Jump to content
MrPacz

Rozwiązany: Komputer Gamingowy do 3500zł

Recommended Posts

Witam szanownych użytkowników skorych do pomocy! Z góry uprzedzam że jestem niedzielnym gościem od sprzętu, a moje kwalifikacje zatrzymały się na 8800GT i na Intelu e4600 biggrin_prosty.gif Więc proszę o nie unoszenie głosu na mnie za mocno. Otóż ostatnio zacząłem odkładać sobie małą sumkę (dokładnie 3500zł jestem gotów przeznaczyć na sam hardware), gdyż fallout 4 jest w drodze i po prostu bym sobie nie wybaczył, jeśli bym nie mógł w niego zagrać (nie mówię tu o 800x600 i low detalach). Chcę złożyć typowy komputer gamingowy, który wytrzyma parę lat (Jeśli to w ogóle jeszcze w tych czasach możliwe) . Oczywiście moim aktualnych marzeniem jest zdobyć komputer, który uruchomi wiedźmina 3 na ultra w stabilnych 40kl/s biggrin_prosty.gif czy też swoją drogą GTA V w podobnych ustawieniach.

Jestem miłośnikiem fotografii rodzinnych, gdzie posiadam jakoś co najmniej 50GB samych plików zdjęciowych, dlatego postawiłem na szybki dysk z rodu SSD.

Zauważyłem też że AMD kosztują mniej (czyżby Intel żąda pieniążków za markę?)(Swoją drogą jeśli któś mógłby mi wytłumaczyć czemu tak się dzieje to z chęcią go wysłucham), a wydajnościowo stoją na podobnym poziomie, stąd mój wzrok poszedł bardziej w tym kierunku.

Trzecia sprawa jest ram, postawiłem na DDR3 1866Mhz, znalazłem na stronie sklepu że płyta główna (jeśli dobrze odczytuję informację ["DDR3-1866 (PC3-15000) DDR3 2133 O.C."] ), którą też wybrałem potrafi je obsłużyć w 2133Mhz? Tu kieruję pytanie do Was smile_prosty.gif Drugie pytanie odnoście ramu brzmi "Co oznaczają skróty CL9, CL10 w specyfikacjach ramu? Z czym i jak to się je?"

Proszę Was o sprawdzenie kompatybilności poniższego zestawu oraz w miare możliwości jego wydajności. Jestem również otwarty na propozycję zmian w danym zestawie. smile_prosty.gif

Ps. O Obudowę, nagrywarkę i dodatkowe chłodzenie proszę się nie martwić smile_prosty.gif

Pozdrawiam

Plyta glowna : "Asus M5A97 R2.0"

http://www.komputron...M5A97_R2_0.html

Procesor : "AMD X8 FX-8350"

http://www.komputron...4_0GHz_BOX.html

karta graficzna : "MSI Radeon R9 380 4GB GAMING"

http://www.komputron...t=karta.do.1000

Ram : "HyperX DDR3 2x 8GB 1866MHz CL10 FURY Black Series"

http://www.komputron...HX318C10FBK2/16

Dysk Twardy : "Crucial BX100 250GB"

http://www.komputron...X100_250GB.html

Zasilacz : "Corsair VS 550W CP-9020097-EU"

http://www.komputron...9020097_EU.html

Link to post
Share on other sites

Na pewno nie kupuj procesorów od AMD wydajnościowo w grach są znacznie słabsze. DDR3 CL9 1600Mhz do gier w zupełności starczy jeśli zamierzasz grać na nie dedykowanej karcie graficznej. I do przechowywania zdjec to raczej hdd a nie ssd?

