Skocz do zawartości
HammerHead

[Poradnik] Jak wklejać obrazki na forum

Polecane posty

Poradnik ten został napisany dla każdego, kto chce się dowiedzieć, jak poprawnie dodawać obrazki do postów. Opisana jest tu nie tylko procedura dodawania załączników przy użyciu serwera forum, ale także zamieszczania ich na serwerach zewnętrznych, a przedtem kadrowania i zapisywania w odpowiednim formacie. Jest to dość prosta procedura, ale zachęcam do poczytania - można się dowiedzieć z tego tekstu wielu ciekawych sposobów. Często widzi się źle wstawione obrazki, które np. rozciągają stronę forum podczas ładowania, albo zawierają za dużo niepotrzebnych informacji. Prawidłowo wstawione obrazki zwiększają czytelność postu, zmniejszają czasy ładowania i - co najważniejsze - nie denerwują innych użytkowników.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZAŁĄCZNIKI


System dodawania załączników znajduje się w oknie odpowiedzi na forum (nie szybkiej odpowiedzi). Można przy jego użyciu dodać obrazki o łącznej objętości do 4.88MB.

post-51083-1261224578_thumb.pngKliknij miniaturkę, by powiększyć.



  1. Zaczynamy od kliknięcia na przycisk "Wybierz...".
  2. Wybieramy plik z dysku (może to być dowolny plik, nie tylko graficzny) i go zatwierdzamy.
  3. Jak widać zwiększył się licznik odpowiadający za ilość załączonych do posta obrazków. Naciśnij na tę rozwijaną listę, by dodać załącznik w dowolnym miejscu postu.


post-51083-1261224692_thumb.jpg post-51083-1261224796.png

Załączyłem dwa obrazki - jeden mały i jeden duży. Mały jest wyświetlany bez zmniejszania, za to duży został pomniejszony - i widać tylko miniaturkę. Żeby zobaczyć cały obrazek, należy tę miniaturkę kliknąć.

Niestety - 4.88MB to stosunkowo mało. Kiedyś będziemy musieli się więc pozbyć starszych załączników. W tym celu klikamy na "Opcje" (z poziomu strony głównej forum - prawy górny róg), po czym klikamy na "Zarządzaj swoimi załącznikami" (Lista po lewej - w dziale "Opcje"). Tutaj mamy bardzo proste menu służące do zaznaczania i kasowania załączników.

Można również używać tagów %7Boption%7D. Należy jednak pamiętać, że obrazki nie mogą być za duże (inaczej bardzo nieładnie rozciągają całe forum podczas ładowania). By to zrobić, musimy podczas pisania postu nacisnąć ikonkę "wstaw obrazek" (druga od lewej, pod paskiem wyboru czcionek) i wkleić bezpośredni link do obrazka. W tym celu musimy kliknąć prawym przyciskiem myszy na obrazek znajdujący się na jakiejś stronie, wybrać opcje "Kopiuj adres obrazka" (lub coś podobnego - używam Opery) i upewnić się, że skopiowaliśmy odpowiednią rzecz. W tym celu wklejamy uzyskany adres do przeglądarki - jeżeli wyświetlony jest tylko interesujący nas obrazek, oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Należy również pamiętać, że niektóre obrazki to animacje flash, lub inne. Żeby zamieścić taki obrazek, musimy zrobić mu "zdjęcie". Jeżeli chcemy zrobić zrzut aktywnego okna (np. przeglądarki) używamy kombinacji "Ctrl+PrintScreen" lub "Alt+PrintScreen" i wklejamy to do Painta, albo IrfanView (lub jakiegokolwiek innego programu do obróbki grafiki). Aby zrobić zrzut całego ekranu, naciskamy "Print Screen" na klawiaturze, a później wklejamy to tak, jak poprzednio. W miarę potrzeb używamy kadrowania, które zostało opisane TUTAJ.
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SERWERY ZEWNĘTRZNE


Przede wszystkim, należy wybrać serwer, na który chcemy wrzucić obrazki. Może to być np. www.imageshack.us, www.photobucket.com, www.imagehosting.com, www.tinypic.com czy też polski www.fotosik.pl lub www.iv.pl.

