Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

SuperCop

Air Crash Investigation - Katastrofa w Przestworzach

Polecane posty

1.jpg

Katastrofa w przestworzach (Air Crash Investigation/Mayday) - serial dokumentalno-fabularny produkcji Cineflix, ukazujący kulisy dochodzenia w sprawie katastrof lotniczych

Każdy odcinek serialu opowiada o jednej katastrofie (z kilkoma wyjątkami). Program opiera się głównie na rekonstrukcjach (używa się animacji komputerowej, archiwalnych nagrań i aktorów - dialogi zaczerpnięte są z czarnych skrzynek samolotu) oraz rozmów z ekspertami w dziedzinie awiacji.

Jak na razie w Polsce ukazało się 11 serii programu (dwunasta jest aktualnie nadawana w Kanadzie, USA i UK, w zeszłą niedzielę premierę miał trzeci odcinek).

Program emitowany jest przez telewizję National Geographic od poniedziałku do piątku o godzinie 20:00, przez TV Puls (pod tytułem "Podniebny horror") i TVS.

Co myślę? Bardzo dobry program, który znakomicie ukazuje, że czasem zmiany przychodzą już za późno.

Ciekawostka - 10 odcinek 12 serii będzie dotyczył wydarzeń z 10 IV 2010 roku.

Linki:

http://en.wikipedia....day_(TV_series) - informacje o programie w angielskiej Wikipedii

http://en.wikipedia....Mayday_episodes - lista odcinków z datami premiery na Zachodzie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że interesuję się i lotnictwem i katastrofami, ten program jest po prostu wyśmienitym kąskiem. Aczkolwiek nie zgadzam się ze wszystkimi wnioskami. Np: w odcinku "Zdradzony pilot" bezpośrednią przyczyną katastrofy było zwiększenie obrotów silników przez automat, gdy w tych, z powodu uszkodzenia lodem, doszło do zniszczenia sprężarek przez zaburzenie przepływu powietrza i cofanie płomienia. Jakim cudem pilot ponownie nie cofnął przepustnicy? Przecież zauważył, że mimo jego reakcji (obniżenia mocy) moc z powrotem wzrosła? To pozostanie dla mnie zagadką. Kolejną kwestią, którą skomentuję, jest odcinek "Lądowanie na rzece Hudson" i "Lot bez paliwa" gdzie osiągnięcie pilotów jest porównywane do nieudanego lądowania Ethiopian Airlines 961 który rozbił się niedaleko plaży. Porównanie jest dobre ale smaczku dodałoby dołożenie kilku szczegółów (to, że potrawa jest pyszna nie znaczy, że jej nie doprawię :-): otóż: samo lądowanie w wodzie jest bardzo trudne i przeważnie kończy się poważnymi uszkodzeniami samolotu (mówimy o kontrolowanym lądowaniu). W przypadku katastrofy Ethiopian Airlines 961 główną przyczyną zupełnego zniszczenia maszyny i śmierci wielu osób był przechył na skrzydło, które zawadziło o wodę i spowodowało takie zachowanie samolotu, że kadłub nie był w stanie wytrzymać naprężeń. O ile podobny los czekałby Air Transat 236 (odcinek "Lot bez paliwa") jeśli musiałby lądować w wodzie, ponieważ kontrola lotu była upośledzona przez brak zasilania spowodowany zatrzymaniem silników, to nie zwrócono uwagi na ten istotny szczegół. Zamiast tego, podano, że kadłub jest tak skonstruowany, że połamie się przy uderzeniu w wodę. Mieliśmy okazję widzieć to zjawisko w odcinku "Lądowanie na rzece Hudson" gdzie doszło do uszkodzenia statecznika i urwania silników (albo jednego silnika - nie pamiętam). Nie doszło jednak do rozerwania kadłuba - głównie dzięki wcześniejszemu włączeniu dodatkowego generatora, co dało możliwość wykorzystania wszystkich sprawnych podzespołów i udogodnień a w konsekwencji - ustabilizowanie samolotu w odpowiedniej pozycji przez automaty. Dla tych, którzy nie wiedzą o co chodzi krótkie wyjaśnienie - gdy zatrzymują się wszystkie silniki samolot traci zasilanie, awaryjne zasilanie posiada tylko kilka urządzeń umożliwiających lot (ale tylko umożliwiającym - większość urządzeń kontrolnych, automaty oraz część urządzeń na skrzydłach i elementach sterowych przestaje działać), uruchomienie generatora daje pełne zasilanie na wszystkie podzespoły. Przeważnie służy on podczas postoju dając wiele udogodnień - np: samolot nie musi mieć uruchomionych silników żeby pracowała klimatyzacja. Tu posłużył jako awaryjne zasilanie dla komputerów i wszystkich innych urządzeń, które przestają działać po utracie silników. Na szczęście tego szczegółu nie pominęli. Jestem bardzo ciekawy co będzie w odcinku o katastrofie smoleńskiej. Nie liczę na wyjaśnienie prawdy (czas wyjawienia jeszcze nie nadszedł - przy naszej polityce wewnętrznej, zagranicznej jak i podejściu obywateli do sprawy nie ma co liczyć na wyjaśnienie w tym dziesięcioleciu) w sensie pewnych, 100% wniosków, tym bardziej, że nie wiem na ile ekipa miała dostęp do dokumentacji i czy korzystała z wiarygodnych źródeł (tak tak, większość publikowanych teorii o tej katastrofie to stek bzdur nie mająca podstaw ani w fizyce, ani w dowodach a czasem w zwykłym, zdrowym rozsądku). Liczę jednak na sensowne przesłanki i logiczne wnioski, choćby były całkowicie sprzeczne z tym co sam sądzę o tej katastrofie.

Podsumowując - program wręcz uwielbiam, informacje przekazywane są w taki sposób, że laik powinien je zrozumieć, akcja jest fabularyzowana, więc odcinek nie jest nudny, nie jest to program szkoleniowy dla ekspertów - ale ci też nie powinni złorzeczyć bo prócz paru wpadek, śledztwa są wiarygodne.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała aktualizacja - od 2 tygodni w Polsce emitowana jest już 12 seria.

Czas emisji - 21:00 na National Geographic Channel i NGC HD, powtórki o 18:00 we wtorki na tych samych kanałach.

Wyemitowano na razie 2 pierwsze odcinki.

W USA i Kanadzie na razie mamy przerwę po 5 odcinkach, nie jest znana data premiery szóstego (o zderzezniu między lotami TWA 2 i United 718).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...