Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Lord Nargogh

Pomoc Szkolna - przedmioty humanistyczne

Polecane posty

Odyńcu, jako że chciałeś tekst 'bez błędów', pozwoliłem sobie odrobinę poprawić wersję Trymusa.

"Pragnę skorzystać z możliwości, jakie daje udział w programie "Partnerzy w nauce". Sądzę, że moje zainteresowania związane z ogólnie pojętą informatyką, a w węższym jej aspekcie grafiką, z którą ściśle wiążę swoje plany zawodowe, predestynują moją osobę do wzięcia udziału w Państwa projekcie. Jestem przekonany, iż szereg doświadczeń wyniesionych z ewentualnej współpracy walnie przyczyni się do realizacji moich marzeń o pracy grafika komputerowego."

Konkretnie: dodałem jeden przecinek, poprawiłem literówkę i zamieniłem 'że' na 'iż', by jeszcze mądrzej brzmiało. ;] Z takim podaniem dostałbyś się nawet do Uniwersytetu Oksfordzkiego. W charakterze wykładowcy.

Aczkolwiek... Zrobiłbym coś z tym 'ewentualnie'. Dla mnie brzmi przez to trochę tak, jakby piszącemu aż tak bardzo nie zależało.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam napisać do gazetki szkolnej, felieton. Nie mam jednak pojęcia o czym on ma być. Próbowałem muzyki i społeczeństwa lecz przy muzyce wyglądało to tak: "Ja tak myślę, więc mam rację." a przy społeczeństwie wyszło za... kontrowersyjnie? W każdym razie nie mam pomysłu. Czy moglibyście mi pomóc?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Felietony to są luźne przemyślenia autora o luźnej formie. Przejrzyj dział Polityka i Gospodarka, poczytaj nasze blogi, znajdziesz może jakąś kontrowersję. Ale wiesz co? Podsunę co coś do tematu "O cenzurze"- Pewien felietonista, nazwiskiem Kisiel próbował nieskutecznie coś napisać. Niestety, cenzura robiła swoje i biedak z braku mozliwości napisał o przechadzkach w lesie. Uznano to za namawianie do partyzantki, tekst nie przeszedł. Co myślisz o takim temacie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I Teatr w Efezie/Leptis Magna na 99% właśnie Leptis Mgna

II Aqua Appia (najpewniej choć mało charalterysyczne może być także Aqua Claudia)

III Amfiteatr Flawiuszów (koloseum)

IV mam na końcu języka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czwórką nie byłyby wiszące ogrody Semiramidy? Bo to chyba nie jest zdjęcie? ;]

EDIT

Teraz zauważyłem, że wszystkie pozostałe miejsca to Rzym... I przyjrzałem się jeszcze raz zdjęciu, w związku z czym cofam powyższe...

Kojarzę, zaraz powinienem wykombinować.

EDIT2

Mnie kojarzyło się to z willą Hadriana, ale myślę, że typ Trymusa bardziej pasuje. ;]

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie to nie to. Kurde gdzie ja to widziałem. To jest dziedziniec jakiejś willi/pałacu, może świątyni. Nienawidzę tego uczucia. :tongue:

Na jakieś 90 % stawiam, że to dziedziniec willi (b. dobrze zachowany) w Pompejach

No i nie myliłem się na zdjęciu perystyl z Pompejów, mieszczący się w jednym z domostw wysokiej arystokracji.

Tzw House of the Vettii

Tak to na 100 % Dom Wettiuszów.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszedł czas i na mnie. Na fakultetach z historii dostaliśmy do napisania wypracowanie na temat 'Wieś polska od Piastów do upadku I Rzeczypospolitej (struktura własności gruntów, prawa osobiste kmieci, uprawy). Tu moje pytanie - czy znacie jakieś strony w Internecie, które by się okazały pomocne? Prosiłbym o pominięcie Wikipedii, gdyż według mnie nie jest ona zbyt wiarygodnym źródłem. Oczywiście w podręczniku jest to opisane, ale 'po łebkach' i niedokładnie. A innych źródeł w tej chwili nie posiadam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko będzie znaleźć taki zarys w necie. Na kiedy masz oddać? Byłbym w stanie dać pewien zarys i kilka pomocnych wskazówek. Nawet od ręki, ale nie za bardzo mam dziś czas.