Edited by jakel007
Link to post
Share on other sites
Zauważyłem też że AMD kosztują mniej (czyżby Intel żąda pieniążków za markę?)(Swoją drogą jeśli któś mógłby mi wytłumaczyć czemu tak się dzieje to z chęcią go wysłucham), a wydajnościowo stoją na podobnym poziomie, stąd mój wzrok poszedł bardziej w tym kierunku.
Tak, Intel się ceni, ale jednak ma ku temu kilka powodów, podam dwa - wydajność w GTA V (może i bywają gry nieco lepiej korzystające z architektury modułowej, ale z drugiej strony całkiem łatwo znaleźć też takie tytuły, w których kosztujący 1000 zł FX-9590 przegra z kosztującym <300 zł Pentiumem G3258) i pobór energii (bez kręcenia, z kręceniem).
Trzecia sprawa jest ram, postawiłem na DDR3 1866Mhz, znalazłem na stronie sklepu że płyta główna (jeśli dobrze odczytuję informację ["DDR3-1866 (PC3-15000) DDR3 2133 O.C."] ), którą też wybrałem potrafi je obsłużyć w 2133Mhz?
Wg. opisu 2133 będą pasować.
"Co oznaczają skróty CL9, CL10 w specyfikacjach ramu? Z czym i jak to się je?"
To opóźnienia wyrażone w cyklach zegara. Czyli im mniejsze, tym lepsze, chociaż trzeba też pamiętać o taktowaniach.
O Obudowę, nagrywarkę i dodatkowe chłodzenie proszę się nie martwić smile_prosty.gif
O obudowę mimo wszystko bym zapytał - jakbyś się jednak upierał przy AMD, to wypadałoby kupić porządny cooler, a wtedy przyda się jego maksymalna wysokość, która wejdzie do budy.

Co do propozycji zestawu, to na początek coś takiego (u Intela pamięci powyżej 1600MHz obsługują jedynie płyty na chipsecie Z87/Z97, a obecnie jedyna rozsądnie wyceniona to Z97 Anniversary, która w kilku kwestiach jest jednak nieco gorsza od B85-G43). Zastanawiałbym się, czy na pewno potrzeba Ci 16GB RAMu (do gier raczej nie, ale może do bardziej wymagającej obróbki fotografii się przyda) i czy nie dorzucić do procka z dodatkowymi wątkami obecnymi dzięki HyperThreadingowi (dodają do 30% wydajności) - Xeona 1231v3 (do gier to średnio opłacalny interes, no ale może w obróbce foto go wykorzystasz).

Link to post
Share on other sites

A ja to bym jeszcze zapytał kiedy zamierzasz ten komputer kupować? No i jaki masz monitor? Głównie o rozdzielczość mi chodzi.

Na ten moment mam podłączony monitor od firmy Asus 19 cali, dokładny jego numer to VW193S. Używam go w rozdzielczości 1440x900 pikseli.

Link to post
Share on other sites

@Hobbit

Zdjęcia będę przechowywał na ssd ponieważ często je przenoszę :) Myślałem żeby z hdd całkiem zrezygnować :)

@smok

Czyli rozumiem, że jeśli miałbym kierować budowanie komputera pod gry, to mam przerzucić swoją inicjatywę z Amd na Intela? A co z grafiką? Do radeona też posiadasz jakieś zastrzeżenia? :) Z chęcią je usłyszę :) Co do chłodzenia to zamierzałem dokupić je z biegiem czasu, chciałem pierw zobaczyć jak komputer daję radę na standardowym chłodzeniu. Myślałem całkiem poważniej na chłodzeniu cieczą :)

@Dewastator

Posiadam również na stanie Samsunga 23 calowego S23C350H :)

Link to post
Share on other sites

To jeśli 256 gb Ci starczy na dane to faktycznie możesz z hdd zrezygnować.

No i dobrze rozumiesz nie bierz procesora AMD do gier bo ich wydajność jest tragiczna.

Z kartami AMD sprawa wygląda wydajnościowo pozytywnie ale pod względem sterowników jest klapa głównie chodzi mi o panel sterowania grafiki ale jeśli z tego nie korzystasz to możesz śmiało brać kartę od AMD.

Link to post
Share on other sites
Do radeona też posiadasz jakieś zastrzeżenia? smile_prosty.gif Z chęcią je usłyszę smile_prosty.gif
Właściwie żadnych większych - co prawda zazwyczaj taniej od R9 380 jest GTX 960 (pobiera mniej energii, ma dołączony kod na MGS V i lepiej się podkręca, choć bez tego jest nieco wolniejszy), ale jak wolisz AMD, to nie jest to zły wybór.

Narzekanie na sterowniki AMD jest obecnie o tyle problematyczne, że po pierwsze AMD znacznie się poprawiło w okolicach wejścia Win10, a po drugie nVidia na Win10 póki co nie ma zbyt udanego startu.

