Skocz do zawartości

Dziura w ścianie

  • wpisy
    74
  • komentarzy
    377
  • wyświetleń
    45427

Kto może zostać Level Designerem?


Kordgorn

1681 wyświetleń

Wpis dla tych którzy chcieliby zająć się projektowaniem poziomów ale nie mają pewności czy to odpowiednia dla nich praca. Tekst pochodzi z mojego pewnego większego projektu i jeśli się spodoba, może dam radę umieścić więcej.

#######Kto może zostać Level Designerem?########

Odpowiedź na wyżej postawione pytanie jest tak naprawdę banalna. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń, bez względu na to kim jesteś, skąd pochodzisz i jakimi środkami dysponujesz - możesz zostać projektantem poziomów! Wygląda to tak jak z większością innych dziedzin w naszym życiu. Tak jak każde dziecko uczy się najpierw raczkować, potem chodzić aż w końcu zasuwa jak mały samochodzik. Ty dokładnie w ten sam sposób będziesz poznawał swoje przeszkody a potem je skutecznie przeskakiwał i brnął dalej za każdym razem podnosząc sobie poprzeczkę coraz wyżej.

W porządku, teoretycznie wszystko brzmi jak bułka z masłem. Problem który nam się tutaj pojawia polega na tym, że nie wystarczy być Level Designerem, żeby dostać pracę, super się bawić i porządnie zarabiać. Ba! Nie wystarczy być dobrym lub świetnym Projektantem Poziomów. Jeśli chcesz zaistnieć na rynku wytwarzania gier komputerowych to już właśnie w tym momencie musisz nastawić się na to, że będziesz najlepszym z najlepszych. Że dotrzesz do samej czołówki i nie odpuścisz, bo stać Cię na wiele więcej niż tych wszystkich przeciętnych żółtodziobów. To, jakim projektantem będziesz, jest zależne od tego jak mocno w siebie uwierzysz. Innymi słowy, Twoje umiejętności będą rosły proporcjonalnie do przekonania o własnych możliwościach.

Sumą sumarów istnieje tylko jeden, bardzo ważny warunek. Musisz chcieć. Jeśli będziesz chciał i w tym momencie, dokładnie teraz, powiesz sobie, że nie odpuścisz to zapewniam Cię, że dasz radę i dotrwasz do celu. Staraj się, wyszukuj nowych informacji, zapisz się na różne fora, blogi i strony poświęcone zagadnieniu Level Designu. Staraj się być ponadprzeciętny, myśl innowacyjnie i konstruktywnie. Przelewaj pomysły w elektroniczny, pikselowy świat. Działaj.

Ekhem, dobra, trochę za bardzo pokolorowałem nasz światopogląd rzucając patetycznością i teraz muszę Ci ukraść sprzed nosa kilka kolorów, bo stanowczo za jaskrawo się zrobiło. Oprócz wszystkich chęci, ważne jest, abyś dysponował jakimś rodzajem komputera. Tak naprawdę to bez różnicy o jakiej specyfikacji będzie ? projektant poziomów musi sobie radzić z tym co ma. Jeżeli Twój PC jest zbyt słaby aby uciągnąć współczesne narzędzia przeznaczone do projektowania poziomów to jeszcze nic straconego, nie martw się. Zawsze możesz zacząć tworząc mapy do już powstałych gier komputerowych korzystając z ich wbudowanych edytorów ? jakby nie było, to też jest Level Design i nabędziesz umiejętności w konkretnym typie gier. Swoją drogą wielu projektantów zaczynało właśnie w ten sposób, tworząc mody i mapy do już

gotowych produkcji. Często spotyka się w rekrutacjach na stanowisko projektanta poziomów prośbę o załączenie map które wykonało się kiedyś do jakiejś gry danego typu zgodnego z aktualnie prowadzonym przez firmę projektem. Jako pseudofakt dodam, że grą która bardzo wysoko uplasowała się jeśli chodzi o ilość level designerów którzy na niej wyrośli był i jest stary Counter-Strike. Po tym właśnie zaczęło się szaleństwo na tworzenie dodatków do trybów dla wielu graczy. Oczywiście, w dniu dzisiejszym, odradzam zaczynanie projektowania poziomów z tą produkcją (w końcu dysponujemy o wiele większym kalibrem) jednak jeżeli rzeczywiście nie posiadasz odpowiedniej mocy obliczeniowej odpowiednie będzie podjęcie działań mniej-wiecej w tym kierunku.