W zarysie będzie to-

I etap państwo wczesnopiastowskie.

Cała ziemia należy do księcia na prawie książęcym. Ludność wiejska- głownie wolni kmiecie- wegetujący w opolach o wcześniejszej genezie jest de facto wolna- jednak ponosi ciężary na rzecz władzy centralnej-posługi, daniny, obowiązki militarne. Jet sądzona w przez sądy kasztelańskie. Własność pospólnej ręki- brak własność indywidualnej w gospodarstwie kmiecym. Ponadto na ziemiach bezpośrednio książęcych osadzona jest czeladź w postaci niewolników- podzielonych w setki, oraz specjalna kategoria ludności służebnej- także niewolnej zobligowanej do specjalistycznych posług dla dość licznych dworów książęcych (curia ducis), oraz kasztelanii i ich załóg.

Własność możnowładztwa jest bardzo niewielka, głównie uprawiana przez nielicznych brańców. Możni nadal są związani organicznie z księciem, stąd ich majątki pochodzą głównie z łupów wojennych, i części podatków naturalnych od ludności.

Kmiecie mają na sobie szereg ciężarów wobec księcia na podstawie prawa książęcego do całej ziemi. Danina opolna- krowa, wół corocznie dawany przez całe opole.

"Dań"-danina w miodzie, poradlne, podworowe- w nierogaciźnie. Narzaz-danina niewiadomego charakteru zaznaczana na kijku u odbiorcy- stad narzaz. Ciężary-budowa/naprawa grodów, przesiek, mostów, dróg. Podwód- dostarczenie koni urzędnikom, przewód-pomoc w przeprawie książęcych wozów z daninami, przewóz-przewóz swoim kosztem pewnych ładunków na rozkaz księcia. Stawianie się do obrony grodów w czasie oblężenia pod rygorem kary śmierci. Narazie chłop nie oddaje bezpośrednio dziesięciny- nie ma jeszcze systemu parafialnego-kościoły w grodach kasztelańskich odliczają sobie 10% wpływów podatkowych.

Nadal gospodarka przemienno-odłogowa. Na pewno w części ziem zapóźnionych nadal wypaleniskowa.

Kościół także ma jeszcze małe nadania ziemskie.

II etap kształtowanie się wielkiej własności ziemskiej to tworzenie się prawa rycerskiego, wyłamywanie się pewnych terytoriów spod zwierzchnictwa centralnego na prawie immunitetu. Tworzenie się ludności zależnej przypisańców- ludność wiejska przypisana do gruntu w następstwie nadania go najczęściej kościołowi-cechował ją brak możliwości wychodźstwa, zakupów-kupieni z ziemią.zmniejszanie się w następstwie nadań grup wolnego chłopstwa-kmieci, oraz rozbijanie/likwidowanie organizacji opolnej poprzez nadawanie całych opoli, a czasem nawet kasztelanii kościołowi/możnowładcom. Wraz z ziemią kościoły/możni nabywają immunitety-przywileje ekonomiczny i sądowy- pierwszy zwalnia ich ziemie z wstępu urzędników centralnych w celu poboru danin- odtąd chłop nie zanosi daniny do kasztelanii, ale do nowo założone przez Pana, odrabia też rzadko- bezp. domena Pana jest niewielka pańszczyznę. Coraz częściej podlega też na podstawie drugiego przywileju sądownictwu pana (biskupa,możnego), pojedyncze immunitety mogą także zwolnić ludność podległą panu od posług -budowy grodów, mostów, przesiek, itp. Pojawiają się także w tym okresie (koniec XI-XII) hospites- wolni goście (początkowo-faktycznie cudzoziemcy), osadzani przez pana na gruncie-czasem dawanym pod karczunek-mogą odejść-dzierżawią ją za określone ciężary, ciężary niezmienne, mogą odejść najczęściej po konsultacji z panem ew. po znalezieniu zastępcy na swoje miejsce, albo poniesieniu pewnej opłaty/zakończeniu umowy tzw obyczaj wolnych gości to tzw. osadnictwo na prawie polskim. Pojawiają się pierwsze czynsze pieniężne.

