Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Pinkel

Gry paragrafowe (książkowe)

Polecane posty

Napiszę nieco o gatunku literacko-growym, jakim są gry paragrafowe.

Co kryje się pod tą nazwą? Gry paragrafowe to, jak już wspomniałem, połączenie książki i gry. Wcielamy się, podobnie jak w grach komputerowych, w określonego bohatera i kierujemy jego poczynaniami. Narracja, opisy - wszystko z początku przypomina książkę, do momentu, kiedy musimy podjąć decyzję.

Cała gra podzielona jest na paragrafy (stąd nazwa), które opisują konsekwencje naszych czynów.

Wygląda to mniej więcej tak:

Idziesz ulicą. Mijasz niewielką knajpę i żebraka, siedzącego na ławce.

*dajesz monętę żebrakowi: idź do paragrafu 5

*wchodzisz do knajpy: idź do paragrafu 28

*idziesz dalej: idź do paragrafu 12

Najlepiej przekonać się na własnej skórze, o co w tym wszystkim chodzi, więc na dobry początek podam kilka linków na dobry początek.

1. Vice City bez trzymanki

Wcielamy się w człowieka, który przybywa do znanaego skądinąd miasta Vice City i wplątuje się w mafijne porachunki.

Link (do ściągnięcia):

http://rapidshare.com/files/365551984/Vice_City.rar.html

2. Sąsiedzi Lonesbury

Gra autora Vice City, utrzymana w klimatach twórczości znanego i lubianego H.P. Lovecrafta.

Link (online):

http://zc.polter.pl/Sasiedzi-Lonesbury-c13076

3. Strona poświęcona grom paragrafowym.

Link:

http://www.gryparagrafowe.webpark.pl/

4. I forum fanów tychże :) .

http://www.paragrafowegranie.fora.pl/

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto wspomnieć, że od niedawna (już po założeniu tego tematu przez Pinkla) dzięki wydawnictwu Copernicus Corporation w Polsce zaczęła się ukazywać seria "Lone Wolf" Joe'go Devera (Samotny Wilk, I tom - Ucieczka przed Mrokiem), stanowiąca coś w rodzaju kampanii RPG do przeprowadzenia przez jedną osobę. Ze względu na specyfikę serii, zapraszam wszystkich do osobnego tematu poświęconego tej grze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brzmi zachęcająco, z pewnością przeczytam jak tylko się ukaże!

Bardzo miło... I bardzo słusznie! :)

Nie wiem dlaczego do tej pory nic takiego nie powstało, gry paragrafowe są świetne!!!

Cóż, z różnych przyczyn - głównie brak czasu i motywacji u ludzi.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednak sporo jest przy nich roboty

Co masz na myśli? Granie to robota żadna, pisanie także niewielka :) .

Byłoby fajnie gdyby coś się zaczęło w tej materii zmieniać...

Do tego wszyscy fani paragrafówek dążą. MW to idealny przykład.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Granie owszem, to zabawa. Ale już z tym pisaniem bym tak pewny nie był. Stworzenie czegoś co się trzyma kupy i oferuje możliwość wyboru oraz uwzględnia losowość w postaci kostek, oraz oferuje możliwość zdobywania przedmiotów, i zamknięcie tego w formie wypełnionej paragrafami książeczki... Wybacz ale już na oko prościej jest napisać 50 stronicowy scenariusz do dowolnego erpega (w tym pewne doświadczenie mam i wcale łatwe to nie jest), niż 50 stronicową paragrafówkę. (tu jednak jestem zielony) :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stworzenie czegoś co się trzyma kupy i oferuje możliwość wyboru oraz uwzględnia losowość w postaci kostek, oraz oferuje możliwość zdobywania przedmiotów, i zamknięcie tego w formie wypełnionej paragrafami książeczki...

Wcale nie musi być losowości i ekwipunku, wiele świetnych gier ogranicza się tylko do wyborów. A to może nie jest równie szybkie, jak zwyczajne pisanie, ale też ciężką pracą bym tego nie nazwał.

