstym gościem w naszym biurze. Warto też zaznaczyć, że agenci proponują klubowi zawodników dobranych pod względem reputacji klubu i ligi, tak więc możemy wykluczyć transfer, przykładowo niezadowolonego Park Ji Sunga do Wisły Kraków. Przynajmniej na początku gry. Agenci negocjują też warunki kontraktu swojego zawodnika.

negocjacje.jpg

Otóż, jeżeli agent zgodzi się na zaproponowaną przez nas gażę, zawodnik po kilku dniach jest już do naszej dyspozycji. Bardzo rzadko zdarza się tak, że po udanych negocjacjach gracz odmawia. Po prostu, zawodnik i agent bardzo dobrze współpracują. Jest to o tyle dobre, że składając ofertę od razu wiesz, czy zawodnik zasili twój team, czy nie. A, i jeszcze jedno. Jeżeli zawodnik nie jest zainteresowany reprezentowaniem twoich barw, nie możesz mu przedstawić żadnej oferty.

Kolejną nowością są przygotowania do meczów.

przygotowania.jpg

Można tam ustawić trzy dowolne taktyki, które zawodnicy będą trenować. Możemy również szybko przestawiać zespół w trakcie meczu na przećwiczone taktyki. W trakcie przygotowań możemy również ćwiczyć zgranie zespołu, poruszanie się zespołu i stałe fragmenty gry.

W aspekcie stałych fragmentów również pojawiła się nowość. To edytor tychże.

edytorstalefragmenty.jpg

To takie małe centrum dowodzenia kopania stojącej piłki. Możemy tu ustawić wykonawców, nabiegających na krótki czy długi słupek zawodników, zamykającego akcję czy czekającego na 16 metrze na odbitą piłkę. Bardzo dobry pomysł, podobno zaczerpnięty z Championship Managera.

Przejdźmy do meczu. Silnik 3D jest coraz bardziej rozbudowany. Co prawda, Crysis to to nie jest, ale można dostrzec kilka pozytywów. Teraz zawodnicy poruszają się bardziej naturalnie. Akcje przez nich konstruowane są coraz ładniejsze. Po zdobytych bramkach cieszą się na wiele różnych sposobów. Autorzy napisali, że jest 100 nowych ?cieszynek?. Nie wiem, nie liczyłem, ale naprawdę jest tego sporo. Wracając do meczu, w statystykach meczowych możemy znaleźć dwa nowe parametry: średnia ocena i przebiegnięte kilometry. To drugie jest o tyle ważne, że po kilku obserwacjach, zespół który przebiega więcej km w trakcie meczu, w 80% zdobywa 3 punkty. Ot, taki drobiazg, a cieszy. Nadal przy włączeniu kluczowych momentów meczu oglądamy zawodnika ustawiającego sobie piłkę w narożniku boiska i przygotowującego się do kopnięcia futbolówki. To jest spory błąd, powtarzający się od trzech lat.

Moim zdaniem, w tej edycji pada ciut za dużo bramek. Gra się przyjemniej, kiedy wygrywa się 5-0 czy 7-0 (a takie wyniki miałem już kilkakrotnie w trakcie 1,5 sezonu), ale traci na tym realizm rozgrywki.

Jak w poprzednich wersjach, możemy rozmawiać z każdym zawodnikiem i trenerem na świecie. Rozmowy te zostały trochę poprawione, możemy w nich poruszyć kilka wątków w trakcie jednego dialogu. Konferencje prasowe również uległy poprawie, ale w tym wypadku to tylko kosmetyka.

Co do dźwięku, to w trakcie meczu słychać jakieś odgłosy z trybun, ale nie jest to radosny doping czy znana chyba wszystkim piosenka nawołująca do ?chwalenia? pewnego związku. Poza meczem głośniki milczą jak grób. Dla mnie nie jest to przeszkodą, bo włączam Winampa i słucham ulubionych przebojów, ale niewątpliwie dźwięk jest najsłabszą stroną tej gry.

Grywalność zdecydowanie najmocniejszy punkt tej gry. U graczy podczas rozgrywki włącza się syndrom ?jeszcze jednego meczu?, co często przeradza się w długie godziny spędzone przed monitorem. Jest to największy złodziej czasu, jaki znam. Nawet jeśli fizycznie nie siedzę przed monitorem z myszką w ręku, to i tak obmyślam jak ulepszyć swój zespół, która pozycja wymaga wzmocnień itp.

Na koniec o tym, co stało się firmowym znakiem tegorocznego Footballa. Chodzi tu o reputację danej ligi. Każde rozgrywki mają swoją reputację. Ekstraklasa, Puchar Polski, czy Superpuchar mają określoną reputację. Możemy ją zwiększyć, jeżeli dobrze radzimy sobie w europejskich pucharach, lub zmniejszyć, jeżeli dostajemy w skórę od Levadii Tallin. Jest to o tyle ważne, że wraz ze wzrostem reputacji, do klubów z danej ligi chcą przychodzić coraz lepsi zawodnicy.

Ok., teraz wzorem recenzji z CD-Action, wypiszę plusy i minusy, ocenie grafikę, dźwięk i grywalność.

PLUSY:

+ grywalność

+ ulepszone negocjacje transferowe

+ agenci zawodników

+ edytor stałych fragmentów gry

+ ogrom zawodników

+ zmieniająca się reputacja ligi

MINUSY:

- firmowy błąd serii, czyli ?przedłużanie? kluczowych momentow gry

- słaby dźwięk

- trochę za dużo padających bramek

GRAFIKA: 6/10

DŹWIĘK: 2,5/10

GRYWALNOŚĆ: 11/10 (;))

OCENA KOŃCOWA: 9/10

9 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Tylko przejrzałem i w oczy rzuciło mi się trochę powtórzeń. Nie zgadzam się niestety z oceną. W bardzo dobrym managerze nie powinny zdarzać się takie dziwne sytuacje.

Owszem, każdy ma prawo nie zgodzić się z oceną...

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...