Skocz do zawartości

Krótkie historie

  • wpisy
    111
  • komentarzy
    390
  • wyświetleń
    211176

Peugeot


Postal

1015 wyświetleń

Peugeot ? francuski producent, wchodzący w skład koncernu PSA, znany przede wszystkim nam z produkcji samochodów. Zajmuje się również produkcją rowerów i skuterów, ale zajmiemy się przede wszystkim tymi pierwszymi. Peugeot jest kolejną firmą na moim blogu, która przestała produkować wspaniałe samochody i zaczęła wydziwiać ze stylistyką. Rozumiem tą francuską finezję i odmienność, ale do mnie to nie przemawia. Tak jak Citroën, o którym już pisałem i również wspominałem o tej francuskiej metamorfozie. Z tego względu nie znajdziecie tu nowym modeli. Przedstawię Wam za to sześć niezwykłych samochodów. Trochę starszych i trochę młodszych ale trafiających w mój gust i na stałe zapisujących się w kartach tego blogu ;) Zatem zaczynajmy.

logo-peugeot.jpg

205 ? zaczynamy od najlepszego. Mój ulubiony model Peugeota. Szczególnie w wersji trzydrzwiowej i oznaczonej emblematem GTi. Moja miłość do tego samochodu rozpoczęła się od słynnej rajdowej Grupy B. Od zawsze kochałem rajdy samochodowe, a gdy bliżej zaznajomiłem się z historyczną Grupą B, odkryłem ten model. Był to 205 Turbo 16, zwany T16. Silnik o pojemności jednego i ośmiu dziesiątych litra, turbodoładowanie i napęd na cztery koła dawały szalone rezultaty. Przy tak znikomej masie i małych rozmiarach, Peugeot 205 T16 stał się legendą rajdów. Wtedy to odkryłem cywilną wersję tego potwora. Już sam podstawowy model GTi wzbudza we mnie szacunek. Znikoma masa, poniżej jednej tony i silnik o pojemności jednego i trzech dziesiątych litra osiągający moc ponad stu koni mechanicznych. To musi dawać frajdę z jazdy. Wisienką na torcie była specjalna edycja GTi, upodobniona do rajdowej edycji. Zgodnie z homologacją rajdową, powstało 200 sztuk cywilnej T16. Silnik umieszczony centralnie i wielka tylna klapa, dająca bezproblemowy dostęp do serca pojazdu. A co takiego ma w sobie jeszcze zwykły GTi? Przepiękne proporcje i charakter dawnych Peugeotów. Piękny tył z tymi małymi światłami i mocno rozstawione osie sprawiają, że uwielbiam ten samochód. Kolejny przedstawiciel małych hot hatch?ów.

800px-Pug205gti_hinten.jpg

800px-Peugeot_205_t16_Jarama_2006.jpg

800px-Peugeot_205_Turbo_16_-_Race_Retro_

405 ? uwielbiam ten styl. Styl europejskich samochodów klasy średniej w wydaniu francuskim. Prosta linia z lwem między światłami ? to musi się udać. Ale nie chcę tu pisać o zwyczajnej czterysta piątce. Wisienką na torcie tego modelu były dwie wersje. Pierwsza z nich, oznaczona symbolem Mi16 była najmocniejszą wersją dopuszczoną na drogi publiczne. Dwu litrowy, turbodoładowany silnik rozwijający moc w pobliżu dwustu koni mechanicznych oraz delikatne ospojlerowanie i obniżone zawieszenie, dawało niesamowity efekt. To właśnie ten rodzynek sprawił, że polubiłem ten samochód. Ok., ale wspomniałem o dwóch rodzynkach. Drugim modelem, a zarazem ciekawostką, była specjalna wersja T16 przeznaczona przede wszystkim do legendarnych rajdów Pikes Peak. Czyli downhill lub uphill w wydaniu samochodowym. Była to niesamowita wersja, w wersji trzydrzwiowej i ogromnymi spojlerami. W charakterystycznym malowaniu, zarezerwowanym dla francuskich rajdówek, dawał niezapomniany widok. Na koniec wspomnę także, że Peugeot 405 był ostatnim modelem oferowanym na rynku amerykańskim. Po tym modelu, firma wycofała się ze sprzedaży samochodów za oceanem.

