Jump to content

deerka

Forumowicze
  • Content Count

    79
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralna

About deerka

  • Rank
    Ork

Informacje profilowe

  • Płeć
    Array
  • Skąd
    Array
  • Zainteresowania
    Array

Dodatkowe informacje

  • Ulubiony gatunek gier
    Array
  • Konfiguracja komputera
    Array
  1. Zapomniałem umieścić w poście jeszcze jeden teledysk, niemniej konkretny - W sam raz na sobotni wieczór...
  2. Czy można przebić się do potężnego mainstream'u, tym samym zdobywając najwyższe miejsca prestiżowych notowań muzycznych bez jakiejkolwiek pomocy wielkich wytwórni? Oczywiście, że jest to wykonalne, lecz na pewno nie proste. Dwóch artystów z Seattle konsekwentnie jechało do przodu po wcześniej ustalonej trasie i w końcu zostali oni docenieni przez miliony ludzi na całym świecie. Złota płyta (za album The Heist), prawie 255 milionów odtworzeń jednego z wideo-singli zamieszczonych na youtubie (ich najnowszy klip do Can't Hold Us w 24 godziny od publikacji zobaczono około 2 milionów razy), podium na różnorakich listach przebojów (w tym wysokie miejsca na listach Billboard'u i iTunes'a) tłumy fanów na koncertach. Wszystko dokonane o własnych siłach oraz ze wsparciem ludzi, dla których wyznacznikiem działania jest pasja. Macklemore & Ryan Lewis - klasyczny, a zarazem niekonwencjonalny duet raper/producent potwierdził, iż nie potrzeba wielkiego zaplecza marketingowców, by odnieść sukces. Nie będę rozpisywał się tutaj o biografii artystów [link do informacji z wikipedii: http://en.wikipedia....wiki/Macklemore / http://en.wikipedia....wiki/Ryan_Lewis] etc., natomiast chcę zachęcić Was do sprawdzenia ich twórczości, nawet jeżeli klimaty hip-hopowe są wam kompletnie obce. Poniżej zamieszczam krótki dokument ukazujący kulisy powstawania teledysku do utworu Thrift Shop (a także zapis wywiadu - dzięki niemu możecie dowiedzieć się również paru ciekawych kwestii), a także kilka klipów stojących na bardzo wysokim poziomie wykonania, co wraz z utworami po prostu warto zobaczyć i posłuchać: Dokument: Jabari Presents: Macklemore & Ryan Lewis (Documentary) Klipy: MACKLEMORE & RYAN LEWIS - CAN'T HOLD US FEAT. RAY DALTON (OFFICIAL MUSIC VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE & RYAN LEWIS - THRIFT SHOP FEAT. WANZ (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE & RYAN LEWIS - WINGS (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE & RYAN LEWIS - SAME LOVE feat. MARY LAMBERT (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE X RYAN LEWIS - OTHERSIDE REMIX FEAT. FENCES (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE & RYAN LEWIS - MY OH MY (OFFICIAL VIDEO Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE X RYAN LEWIS - AND WE DANCED (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo MACKLEMORE X RYAN LEWIS - VICTORY LAP (OFFICIAL VIDEO) Youtube Video -> Oryginalne wideo "CHANGE THE GAME, BUT DON'T LET THE GAME CHANGE YOU"
  3. Nie wiem, mówisz tu o użyciu cytatów (zresztą posiadających przypisy)? Nie myl ksera z opracowaniem tematu na podstawie podanej bibliografii.
  4. Dzięki za trafne spostrzeżenia, następny wpis z tej kategorii powinien już być podany w sposób bardziej interesujący i przystępny. Będę pamiętał o tym na przyszłość.
  5. Zapewne łatwo nie jest. Również "trochę" czasu trzeba na to poświęcić, w końcu ponad tysiąc stron traktujących o matematyce, fizyce i umyśle (trzech światach koncepcjonalnych) nie przyswoi się w, powiedzmy, miesiąc. Z punktu widzenia literatury fantastycznej dostrzegam objętościową analogię do Lodu Dukaja - podobnie trudna lektura.
  6. Nie miałem złych intencji, chciałem tylko wiedzieć, czy dobrze Cię zrozumiałem. Co do książki: niestety nie miałem okazji. Jeśli lubisz wyzwania to polecam Ci Rogera Penrose'a i jego Drogę do rzeczywistości ("nie do końca" tematyka kwantów ale powinno Cię zainteresować).
  7. Gdybyś logiczniej wyrażał własne myśli - nie byłoby problemu. Wracając do Twojego pytania: Ja. Filozofia przypadku, wydanie z roku 2012.
  8. tzn. napisałeś książkę i on Ci ją podpisał?
  9. Jeżeli chodzi o historię filozofii, to preferuję Świeżawskiego.
  10. Z czystym sumieniem mogę polecić Ci książki ks. prof. Michała Hellera (wspominane już wyżej w przypisach pozycje, ponadto Filozofia kosmologii; Granice kosmosu i kosmologii; Podglądanie wszechświata).