By wysłać obrazek na Imageshack musimy, wejść na stronę główną, kliknąć przycisk "Browse", wybrać obrazek i nacisnąć "Wyślij teraz". Mamy teraz kilka opcji, dzięki którym możemy dodać obrazek na forum.

Oto obrazek, który pomoże w zorientowaniu się w poszczególnych opcjach.
post-51083-1261225101_thumb.png
  1. Ten link pozwala nam na pokazanie obrazka znajomym, którzy mogą go ocenić (jeżeli są zarejestrowani w serwisie Twitter lub Imageshack).
  2. Link bezpośredni pozwala nam na zamieszczenie samego linku bez obrazka, lub zamieszczenie małego obrazka przy pomocy tagów %7Boption%7D (o których mowa TUTAJ)
  3. Ten kod nie działa poprawnie na Forum Actionum. Nie należy więc go używać.
  4. Ten kod nie działa w ogóle.
  5. Kod HTML jest nam nieprzydatny.
  6. Używając tego kodu możemy zamieścić miniaturkę naszego obrazka. Jest to bardzo przydatna funkcja, którą opisze tu szerzej. Miniaturka, po zamieszczeniu na forum wyświetlana jest w małym rozmiarze, a po kliknięciu na nią przenosimy się na stronę, na której jest nasz obrazek w otoczeniu innych opcji. Klikając kolejny raz na obrazek możemy go wyświetlić w całości. Dobrze jest pominąć środkowy krok i zmodyfikować kod tak, by po kliknięciu w miniaturkę od razu ukazywał się cały obrazek. W tym celu przed wklejeniem kodu musimy zamienić pierwszy link z:
    [URL=Link do strony][IMG]Link do miniaturki[/IMG][/URL]


    na

    [URL=Link bezpośredni][IMG]Link do miniaturki[/IMG][/URL]


    Link bezpośredni bierzemy oczywiście z punktu 2.

  7. Ten kod nie działa w ogóle.
  8. Kod HTML jest nam niepotrzebny.
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

METODY KOMPRESJI



Jest wiele typów kompresji, ale skupimy się teraz na tych najpopularniejszych i najbardziej przydatnych w internecie. Załączyłem również obrazki, aby każdy mógł porównać jakość i rozmiar danych typów kompresji.

  • BMP - Jest to bezstratny format, używający (lub nie) bardzo ograniczonej kompresji. Często używany, lecz z powodu dużych objętości plików - mało przydatny w internecie. Nie obsługuje kanału alfa (przeźroczystości). Obrazki wyglądają tak jak powinny, nie pojawiają się żadne błędy. Niestety ich rozmiar jest bardzo duży.
    HHAC.bmp
    Lamborghini_Gallardo_Coupe_Blueprint.bmp

  • JPEG - Jest to stratna metoda kompresji, dzięki której obrazki mają znacznie mniejszą objętość. Obrazek zapisany w tym formacie traci trochę barw i szczegółów. Nie jest to jednak nic wielkiego, jeżeli zapisujemy np. screeny z gier albo zdjęcia. Nie obsługuje kanału alfa. Pierwszy obrazek wygląda dobrze, widać jedynie błędy przy przejściach z jaśniejszych do ciemniejszych barw. Natomiast drugi wygląda znacznie gorzej niż oryginał.
    post-51083-1261222516_thumb.jpgpost-51083-1261222864_thumb.jpg

  • PNG - Znacznie mniejszy od BMP, o tej samej jakości. Używa bezstratnej kompresji i przydaje się, gdy nie możemy sobie pozwolić na stratę jakości. Zajmuje mniej niż BMP i zwykle więcej niż JPEG. Idealny do czarno-białych obrazków. Obsługuje kanał alfa. Różne programy oferują różne rodzaje kompresji. Pierwszy obrazek mógł zajmować 560kb, ale zapisany innym programem, modułem PNGOUT do IrfanView lub przy użyciu pluginu (OptiPNG do Paint.NET) zajmuje mniej.
    post-51083-1261222697_thumb.png
    post-51083-1261222969_thumb.png

