Skocz do zawartości

Yilmaz Blog

  • wpisy
    35
  • komentarzy
    128
  • wyświetleń
    22001

Zdjęcia nocne- poradnik


Yilmaz

624 wyświetleń

Mając zamiar pstrykać zdjęcia nocne, musimy pamietać o kilku podstawowych zasadach.

Noc dzieli się praktycznie na dwie części : noc, bądź zmierzch. Zmierzchem nazywamy porę, kiedy słońce już zaszło za horyzontem, ale pozostawia jeszcze po sobie jeszcze kolorową łunę. Noc jest to nic innego jak całkowite zaciemnienie, niebo jest czarne, ewentualnie rozświetlone przez blask księżyca.

Wybierając się na taką eskapadę, musimy się zastanowić, jaką porę wybieramy.

Radzę z góry zaplanować co będzie naszym obiektem, gdyż przejście pomiędzy zmierzchem a nocą trwa bardzo szybko ( ok. 30 minut) i nasza pierwotna koncepcja może lec w gruzach.

Należy także pamiętać, aby zabrać ze sobą statyw ( koszt najtańszego to wydatek około 70 zł, wysokość po całkowitym rozłożeniu to około 160-170 cm). Czemu akurat statyw? O tym wspomnę za chwilkę.

Najprostszą metodą na zrobienie ciekawej nocnej fotografii, jest zrobienie zdjęcia pędzących samochodów. W sumie nie potrzeba tu żadnej filozofii, jeśli będziemy się trzymać ustalonych zasad. Wiadomo, że jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów; przejdźmy więc do konkretów.

Jako mój cel, obrałem sobie główną ulicę w Gdańsku, w dzielnicy Wrzeszcz ( Ul. Grunwaldzka), którą na co dzień przecina tysiące samochodów. Wydawać się może , że fotka najbardziej zakorkowanej i śmierdzącej ulicy to nic ciekawego, ale odpowiednia pora może uczynić fotografię bardzo ciekawą.

Mocujemy aparat na statywie, oraz stawiamy go na w miarę równym gruncie ( najlepiej podłoże betonowe). Przechodzimy na manualna funkcję aparatu ( w trybie ?M? sami dobieramy czas otwarcia migawki oraz wartość przysłony). Broń Boże nie używamy lampy błyskowej, która de facto wcale nie służy do rozjaśnienia obiektów, tylko do ? zamazania? cieni rzucanych przez światło.

Tutaj warto trochę potrenować na ? sucho?, czyli zawiesić oko na danym elemencie , i dobierać sobie odpowiednie wartości przysłony, czy też czasu otwarcia migawki.

Im krótszy czas otwarcia migawki, tym zdjęcie będzie bardziej ciemne, wręcz nie będziemy mogli dostrzec na nim żadnego szczegółu. Reasumując, po zmroku wystrzegamy się wszystkiego co ma poniżej sekundy, np. 1/8, 1/25, 1/40 ( takie wartości są przydatne, gdy fotografowany obiekt bądź osoba znajduje się w rozświetlonym pomieszczeniu/terenie)

Podczas robienia zdjęć po zmroku, interesują nas wyłącznie wszystkie wartości grubo powyżej 10s.

Jeśli już oswoimy się z naszym aparatem i dobierzemy odpowiednie wartości , możemy przejść do dalszych działań.

W przypadku poniższych zdjęć, optymalny czas otwarcia migawki to 20 sekund, przy przesłonie F8. Pozwoliło to na ładny efekt ?smugowych ? reflektorów.

Pamiętamy o tym, aby nie dać za dużej wartości F, w przeciwnym wypadku na obrazie pojawią się ziarna, które potrafią popsuć cały efekt.

Oczywiście wartości te są zmienne i zależą głownie od pory dnia...

Wspomniałem wcześniej o statywie, który jest niezbędny, aby wykonywać zdjęcia nocne. Wyobraźcie sobie proszę , jak trzymacie aparat w ręku przez całe 20 sekund. Przez ten czas obraz oraz światło pada na lustro. Najmniejsze choćby poruszenie sprawi, że zdjęcie nam nie wyjdzie. Jeśli nie mamy akurat pod ręką statywu, dobre będzie każde wysokie i stabilne podłoże, może być to dach samochodu, ławka, oraz murek.

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna kwestia. Powiedzmy że macie statyw, ale kilkakrotnie robicie zdjęcia i każde jedno jest rozmazane. Proponuję ustawić samowyzwalacz na 2 bądź 10 sekund, przy każdym puszczeniu aparatu powstają mikrodrgania które także wpływają negatywnie na fotografię. Ustawienie samowyzwalacza pozwala je zredukować prawie do zera. Większość statywów przy zwieńczeniu trójnogu posiada mały haczyk, możemy tam bez przeszkody powiesić nasz plecak, aby całkowicie zredukować drgania.

cba564a6a8.jpg

fb1b9e84c8.jpg

2 komentarze


Rekomendowane komentarze

Pamiętamy o tym, aby nie dać za dużej wartości F, w przeciwnym wypadku na obrazie pojawią się ziarna, które potrafią popsuć cały efekt.

Tutaj bym polemizował - z tego co wiem, na szumy wielkość przysłony wpływu nie ma, a tylko długość naświetlania, oraz wartość ISO.

Jednak nie jestem do końca pewny i mogę się mylić.

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...