Jump to content
Rekty

Tzar: Ciężar Korony

Recommended Posts

@Lord Nargogh jeśli chodzi o te dodatki to są to po prostu kampanie stworzone przez fanów, ale jest to już grubsza sprawa, gdyż Tzar: Excalibur i Tzar: Magia zostały wymienione na wikipedii. Były one tworzone przez odpowiednio włoskich i hiszpańskich graczy, a po więcej szczegółów zapraszam tutaj - Dodtaki Tzar.

Edited by Zodiak
Link to comment
Share on other sites

Ja bardzo chętnie bym pograł w tą grę, ale zgubiłem gdzieś płytę :smile: Jeśli dobrze pamiętam, to była to płyta z Playa. Piszę to, bo nie wiem, czy warto w ogóle szukać jej dalej, czy jest tego warta :smile: I mam pytanie, czy ta gra była już kiedyś w CDA?

Link to comment
Share on other sites

Jedynie chyba Allegro pozostało, przez forum przewinęło się też kilka gier premierowych. Sam mam edycje z Kś gry, która służy do pożyczania, i taką w dużym boxie, której nie pożyczyłbym za nic :)

Ale Tzara można teraz za kilka zł. dorwać na alledrogo, żaden problem.

Link to comment
Share on other sites

Gra przez Hamachi:

Kliknij prawym na gracza i wybierz 'kopiuj adres' (w Hamachi), potem w Tzarze w miejse ip wklejamy [ctrl+v] i dajemy szukaj. Powinno ci ją wtedy znaleźć, musi być on-line oczywiście.

Niemalże rok temu pisałem tutaj, że chciałbym zagrać w tę grę. Zrobiłem to już dość dawno, ale jakoś nie napisałem swoich spostrzeżeń. Bardzo dobra gierka w starym stylu. Poziom trudności jest znacznie trudniejszy niż w obecnych produkcjach, czasem niektóre przebiegi walk zależą od szczęścia. Poza kampaniami, które starczają na kilkanaście godzin zabawy, jest jeszcze duża liczba modów. Co więcej, jest nawet dostępny edytor - sam się kiedyś zabiorę za stworzenie własnej mapki.

Grę oczywiście polecam. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja póki co jestem w misji 9 i lubię sobie popatrzeć, jak jednostki wroga wykrwawiają się na mojej linii obrony. W przeciwieństwie do innych gier RTS, tutaj powoli trzeba podryzać przeciwnika, kierować do naszej linii obrony z wież, a na końcu uderzyć. Muszę przyznać, że jest w tym masochistyczna przyjemność, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Link to comment
Share on other sites

Dobra taktyka na losową rozgrywkę z komputerem - pakujesz wieśniaków do drewna i kamienia, w międzyczasie produkując kolejnych i stawiając jak najwięcej pól uprawny. Stawiasz koszary, odpuszczasz kamień na rzecz kolejnych pól i produkujesz najtańsze jednostki wymagające wyłącznie pożywienia. Szybko robiąc nawet niewielki oddział można zakończyć rozgrywkę w 10 minut. 

MI jedyne co tak na prawdę przeszkadza to inteligencja żołnierzy i problemy z wyszukiwaniem ścieżek. Czasem ciężko jest utrzymać oddział w ryzach bo spuścisz na chwilę z oczu i zamiast grzecznie czekać na rozkazy to zaraz się rzucą na jakiegoś przechodzącego wieśniaka rywala albo budynek postawiony niedaleko. A innym razem w stojąc w centrum wioski przeciwnika po rozwaleniu wskazanego budynku zamiast się brać za następny stoją bez ruchu. 

Link to comment
Share on other sites

@ArlekinNiestety, Al naszych jednostek niedomaga, bo co chwilę muszę ich pilnować, jak małe dzieci, żeby nie zapędzili zbyt daleko. Mi, jak grać bardzo pomogły filmiki na youtubie, bo Tzar w przeciwieństwie do innych gier RTS wymaga, aby podgryzał przeciwnika powoli, a dopiero potem go wykończył. Początkowo musiałem też się przyzwyczaić do interfejsu, bo nie ma tutaj tradycyjnych obrazków budynków, jak w innych tego typu grach, ale bawię się przednio.

Co do drewna, w od 6 misji potrzebuję się go bardzo dużo, dlatego wyznaczyłem 13 wieśniaków do jego wyrębu, oczywiście wykupując ulepszenia do zbierania tego surowca. Do złota oddeleguję 10 luda, żywność 12-13 pół, czas daję nawet 2-3 pola więcej, aby szybciej mi produkowało rycerzy. Tutaj warto też korzystać z ulepszenia z farmy, które zwiększa wydajność pól. Co do kamienia, początkowo daję jednego chłopa, czasem oddeleguję ich 5.

Co do budowy budynków, drewna schodzi straszne ilości, bo wieże raz, ulepszenia wież też swoje kosztuję, a potem dochodzi budowa bramy i murów. Potem przydaję się kamień do ulepszenia baszt i murów, do tego dochodzi fakt, że taki galeon wymaga chyba 1200 jednostek drewna, dlatego warto ustawiać tartaki w pobliżu drzew.

