Skocz do zawartości
Smuggler

CD-Action 13/2019

Polecane posty

11 godzin temu, Hagan napisał:

Niestety należą się słowa krytyki za recenzję CoD: Modern Warfare. A konkretnie, nie rozumiem co autor miał na myśli krytykując USA i mając pretensję o sposób przedstawienia Rosjan. "Wybielanie Amerykanów"? Nie ma czegoś takiego, oni są w porządku, w operacji Pustynna Burza to oni i NATO byli "tymi dobrymi" a zło było reprezentowane przez Saddama i jego żołnierzy okupujących Kuwejt. Gra nie zakłamuje historii, bo nie ma tam wzmianki, że to Rosjanie zbombardowali autostradę w Iraku, jest to zupełnie inny, fikcyjny konflikt. A czy ukazanie Rosjan jako bestii jest słuszne? Jeśli tak ochoczo wykonywali rozkazy rozstrzeliwania Polaków w Katyniu, to jak najbardziej słuszne. Autor zapomniał też że USA to nasz sojusznik i to najważniejszy.
 

Czołem. Nie ja recenzowałem CoD-a, ale się jednak odniosę. Kwestię tego czy nasz aktualny światowy hegemon jest fajny czy nie odstawmy na bok. Istotna jest sama kwestia Autostrady Śmierci. Otóż w trakcie pierwszej wojny w Zatoce Perskiej, w lutym 1991 roku, Amerykanie zaatakowali wycofujące się z Kuwejtu wojska irackie (głównie armię, z jakimiś elementami gwardii republikańskiej). Rozbili ich w kompletny pył, niszcząc około 2 tysiące pojazdów, zabijając kilkuset żołnierzy i biorąc parę tysięcy do niewoli. I to bez żadnych strat własnych. Wszystko fajnie, ale są dwa problemy. Po pierwsze - wśród uciekających żołnierzy było trochę cywilów, którzy też zginęli. Po drugie - armia iracka wycofywała się z Kuwejtu, więc w myśl mandatu jakiego ONZ udzieliło USA na operację, Amerykanie powinni byli zostawić ich w spokoju. Zdania na temat tej operacji są do dziś podzielone, jedni mówią, że działania były usprawiedliwione, inni, że to zbrodnia wojenna. Generalnie sprawa nie jest prosta, ale dość powiedzieć, że nazwa - Autostrada Śmierci - wiąże się z raczej niefajnym epizodem w historii działań wojennych. Problemem w przypadku CoD-a nie jest sam fakt, iż twórcy pokazali podobną, acz jeszcze gorszą masakrę w wykonaniu Rosjan w fikcyjnym kraju. Bo Rosjanie mają za uszami jeszcze gorsze rzeczy. Problemem jest to, że nazwali to Autostradą Śmierci.

Wyobraź sobie, że Niemcy robią na przykład grę, o ludobójstwie dokonywanym przez Belgów. No dobra, to już trochę stoi na glinianych nogach, ale OK, Belgowie istotnie dokonywali w swej historii ludobójstw (konkretnie w Kongo - kto czytał Jądro Ciemności ten wie), można ich potępić. Git? Dobra, a teraz wyobraź sobie, że to dokonywane przez Belgów ludobójstwo niemieccy programiści nazywają Ostatecznym Rozwiązaniem. Widzimy problem, nie?

  • Upvote 2
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Autostrady Śmierci - nie tylko redaktor CDA narzekał na to, na gry online i w paru zagranicznych serwisach też była o tym mowa. Rosjanie dużo rzeczy mają za uszami, ale jak w grze znajduję się ewidentna aluzja, że są odpowiedzialni za coś, co zrobił ktoś inny to ja temu zdenerwowaniu się nie dziwię. Jeszcze przed premierą rosyjski oddział Sony wycofał wersję PS4 ze sprzedaży (ale na PC i Xbox One tytuł można w Rosji nabyć). Na początku spekulowano, że może chodzić jakąś kontrowersję, po premierze Modern Warfare wszystko się wyjaśniło. A  Bobby Kottick ostatnio mówił, że w grach firmy Activision-Blizzard nie ma miejsca na politykę, widocznie oficjalnie , bo nieoficjalnie sprawy mają się trochę inaczej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej kwestii również się zgadzam, gdy chwalenie Ameryki wejdzie trochę zbyt mocno w tytule, który z założenia miał być neutralny i pokazywać, że wszyscy potrafią być źli, dobrze jest to otwarcie krytykować. Rosjanie w większości części serii dostawali nieźle po głowie w proamerykańskiej propagandzie, wydawanie kolejnej, w której poprzeczkę przesuwa się jeszcze dalej, jest co najmniej niesmaczne.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponieważ widziałem recenzję Quake Champions, muszę powiedzieć, że nie do końca zgadzam się z treścią artykułu

https://www.youtube.com/user/car33m1

 

Liga QCh , z tego co wiem , działa tzn "profesjonalna liga" 

klasy map są takie : labirynt, dungeon , ruins

 

Gra otrzymała "enhancement" czyli wzmocnienie funkcji wyświetlania (czyli nie kradnie klatek)

rendering ma to do siebie, że np "jeśli, nie było zaplanowane, więcej niż 12 klatek, to gra nie wyprodukuje szybszego obrazu". tak to wygląda mniej więcej, i QCh ma wspomaganie, dla monitorów 120 Hz i podobnych

przynajmniej tak było w Beta testach

-

Z innej strony, jeśli ktoś grał w Quake Enemy territory, to "bronie dla marines to są : karabin, strzelba, pistolet automatychny

bronie dla Stroggów "rail, plasma, nailgun"

tak więc "gracze dostali, broń Stroggów"

 

 

 

"nie mogę wygrać" to jest argument że "gra jest zła ?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...