Jump to content

Vicek1

Forumowicze
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Vicek1 last won the day on April 2 2018

Vicek1 had the most liked content!

Community Reputation

17 Neutralna

About Vicek1

  • Rank
    Goblin

Dodatkowe informacje

  • Ulubione gry
    Array
  • Ulubiony gatunek gier
    Array

Sposób kontaktu

  • Strona WWW
    Array

Informacje profilowe

  • Płeć
    Array

Recent Profile Visitors

2,393 profile views
  1. Na wstępie chciałbym serdecznie podziękować redakcji za zignorowanie mojej prośby o opublikowanie newsa na temat powrotu do branży Rolanda Pantoły, jednego z najbardziej zasłużonych polskich twórców. Wasza selektywność w doborze materiałów do publikacji jest godna podziwu. Kłaniam się nisko. Roland Pantoła jest twórcą nietuzinkowym. Pierwsze gry tworzył jeszcze w latach 80. (Kwadryk, Gabi), natomiast w 1991 roku zaprojektował pierwszą polską przygodówkę point & click, A.D. 2044 na małe Atari. Zarówno ten tytuł, jak i dwa kolejne - Klątwa i Władcy ciemności - zebrały bardzo dobre oceny w prasie branżowej i podbiły serca wielu rodzimych graczy. Wkrótce konieczna stała się zmiana platformy, jako że sprzęt produkowany przez Atari najlepsze lata miał już dawno za sobą. Pantoła szybko przestawił się na bardziej zaawansowane komputery, a jego remake A.D. 2044 na PC narobił na polskim rynku sporo zamieszania, stał się bowiem pierwszym polskim tytułem na 2CD i drugim przeznaczonym wyłącznie na system Windows. Już dwa lata później, wraz z pięcioma innymi projektantami, Pantoła stworzył kolejną już przełomową grę. Reah było pierwszą polską produkcją w stylu Mysta, a do tego zwyczajnie dobrą, choć niepozbawioną usterek grą. Wydany w 2001 roku Schizm to z kolei jedna z pierwszych polskich gier komputerowych, jakie odniosły międzynarodowy sukces. I choć Schizm 2 i Sentinel: Straznik grobowca nie wprowadzały żadnych wielkich innowacji, to jednak wciąż prezentowały wysoki poziom wykonania. Niedługo po premierze tego ostatniego tytułu, studio Detalion ze względów finansowych zakończyło działalność, co było dla fanów ciosem. Nie brakowało bowiem głosów, że rzeszowscy twórcy byli jedynymi godnymi konkurentami dla braci Millerów, autorów serii Myst. Po czternastu latach od wydania Sentinela Pantoła reaktywował studio Detalion i zamierza wrócić z trzecim Schizmem. Twórca tylu przełomowych gier, tak zasłużony dla rodzimej branży, nie może jednak nawet liczyć na opublikowanie newsa na portalach branżowych. Od przedstawiciela jednego z nich otrzymałem odpowiedź, że czasy, kiedy serwisy mainstreamowe zajmowały się grami tego typu, dawno już przeminęły (sic!). Nie spodziewałem się, że dożyję chwili, kiedy gry będą selekcjonowane przez dziennikarzy nie ze względu na jakość, lecz przynależność gatunkową. Karta gry na Steamie: https://store.steampowered.com/app/986350/Schizm_3_Nemezis/ Zwiastun gry Schizm 3:
  2. Niedawno ruszyliśmy z serią podcastów poświęconych przygodówkom. W drugim odcinku rozmawiamy o trudnych i kontrowersyjnych tematach poruszanych w grach przygodowych. Dyskutowaliśmy długo i zawzięcie, dlatego materiał zostanie podzielony na dwie lub (najprawdopodobniej) trzy części.
  3. Materiał poświęcony jednej z najlepszych i jednocześnie najbardziej niedocenionych polskich ekip developerskich.
  4. Klasyczne przygodówki od lat uchodzą za gatunek wymarły bądź w najlepszym razie dogorywający. I trudno się dziwić, bo czasopisma czy serwisy internetowe o grach jedynie z rzadka piszą o point & clickach i wiele tytułów, nawet tych godnych uwagi, przechodzi zupełnie bez echa. Dlatego też postanowiłem zapełnić lukę informacyjną i reaktywować rozpoczęty pięć lat temu Magazyn przygodówkowy. Tematy lipcowego odcinka: 1. Nieoficjalna polska wersja językowa The Inner World: The Last Wind Monk (od Studio Fizbin). 2. Petycja za wznowieniem prac nad The Devil's Man (gra anulowana przez Daedalic Entertainment). 3. Premiera fanowskiego Day of the Tentacle: Prologue. 4. Zapowiedź: Irony Curtain: From Matryoshka with Love (od Artifex Mundi). 5. Premiera A Rite from the Stars (od studia Risin' Goats).
