Jump to content
Sign in to follow this  
PontonyTrautok

Rozwiązany: Przegrzewanie się komputera

Recommended Posts

Siemanko,

mam problem z temperaturami komputera. Podczas grania komputer grzeje się ogromnie, nie daję rady wysiedzieć w pokoju z otwartym oknem. W kryzysowych momentach okolice zasilacza parzyły, dotykane przez obudowę komputera.

Wkurzać zaczęło to wtedy, gdy przy graniu w Alana Wake'a lub NBA komputer pracował, pracował, a gdy nagrzał się wystarczająco wyłączał się z niebieskim ekranem, na którym było wyświetlone jakieś powiadomienie, nie pamiętam już jakie. Przerzucił pamięć na dyski, wyłączał się kompletnie i po chwili ładował system od nowa.

Wszystko w środku zostało dokładnie oczyszczone, żeby nie przeszkadzało, ale i tak po sprawdzeniu OCCT temperatury wszystkich elementów (karty, procek i zasilacz) nagrzewały się do niebotycznych 120C. W 5 sekund. Zamontowaliśmy dodatkowy wiatraczek w ścianie bocznej obudowy i pomogło to o tyle, że można grać bez obaw o restart. Wysoka temperatura jednak pozostała, pojawia się nawet przy oglądaniu głupiego filmu czy przeglądaniu neta. W czym tkwi problem?

Specyfikacja:

procek: Intel i7 920 2,67 GHz 4 rdzenie,

płyta główna: bardzo Wam potrzebna?:)

karta grafiki: GeForce GTX 660 Ti,

zasilacz: Tracer TRZ 520,

6 GB ramu,

Windows 7 64

Załączam naklejkę z zasilacza.

Thank You from the mountain.;)

post-1140017-0-44597500-1440947058_thumb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasilacz to trochę lepszy szrot (co prawda wedle testu ma jakieś zabezpieczenia, o dziwo działajace, ale moc jest o jakieś 250-300W zawyżona - 250 W byłoby bliższe prawdy), ale w kwestii temperatur najpierw zająłbym się wentylacją obudowy, a raczej, jak podejrzewam, jej brakiem. Jeśli podobnej jakości co zasilacz, to dodatkowe wentylatory niewiele tu pomogą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co masz na myśli przez wentylację obudowy?

Obieg powietrza. Rozmieszczenie wentylatorów, stan czystości wnętrza. W przypadku procesora można spróbować wyczyścić chłodzenie (jeśli zakurzone) oraz zmienić pastę termoprzewodzącą (te czynności powinny nieco zbić temperaturę)

Coś jeszcze?

Jak się da - model. Choć sądząc po załączonym zdjęciu to jakiś starszy typ (obecne w większości mają zasilacz na dole), a po zasilaczu - o przewiewności w niej nie słyszano.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystkie bebechy były niedawno dokładnie wyczyszczone, więc ten problem z głowy.

Obudowa faktycznie jest starsza, była już wcześniej używana, mam ją "z odzysku". Natomiast wymiana obudowy spowoduje tylko lepsze wypychanie ciepła ze skrzynki, nie zlikwiduje problemu grzania w środku. Tak mi się wydaje, dobrze rozumuję?

Przy wyborze innej, nowej obudowy na co warto zwracać uwagę szczególnie, a co jedynie mile widziane?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Natomiast wymiana obudowy spowoduje tylko lepsze wypychanie ciepła ze skrzynki, nie zlikwiduje problemu grzania w środku. Tak mi się wydaje, dobrze rozumuję?
Jak się odprowadzi ciepłe powietrze ze skrzynki, to na jego miejscu pojawi się nowe, chłodniejsze. Zresztą normalne obudowy mają nie tylko wentylatory wyprowadzające ciepłe powietrze z obudowy, ale też wtłaczające zimne powietrze.
Przy wyborze innej, nowej obudowy na co warto zwracać uwagę szczególnie, a co jedynie mile widziane?
Zasilacz montowany na dole, minimum dwa wentylatory w standardzie, najlepiej możliwość zamontowania kilku kolejnych, sensowne rozmiary wentylatorów/miejsc na nie (120-140mm), możliwie dużo miejsca na kartę graficzną i cooler CPU, sensowna grubość blach i sztywność konstrukcji, a także filtry przeciwkurzowe (najlepiej łatwe w czyszczeniu) to raczej podstawa. Dalej dochodzą bardzo miłe dodatki pokroju sensownej ilości miejsca za prawym panelem na upchanie kabli, header USB 3.0, jakiś kontroler obrotów wentylatorów (może też czytnik kart), niewyłamywane śledzie na tylnym panelu, jakieś ułatwienia do montażu dysków, usuwalne koszyki na dyski, może wyciszenie...