Peugeot_405_front_01.jpg

800px-Peugeot_405_T16_Pikes_Peak.jpg

406 ? wicie co jest najpiękniejszego w tym modelu? Nie agresywna stylistyka podstawowej wersji ani występ w kultowym już filmie ?Taxi?. To wersja coupe. Jedne z najpiękniejszych francuskich coupe jakie powstało. Ta miękka linia ciągnąca się przez całe nadwozie, te genialne przednie światła, znacząco odbiegające od wersji podstawowej i ten tyłeczek. Dosłownie tyłeczek. Niesamowity urok i elegancja. Wybitne dzieło sztuki zaprojektowane przez samego Pininfarine. Z czystym sumieniem oznajmiam, że następca nie zdołał w żaden sposób pobić protoplasty.

800px-Peugeot_406_Coupe.jpg

504 coupe ? wiecie co było przed 406 coupe? No właśnie, ten o to model. Tak jak w przypadku poprzednio opisywanego modelu, tak i tu zastosowano nowy wyraz twarzy. 504 w wydaniu coupe znacząco odbiega od swojego podstawowego brata. Jest to niesamowite coupe z francuskimi korzeniami z lat siedemdziesiątych. To właśnie to były te lata, gdzie Peugeot odnajdywał swój własny styl. Najciekawsza w tym samochodzie jest linia maski. Znacznie opadająca na przedni pas z lwem pośrodku tworzy punkt charakterystyczny tego modelu. Lekko falująca linia okien, liczne elementy z chromu i kompaktowe wymiary tworzą niesamowity samochód. Po raz kolejny Pininfarina spisał się na medal.

Peugeot_504_Coupe_1978.jpg

505 ? jeden z ostatnich modeli z agresywnym spojrzeniem, znanym z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wśród Peugeotów. Poprzednik modelu 405 czyli samochodu klasy średniej. Najciekawszą dla mnie wersją było nadwozie kombi. Piękny przód znany z innych modeli, wkomponowany był w długie i proste rodzinne kombi. Występował w wersji pięciomiejscowej i ośmioosobowej. Swego czasu, te właśnie modele Peugeota nazywane były francuskimi Mercedesami. Komfortowe i przestronne wnętrze, ciekawa stylistyka i prestiż marki na rodzimym rynku były czynnikami przemawiającymi za tym. Ciekawostką były prototypy w odmianie coupe i cabrio. Szczególnie prototyp kabrioletu prezentował się wyśmienicie i żałuję że nie został wprowadzony do produkcji. Byłby kolejnym francuskim samochodem na mojej liście.

800px-Peugeot_505_estate_Cambridge.jpg

605 ? na koniec, jeden z ostatnich modeli Peugeota, który zachował ten niesamowity styl i nie poddał się znanej nam dzisiaj finezji kształtów. Najwyższy model w palecie Peugeota. Miał być konkurencją dla znanych luksusowych marek, takich jak BMW czy Mercedes. Nie udało się. Peugeot swym popularnym wizerunkiem, nie zdołał wystarczająco wypromować tego modelu. Dzisiaj, patrząc z perspektywy czasu, jest to dla mnie rewelacyjny przykład wyróżnienia się w tłumie, starszych luksusowych samochodów. Genialna sylwetka z charakterystycznym przetłoczeniem biegnącym wzdłuż nadwozia. Słuszne rozmiary i nisko osadzona linia. Charakterystyczny, znany i lubiany przeze mnie przód. Kwadratowy tył z małymi lampami i czystą linią klapy bagażnika. To wszystko scala się w całość francuskiej limuzyny, którą z chęcią bym jeździł po dzisiejszych drogach. Na dodatek wrzućmy pod maskę, najmocniejszą, trzylitrową widlastą szóstkę i mamy samochód idealny. Przepiękny model.

800px-Peugeot_605_in_profile.jpg

3 komentarze


Rekomendowane komentarze

Czytam, czytam i już myślałem że nie wspomnisz o 406 w coupe. Co jakiś czas widzę go na mieście, za każdym razem przystaje i patrze aż nie zniknie za rogiem. Auto jedyne w swoim rodzaju, niezwykłe.

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...