  11. Zastanawialiście się kiedykolwiek nad (wszech)światem, który nas otacza? Jego niezwykle skomplikowaną złożonością, konstrukcją, budową? W dzisiejszych czasach daleko rozwinięta technologia pozwala na coraz to dokładniejsze zrozumienie tego piękna, lecz wyobraźcie sobie, że nie dysponujecie niczym innym, jak tylko metodą obserwacji i sposobem dość prymitywnego (w odniesieniu do współczesności) zastosowania eksperymentu. W takiej sytuacji znaleźli się pierwsi filozofowie przyrody. Zwrot ku racjonalności, postawienie na doświadczenie oraz wykorzystanie logicznych możliwości rozumowania pozwoliło im na (przynajmniej) próbę poznania świata o własnych siłach. Przełom VII i VI wieku przed naszą erą uważa się powszechnie za początek filozofii starożytnej, zwłaszcza filozofii przyrody, czyli (przede wszystkim) ?dyscypliny należąca do nauk humanistycznych, w ramach której prowadzi się filozoficzną refleksję nad wynikami badań nauk przyrodniczych?[1]. Zapominając na chwilę o tej podręcznikowej definicji, wróćmy do starożytnej Jonii, krainy znajdującej się na miejscu dzisiejszego półwyspu Azji Mniejszej i terytorium Turcji wschodniej, gdzie w okresie antycznym Grecy stawiali fundamenty pod przyszłe teorie antropologiczne. Arche - zasadnicza podstawa świata Zachwyt nad porządkiem i harmonią natury oraz organizmów żywych prowadzi ówczesnych filozofów do nazwania wszechświata kosmosem ? piękną złożonością. Jednocześnie zastanawia ich budowa tego, co istnieje. Rozmyślenia nad tym zagadnieniem przynoszą efekty w postaci prób poznania elementarnego, niepodzielnego składnika wszystkich rzeczy. Tworzywo to zyskuje nazwę arche, mianowicie najbardziej zasadniczej podstawy świata. Pierwsze poszukiwania owego principium polegają na prostych uogólnieniach wniosków płynących z przeprowadzanych obserwacji. Zastosowanie redukcjonizmu w stosunku do wszechobecnej przyrody owocuje powstaniem różnych poglądów na temat ?pierwotnej, czysto budulcowej części całości?. Tales z Miletu (ok. 625?ok. 547 p.n.e.), z pochodzenia Fenicjanin, jako jeden z pionierów kosmologii przedstawia swoje przemyślenia. Ten matematyk i astronom kształcony w Egipcie, uważany jest za przywódcę filozofów, u którego ?dokonuje się przejście od mitu do nauki wyrażone w pytaniu o pierwsze ciało?[2]. W roku 585 przed naszą erą przepowiedział on całkowite zaćmienie słońca na podstawie wylewów Nilu, co przyniosło mu sławę i szacunek. Dla tego wszechstronnego człowieka[3] najważniejszą życiodajną zasadą świata była woda. Istnieją różne hipotezy, dlaczego Tales określił właśnie wodę jako arche. Znaczenie morza i floty u Fenicjan, mit o Okeanosie i Tetydzie, czy też zainteresowanie meteorologią, to tylko kilka przypuszczeń bezpośrednio odnoszących się do jego wyboru. Niemniej jednak, Tales nie poprzestał na wyznaczeniu najbardziej elementarnej cząstki rzeczy. Ogłosił również, że Ziemia jest płaska i pływa po wodzie niczym zwyczajny krążek. Pogląd ten został poddany falsyfikacji przez następne pokolenia filozofów i kategorycznie przez nich odrzucony, aczkolwiek było to śmiałe określenia natury świata. Anaksymander (ok. 610-ok.545 p.n.e.), uczeń i następca Talesa, to kolejny myśliciel chcący znaleźć principium przyrody. Dla niego zaś arche było tak zwanym apeironem ? bezkresem, nieskończonym i nieokreślonym, ponieważ z niego wyłania się wszystko i on daje początek różnorakim bytom. Uwidacznia się tu ?próba uchwycenia czynnika nieobserwowalnego, który by wyjaśniał, to, co widać?[4]. Następuje ewolucja metodologiczna wspomnianego wcześniej poznania filozoficznego ? zwykła obserwacja już nie wystarcza, by w pełni móc odkryć mechanizmy wszechświata. Natura pełna przeciwieństw Anaksymander (kolejny joński filozof przyrody, zgłębiający temat w sposób dość odmienny w stosunku do poprzedników) zakłada, że materia posiada właściwość wiecznego ruchu, który prowadzi do wyłaniania się przeciwieństw, a te z kolei ? w wyniku mieszania się ze sobą ? skutkują powstaniem rzeczy. Na przykład ciała niebieskie są ogniem otrzymanym w wyniku parowania. Ogień ten ?tworzy dookoła Ziemi pierścienie podobne do pierścieni otaczających Saturna. Są to jakby trzy wypełnione ogniem pierścienie Księżyca, Słońca i gwiazd stałych?, natomiast ?gwiazdy stałe znajdujące się poza Drogą Mleczną to dla Anaksymandra inne światy. Są one współwieczne, równo od siebie oddalone i niezliczone?[5]. I ta teoria okaże się nieprawidłowa, lecz można zauważyć, iż jest ona bardziej przenikliwa od dociekań Talesa, to też łatwo przewidzieć, w którym kierunku podąży proces odkrywania tajemnic przyrody. Postęp myśli, metody i terminologii pozwoli na coraz głębsze omówienia poruszanych kwestii. Inspirowanie się poprzednikiem (tu: Anaksymandrem[6]) doskonale widać w poglądach przedstawianych przez Heraklita z Efezu (ok. 540-ok. 480 p.n.e.), dla którego nie woda, a właśnie przeciwstawny ogień był pożądanym arche. Pochodził on ze znamienitego rodu efeskiego, należał do kapłanów-królów. Znał dzieła innych filozofów, sam w swoich pismach posługiwał się stylem zwanym ?ciemnym?, z racji dwuznaczności oraz niejasności zapisanych słów. ?Walka jest ojcem wszechrzeczy?