Kolejny etap to XIII-XV w powstawanie a później przewaga jednolitej prawnie ludności w wioskach założonych na prawie niemieckim.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ^_^ Mam do was jedną prośbę i prosiłbym w miarę o szybką odpowiedź, bo muszę jeszcze się przygotować. Jutro mam prasówkę z WOSu i jest problem, że znalezieniem informacji o dwóch tematach. Prosiłbym o danie dokładnych linków i tylko nich, które owóż poruszają. Będę bardzo wdzięczny :happy:

1) Czemu ma służyć partnerstwo austro-węgierskie w ramach rozwoju regionalnego zwanego strategią Dunajska?

2) Z czego wynika problem selekcji płci w Indiach i jakie to może mieć konsekwencje dla kraju?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam wielką prośbę . Muszę się nauczyć na pamięć jakiegoś opisu przyrody z Pana Tadeusza. Niestety nie mam tej książki w domu a zapmniałem wypożyczyć . Czy mógłbym mi ktoś napisać opis przyrody znajdujący się w Księdze I od wersu 186 do 209 lub Księga II wersy od 404 - 428. BArdzo proszę o szybką odpowiedź bo musze to umieć na jutro , góra pokutrze. Pzdr.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc piszę pracę maturalną na temat: "Na podstawie wybranych utworów wyjaśnij przyczyny popularności literatury fantasy". Wybrałem "Władcę Pierścieni", "Straż Nocną" Pratchetta i opowiadanie Wiedźmin z "Ostatniego Życzenia". I chciałbym, żebyście krótko napisali co skłoniło was do przeczytania tych książek (o ile przeczytaliście), i według was jakie są przyczyny fenomenu tej literatury.

Pytanie do tych co już mieli maturę: chciałbym omówić temat na podstawie "Władcy..." i nie wiem czy mogę wybrać tylko jeden tom czy musiałbym omawiać całą trylogie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do tych co już mieli maturę: chciałbym omówić temat na podstawie "Władcy..." i nie wiem czy mogę wybrać tylko jeden tom czy musiałbym omawiać całą trylogie?

Jasne, że możesz wybrać tylko jeden tom, ale możesz też pokrótce omówić całą trylogię (czy nawet wyjąć pasujące Ci do argumentacji motywy i epizody). Jeśli to ustna matura - denny limit czasu zmusza do drastycznych cięć, o czym chyba wiesz.

Wybrałem "Władcę Pierścieni", "Straż Nocną" Pratchetta i opowiadanie Wiedźmin z "Ostatniego Życzenia". I chciałbym, żebyście krótko napisali co skłoniło was do przeczytania tych książek (o ile przeczytaliście), i według was jakie są przyczyny fenomenu tej literatury.

Osobiście znam i przepadam za dwoma z trzech wymienionych pozycji. ;] No cóż, zacznę od "Wiedźmina". Po pierwsze to, co stworzył Sapkowski, było absolutnym przełomem, zwłaszcza na polu rodzimej literatury. Kombinacja wysmakowanej fantastyki, intrygującego bohatera (którego przecież w rzeczonym opowiadaniu jeszcze nie znamy), brutalnych realiów świata przedstawionego i świetnie dobranego, wystylizowanego języka to główne zalety "Wiedźmina". Jego fenomen zaś - przynajmniej ja uparcie tak twierdzę - ma swoje źródło w pewnej autentyczności. Nie jest nowością fakt, że twórczość Sapkowskiego na temat Geralta jest, między innymi, gorzką satyrą na naszą rzeczywistość; w jego fikcyjnym świecie obserwujemy takie same relacje, zażyłości, dramaty i najróżniejsze interakcje międzyludzkie, co w naszym. Rzeczywistość "Wiedźmina" skrzeczy, jest paskudna, grzeszna, rozpustna i różni się od naszej jedynie obecnością fantastycznych elementów, ale nawet magia nie jest tam lekiem na wszystko.