Wybacz ale już na oko prościej jest napisać 50 stronicowy scenariusz do dowolnego erpega (w tym pewne doświadczenie mam i wcale łatwe to nie jest), niż 50 stronicową paragrafówkę. (tu jednak jestem zielony) smile_prosty.gif

Zgadzam się z Tobą (i wybaczam :) ) . Scenariusz RPG jest otwarty na inwencję graczy, podczas gdy paragrafówka powinna być tak napisana, by oferowała nieliniowość pomimo ograniczonego wyboru. Ale też nie jest to jakoś bardzo trudne. Wiele paragrafówek nie oferuje też bezpośredniej liniowości, mimo to są dobre - pograsz trochę więcej, zrozumiesz :) .

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo mnie cieszy pojawienie się takiej inicjatywy i z pewnością się nią zainteresuję - jednak czy od razu to trudno mi powiedzieć, bo już od jakichś 2 tygodni mam dostęp do 2. i 3. tomu Samotnego Wilka i od ponad miesiąca "Wojownika Autostrady" i zero czasu, żeby się nimi zająć ;/

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Publikacja pierwszego numeru MW już oficjalnie zapowiedziana na Wigilię Bożego Narodzenia, co nastąpi bodajże 24 grudnia - o ile mnie pamięć nie myli. ;)

Dołączona do niego będzie gra paragrafowa Szklana Twarz długości 460 paragrafów oraz mająca ok. 100 stron powieść Megiddo: Opowieść o Władzy, obie rozgrywające się w tym samym świecie. Powieść można potraktować więc jako pewne wprowadzenie do gry.

Pamiętajcie - w Wigilię! :)

EDIT:

A konkretnie o północy, więc możecie porozmawiać o tym ze swoimi zwierzakami! :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za informację :) Chętnie przeczytam, chociaż póki co niestety ten numer trafia na półeczkę 'rzeczy, które mam zrobić na ferie' ;)

Chyba poza tym nie rozumiem czegoś w "Szklanej Twarzy" - czytałam ją tylko pobieżnie, ale widzę, że paragrafy nie łączą się ze sobą... Czy to oznacza, że w sumie w grę będzie można zagrać po skompletowaniu np. 50 numerów i trzeba będzie między nimi szukać odpowiednich rozdziałów, czy jak? ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba poza tym nie rozumiem czegoś w "Szklanej Twarzy" - czytałam ją tylko pobieżnie, ale widzę, że paragrafy nie łączą się ze sobą... Czy to oznacza, że w sumie w grę będzie można zagrać po skompletowaniu np. 50 numerów i trzeba będzie między nimi szukać odpowiednich rozdziałów, czy jak?

Wszystkie rozdziały są zawarte w grze. Podział na nie został wprowadzony po pierwsze, żeby gracz nie musiał przewracać ogromnej ilości stron, wędrując pomiędzy paragrafami (jeden rozdział zawiera paragrafy z danego momentu fabuły, więc nie trzeba skakać z jednego końca książki na drugą), a po drugie - aby podkreślić związek paragrafówek z normalnymi książkami. Paragrafy łączą się ze sobą, każdy rozdział ma kilka początków i kilka zakończeń, a w niektórych wariantach rozgrywki pewne (rozdziały) są pomijane ze względu na inny rozwój fabuły.

EDIT

@dół

Tak, mi też się spodobał :D .

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru zapowiada premierę najnowszej gry książkowej autorstwa Beniamina Muszyńskiego pod tytułem Zaginiony.

Akcja powieści dzieje się w latach ?60 XX wieku w Nowej Anglii. Czytelnik będzie miał możliwość wcielenia się w postać Afroamerykanina znajdującego się w nie lada kłopocie. Jego córka zaszła w ciąże z białym studentem, ten zaś przepadł jak kamień w wodę. By odnaleźć niedoszłego zięcia, rusza do pewnego dziwnego portowego miasteczka?

