Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

renesans

Pisanie Gier

Polecane posty

Mam pytanie; chciałbym stworzyć grę platformową, narazie- nie mam o tym pojęcia (nie pisałem wcześniej gier), czy na początek wystarczy książka: "Programowanie gier"- Paweł Pięciak ?

Gra miałaby być w 3D lub 2D (obojętnie). Grafikę potrafię stworzyć sam- rysunki i szkice skanuje i przerabiam na komputerze.

Z góry dziękuję za odpowiedź...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zadne dziwne jezyki
Z pewnością jest to dziwny jezyk skoro nawet Microsoft wspiera jego rozwój...

Tak czy inaczej lepiej zacząć choćby od Pascala (podstawy ogólne). Przykład z DB podałem, ponieważ jest to jezyk do stricte pisania gier, przy okazji jest bardzo prosty i posiada ogromne możliwości. Wiadomo, że nie jest on znany (u nas) i przykładowo w przyszłości gdyby ktoś chciał pisać programy itp. przyda się jeden z popularnych języków.

C++ czy C nie ma sobie co głowy zawracać na początku, gdy sie nie wie do końca co to programowanie, wiem po sobie, też rzuciłem się od razu na c++, wynik był taki, że się zraziłem na dobre lata. Być może renesans pojmie lepiej niż ja programowanie :D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@UP

Co z tego że Microshit wspiera jego rozwój ? Dzięki ich wspieraniu pewnych rzeczy dalej nie widac oficjalnego wsparcia dla gier pod linux. Wspierają też C# i XNA, dzięki którym gry lubią kończyć na pulpicie w trakcie rozrywki (Magicka) lub problemy z nieregularnym frameratem (Terraria).

Pascal wg mnie jest dobry na podstawy, sam zaczynałem od Pascala, tryb 13h i wstawki assemblerowe eh.. stare czasy. Ja potem rzuciłem się od razu na C a po chwili na C++ i zakochałem się od razu, nie wiem jak można się zrazić do tego języka. W Pythonie denerwuje mnie wymuszone robienie wcięć (to ja powinienem decydować gdzie i jak chce zrobić wcięcie, nie język).

Do autora:

Widzę że ciebie raczej interesuje bardziej samo robienie gier niż programowanie, dlatego wg mnie nie powinieneś od razu za to się zabierać i spróbować zrobić coś np w Game Makerze, ucząc się podstaw na jego języku skryptowym GML. Chyba że chcesz od razu przedzierać się przez pisanie kalkulatorów, programów obliczających pole i innych tego typu, nie widzac zwykle ciekawych efektów własnej pracy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym forum bylo to walkowane n^(n^3) razy (dla n>=10). Conajmniej. Nie ma sensu zaczynac od pascala.

Jezyk proceduralny... ta... z pewnoscia bardzo wygodny i przydatny w wiekszych projektach (takich jak gra).

Skoro juz sie ktos o m$ wypowiedzial, to jeszcze do listy "dobrych pomyslow" dodam odrzucanie ext-ow (ext 3, 4) i ciagle wspieranie NTFS czy fat. ;)

@Herobrine

Dzieki tym wymuszonym marginesom kod jest przejrzysty, i nie ma duzej roznicy miedzy czytaniem swojego a cudzego kodu. Ja np. lubie porzadek w kodzie ( no chyba ze mowa o perl=u)

A wracajac do tematu... jesli autorowi chodzi tylko o zrobienie gry, to faktycznie lepszym rozwiazaniem moze byv jakis gamemaker, chociaz uwarzam, ze to nudne. Jesli natomiast chodzi o zaprogramowanie gry, to... coz. Trzeba programowac. W C, C++ lub pythonie. (ew. java, ale jak na pierwszy jezyk nie jest najlepsza).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy zrobiłem dobrze :icon_smile:, ale rozpocząłem naukę C++, jest tu naprawdę cholernie dużu rzeczy, które trzeba zapamiętać, ale jak na razie idzie mi dobrze :laugh: , potrafię już stworzyć program obliczający (kalkulator) itp.