Myślałem całkiem poważniej na chłodzeniu cieczą smile_prosty.gif
Wiesz, że podana przeze mnie i5 jest podkręcalna i branie do niej chłodzenia cieczą nijak się nie kalkuluje.
Link to post
Share on other sites

Z kartami AMD sprawa wygląda wydajnościowo pozytywnie ale pod względem sterowników jest klapa głównie chodzi mi o panel sterowania grafiki ale jeśli z tego nie korzystasz to możesz śmiało brać kartę od AMD.

A co jest nie tak z CCC?

Problemem ze sterownikami AMD jest to, że w DX11 nie obsługują Command List, czyli nie obsługują wielowątkowości (sterownik korzysta tylko z jednego rdzenia). Tyle tylko, że sporo gier również nie obsługuje Command List, więc w ogóle jest dziwnie.

Edited by Sevard
Link to post
Share on other sites

Nie cytujemy poprzedzającego posta w całości. - MD

A to że nic tam nie działa, skalowanie GPU nie działa, Vsync też mi nie chciał działać, zawsze jest jakiś problem, wszystko się tnie.

W dodatku nie ma FXAA, half refresh rate Vsync, adaptive Vsync, ustawienia "maximum pre-rendered frames" no i do niedawna ograniczenia klatek ale to już się chyba zmieniło.

Edited by MikaelDorren
Link to post
Share on other sites

A to że nic tam nie działa, skalowanie GPU nie działa, Vsync też mi nie chciał działać, zawsze jest jakiś problem, wszystko się tnie.

Napiszę tak - dziwne u mnie działa (i to zarówno na notebooku, jak i na stacjonarce). Spróbuj przeinstalować, najlepiej z użyciem DDU po drodze.

W dodatku nie ma FXAA, half refresh rate Vsync, adaptive Vsync, ustawienia "maximum pre-rendered frames" no i do niedawna ograniczenia klatek ale to już się chyba zmieniło.

- Brak FXAA oraz TXAA dla mnie jest zaletą, a nie wadą. To są własnościowe technologie nVIDII i tak:

* FXAA jest wspierana przez AMD w grach, w których została zaimplementowana. W innych nie da się jej wymusić, ale jest to technologia przestarzała, więc żadna strata.

* TXAA nie oferuje nic, czego nie oferowałyby inne metody AA, a narzut tej metody AA jest ogromny.

- Adaptive VSync jest ponownie technologią własnościową nVIDII - AMD nie ma prawa tego używać. Choć w sumie sama nVIDIA przyznała, że ta technologia nie działa jak należy (patrz cała dyskusja wokół G-Sync vs FreeSync).

- Half refresh rate jest technologią wspieraną tylko przez nVIDIĘ, więc nie dziw się, że nie ma jej w panelu AMD.

- Ograniczenie klatek jest i działa. Choć ma to wpływ głównie na ilość pożeranej energii, mniejsze na wydajność (a właściwie na stabilność klatek).

- "maximum pre-rendered frames" nie ma, ale można to sobie zmienić w rejestrze (szukaj flip queue size). Tylko po co? Domyślne ustawienie jest optymalne - bawienie się tym może wpłynąć na jakość lub liczbę klatek, ale jest to złudne. Zmniejsznie tej wartości minimalnie poprawi jakość i bardzo obniży FPSy, a zwiększenie zwiększy ilość klatek, ale kosztem jakości (mogą np. pojawiać się na ekranie obiekty znikąd) oraz laga.

Podsumowując - masz pretensje o to, że AMD nie ma swoim panelu technologii, które należą do nVIDII, a których nVIDIA nie chce nikomu dać ani sprzedać. Dodatkowo AMD obsługuje otwarte odpowiedniki tych technologii, które w dodatku często są dużo lepsze od zamkniętych odpowiedników nVIDII i to nawet na kartach samej nVIDII.

Link to post
Share on other sites
Podsumowując - masz pretensje o to, że AMD nie ma swoim panelu technologii, które należą do nVIDII, a których nVIDIA nie chce nikomu dać ani sprzedać. Dodatkowo AMD obsługuje otwarte odpowiedniki tych technologii, które w dodatku często są dużo lepsze od zamkniętych odpowiedników nVIDII i to nawet na kartach samej nVIDII.