Prawdopodobnie ukaże się też gra "Tajemne Oblicze Świata", utrzymana w klimacie Lovecrafta. Ukazała się niegdyś za darmo, teraz czeka ją profesjonalne wydanie (wciąż za darmo :) ). Wydawnictwo planuje też wydać drugą część (TOW 2), która przez długi czas była dziełem komercyjnym.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MW nr 2 już się ukazało! Jedno kliknięcie w link z mojej sygnaturki, drugie w okładkę magazynu i już możecie zagłębić się w lekturze. Warto, szczególnie, że szata graficzna stoi na znacznie wyższym poziomie, niż w pierwszym numerze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj ukazał się czwarty numer e-zinu Masz Wybór. Jest dostępny do pobrania ze strony magazynu

Stało się! Oto oddajemy w Wasze ręce czwarty numer Masz Wybór.

Serwujemy Wam dziś smakowite danie złożone z licznych recenzji, wywiadów, praktycznych porad i interesujących artykułów. Wisienką na torcie jest dwustronicowy, interaktywny komiks autorstwa dobrze Wam znanego Łukasza Luisa Kostucha. Nie przedłużając już więcej, zapraszam serdecznie do pobierania! Życzę miłej lektury!

okladka-724x1024.jpg

P.S.

Mam nadzieje że nikt z ekipy MW się na mnie nie obrazi że to wrzuciłem:)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, wiem, że to nie do końca w dziale 'bez prądu', ale zdecydowanie o paragrafówkach:

Witam!

Chciałbym tutaj zareklamować swój projekt, nad którym pracuję od paru miesięcy. Część z Was pewnie wie czym są gry paragrafowe (paragrafówki, fantasolo), ale dla tych, którzy nie wiedzą, przytoczę:

Gry paragrafowe, to połączenie książek (fantasy, historycznych i innych) z grami RPG. Dzięki nim możemy wcielić się w bohaterów przeróżnych opowiadań, mając przy tym możliwość decydowania o ich losach. Tradycyjne fantasolo wydawane były w postaci książek, a stan statystyk oraz przedmiotów zapisywany był ołówkiem na karcie postaci.

Jedną z pierwszych gier paragrafowych na polskim rynku był Dreszcz Jacka Ciesielskiego (rok 1987), po niej były następne. Obecnie jedynym poważnym źródłem gier paragrafowych jest ekipa magazynu Masz Wybór (masz-wybor.com.pl). Na stronie magazynu można znaleźć książki darmowe i charytatywne (w wersjach pdf, epub).

Za pozwoleniem autorów (tych, do których udało mi się dotrzeć) wprowadziłem kilka gier na swój serwis. Teraz można w nie zagrać nie dbając o ołówek, kości do gry czy kartę postaci.

Zapraszam do wypróbowania na paragrafówka.pl.

Serwis dopiero powstaje i wciąż jest dopracowywany (niestety tylko ja się tym zajmuję), wszelkie uwagi (nawet jeśli chodzi o literówki w scenariuszach) są mile widziane. Najłatwiej będzie na profilu fb.com/paragrafowka

Pozdrawiam!

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na szalone zainteresowanie, jakie budzi ten temat, domyślam się, że mój post zostanie solidarnie zignorowany, ale spróbować nie zaszkodzi. Dlatego wrzucam tu swoje dwie paragrafówki.

Pierwsza: "Kręte Drogi" jest krótka. Gracz wciela się w rycerza zakonnego, który musi (albo i nie musi) stawić czoła najazdowi mrocznych sił. Gra została wydana w druku, aczkolwiek w niewielkim nakładzie, przez ludzi z portalu Rolegames i rozdawana na zjeździe miłośników paragrafówek (tak, jest coś takiego), który odbył się 8 lutego 2015 r. Oprócz wydrukowania własnym sumptem książęczek z moją grą, opublikowali ją również na swojej stronie internetowej: http://www.rolegames.tk/?lokacja=1&scenariusz=42 Zapraszam do zapoznania się z moją grą oraz z innymi tytułami z rozbudowanej biblioteczki Rolegames. Aczkolwiek wersja online jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników, dlatego daję też linka do ściągnięcia wersji offline: http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6