W powyższym akapicie stwierdziłem coś takiego ? ?projektant poziomów musi sobie radzić z tym co ma?. Jest to zdanie niezwykle prawdziwe i bardzo dla nas w tym momencie ważne. Musisz wiedzieć, drogi czytelniku, że w swojej karierze Level Designera często przyjdzie budować Ci, dosłownie, armatę z cegieł i wodorostów. W momencie gdy brakuje modeli graficznych do wypełnienia świata lub gdy trzeba stworzyć coś wyjątkowego ? masz do dyspozycji tylko gotowe elementy i swoją wyobraźnię. Będziesz musiał łączyć, przesuwać i wtykać (elementy oczywiście) tak, żeby oddały jak najdokładniej to co chciałeś przedstawić w wirtualnym świecie ? a to wcale nie jest takie proste jak się z początku wydaje. Wyobraź sobie, że otrzymujesz zadanie zbudowania pociągu pancernego w klimatach sience-fiction za pomocą modeli które są, przykładowo, fragmentami metalowych ścian, poręczy, płytek podłogowych i osłon okiennych. Jeśli złapałeś się za głowę z myślą pokroju ?Że co?? to zareagowałeś bardzo w porządku. Na szczęście, każdy Level Designer do takiego stanu rzeczy (no, może nie aż tak absurdalnego, choć zdażają się często takie perełki) jest przyzwyczajony i musi sobie z tym radzić na codzień. Dobrym przykładem w tym miejscu jest konkurs jaki był swego czasu organizowany przez stronę worldofleveldesign.com który polegał na tym, że uczestnicy otrzymywali dwanaście różnych elementów (w postaci desek, gwoździ, bardziej wykręconych desek, pali, butelek, steru ? ogólnie drewniano-statkowo-jaskiniowych rzeczy) a ich zadaniem było zbudować z tego coś, yarrrr, pirackiego. Jakie niesamowite rzeczy wówczas powstały! Począwszy od prostych jaskiń ze skarbami, przez karczmy, latające statki i łodzie, kończąc na wielkim golemie niszczącym całe miasto! A to wszystko z dwunastu elementów które były łączone w taki sposób, że niemożliwym było dostrzeć, że są one tym samym modelem graficznym.

To pokazuje nam, że projektant poziomów musi być osobą niezwykle kreatywną. Kreatywność jest czymś co posiada każdy z nas, ale nie każdy o tym wie i nie każdemu chce się ją ćwiczyć lub w odpowiedni sposób wykorzystać. Level Design natomiast aż tryska nią w okół i nic innego jak tylko czerpać garściami z tych pokładów, do czego i ja Ciebie gorąco zachęcam.

Podsumowując ten krótki rozdział: Czy projektowanie poziomów jest dla Ciebie? Tak, o ile chcesz być level designerem i kręci Cię tworzenie wirtualnych światów.

Aha, rada na koniec: Pamiętaj, że dobrego projektanta nie ogranicza nic, nawet kilkudniowy deadline i palec managera na monitorze.

4 komentarze


Rekomendowane komentarze

Jako level designer map do silnika Source z trzyletnim(jak ten czas leci :) ) doświadczeniem, mogę tylko powiedzieć, że poza chęciami i kreatywnością, mapper musi być jeszcze cierpliwy. W końcu musi wysiedzieć godzinami w edytorze i znosić jego kaprysy. Wywalanie na pulpit, błędy w kompilacji i wyszukiwanie ich, szukanie miejsc które "są brzydkie i trzeba je natychmiast poprawić!" itp. Tych rzeczy każdy zaczynający przygodę z projektowaniem poziomów musi być świadomy.

Uważam też, że projektant powinien zachować też pewien umiar, bo gdy "wrzuci" do swojego poziomu wszystko co mu przyjdzie do głowy to zamiast dobrej mapy, powstanie brzydki "potworek". Swego czasu wyszedł też mod do HL2, który ukazywał właśnie taką sytuację. Zwał się Final Project Diary(swoją drogą- polecam wszystkim projektującym mapy na Source'a, są tam elementy samouczka do Hammera i można się czegoś nauczyć ;) ).

A wpis ogólnie mi się podobał.

  • Upvote 1
Link do komentarza

@Karr,

rzeczywiście, jeśli chodzi o zagadnienie cierpliwości to przydałoby się zrobić z tego spory akapit. Pomijając już to, że błędy częste i nie zapisywanie postępów to pułapka największa (a utrata nawet małego postępu w LD boli jak diabli) jest jeszcze fakt, że Level Designera tak naprawdę to każdy czepia się o wszystko. A to designerowi coś nie będzie pasowało, a to wizjoner się przyczepi albo grafik "poprosi" coś zmienić.

Co do umiaru, to on przychodzi wraz z nauką danego narzędzia - ile i w jaki sposób co można z niego wycisnąć.

Dziękuję za komentarz.

Link do komentarza

Wiesz kolejny dobry wpis, ja sam wlasnie myslalem o LD a to za sprawa tego, ze zawsze posiadajac edytor do gier samo projektowanie nowych mam (do RTSow) dawalo mi wiecej radosci niz granie w nie.

A grajac natomiast w asssasins creed (jedynke) zastanawialem sie ile musialo dac ludziom rodosci projektowanie obozow tempalriuszy i rostawianie ich potem na murach.

To jest to co chcialbym w zyciu robic tylko zawsze sie zastanawiam, czy aby na pewno jestem wystarczajaco kreatywny?

Link do komentarza

E, kreatywny to jest każdy :) Każdy tak samo. Tylko trzeba zacząć robić kreatywne rzeczy, żeby dostrzec własne możliwości. Ściągaj UDK z oficjalnej strony i rób pierwszy poziom. Praca ciężka ale proporcjonalnie do trudności satysfakcjonująca. Na dniach postaram się wrzucić tekst w stylu "Jak zostać Projektantem Poziomów".

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...