Nie technologie a podstawowe funkcje które powinna posiadać każda inna karta graficzna w postaci jakiegoś zamiennika. Half refresh rate czy nie nie obchodzi mnie jak to sie nazywa ma to po prostu być. Skoro spece od AMD poradzily sobie z g syncem to i z tym banałem nie powinno byc problemów. Bez tej funkcji nie wyobrażam sobie gry ponizej 60 klatek i tyle to już u mnie dyskfalifikuje AMD.

A pretensje mam że zawsze jest jakiś problem, ostatnio z problemów czysto sterownikowych z niewiadomego mi powodu w starym Half-Life 1 klatki spadały do 30-40 fpsów z czego wykorzystanie karty graficznej oscylowało w 5-10%

- "maximum pre-rendered frames" nie ma, ale można to sobie zmienić w rejestrze (szukaj flip queue size). Tylko po co? Domyślne ustawienie jest optymalne - bawienie się tym może wpłynąć na jakość lub liczbę klatek, ale jest to złudne. Zmniejsznie tej wartości minimalnie poprawi jakość i bardzo obniży FPSy, a zwiększenie zwiększy ilość klatek, ale kosztem jakości (mogą np. pojawiać się na ekranie obiekty znikąd) oraz laga.

Tu chodzi o płynność i "frame pacing". W wielu grach tym ustawieniem wyeliminowałem widoczne mikroprzycięcia. Lag i mikro przyciecia to jedyne zmiany jakich uświadczyłem nie wiem o co Ci chodzi z pojawianiem się obiektów znikąd.

Ale to jest tylko moja opinia poparta doświadczeniami fajne jest właśnie w komputerach to że możemy kupować sprzęt pod własne preferencje i potrzeby. No i życzę amd wszystkiego dobrego konkurencja na rynku jest przeciez ważna.

Link to post
Share on other sites
Nie technologie a podstawowe funkcje które powinna posiadać każda inna karta graficzna w postaci jakiegoś zamiennika. Half refresh rate czy nie nie obchodzi mnie jak to sie nazywa ma to po prostu być. Skoro spece od AMD poradzily sobie z g syncem to i z tym banałem nie powinno byc problemów. Bez tej funkcji nie wyobrażam sobie gry ponizej 60 klatek i tyle to już u mnie dyskfalifikuje AMD.

Czyli nie wyobrażasz sobie życia bez technologii, która obecnie jest całkowicie zbędna? W momencie kiedy jesteś między 30, a 60 FPS taki sam efekt da ograniczenie klatek do 30, z tą różnicą, że nie będzie opóźnień typowych dla VSynca. W przypadku kiedy masz mniej klatek, to ta technologia zachowuje się dużo gorzej niż ogranicznik. Zresztą sama nVIDIA wpadła na to (po wielu skargach użytkowników) i wrzuciła ograniczenie liczby klatek.

Inna inszość, że gra również musi te technologie wspierać. Są gry, które na Adaptive VSyncu nic nie skorzystają, bo go nie obsługują (to zamknięta technologia na dziwnej licencji).

A pretensje mam że zawsze jest jakiś problem, ostatnio z problemów czysto sterownikowych z niewiadomego mi powodu w starym Half-Life 1 klatki spadały do 30-40 fpsów z czego wykorzystanie karty graficznej oscylowało w 5-10%

A sprawdzałeś inne rzeczy? Karta graficzna wyobraź sobie nie jest jedynym komponentem, który ma wpływ na wydajność.

Tu chodzi o płynność i "frame pacing". W wielu grach tym ustawieniem wyeliminowałem widoczne mikroprzycięcia. Lag i mikro przyciecia to jedyne zmiany jakich uświadczyłem nie wiem o co Ci chodzi z pojawianiem się obiektów znikąd.

A nie widziałeś w żadnej grze np. krzaków, których na jednej klatce nie ma, a w następnej już są? Efekt szczególnie widoczny w FPSach, gdy postać się obraca.

Frame pacing w AMD został zupełnie inaczej rozwiązany i na chwilę obecną to rozwiązanie działa dużo lepiej niż zabawa buforowaniem.