  5. Zapraszam do obejrzenia wideorecenzji najnowszej gry studia Amanita Design.
  6. Nie mam własnej strony internetowej. Wywiad został także opublikowany na Polygamii. A forum Przygodomanii nie służy wyłącznie dyskusji, są tam publikowane newsy, galerie, poradniki, zapisy, patche i innego rodzaju materiały poświęcone grom przygodowym. W dodatku większość gier Rolanda Pantoły to przygodówki, dlatego znaczna część użytkowników Przygodomanii była tym wywiadem zainteresowana (co widać po komentarzach). Istotne jest również to, że dostęp do treści wywiadu nie wymaga logowania. Tutaj prowadzę wydmuszkę bloga (bo trudno to nazwać pełnoprawnym blogiem), która jest odwiedzana przez niewielką liczbę całkowicie przypadkowych osób (stałych czytelników nie mam, zresztą trudno się dziwić), wywiad przeszedłby więc bez echa. Z kolei szans na umieszczenie wywiadu w CD Action nie widziałem, stąd moja decyzja o tym, by namówić na publikację ówczesnego redaktora naczelnego Polygamii, a do tego wstawić wywiad na niszowym forum poświęconym konkretnemu gatunkowi gier. Myślę, że była to dobra decyzja. Kilka lat temu Roland Pantoła udzielił wywiadu redakcji Onetu i wówczas pod tekstem nie pojawił się ani jeden komentarz. Tym razem udało się wygenerować większy zasięg, wywiad był także szeroko komentowany m.in. na forum poświęconym Atari.
  7. Zapraszam do przeczytania wywiadu z Rolandem Pantołą, jednym z najwybitniejszych polskich twórców przygodówek. Autor gier A.D. 2044, Klątwa, Władcy ciemności na Atari i A.D. 2044, Reah, Schizm, Schizm 2 i Sentinel: Strażnik grobowca na PC odpowiedział na moje pytania drogą mailową. Link do wywiadu: http://forum.przygodomania.pl/viewtopic.php?f=248&t=6099
  8. Kontynuacja poprzedniego wpisu, tym razem prezentuję czołową piętnastkę plebiscytu. Nie myślałem, że stworzenie półgodzinnego filmu może mi zająć kilkadziesiąt godzin. A jednak Youtube Video -> Oryginalne wideo
  9. Niedawno organizowałem na YouTube plebiscyt, w którym każdy z widzów mógł wytypować pięć swoich ulubionych przygodówek. Na moim kanale jest już pierwszy z dwóch filmów prezentujących wyniki zabawy. Znalazły się w nim gry, które po podliczeniu punktów zajęły miejsca od 30 do 16. Youtube Video -> Oryginalne wideo
  10. Tym razem, w drodze wyjątku, opowiadam nie o grach komputerowych, lecz o książkach, jakie miałem przyjemność przeczytać w ubiegłym roku. Youtube Video -> Oryginalne wideo
  11. Mnie Botanicula bardzo się spodobała, ale też czułem pewien niedosyt, głównie z powodu niezbyt interesujących zagadek. Pod względem rozgrywki Machinarium jest o wiele lepsze Mimo to Botanicula ma w sobie mnóstwo wdzięku, jak wszystkie gry od Amanita Design
  12. Ja oceniłem tę grę nieco niżej (5/10). Fabuła nie jest według mnie aż tak dobra: wątki nie zostały we właściwy sposób rozwinięte, przez co miałem wrażenie, że następują zbyt szybkie przeskoki między kolejnymi istotnymi wydarzeniami. W sumie gra nie jest zła, ale niewykorzystany potencjał po prostu boli.
  13. Machinarium - gra, która udowadnia, że piękną i emocjonalną historię można opowiedzieć nie używając słów. To jeden z tytułów, przy których wsiąkłem na długie godziny. Zapraszam do obejrzenia let's playa. Youtube Video -> Oryginalne wideo
  14. Bo to nierówna gra. Ma swoje wady, zwłaszcza w gameplayu. Dużo tu pixel huntingu, pola interakcji są zbyt małe, no i na końcu klimat nieco siada. Ostatnie sanktuarium to już pod wieloma względami nieporozumienie.
×
×
  • Create New...