"Władca Pierścieni"... klasa sama w sobie. Nie dość, że Tolkien jest uważany za ojca współcześnie znanego fantasy, to jeszcze jego dzieło po dziś dzień deklasuje 95% literatury gatunku. Myślę, że do pracy maturalnej z LotRa możesz spokojnie wyciągnąć motyw przyjaźni - jakże pozytywny i właściwy dla fantastyki oraz miły dla czytelnika - i motyw walki dobra ze złem. Ten ostatni, wbrew pozorom, stanowi dość istotną przyczynę popularności "Władcy..."; nie tylko ma charakter edukacyjny (panie w komisjach muszą mieć jasno wyłuszczone, dlaczego nie powinny z marszu spalić takich literackich herezji), ale i w pewien sposób satysfakcjonujący moralnie. Możesz zastanowić się nad związkiem tego elementu z ludzkim poczuciem sprawiedliwości (ostatecznie większość opowieści fantastycznych ma happy end, kiedy złole zostają pokonani przez prawych, mężnych i bóg wie jakich jeszcze herosów).

Co do Pratchetta - niestety nijak nie pomogę, bo zwyczajnie faceta nie lubię, a akurat "Straży Nocnej" nie czytałam. Niemniej mamy tu na forum kilku zapaleńców, więc polecam zakwilić o pomoc do niejakiego Qbusia. ;]

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jak ktoś jest bardzo ogarnięty to potrzebuję pomocy z maturą ustną z Polskiego.Mam taki temat "Obraz jednostki wybitnej i jej społeczna rola w tekstach literackich dwu lub trzech epok literatury polskiej.Zanalizuj wybrane przykłady".Jakieś sugestie? Myślałem by wybrać dwóch bohaterów z Romantyzmu i dwóch z Pozytywizmu? Teraz są święta(no prawie) i chciałbym się za to powoli zabrać.Jakieś sugestie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jak ktoś jest bardzo ogarnięty to potrzebuję pomocy z maturą ustną z Polskiego.Mam taki temat "Obraz jednostki wybitnej i jej społeczna rola w tekstach literackich dwu lub trzech epok literatury polskiej.Zanalizuj wybrane przykłady".Jakieś sugestie? Myślałem by wybrać dwóch bohaterów z Romantyzmu i dwóch z Pozytywizmu? Teraz są święta(no prawie) i chciałbym się za to powoli zabrać.Jakieś sugestie?

Okej, matka Teresa strikes back. Nie jestem aż tak bardzo ogarnięta, ale spróbujmy coś poradzić w punkcikach (tzn. bardzo skrótowo):