Ale to jest tylko moja opinia poparta doświadczeniami fajne jest właśnie w komputerach to że możemy kupować sprzęt pod własne preferencje i potrzeby. No i życzę amd wszystkiego dobrego konkurencja na rynku jest przeciez ważna.

Ależ oczywiście, tylko pewne rzeczy zostały w przypadku AMD rozwiązane zupełnie inaczej niż w przypadku nVIDII i tak jak Ty czepiasz się tego, że w sterownikach AMD nie ma jakichś opcji, tak ja mogę się przyczepić tego, że w sterownikach nVIDII nie da się ustawić paru rzeczy, które są w AMD (np. szczegółowość tesselacji, która bardzo pomogłaby w grach opartych o GameWorks posiadaczom Keplerów). Tylko po co?

Z punktu widzenia użytkownika nie jest istotne jak jakiś problem jest rozwiązany, ważne jest to, żeby był rozwiązany. Zwłaszcza, że poszczególne architektury kart mocno się między sobą różnią i rozwiązanie, które działa na jednej architekturze nie musi działać na innej.

[edit]

Tak swoją drogą konkurencji na rynku kart graficznych już nie ma. Według ostatnich danych nVIDIA ma ponad 80% rynku, co oznacza faktyczny monopol. Jeśli nic się nie zmieni, to AMD wytrzyma ze 2, 3 lata i tyle. Będzie trzeba się przesiąść na konsole, bo Intel i nVIDIA nam takie ceny dowalą, że nikogo nie będzie stać na sensownego kompa.

Edited by Sevard
Link to post
Share on other sites
Czyli nie wyobrażasz sobie życia bez technologii, która obecnie jest całkowicie zbędna? W momencie kiedy jesteś między 30, a 60 FPS taki sam efekt da ograniczenie klatek do 30, z tą różnicą, że nie będzie opóźnień typowych dla VSynca. W przypadku kiedy masz mniej klatek, to ta technologia zachowuje się dużo gorzej niż ogranicznik. Zresztą sama nVIDIA wpadła na to (po wielu skargach użytkowników) i wrzuciła ograniczenie liczby klatek.

Jak to całkowicie zbędna przecież po to jest vsync żeby wyeliminować tearing?

A sprawdzałeś inne rzeczy? Karta graficzna wyobraź sobie nie jest jedynym komponentem, który ma wpływ na wydajność.

A wyobrażam sobie oczywiście ale nie sugerujesz chyba że w tak starej grze inny komponent w obecnym komputerze byłby wąskim gardłem? Po zmianie na gtxa problem oczywiście natychmiastowo zniwelowany

A nie widziałeś w żadnej grze np. krzaków, których na jednej klatce nie ma, a w następnej już są? Efekt szczególnie widoczny w FPSach, gdy postać się obraca.

W życiu

Ależ oczywiście, tylko pewne rzeczy zostały w przypadku AMD rozwiązane zupełnie inaczej niż w przypadku nVIDII i tak jak Ty czepiasz się tego, że w sterownikach AMD nie ma jakichś opcji, tak ja mogę się przyczepić tego, że w sterownikach nVIDII nie da się ustawić paru rzeczy, które są w AMD (np. szczegółowość tesselacji, która bardzo pomogłaby w grach opartych o GameWorks posiadaczom Keplerów). Tylko po co?

Z punktu widzenia użytkownika nie jest istotne jak jakiś problem jest rozwiązany, ważne jest to, żeby był rozwiązany. Zwłaszcza, że poszczególne architektury kart mocno się między sobą różnią i rozwiązanie, które działa na jednej architekturze nie musi działać na innej.

Jak to inaczej rozwiązane powtarzam to jest podstawowa funkcja jak zmiana rozdzielczosci czy ustawienie proporcji ekranu nie porównuj tego do teselacji którą wykorzystuje się tylko w częsci gier. No i nadal problem nie jest rozwiazany jak mam grac na karcie AMD w 30 klatkach bez tearingu?

