Skocz do zawartości

Strumień świadomości

  • wpisy
    37
  • komentarzy
    75
  • wyświetleń
    28796

Moje wrażenia - Heroes of Might and Magic III HD


Tribe

1160 wyświetleń

Z serią Heroes of Might and Magic wiążę sporą część swojego dzieciństwa, a także wieku już bardziej dojrzałego. Mam do niej bardzo osobisty stosunek - grałem w każdą część, a największym afektem, podobnie jak większość graczy, darzę trzecią odsłonę. W pełni zasłużenie zresztą, bo gra jest zwyczajnie magiczna - przeczy upływowi czasu, nie starzeje się, niezmiennie zapewnia angażującą i zbliżającą ludzi rozrywkę od dobrych kilkunastu już lat.

MMIII_SCREENSHOTS01_2048X1536_1418236144.png

Nic więc chyba w tym dziwnego, że na wieść o kompletnym remasterze wszystkich elementów gry do wersji HD ucieszyłem się niemalże tak samo intensywnie, jak wtedy, kiedy jako dziecko po raz pierwszy trzymałem kurczowo pudełko z Heroes III, całując rodziców w podzięce za to, że mi je kupili smile_prosty.gif 29.01 wraz z ukochaną grzecznie kupiliśmy schludne opakowanie z wersją ejczdi. Schludne, ale niestety bardzo oszczędnie wydane. Ponad płytę z grą i świstek z podstawami rozgrywki w kilku językach nie znaleźliśmy nic więcej, a wielka szkoda, bo miło by było dostać na oddzielnej rozkładanej karcie wykaz jednostek i schematy rozwoju miast, tak, jak miało to miejsce w przypadku Heroes V. To wszystko jest jednak niespecjalnie istotne, liczy się zawartość płyty przecie!

Instalacja przebiegła o dziwo pomyślnie i bez przeszkód. Wspominam o tym, bo ostatnio każdy tytuł, nawet wydawałoby się już leciwy, ma jakieś absurdalne problemy nawet z poprawnym odpaleniem na moim laptopie. Kupiłem na przykład ostatnio także Grim Fandango w wersji remastered, po czym okazało się, że mój kilkuletni raptem laptop NIE SPEŁNIA MINIMALNYCH WYMAGAŃ. Do uruchomienia gry sprzed de facto 17 lat!!! Ale nie zapędzajmy się, to jest raczej temat na inny artykuł.

might-and-magic-heroes-3-hd-01_tn.jpg

Różnica, która rzuca się w oczy od razu, to przystosowane do szerokich ekranów proporcje. Wreszcie! Owszem, dawały to wcześniej mody, ale ze skutkiem wiadomym - wszystko było pomniejszone do mrówczych rozmiarów. Zdaje się jednak, że najlepiej jest grać w rozdzielczości full HD, bo o ile na moim laptopie o kosmicznie dziwnej rozdzielczości 1366x768 jest ładnie, to miejscami czcionka wydaje się nienaturalnie "ściśnięta".

Jeśli chodzi natomiast o tekstury i sprite'y... owszem, wszystkie są bardzo konsekwentnie przerysowane i podbite stosownie do rozdzielczości 1080p. Problem polega na tym, że grając, nie za bardzo to widać. Albo raczej, nie zwraca się na to uwagi. Być może mój nostalgiczny umysł zapamiętał dawne Heroes III jako grę wiecznie piękną i bez skazy, skutkiem czego nie przyjmuje innej opcji do wiadomości. Różnica staje się widoczna, kiedy z poziomu menu gry wybierzemy opcję "SD" zamiast "HD". Wtedy rzeczywiście wszystko staje się ciemniejsze, bardziej szarobure i mniej wyraźne (trochę tak, jakby zdjąć okulary) i wtedy, jak na dłoni, rzeczywiście widać ogrom pracy grafików. Każdy najmniejszy element został pieczołowicie przerobiony i za to należy się pełen szacunek. Ale i w tej kwestii trochę jednak ponarzekam - skoro już robimy pełen remaster, to może by też poprawić animacje, pododawać efekty? Żeby gra nie tylko wyglądała, ale też poruszała się bardziej nowocześnie? Czepiam się, wiem.