  • GIF - Choć sam format nie ogranicza ilości kolorów, to najczęściej użytych zostaje tylko 256. Jakość obrazu jest przez to zwykle pogorszona (chyba, że mówimy o zdjęciach czarno białych lub w odcieniach szarości), więc nie polecam używania go do np. robienia screenów. Warto również wspomnieć, że format GIF jest używany do zapisywania krótkich animacji. Obsługuje kanał alfa (ale nie częściowy). Kolory w pierwszym obrazku są ograniczone do 256, przez co widać znaczne pogorszenie jakości. Drugi obrazek ma mniejszą paletę barw, więc jakość jest bezstratna.
    post-51083-1261222498_thumb.png
    post-51083-1261222817_thumb.png
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KADROWANIE I EDYCJA


Paint

post-51083-1261225423_thumb.png
Kadrowanie w Paincie jest stosunkowo proste. Zaczynamy z np. takim obrazkiem. Jest źle wykadrowany - za dużo jest miejsca po każdej stronie obrazka. Klikamy drugą ikonkę z przybornika (prostokącik). Zaznaczamy całość, klikamy i przytrzymując LPM przesuwamy obrazek w górę i w lewo - tak by usunąć niepotrzebne części znajdujące się w górnej i lewej stronie obrazka. Pojawiło się białe wypełnienie znajdujące się w dolnej i prawej części. Klikamy pierwszą ikonkę z przybornika (gwiazdka). Na prawym-dolnym rogu białego wypełnienia pojawił się mały kwadracik - klikamy i przytrzymujemy go przesuwając kursor myszy w góre i w lewo, by zmniejszyć rozmiary obrazka, pozbywając się jednocześnie białej przestrzeni, jak i niepotrzebnych części. Jeżeli chcemy ukryć jakąś powierzchnię której nie możemy wykadrować, ponownie używamy drugiego narzędzia z przybornika. Zaznaczamy niechciany obszar i naciskamy Ctrl+X - w miejscu niechcianego obszaru pojawi się białe pole. Oczywiście bardzo przydatną kombinacją będzie Ctrl+Z która służy do cofnięcia ostatnich zmian (maksymalnie trzech). Teraz należy zapisać plik (najlepiej pod inną nazwą - a nuż oryginał się przyda). Klikamy na "Plik->Zapisz jako" Tutaj możemy wpisać nazwę i wybrać jeden z omówionych wcześniej typów kompresji.

IrfanView

post-51083-1261225566_thumb.png
Jest znacznie prostsze i intuicyjniejsze niż w Paincie. Wystarczy zaznaczyć interesujący nas obszar, użyć Wykadrowania (Ctrl+Y) i gotowe. Jeżeli chcemy zamaskować jakąś małą część, wystarczy ją zaznaczyć i wyciąć (Ctrl+X). To wszystko. :)

Paint.NET

post-51083-1261225723_thumb.png
Podobnie jak w Irfanie, tutaj również możemy użyć Kadrowania (Image->Crop to selection - Ctrl+Shift+X) po zaznaczeniu danego obszaru. Rodzajów zaznaczania jest wiele np. prostokąt, kółko albo lasso które pozwala nam na zaznaczenie nieregularnego obszaru. Choć oczywiście najbardziej użyteczna jest pierwsza opcja. Do maskowania niepożądanych części obrazka używamy któregoś z rozmyć (Effects->Blurs->np. Gaussian Blur).

GIMP

post-51083-1261225814_thumb.png
Ponownie - zaznaczamy interesujący nas obszar jednym z narzędzi i używamy kadrowania (Obraz->Kadrowanie według zaznaczenia). Części które chcemy zamaskować zaznaczamy i np. używamy rozmycia Gaussa (Filtry->Rozmycie->Rozmycie Gaussa).
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Temat jest zablokowany i nie można w nim pisać.


  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...