Jeszcze kilka rozdziałów i zacznę projektować proste gry :rolleyes:

Dzięki wszystkim za odpowiedzi...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzucę swoje parę groszy w tym temacie, choć o programowaniu uczę się od zaledwie trzech tygodni. Jeśli chodzi o "Symfonie C++" zwróć uwagę na słówko "Standart" - jest bardzo ważne w przypadku tej książki. Najlepiej i tak kupować najnowsze wydania. Zacząłem jednak "Od zera, do gier kodera", z uwagi iż była darmowa. Mam jak na razie Symfonie odłożoną. ; ) Osobiście teraz zaczynam wykorzystywać bibliotekę graficzną Allegro i to całkiem spoko rzecz - ale mam co do niej pytanie: czy dobrze jest od niej zacząć? Chciałem na początek popracować nad podstawami grafiki dwuwymiarowej i nie wiem czy mnie ona nie będzie w jakiś sposób ograniczać. Jeszcze sprawa środowiska graficznego, bo będziesz musiał je wybrać: ja bym się trzymał jednak Visual C++ i to najlepiej 2010. Według mnie, najwygodniejszy jest.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Yngwie

Co do Allegro, wersja 4 jest najwygodniejsza i fajna ale po krotkim czasie zauważysz że cię ogranicza. Allegro 5 to kompletny burdel i do tego dalej ma ograniczenia. Polecam pobawić się na początku trochę allegro, poczytać tutki EasyKodera, później przenieść się na dające znacznie więcej możliwości, ale za to niżejpoziomowe SDL. SDL do tego pieknie łączy się z OpenGL (tak obecnie ja używam, SDLem tworzę okno, obsługuję wejścia, SDL_Net do spraw sieciowych, a OGL do wyswietlania itepe). Jest jeszcze SFML, jest dosyć nowe, ma wszystkie potrzebne funkcje, również świetnie łączy się z OpenGL i jest całkiem proste do opanowania, polecałbym jako alternatywę za Allegro.

Chodzilo ci chyba o środowisko programistyczne a nie graficzne ;p IDE. Ja Visuala chyba nigdy nie polubię(mimo świetnego kompilatora), mam wstręt do molochów tego typu, lubię małe, szybkie i multiplatformowe IDE. Ja trzymam się i trzymać się będę Code::Blocks, również Eclipse jest wygodne. Tylko nie zaczynajcie z DevC++ plox, to juz ma za duzo lat na karku.

Co do Symfonii, w końcu tą książkę pisał fizyk :) Jednemu to "lanie wody" przypadnie do gustu innemu nie (dalej pamiętam porównanie wskaźnika do "dobrego kumpla z którym można iść na piwo").

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Herobrine

Dzięki za informację. ; ) Jak opanuję allegro, przechodzę od razu do SDL. Świetnie, że łączy się z OpenGL bo może zdobędę jakieś podstawy z programowania w 3D. Na później mam książkę jednego z współpracowników Chrisa Taylora, napisana - jak twierdzi w niej autor - przy okazji tworzenie Dungeon Siege, przez Gas Powered Games ("Programming Role Playing Games with DirectX 8.0" - po angielsku jest, ale to dla mnie akurat szczegół). Prawdopodobnie będę musiał przestudiować sporo książek do geometrii. Jak patrzyłem na zasady działania silnika Quake'a, to mi się trochę łyso robiło. ;P

Dzięki także za poprawienie. Myślę jedno, piszę drugie. DevC++ miałem, ale zrezygnowałem po 10 minutach. Niewygodne i nieintuicyjne jak dla mnie (i zapewne wielu innych).

A Symfonia jest dobra z dwóch powodów: cena, gdyż przyznajmy, ale można ją kupić za grosze (70zł za 1300 porządnie wykonanych stron, to raczej tanio - przynajmniej jak dla mnie) i dobrze spreparowane informacje dla początkującego (liznąłem dla spróbowania ledwie 40 stron, ale mogę to już teraz powiedzieć).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Visual studio nie ma zadnego "genialnego kompilatora..." sa po prostu 2 rodziny kompilatorow - microsoftowa i opensourcowa (g++). Nie bede ukrywal, ze preferuje g++ ;) w visual-u czasem dzilaja takie reczy... ktore dzialac nie powinny ;p

A srodowisko programistyczne.... eclipse, code::blocks, emacs( :D ) i moj ukochany, spersonalizowany vim.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oh, kompilatorów C++ jest znacznie więcej. Wymienić warto choćby Intela i LLVM.

Ja Visuala lubię przede wszystkim za to, że jest prosty w instalacji i konfiguracji. Dla mnie jest bardzo ważne, że taki debuger po prostu działa, "out of the box". Eclipse/C::B + MinGW są mniej przyjazne.