Link to comment
Share on other sites

Heh, też do dzisiaj gram w Tzara. Nawet ostatnio w trybie dowolnym urządziłem sobie ponad dziesięciogodzinną rozgrywkę (bez większych kłopotów produkcja działa na W10). Bardzo podobają mi się w tej grze losowe mapy, zwłaszcza te na kształt archipelagu. Zazwyczaj ustawiam rozgrywkę jeden na jeden, największy rozmiar planszy, dość wysoki poziom i staram się grać możliwie jak najdłużej. Wielką satysfakcję sprawiają mi wielogodzinne morskie pojedynki, patrzenie, jak mapa jest ogołacana z zasobów (lasy znikają!)... Co prawda, po pewnym czasie przeszkadza AI przeciwnika (schematy, pod koniec rozgrywki komponent głównie się broni), jednak gra broni się znakomitym klimatem. Coś jest w tej grze!

Link to comment
Share on other sites

Ja póki co utknąłem w 11 misji przez buga. Otóż jak idę z Gironem i Satorem do jakiegoś kręgu to Sator walczy z jakimś rycerzykiem i na filmikach na youtubie rycerz się po pojedynku oddala i pojawiają się 4 statki. U mnie Sator zabija tego rycerza i widzę, że gra już się zbugowała. Spotkał się ktoś z czymś takim, bo wiem, że z polskiego forum Tzara, że nie ja jeden mam taki problem.

Link to comment
Share on other sites

Cała kampania Tzara: Ciężaru Korony za mną. Muszę przyznać, że poziom trudności na normalu jest naprawdę wysoki, od 10 misji byłem zmuszony grać na kodach, bo o ile zwykłe jednostki to pół biedy, to utrata bohaterów oznacza koniec misji. Gdyby jeszcze AL naszych jednostek działała, jak trzeba, ale armia lubi się bardzo wyrywać do przodu, inna sprawa, że czasami stoją, jak te słupy soli, kiedy ich kompani są atakowani przez wroga. Wcześniej mogłem schować bohaterów do fortu i i nie musiałem się o nich martwić, w 10 misji nie mam możliwości budowania fortu.

Wogóle to taka 15 misja to bez kodów też bym nie przeszedł, bo nie dość, że wróg atakuję całą chmarą to jeszcze ma on do dyspozycji smoki. W każdym razie odnoszę wrażenie, że kampania jest od 10 misja kiepsko zbalansowana, podejrzewam, że pierwotnie miała liczyć 10 misji, ale przecież gracze musieli się jakoś zapoznać z rasą Arabską i Azjatycką, dlatego dodali nowe narodowości do fabuły zapominając o balansie rozgrywki. W każdym razie pogram sobie teraz na gotowych mapach, bo słyszałem, że Tzar rozwija skrzydła w trybie losowej rozgrywki oraz w multiplayerze. 

Z pewnością sobie pobiorę fanowskie kampanie, takie jak Excalibur oraz Mag, oczywiście przetłumaczone. Na plus grze zaliczam urodzą muzykę w formie midi, grafika jakoś strasznie się nie zestarzała, do interfejsu trzeba przywyknąć, dlatego polecam ukończyć samouczek. Szkoda, że postacią nie mają kwestii głosowych, ale twórcy nie mieli takie budżetu, jak Blizzard przy tworzeniu Warcrafta 2. Animacja ścinania drzewa jest podobna, jak w hicie Zamieci, ale Tzar ma też własne unikalne pomysły, jak budowanie mostów, bram, murów (przydaję się to zwłaszcza przy wąskich terenach), budowa fortów (gdzie nasze jednostki mogą odpocząć) oraz przejmowanie budowli wroga. Ciekawą budowlą jest gospodą, gdzie możemy wymienić zbędne surowce na te, które potrzebujemy (przydatne okazało się to w misji 9, kiedy w okolicy nie było drewna, a musiał wysadzać jednostki za pomocą statków).

W każdym razie teraz bawię się w trybie swobodnej rozgrywki Arabami (podoba mi się ta nacja dlatego, że ich łucznicy na koniach szybko poruszają się po danych terenie, poza tym ich ulepszenia pozwalają też najtaniej rekrutować wieśniaków). Ja tytuł oceniam na 8/10 i warto się z tą strategią zapoznać, tylko niech początkujący gracze lepiej wezmą się za coś łatwiejszego, bo poziom trudności w kampanii może początkujących graczy odstraszyć. 

Ocena 8/10

Plusy:

- muzyka w formie midi jest urocza

- grafika aż tak się nie zestarzała (w razie czego w sieci jest HD Mod pozwalający grać w wyższych rozdzielczościach)

- kilka własnych unikalnych pomysłów

- znakomita grywalność

Minusy:

- AL naszych jednostek kuleję

- poziom trudności może na początku odstraszyć nowych graczy

- bugi w misji 11 i 13 (nie zadziałał tutaj odpowiedni skrypt, więc musiałem używać kodów na następną misję)

- do interfejsu trzeba się przyzwyczaić

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...