Jump to content
  • entries
    121
  • comments
    628
  • views
    125,918

Wolność artystyczna...lub jej brak...

Sign in to follow this  
CorniC

631 views

Batgirl41_JokerVariant.jpg?1426263449

Ostatnio czas średnio pozwolił mi na cokolwiek, poza przemierzaniem trasy praca-dom, stąd też moja absencja na blogoswerze. Na półce leżą zaległe tomy WKKM, a czytanie Niezwykłej Historii Marvela idzie jak krew z nosa. Ta ostatnia publikacja, stała się z resztą pewnym katalizatorem do napisania niniejszego tekstu, ostatecznym bodźcem stała się jednak pewna okładka... Tak, o tej bardzo ładnej, było nie było ilustracji wiele osób się ostatnio rozpisywało. A, że to kontrowersyjne, a że nie spójne z obecnym kanonem DC, a to że zbyt brutalne... Co jednak w całej sprawie najdziwniejsze zarzuty te, zwykle wypływają od wydawców, producentów, czy też ,,obrońców" moralności, a tym razem odezwali się sami fani, de facto doprowadzając do ocenzurowania okładki i totalnego zabrania jej charakteru. A tyle się mówi, o komiksowej stagnacji, umowności i braku swobody twórczej...

tumblr_static_comic-code-245x300.gif

Od kiedy tylko komiksy pojawiły się na rynku, zarzucano im propagowanie brutalności, erotyzmu, satanizmu i co tylko moralizatorzy potrafili wymyślić. Fakt, że pierwsze pulpowe tytuły opierały się na schemacie tanich horrorów, a superbohaterowie non stop bili kogoś po pyskach, nie zawsze nawet motywując tego ciekawą historią. Amerykański purytanizm lat 60, doprowadził do chwilowej zapaści rynku komiksowego i mądre głowy z młodego wtedy Marvela i nieco starszego DC, porozumiewały się na bieżąco informując się na wzajem na jak dużo mogą sobie pozwolić. Z czasem wydawcy z ochotą przystali na założenia CCA (logo wyżej),organizacji dbającej o ,,poprawność polityczno-społeczną" komiksowych treści. W efekcie uległości wobec nowego tworu, komiksy potentatów stawały się coraz bardziej płaskie, bezbarwne i nudne, zjadały własne ogony, a nie miały nic do zaoferowania, alkohol, seks, nierówności społeczne były tabu i nawet wielki Stan Lee, nie mógł (albo już jako redaktor naczelny, nie chciał) z tym nic zrobić. Z czasem jednak w labiryncie pojawił się płomyk nadziei...

Iron_Man_128.jpg

Nowe pokolenie twórców coraz luźniej podchodziło do założeń CCA i tak w X-Men wprost zaczęto poruszać kwestię nierówności społecznych, Tony Stark miał problemy z alkoholem, DC jeszcze spało... Walcząc ze spadkiem sprzedaży w komiksach ukazywano się coraz bardziej aktualne tematy, ale prawdziwy przełom nastąpił w latach 80. Watchmen, Dark Knight Returns, a nieco później również Sin City na nowo zdefiniowało pojęcie komiksu. Bojąc się spadku sprzedaży Marvel i DC znów zaczeły zjadać własny ogon serwując coraz bardziej udziwnione historie, mimo że eksperymentowano z samymi postaciami, uśmiercając je i wskrzeszając to wszystko to było raczej ciężkostrawną papką. To swoiste rozwodnienie było efektem próby pożenienia starych i dobrze sprzedających się schematów, z czymś co miało by być zupełnie odmiennym od tego co w kadrach pojawiało się do tej pory... Pojawiło się Image Comics tworzące od zera, bez bagażu tradycji, ale z szacunkiem dla dorobku artystów-ikon; pokroju Ditko, Kirby'ego, czy Lee.

2696689-1.jpg

Tak więc rynek był zapychany kolejnymi superbohaterskimi komiksami, pisanymi na ,,jedno kopytu" ku uciesze tłumu, ten jednak jak to tłum bywa kapryśny i koniunktura znów się załamała. Avengers Whedona pozwoliło na nowy renesans komiksu, ale znamienna historia okładki chyba ukazuje jego schyłek. Wszak nie powinniśmy ingerować w to co kreują twórcy, można dyskutować kontaktować się, ale nie wpływać na nie gotowy projekt. Nie rozumiem komu nie odpowiadała, całkiem ładna okładka Batgirl, stanowiąca przy okazji genialny hołd dla Zabójczego Żartu zostaje zamieniona na prosty i nijaki chłam. Czemu ludzie boją się eksperymentów, czemu nie są w stanie zaufać twórcą, czemu (poza oczywiście monopolem ekonomicznym) nie ma szans na nowe Image Comics? Dajmy twórcą możliwość wybicia się, szukajmy czegoś innego odmiennego, wspierajmy sztukę a nie molochy i nie tłamśmy artystów, bo znów może się to źle skończyć...

Sign in to follow this  


3 Comments


Recommended Comments

Myślę że wyolbrzymiasz całą sytuację.

Afera wokół okładki Batmana to nie jest kamień milowy, rubikon czy koniec komiksu. To po prostu donośny wrzask grupy bardzo ograniczonych ludzi. I takim reakcjom wiele (zbyt wiele) ludzi ulega.

Gdyby niezadowolenie SJW miało rzeczywiście taki wpływ, o jakim piszesz, to po GG nie byłoby gier. A jednak są i mają się dobrze. I tak samo będzie z komiksami.

  • Upvote 2

Share this comment


Link to comment

Toś mnie dobił... Taką fajną okładkę ocenzurować ? A gdzie mityczna wolność słowa, nie ma odniesień do grafiki ? To co, film jako medium może być brutalny ile wlezie, ale komiks już nie ? Zresztą co jest brutalnego w tej okładce, moim zdaniem jest piękna. I to zaszczute i przerażone spojrzenie Bat-girl :)

Share this comment


Link to comment

Sergi zdaje sobie sprawę, że nie jest to jakiś kamień milowy w historii komiksu, po prostu sama sytuacja jest nieco niepokojąca i szkoda byłoby, żeby powtarzała się zbyt często...

Rumbur ja też totalnie nie rozumiem całej sytuacji i uważam, że alternatywna wersja jest o kilka klas gorsza.

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...