Druga moja gra jest nieco bardziej rozwinięta, aczkolwiek "Wielka Wojna Sukcesyjna" pozbawiona jest jakiejkolwiek mechaniki. Założenie jest dosyć sztampowe, choć w "interaktywnej fikcji" chyba nie było jeszcze użyte. Miejscem akcji jest niegdyś potężne Imperium (jak wspominałem, sztampa). Ostatni cesarz umarł, nie pozostawiając męskiego potomka, w związku z czym imperialni możnowładcy rozpoczęli krwawy spór o koronę. Do konfliktu mieszają się też inne potężne frakcje, takie jak Imperialny Senat czy Kościół Hierarchistyczny, a także stłamszeni wyznawcy starych, pogańskich bogów pragnący wykorzystać wojenny chaos, by wyjść z podziemia i na nowo wznieść sztandar swojej wiary. Co gorsza, ościenne mocarstwa są gotowe wkroczyć z interwencją, by ugrać coś dla siebie. Alter ego gracza jest dawnym żołnierzem, który po zakończeniu służby osiadł na wsi, aby pędzić żywot spokojnego kmiecia. Ale pewnego dnia wojna domowa wkracza do jego osady i bohater zostaje wplątany w wir wydarzeń.

Z początku gracz kieruje jedynie własną osobą i niewielką grupą towarzyszy broni, ale w miarę rozwoju historii może uzyskać większy wpływ na wydarzenia rozgrywające się w Imperium. Czytelnik będzie dowodził oddziałami i armiami, piął się w hierarchii, zawierał sojusze i zdradzał swoich mocodawców, knuł spiski lub dokonywał bohaterskich czynów. Od jego wyborów będzie zależało to, czy jego frakcja zwycięży w wojnie, czy pomoże zasiąść na tronie komuś innemu, czy też sam zdobędzie władzę nad Imperium, czy doprowadzi państwo do rozkwitu, czy upadku, czy utwierdzi cesarską władzę, czy przekształci kraj w republikę, czy ugnie kolana przed Kościołem, czy poprowadzi wyznawców starych bogów do zemsty - i tak dalej, i tak dalej. Przewidziane są też wątki romantyczne (choć muszę przyznać, że wyszły mi wyjątkowo sztywno i kiczowato), choćby dlatego, że mariaże też są narzędziem polityki.

Gra jest dosyć obszerna, gdyż liczy aż 813 paragrafów, ale ze względu na bardzo duże rozgałęzienie fabuły, jednorazowe ukończenie gry zamyka się w liczbie 8-13 wyborów, choć w ten sposób czytelnik ujrzy jedynie niewielki fragment wszystkich możliwości. Paragrafy są dosyć długie, większość z nich zajmuje ok. strony A4.

Niestety, nie jestem zadowolony z jakości mojej własnej pracy. Konieczność opisania każdej możliwości sprawiła, że nie miałem czasu, sił i natchnienia by skupić się na rozbudowanych i "literackich" opisach oraz dialogach - w efekcie, miejscami gra bardziej przypomina streszczenie wydarzeń, niż "interaktywną powieść", a w niektóre fragmenty są dosyć grafomańskie. Tym niemniej, jeśli ktoś ma czas i ochotę, zapraszam do zapoznania się z tym wytworem i wyrażenia swojej opinii.

Format doc - http://www.mediafire.com/download/dbwtavl9h2h0mcm/Wielka+Wojna+Sukcesyjna+1.2.doc http://www.mediafire.com/download/dbwtavl9h2h0mcm/Wielka+Wojna+Sukcesyjna+1.2.doc

Format pdf - http://www.mediafire.com/download/htjo7ytkpwd9jhx/Wielka+Wojna+Sukcesyjna+1.2.pdf http://www.mediafire.com/download/htjo7ytkpwd9jhx/Wielka+Wojna+Sukcesyjna+1.2.pdf

Format mobi - http://www.mediafire.com/download/i6g0l3k0ul6kgie/Wielka_Wojna_Sukcesyjna_1.mobi http://www.mediafire.com/download/i6g0l3k0ul6kgie/Wielka_Wojna_Sukcesyjna_1.mobi

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...