G++ nie ma wsparcia dla bibliotek w formacie msvc, co oznacza, że jeśli chcemy skorzystać z DirectX to zaczynają się kombinacje. Tak wiem, że da się konwertować. Tylko czy ja chcę co update DXSDK szukać jak to się robi?

Co do pytania o allegro. Poznaj, zrób coś. Zrób coś ambitniejszego. Zobaczysz czy Cię ogranicza. W gruncie rzeczy nie ma znaczenia od czego zaczniesz, tak długo jak będziesz otwarty na alternatywy. Najgorzej to ugrząźć w jednej technologii.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jeśli ci się nie chce uczyć c++ icon_mrgreen.gif skorzystaj z silnika unity engine i programu do niego unity 3D, ładna grafika i prosty w obsludze programik

Niestety w Unity tez trzeba pisać w C++ lub w JavaScript. Unity o tyle jest dobry, że posiada edytor terenu i poziomów. Więc nie musimy niczego wklepywać by stworzyć np. górkę z drzewami.

Takie kombajny jak Unity itp. raczej nie nadają się do robienia gier dla początkujących. Można się bawić w nich, ale lepiej nauczyć się języka, modelowania w 3d, wielu wielu innych rzeczy, i dopiero wtedy zająć się takimi programami. Oczywiście prostą gierkę zawsze można w tym programie stworzyć.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

musisz zadać sobie pytanie czy grę chcesz napisać (ogromne nakłady czasu - nawet dla kogoś kto się bardzo dobrze zna na programowaniu) czy ja wyklikać (moim zdaniem to zdecydowanie lepsze na początek, możesz zapoznać się z różnymi aspektami powstawania gry, poznać mechanike tworzenia, a dopiero potem schodzić niżej. już wtedy zobaczysz jak dużo czasu to kosztuje)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja zadam pytanie. Od razu mówię, że raczej nie mam na myśli nic komercyjnego, a zrobienie czegoś po prostu by to zrobić, bo tak sobie wymyśliłem. Koniecznie też ma to być pisanie, a nie wyklikanie w edytorze. Podstawy programowania mam w Pascalu i zarosły pajęczynami, bo nauczyłem się ich pisząc gry tekstowe jakieś... 10 lat temu? Od tej pory poznałem nieźle HTML, podstawy PHP i bardzo podstawy Javy całkiem niedawno.

Pytanie numer 1 - jaki język będzie odpowiedni do tego co chcę osiągnąć (preferuję C++/Java , bo chciałbym mieć z nauki też inny pożytek niż realizacja pojedynczego projektu dla własnej satysfakcji).

Pytanie numer 2 - jaką książkę do tego zakupić (książki odpowiadają mi bardziej niż kursy www i specyfikacje). Z tego co słyszałem to Thinking in Java jest nieco przestarzała, a o C++ słyszałem, że Symfonia jest zdecydowanie naj. Poprawcie mnie jeśli się mylę

A teraz przejdźmy do założeń mojego projektu.

1. Gra będzie raczej 2d, może 2,5D w rzucie izometrycznym.

2. Gra będzie miała dużo elementów RPG. W zasadzie będzie przeniesieniem autorskiej mechaniki RPG z ogromną liczbą statystyk i nastawieniem na realizm.

3. Gra ma być na PC i Windows, ale fajnie by było jakby zdobyta wiedza była łatwa do zastosowania przy programowaniu aplikacji mobilnych (głównie Android i nie tylko gier), czego także chciałbym się kiedyś tam nauczyć. Chętnie upiekłbym dwie pieczenie na jednym ogniu, a przynajmniej rozpoczął pieczenie drugiej przy okazji.

Uczę się dosyć szybko. Problem polega głównie na tym czego mam się nauczyć i z jakiego źródła.

Edit: Ah. Jeśli chodzi o książki. Niech one będą proszę dostępne w księgarniach w sieci lub na Allegro. Cena nie gra zbyt wielkiej roli, ale wolałbym by były po Polsku.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie numer 1

Ja osobiście preferuje języki z rodziny c, jednak Ty jeśli w przyszłości myślisz o programowaniu na Androida powinieneś skupić się bardziej na javie.

Pytanie numer 2

http://wiki.gamedev.pl/Z_czego_si%C4%99_uczy%C4%87 pod tym linkiem znajdziesz wszystko czego potrzebujesz odnośnie literatury.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...