H3HD_Venture_into_deep_forest.jpg

Pozostaje jeszcze jedna sprawa - brak dodatków Armageddon's Blade i Shadow of Death. Ich nieobecność teoretycznie jest uzasadniona (zagubione materiały źródłowe, chociaż mi się za bardzo nie chce w to wierzyć). Ponadto, całkiem szczerze, osobiście nie potrzebuję ich do pełnego szczęścia z grania. Tym bardziej, że np. miasto żywiołaków (Conflux, czy bodajże Wrota Żywiołów w polskiej wersji) wydawało mi się zawsze doklejone do tego świata na siłę i niepasujące. Jestem jednak bardziej niż pewien, że prędzej czy później i je ujrzymy w odświeżonej wersji jako płatne DLC, i tym lepiej zresztą, byle tanio! Swoją drogą, ten aspekt uwspółcześniania gier twórcy zawsze jakoś biorą pod uwagę...

Trochę ponarzekałem, trochę pochwaliłem, ale nie da się ukryć, że do naszych rąk trafiła najdoskonalsza dotychczas wersja ulubionej gry. Remaster jej nie zaszkodził, a tylko tchnął... nawet nie nowe życie, bo tego gra i tak ma nieskończone pokłady, ale... może przypomniał Hirołsom, że nadal są najlepsze smile_prosty.gif Wraz z dziewczyną gramy, komentujemy, cieszymy się jak dzieci, a to chyba najważniejsze...

6 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Jestem jednak bardziej niż pewien, że prędzej czy później i je ujrzymy w odświeżonej wersji jako płatne DLC, i tym lepiej zresztą, byle tanio!

Czy ty naprawdę to napisałeś?

clint.gif

  • Upvote 4
Link do komentarza

Cytuj

Czy ty naprawdę to napisałeś?

Niestety przyszło nam żyć w takich czasach, że darmowych rozszerzeń nie należy się raczej spodziewać, nawet do starych odświeżonych tytułów...

Link do komentarza
kosmicznie dziwnej rozdzielczości 1366x768

HD Ready. Standard.

Niestety to wydanie to skok na kasę. Za połowę tej kwoty można kupić grę na GOGu (jeśli jeszcze się jej jakimś cudem nie ma) i zainstalować mod, np. ten podany przez Rane. Różnice widać będzie pod lupą.

  • Upvote 2
Link do komentarza
Niestety przyszło nam żyć w takich czasach, że darmowych rozszerzeń nie należy się raczej spodziewać, nawet do starych odświeżonych tytułów...

Ależ mój drogi użytkowniku, Heroes III HD to w tym wypadku absolutny precedens, bo ostatnio praktycznie każdy port z konsoli, każdy HD remaster i każda reedycja miała zaimplementowane darmowe dodatki jeżeli ukazały się one już jakiś czas wcześniej. To bardzo niezdrowa sytuacja kiedy Ubisoft gra w ten sposób i ludzie przyklaskują.

  • Upvote 7
Link do komentarza
miło by było dostać na oddzielnej rozkładanej karcie wykaz jednostek i schematy rozwoju miast, tak, jak miało to miejsce w przypadku Heroes V

*Heroes IV (wielki plakat + gruba instrukcja, którą zgubiłam + dodatkowa płyta z muzyką i patchem 2.0 + HoMM I i II w osobnym pudełku - tak wyglądała moja premierówka HIV). Premierówka piątki zawierała: arkusik statystyk jednostek, poradnik, klawiszologię oraz HoMM3 RoE.

HD Mod być może pomniejsza grafiki, owszem. Ale ma tą zaletę, że jest darmowy i wspiera WSZYSTKO - RoE, AB, SoD, WoG, HoTA... Wersja Ubi, o ile mi wiadomo, nie wspiera modów (WoG/VCMI).

Tłumaczenia Ubi o tym, że kod źródłowy dodatków zaginął można sobie zapewne w cztery litery wepchnąć, wraz z całym tym pożal się Borze Tucholski "remasterem", który polegał na przejechaniu Photoshopem sprite'ów powstałych na bazie wysokiej jakości modeli 3D (sic). Oraz nawaleniu bugów, przerobieniu księgi zaklęć na coś przypominającego dzieło sześciolatka z Paintem (klnę się, że jest szpetna jak noc), oberżnięciu gry z logosów 3DO i NWC oraz walnięciu na całości price tagu 15$ lub 60 zł.

Dla porównania kupiłam dzisiaj HoMM I-IV Complete za 35 zł. Cztery dobre, bardzo dobre i świetne gry z pięcioma mniej lub bardziej wypełnionymi treścią dodatkami za nieco więcej niż połowę sumy, jaką Ubi żąda za swój całuj-mnie-pan-w-siedzenie HD Edition.

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...