[7] ? miał uważać Heraklit. Przejął on od Anaksymandra postulat o starciu przeciwieństw. Rzeczy są stale w ruchu, podlegają zmienności niczym drgający i poruszający się płomień. Trafną metaforą świata jest rzeka, bowiem ?wszystko płynie? i nic nie wraca do stanu poprzedniego. Heraklit jako pierwszy posługuje się pojęciem boskiego logosu utożsamiając go ?z najdoskonalszym, ostatecznym i jedynym tworzywem?[8]. To siła sprawująca pieczę nad światem, jego prawo lub mądrość absolutna stojąca ponad wszystkim, co znajduje się w wszechświecie. Inny filozofem, łączącym arche z pierwiastkiem boskości był Pitagoras (ok. 580- ok. 500 p.n.e.) oraz późniejszy pitagorejski związek o charakterze religijno-etycznym postrzegający rzeczywistość matematycznie. Z powodu obowiązującego zakazu milczenia rygorystycznie przestrzeganego przez członków stowarzyszenia, wiadomo o tej szkole bardzo niewiele. ?Co jest najmądrzejsze? Liczba. Co jest najpiękniejsze? Harmonia.? [9]? mieli twierdzić pitagorejczycy. Liczba harmonią rzeczy Kult liczby, harmonii i proporcji przejawiał się w głoszonych przez nich postulatach. Liczba 1 to obecna we wszystkim liczba boga, a tworzenie liczb jest równoznaczne z tworzeniem rzeczy. Jeśli coś nie ma części, nie może być rozpoznane. Jedynie rozkład rzeczy na elementarne cząstki daje możliwość jej zbadania. Pojęcie proporcji zaś symbolizowała muzyka, zawierająca w sobie wiele podziałów, takich jak na przykład tony muzyczne. Arche przejawia się więc w liczbie, którą pitagorejczycy uważali za świętość. Potwierdzeniem tych słów jest wymyślony przez nich tetraktys ? suma liczb 1+2+3+4, graficznie ustawiona tak, by przedstawiać trójkąt i ukazywać bogatą symbolikę pitagorejską. Kolejnym zgrupowaniem chcącym odnaleźć pratworzywo świata byli atomiści. Ruch zapoczątkowany przez Demokryta z Abdery (ok. 460-370 p.n.e.), a także Leukipposa. Ten pierwszy sądził, iż przymioty mają powierzchnie i ruch, natomiast wszystko powstało w sposób dwojaki: albo przypadkowo, albo poprzez plan. Rzeczy złożone należy dzielić, jeśli składają się one z części, żeby poznać ich niepodzielną cząstkę, tj. atomos. Odwieczne atomy różnią się od siebie właściwościami geometrycznymi, między innymi kształtem, układem, czy położeniem. Jest ich nieskończenie wiele, a ruch, będący własnością rzeczywistości, powoduje zmiany położenia atomów. To one właśnie stanowią zasadę świata, najbardziej elementarną cząstkę materii. Wielu późniejszych filozofów formułowało swoje przemyślenia na temat otaczającego ich świata, lecz myślę, że szczególną uwagę należy poświęcić pierwotnym wizjom przyrody, bowiem to one były początkiem filozofowania w ogóle. Pierwsi myśliciele greccy udowodnili, że w starożytności istniała możliwość przeprowadzania badań nad rzeczywistością za pomocą jedynie rozumu i świadectwa zmysłów ? myślenia i obserwacji. Poruszenie problemu elementarności, zadanie pytania ?co jest arche rzeczy?? pozwoliło zapoczątkować proces poznawania mechanizmów, w jakich funkcjonuje świat. Wyjaśnianie złożoności przyrody, próby mierzenia się w z pozornie nieosiągalnymi zagadnieniami ? te działania usystematyzowały pewien wzór zachowań, który nadał autentyczność przeprowadzanym eksperymentom, czyli metodę. Krytyczne podejście do prezentowanych poglądów, ewolucja języka oraz przynajmniej częściowe zerwanie z mitologicznymi obrazami na rzecz myślenia filozoficznego wskazało drogę kolejnym pokoleniom, raz na zawsze zmieniając sposób postrzegania świata. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- [1] Michał Heller, Tadeusz Pabjan, Elementy filozofii przyrody, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2007, s. 12. [2] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2011, s. 14 [3] Tamże; Stefan Świeżawski przypuszcza, że Tales działał na wielu płaszczyznach życia publicznego, począwszy od polityki, przez handel, a kończąc na wspomnianej już astronomii. [4] Michał Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, s. 22 [5] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2011, s. 16 [6] Poglądami Anaksymandra inspirował się również Anaksymenes, filozof należący do szkoły z Miletu, który określił powietrze jako swoiste arche, lecz, jak twierdzi S. Świeżawski, jest to bardziej regres myśli w stosunku do poprzednika, niż ich ewolucja. [7] Tamże, s. 26 [8] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2011, s. 28 [9] Tamże, s. 22
  12. deerka

