RPG to gatunek, który poza akcją stawia na fabułę. Ta może być prezentowana w różnoraki sposób ? jako wyczerpujące opisy, subtelne sugestie (jak na przykład w Dark Souls) czy dialogi między bohaterem a napotkanymi postaciami.
Warto rozmawiać
Dialogi między postaciami występują we wszystkich formach rozrywki ? w filmach, książkach a nawet niektórych utworach muzycznych. Oraz oczywiście w grach. Rozrywka elektroniczna oferuję największe możliwości prowadzenia rozmów ? poprzez swoją interaktywność pozwala graczowi na wybór opcji dialogowych, a przez to pokierowanie rozmową.
Rozmowy kołem się toczą
I tu przechodzimy do części zasadniczej mojego wpisu. Tytułowe koło dialogowe firmy BioWare'e wykorzystywane w ich produkcjach (Mass Effect i Dragona Age 2) to jeden ze sposobów prezentacji opcji rozmowy.
Koło dialogowe w akcji
Takie rozwiązanie jest powiewem świeżości wobec dotychczasowego bloku z możliwymi wypowiedziami. Charakteryzuje się również prostotą. Jednak, w moim mniemaniu, na tym zalety się kończą.
Koło dialogowe w obecnym kształcie nie spełnia dobrze swojej funkcji.
W serii Mass Effect (oraz innych RPG) jesteśmy zmuszeni do podejmowania różnorakich wyborów , często wpływających na świat gry ? tu zdecydować kogo zabić, tam, czy unicestwić daną rasę, innym razem, do kogo się przyłączyć. Takie decyzje bywają trudne i moralnie niejasne. Koło dialogowe od razu podpowiada nam jaką opcję powinniśmy wybrać - ?Chcesz być dobry? Wybierz opcję niebieską.? Takie rozwiązanie sprawia, że gracz nie czuje presji wynikającej z chęci prowadzenia postaci ścieżką dobra lub zła, bo gra podpowiada mu co wybrać.
Spięcia w drużynie? Wybierz niebieski i wszystko w porządku!
Pamiętam, gdy podczas rozmowy z głównym antagonistą w Star Wars Knights of The Old Republic (o ironio, tej samej firmy) wybrałem opcję dialogową, która wydawała mi się najodpowiedniejsza. Jakież było moje zdumienie gdy przeciwnik stwierdził, że nie pomoże mi teraz zwrócenie się ku ciemnej stronie mocy (grałem po jasnej stronie). Na tym przykładzie widać, jaki ?krok w tył? uczynił BioWare.
Zasadniczo, wymieniłem tylko jedną wadę. Zacząłem wpis z chęcią ukazania ułomności takiego prowadzenia dialogów, ale muszę przyznać, że dalsze wypisywanie byłoby wymyślaniem na siłę.
Słowo na koniec
Wada jedna, ale bardzo poważna. Uważam, że koło dialogowe naprawdę może zmienić sposób prowadzenia rozmów w grach, jednak musi zostać udoskonalone, bo w obecnym kształcie oddala od tego czego w takich produkcjach poszukujemy ? immersji.
Dziękuję za uwagę.
5 komentarzy
Rekomendowane komentarze