Masz jakiś budżet na tę budę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budżet ustalony jeszcze nie został, jako że dopiero dziś zacząłem o tym myśleć. Nie będzie nowością, jeśli napiszę, że nie chcę zostawić tysiąca na obudowie, więc maksymalizujemy wydajność w stosunku do ceny. Mam nadzieję zamknąc się w 150 zł. Chętnie natomiast usłyszę różne opinię, o tych droższych też.

Przejrzałem pobieżnie kilka ofert, wpadłem na Zalmana Z1. Wygląda sympatycznie, 2 wiatraczki, nie wiem jak z montowaniem kolejnych. 2xUSB 2.0 w fp i to się liczy, bo z 3.0 nie korzystam, a zawsze jest problem w wolnym portem na pindrajwa. Co do grubości blach - nie przesadzałbym, trzymam komputer pod biurkiem nie rzucam nim po pokoju.

Oftop, ale związany z tym sprzętem - jak ww procek nadaje się do podkręcania, jak będzie to wpływało na temperatury i jakie osiągi wchodzą w grę? Nigdy się w to nie bawiłem, pytam z ciekawości, ew. zastosowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu i ówdzie da się jeszcze znaleźć Gladiusa M20 - ze względu na łatwy demontaż przedniego filtra i miejsce na dodatkowy wentylator z przodu obudowy postawiłbym go przed Z1. W miarę blisko tych 150 zł znajduje się jeszcze Zalman Z3/Z3+ (ewentualnie jeszcze lekko wyciszony R1), a także Brutus M25, wszystkie z większą ilością wentylatorów i możliwością montażu ich na górze obudowy.

Procek powinien się podkręcać całkiem nieźle, ale pod warunkiem, że sekcja zasilania na płycie głównej na to pozwoli, a na samym CPU znajdzie się odpowiednio wydajny cooler. No i oczywiście z obecnym zasilaczem raczej bym się w takie rzeczy nie bawił, no chyba, że chcesz samodzielnie sprawdzić, czy odpowiednie zabezpieczenia zadziałają wink_prosty.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wygląda sympatycznie, 2 wiatraczki, nie wiem jak z montowaniem kolejnych.

Kolejnych nie będzie.

Z innych obudów w tej cenie:

Raijintek Arcadia - http://www.morele.ne...00004-661817/ 1

1 wentylator z tyłu, miejsce na jeden z przodu i dwa u góry.

SilentiumPC Gladius M20 (ostatnio ciężko dostępny) - wntylatory 1xprzód + 1x tył i miejsce na kolejny z przodu

jak ww procek nadaje się do podkręcania

Zależy od plyty głównej, chłodzenia, szczęścia itd.. Przy dobrych wiatrach da się dobić w okolice 4 GHz (choć widywano i 5 GHz). Oczywiscie temperatura i pobór energii wówczas wzrosną.

http://www.overclock...r-930-to-4-0ghz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem. :)

Przyjrzałem się poleconym obudowom, najbardziej przykuł moją uwagę zalman z3+ i to chyba w jego kupno będę celował. Puki co muszę się jeszcze z tym przespać.

Wracając do zasilacza - podejrzewam, że w niedalekiej przyszłości i tak czeka mnie jego wymiana. Znów pytanie do Was sprzętowcy - co polecacie i dlaczego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przykładowo:

  • Corsair VS450 - najtańszy często polecany zasilacz - ma 3 lata gwarancji, w pełni akceptowalne okablowanie i 408W na linii 12V (co przy potencjalnie prądożernym procku może się okazać problemem)
  • Vero L1 500W - ma nieco mocniejszą linię 12V od Corsaira, ale w zamian 2 lata gwarancji (za to D2D)
  • Smart SE 530 - porządny, modularny zasilacz z całkiem mocną linią 12V
  • Antec VPF 550 - co prawda ma dwie linie 12V, ale obie całkiem mocne, ze Smartem wygrywa lepszymi bebechami (niezależna regulacja napięć), ale jest niemodularny
  • CM G550 - 5 lat gwarancji, modularne okablowanie, mocna pojedyncza linia 12V i niezależna regulacja napięć, tyle że od dłuższego czasu cierpi na podwyższoną cenę (chociaż w sumie tu i ówdzie jest za 280 zł, a za tyle jeszcze by uszedł), co sprawia, że warto dorzucić do niewiele droższych 550W - Supremo M1, czy niemodularnego Anteca TPC.