Tak swoją drogą konkurencji na rynku kart graficznych już nie ma. Według ostatnich danych nVIDIA ma ponad 80% rynku, co oznacza faktyczny monopol. Jeśli nic się nie zmieni, to AMD wytrzyma ze 2, 3 lata i tyle. Będzie trzeba się przesiąść na konsole, bo Intel i nVIDIA nam takie ceny dowalą, że nikogo nie będzie stać na sensownego kompa.

Jakby nie patrzec w konsolach wciąż są czipy AMD i pewnie tak zostanie. I wydaje mi się że to wystarczy żeby nie padli

Ale dobra koniec już z mojej strony OT

Link to post
Share on other sites

Jak to całkowicie zbędna przecież po to jest vsync żeby wyeliminować tearing?

VSync tak, Adaptive VSync nie. Tzn. w teorii tak, ale nie wyszło. Wymuszenie triple bufferingu + VSync daje lepsze efekty. Główną przewagą Adaptive Synca miało być zmniejszenie input laga (którego dostajesz w pakiecie z VSynciem, ale i to nie wyszło).

A wyobrażam sobie oczywiście ale nie sugerujesz chyba że w tak starej grze inny komponent w obecnym komputerze byłby wąskim gardłem? Po zmianie na gtxa problem oczywiście natychmiastowo zniwelowany

To nadal niczego nie dowodzi. Karty graficzne oraz sterowniki potrafią w różny sposób korzystać z zasobów. Jeśli to nie zostało sprawdzone, to jest to typowy "User Error. Please replace user and press any key to continue."

Source jest naprawdę zabawnym silnikiem, który można na różne sposoby tweakować i w jego przypadku karta graficzna mało kiedy jest problemem.

W życiu

W takim razie have fun

Jak to inaczej rozwiązane powtarzam to jest podstawowa funkcja jak zmiana rozdzielczosci czy ustawienie proporcji ekranu nie porównuj tego do teselacji którą wykorzystuje się tylko w częsci gier. No i nadal problem nie jest rozwiazany jak mam grac na karcie AMD w 30 klatkach bez tearingu?

Zdarza mi się grać na karcie AMD w 30 klatkach (lub nawet nieco mniej, jakby nie patrzeć R9 280X swoje lata już ma) i od dawna żadnego tearingu ani stutteringu nie zaobserwowałem. Tak jaki pisałem AMD rozwiązało to w inny, bardziej uniwersalny sposób.

A tesselacja jest wykorzystywana obecnie w naprawdę wielu grach (zwłaszcza w tych z logo nVIDII, choć i tak najfajniej do tego podeszli w Crysisie 2, gdzie stosowano tesselację na obiektach, na których nie miało to sensu, czy nawet na takich, których nawet nie było widać). Ja na swoim R9 280X jestem w stanie bez problemu grać w Wiedźmina 3 w 30 klatkach (bez żadnego tearingu, stutteringu, ścinek i takich tam) z ustawieniami na ultra i włączonym HairWorks właśnie dlatego, że mogę sobie w sterowniku zmniejszyć szczegółowość tesselacji (w HairWorks jakiś geniusz wymusił tesselację na poziomie x32, co jest zbędne - taki sam efekt graficzny da się osiągnąć przy x8, a obciążenie jakby mniejsze). Znajdź mi kogoś z GTXem 780, kto może powiedzieć to samo.

Jakby nie patrzec w konsolach wciąż są czipy AMD i pewnie tak zostanie. I wydaje mi się że to wystarczy żeby nie padli

AMD na tym nie traci, ale i nie zarabia. W sprzęcie konsolowym nigdy nie chodziło o zarabianie - konsole są sprzedawane po kosztach, zarabia się dopiero na grach i usługach.

Link to post
Share on other sites

Po dłuższym nękaniu i płaczu mojej dziewczyny zdecydowałem się na kupno ps4. Zdecydowałem się na węrsję 1TB od media marktu, gdzie dodatkowo dostajemy playstation tv z voucherem. :) Nie żałuję zakupu, wiedźmin na niej ciągle wygląda oszałamiająco. :)

Jakby chciał ktoś link to proszę -> http://www.mediamarkt.pl/konsola-sony-playstation-4-1tb-edition-playstation-tv-voucher,id-1097391

Dziękuję jeszcze wszystkim za chęć pomocy, byliście (i pewnie będziecie) bardzo przyjaźni i miło będę Was wspominał :)

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...