  • Po pierwsze, temat sugeruje dwie LUB trzy epoki, zatem musząc się zamknąć w 15 minutach, masz dwie opcje do wyboru (obydwie tak samo pracochłonne), mianowicie:
  • Jeden - wybrać trzy epoki literackie i po jednym, najbardziej charakterystycznym bohaterze z każdej. Zalety: struktura prosta i przejrzysta, 1x1x1. Wady: jedna epoka więcej do omówienia.
  • Dwa - to, na co się zdecydowałeś, czyli wybrać dwie epoki literackie i więcej niż jednego bohatera z każdej. Zalety: tylko dwie epoki do scharakteryzowania, a wybrałeś akurat te, w których motyw jednostki wybitnej i roli społecznej jest bardzo istotny. Wady: pewne komplikacje przy omawianiu bohaterów - dwóch z każdej epoki wymusza z automatu jakieś porównania między nimi, a pamiętaj, że Twój temat wymaga powiedzenia wielu rzeczy, przy czym limit czasowy musi być przestrzegany.
  • Jeśli chodzi o romantyzm, po prostu MUSISZ wziąć Konrada z "Dziadów III". Sztandarowy przykład, którego pominięcia panie z komisji nie wybaczą, a że jest banalny do opracowania... Wielka Improwizacja dostarcza argumentów, jeśli chodzi o wybitność Konrada (ability do wyzwania samego Boga na pojedynek), zaś jego rola społeczna to oczywiście wieszcz narodowy - "Czuję całego cierpienia narodu, jak matka czuje w łonie bole swego płodu" i te sprawy.
  • Drugi romantyczny bohater, jakim mógłbyś się zająć, to bajronowski Giaur (o ile omawialiście tę lekturę), ponieważ na nim przedstawisz zupełnie inne spojrzenie na wybitność jednostki i jej rolę społeczną. Bohater bajroniczny jest wybitny z tytułu swego indywidualizmu, buntu wobec norm i obyczajów, uporu i konsekwentnego dążenia do celu; rola społeczna ogranicza się do bycia sterem i okrętem samemu sobie - Giaur i jemu podobni to tacy outsiderzy epoki.
  • Jako zgrabne przejście od romantyzmu do pozytywizmu proponuję wybrać Wokulskiego z "Lalki" - przykład może nieco dowolny w interpretacji, ale ta epoka literacka nie dostarcza herosów tak oczywistych jak romantyzm. "Lalka" jednak będzie przydatna, bo na jej podstawie możesz szerzej omówić rolę społeczną (no i panie z komisji nieodmiennie tasują się na Prusa).
  • Najbardziej oczywistą opcją pozytywistyczną jest Raskolnikow ze "Zbrodni i kary". Stuprocentowo wybitny, w zbrodni pragnie udowodnić swoją wielkość ("Nie zabiłem człowieka, zabiłem zasadę!"), jego swoista psychomachia i dylematy etyczno-filozoficzne to raj dla kogoś, kto wybrał taki temat jak Ty. Z rolą społeczną będziesz tu musiał pokombinować, ale powieść Dostojewskiego tak czy owak przyda się na pewno.
  • Osobiście, w przeciwieństwie do Ciebie, wybrałabym pierwszą możliwość realizacji Twojego tematu. Struktura 1x1x1 mnie wydaje się prostsza, ale to tylko moje zdanie; w takim przypadku omówiłabym oczywiście romantyzm i pozytywizm i wybrała tych najbardziej sztandarowych bohaterów (Gustaw-Konrad i Raskolnikow), a do tego dołożyłabym średniowiecze i postać rycerza, na przykład Tristana. It's all up to you, though. ;]

edit:

Ależ proszę bardzo. : )

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yennefer Naprawdę wielkie dzięki,chciałem wziąć 2x2 gdyż romantyzm i pozytywizm są moimi ulubionymi epokami.Myślę że dzięki tobie zdecyduję się na 1x1x1.Oczywiście Konrad z Dziadów romantyzm,pozytywizm to myślałem o Wokulskim,a o Raskolnikowie nie pomyślałem,zawsze myślałem w kategorii społeczeństwo - cały naród polski(jak Konrad).No to w końcu coś ruszy mi przygotowanie bibliografii.Jeszcze raz Wielkie dzięki!!!

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na maturze temat: "Walka z okupantem w latach 1939-45. Przedstaw przykłady na podstawie literatury oraz innych dziedzin sztuki i życia."

I pytanie: Czy "Medaliony" Nałkowskiej i "Opowiadania" Borowskiego nadają się na literaturę przedmiotu?

I jeszcze jedno: co może się nadawać na "inne dziedziny sztuki i życia"?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak rozumiem, masz temat z działu "korespondencja sztuk" (czy jakkolwiek to się dokładnie nazywa)? Wobec tego, oprócz literatury, musisz zdecydować się na albo film i jak najodpowiedniejsze jego fragmenty, albo obraz, albo rzeźbę i tak dalej. Chodzi o udowodnienie znajomości sztuki różnych gatunków, liczy się celność doboru.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno: co może się nadawać na "inne dziedziny sztuki i życia"?

Pod literaturę (choć nie jestem pewny czy w rozumieniu maturalnym) podpadają książki, gazety, czasopisma, filmy (wszelkiego rodzaju), a w porywach: słuchowiska i gry.

Chodzi tu między innymi o obrazy, rzeźby (jeśli takowe istnieją), możliwe także, że jakieś przekazy ustne etc.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Utwórz nowe...