    Salvete!

    Ok, dzięki za trafną wskazówkę. Niedługo dodam konkretny wpis i zamiast krwi poleją się słowa. Jeżeli chodzi o kwestie opłacalności tego kierunku - tak naprawdę wszystko zależy od studenta, wbrew pozorom filozofia nie jest ścieżką całkowicie jałową, nawet gdy mówimy o perspektywach pracy.
  13. deerka

    Salvete!

    Witajcie! Jest to moje drugie podejście do blogowania na tym forum i mam nadzieję, że okaże się ono bardziej owocne od próby poprzedniej. Otóż, "na co dzień" sukcesywnie, w moim mniemaniu) studiuję filozofię i stąd też pochodzi nazwa tego bloga nawiązująca do platońskiej koncepcji rzeczywistości. Nie kojarzycie? Nic nie szkodzi, ponieważ jedną z kwestii przeze mnie tutaj poruszanych będzie właśnie filozofia oraz wszelakie zagadnienia występujące na jej pograniczu. Kto wie, może Was nie zanudzę, a publikowane treści staną się inspiracją do samodzielnego umiłowania mądrości? Postaram się, by tak było, jednakże obiektami moich zainteresowań są również książki, głównie fantastyka, oraz muzyka (przede wszystkim rap, chociaż czasem skłaniam się ku odmiennym brzmieniom) i filmy (różne gatunki, ciężko jest mi w tej chwili wybrać ten, któremu poświęcam najwięcej uwagi), dlatego jednocześnie będę publikował posty z nimi związane (mini recenzje, polecanie rzeczy - moim zdaniem - wartych uwagi itd.). Oczywiście, nie może zabraknąć tu tematów dotyczących gier, a także techno-nowinek. Choć mój zapał do spędzania każdej wolnej chwili przy komputerze czy konsoli ciut się ostudził, dalej co miesiąc zaopatruje się w najnowszy numer CD-Action i śledzę świeże newsy ze świata elektronicznej rozrywki, jak pewnie większość użytkowników tej blogosfery. Na zakończenie chciałbym wszystkich serdecznie zaprosić do regularnego odwiedzania mojego bloga, komentowania wpisów i czerpania radości z ich czytania (porady mile widziane). Jeszcze raz: Salvete!
  14. Problem został rozwiązany. Jeżeli ktoś będzie miał podobne trudności - proszę pisać wiadomości prywatne, z chęcią pomogę.
×
×
  • Create New...