Jakbyś chciał jeszcze nieco więcej propozycji, to zerknij tu, bądź tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za wymienienie tych kilku pozycji. Mam jednak małą prośbę - w temacie zasilaczy jestem jeszcze bardziej zielony, więc gdyby ktoś mógł mi powiedzieć czym jest ta mocna linia 12V i czemu modularny zasilacz jest lepszy to byłbym wdzięczny. Znów dzięki już teraz, bo mam szansę sporo się od Was dowiedzieć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z linii 12V korzystają procesory i karty graficzne, tak więc im ona mocniejsza, tym większe możliwości rozbudowy (włączając w to konfiguracje multiGPU) oraz OC. Co do modularności - przyjemny dodatek. Odpinane kable = korzysta się tylko z tych niezbędnych, a reszta nie zawala miejsca w obudowie, co teoretycznie lekko usprawnia przepływ powietrza w środku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bywają zasilacze, które zamiast pojedynczej linii 12V mają kilka słabszych, co potencjalnie może sprawić problemy - przykładowo tutaj mimo łącznej mocy 580W na liniach 12V, na kartę przypada (teoretycznie) jedynie 18A*12V=216W, co przy bardziej prądożernych konstrukcjach mogłoby się okazać sporym problemem. W przypadku pojedynczej linii wystarczy zsumować pobór energii poszczególnych podzespołów i już wiesz, czy zasilacz podoła.

Twój procek po solidnym OC jest w stanie pobierać nawet 262W (żeby było ciekawiej, bez kręcenia też do oszczędnych nie należy - 222W, co prawda to energia pobierana przez cały zestaw, więc pewnie 40W można by spokojnie odliczyć, ale niewielki zapas wcale nie zaszkodzi), co w połączeniu z kartą ciągnącą ~140W sprawia, że VS450 byłby niemal na styk, a to raczej niezbyt wskazane.

A co do modularności to tylko dodam, że właściwie wszystkie wymienione przeze mnie zasilacze podpadają co najwyżej pod częściowo modularne - mają przynajmniej część kabli przypiętych na stałe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli tak - do zasilania tego zestawu potrzeba zasilacza 500-550W z mocna linia 12V. Racja?

Za co odpowiadają jednak linie 3 i 5V?

Jeszcze jedno: napisałeś, że niewskazane jest montowanie 450W na styk. A co z moim obecnym zasilaczem? On jest przecież grubo poniżej tej wartości.

Edited by PontonyTrautok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czyli tak - do zasilania tego zestawu potrzeba zasilacza 500-550W z mocna linia 12V. Racja?
450W na 12V by moim zdaniem styknęło, chociaż jeżeli myślisz o wymianie karty w przyszłości, to mocniejszy zasilacz na pewno nie zaszkodzi (z drugiej strony pewnie kiedyś pozbędziesz się też i procesora, a po jego wymianie pobór energii zapewne mocno spadnie).
Za co odpowiadają jednak linie 3 i 5V?
Choćby RAM, pewnie też zasilanie portów USB, czy dyski.
Jeszcze jedno: napisałeś, że niewskazane jest montowanie 450W na styk. A co z moim obecnym zasilaczem? On jest przecież grubo poniżej tej wartości.
Bo też podałem maksymalny pobór energii każdego podzespołu (w przypadku procesora z narzutem reszty podzespołów), a realnie ciężko o zastosowanie, w którym jednocześnie będziesz w stanie maksymalnie obciążyć zarówno kartę, jak i procesor. Chociaż jakiś konkretny benchmark (przykładowo OCCT ma tryb do testowania zasilacza) mogłyby nieco namieszać (nie jestem przekonany, czy przy Twoim obecnym zasilaczu zabawa takimi programami jest w pełni bezpieczna).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moja zabawa w OCCT wyglądała tak, że w 5 sek. testu temperatura wszystkich elementów skoczyła do ~110C i skończyło się testowanie, bo zabezpieczenia są ustawione na 85C. Więcej nie próbowałem, stwierdziłem, że nie ma sensu.:)

Hmm, a czy przychodzi Ci do głowy coś co będzie wyglądało tak sensownie jak Smart 530W, ale będzie miało troszkę mniej mocy (czytaj: będzie w sam raz)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od biedy wspomniany Vero L1, ale to raczej "nieco mocniejszy VS450", a nie "nieco słabszy Smart".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te zasilacze mają szereg zabezpieczeń. Które od czego jest, potrafię się zorientować, moje pytanie brzmi: które są najczęściej wykorzystywane bądź najistotniejsze. W grę wchodzi ewentualne podkręcanie procka, uwzględnienie to proszę.

A z drugiej strony nasza mnie taka myśl... Czy ze względu na za słaby zasilacz i/lub brak ruchu powietrza między bebechami możliwe, że gry nie mogły wykorzystać maksimum możliwości karty graficznej? Tzn. Z taką specyfikacją gra powinna śmigać, a przez przegrzewanie lub za mało mocy chodzi trochę wolniej/na niższych detalach?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mówiąc szczerze, to nie ma większego sensu żebyś sobie zawracał głowę zabezpieczeniami. Tak naprawdę porządne zasilacze z tej samej półki się pod tym względem prawie nie różnią.

Co do drugiego pytania - jasne, w przypadku przegrzewania podzespołów wydajność spadnie. Nazywa się to throttling i dotyczy karty graficznej, procesora, płyty głównej, itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...