Jump to content
  • entries
    111
  • comments
    806
  • views
    64,937

Hearts of Iron IV - o strategii słów kilka


Holy.Death

1,837 views

 Share

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Radujcie się ci, którzy zawsze marzyliście o strategiach, gdzie dowódca był dowódcą, a nie wydawał rozkazy każdej jednostce z osobna. Hearts of Iron IV ma - jeżeli wierzyć plotkom - skupić się na dowodzeniu, a nie na zarządzaniu każdym żetonem z osobna. Zapowiedzi są, oczywiście, hurraoptymistyczne, ale jest to droga, którą zawsze uważałem za słuszną dla prawdziwych strategii (o czym mówiłem wielokrotnie przy różnych okazjach).

Na czym ma polegać gra strategiczna? Na strategii. Na czym polega strategia? Na przygotowaniu sił zbrojnych do tego, co chce się zrobić. NIestety, Hearts of Iron 3 miało poważne braki i sztuczna inteligencja nie była w stanie wykonywać zamierzeń, jakie stawiał przed nią gracz. Paradoksalnie trzeba było nieźle się na tym znać, żeby SI działało jako tako według planów. Z konieczności większość graczy kontrolowała swoje armie ręcznie. Z tej okazji podnosi się małe larum o automatyzację (czyt. ogłupianie) gry.

Niestety, nikt mi jeszcze nie wytłumaczył w jaki sposób stworzenie intuicyjnego - poprzez rysowanie wszystkiego na mapie - systemu wydawnia rozkazów, który ma wyeliminować zbędne robótki ręczne ma być czymś złym dla serii. Nikt mi też nie wytłumaczył w jaki sposób stworzenie jednego planu ma pozbawić graczy roboty, gdy plan przestanie być adekwatny do sytuacji lub zostanie wykryty i starty na proch przez przeciwnika, który się nań przygotuje. Przykładem może być choćby Kursk.

Sam wielokrotnie wspominałem o tych kwestiach przy okazji rozmów o innych grach "strategicznych", o których często mówiłem, że to takie zręcznościówki. I nie ma w tym cienia przesady. Dziś w "strategiach" bardzo silny nacisk położony jest na mikrozarządzanie oraz liczbę akcji na minutę. Być może Hearts of Iron IV pokaże wszystkim, że jest inna droga.

Premiera ma odbyć się w pierwszym kwartale 2015 roku.

Pozostaje tylko czekać.

 Share

13 Comments


Recommended Comments

Ja tam chciałbym zobaczyć Supreme Ruler 2030, bo ze wszystkich strategii od Paradoxu to właśnie akcja osadzona w niedalekiej przyszłości zainteresowała mnie najbardziej. Żeby tylko zmienili sposób dowodzenia armią i ogólnie prowadzenia wojen (bo ogarnięcie tego w dwóch poprzednich częściach było w zasadzie niewykonalne), poprawili grafikę (serio, mdłe to było przeokropnie) i byłbym zadowolony. :]

Link to comment

Huh, mógłbym przysiąc, że ten wpis wczoraj wyglądał inaczej o_O

Anyway, również chciałbym zobaczyć jak Paradox zajmuje się tematem, w którym musi wykazać się trochę kreatywnością, niż wycięcie żywcem jakiegoś okresu historycznego.

  • Upvote 1
Link to comment

nerv0 nie wiem czy wiesz ale w tym roku premierę będzie mieć Supreme Ruler 1936 wink_prosty.gif Choć to nadal ta sama toporna mechanika.

Ja tam chciałbym zobaczyć Supreme Ruler 2030, bo ze wszystkich strategii od Paradoxu to właśnie akcja osadzona w niedalekiej przyszłości zainteresowała mnie najbardziej.
  • Upvote 1
Link to comment
A plotkom uwierzę jak zobaczę gameplay...

Mnie ciekawi - między innymi, ponieważ wątpliwości i problemów do rozwiązania jest sporo - czy zamiast NATOwskich symboli dadzą grafiki, które bardzo pomogłyby tym, którzy nie mają czasy ani chęci na rozszyfrowywanie co dany żeton oznacza. Modderzy zrobili coś takiego, także "East vs. West" pokazało na screenach, że o tym pomyślano, więc nadzieja jest.

Żeby tylko zmienili sposób dowodzenia armią i ogólnie prowadzenia wojen (bo ogarnięcie tego w dwóch poprzednich częściach było w zasadzie niewykonalne), poprawili grafikę (serio, mdłe to było przeokropnie) i byłbym zadowolony. :]

Sposób dowodzenia armią to ma być chyba największa pozytywna zapowiedziana zmiana. Sam bawiłem się tak, że malowałem plan na mapie i kazałem AI działać tak, żeby robiła to, co narysowałem, więc dla mnie będzie to bardzo naturalny sposób wydawana rozkazów.

Huh, mógłbym przysiąc, że ten wpis wczoraj wyglądał inaczej

Bo wyglądał, ale został skasowany za krótkość, więc rozbudowałem myśl przewodnią. W sumie wyszło to wpisowi na dobre.

HoI 3 przeraziło mnie skomplikowaniem i uciekłem z podkulonym ogonem

Wbrew pozorom gra nie jest aż tak skomplikowana. Tydzień na przeczytanie instrukcji plus tydzień na praktykę i zacząłbyś rozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. Sam tak robiłem. Liczę na to, że poza lepszym interfejsem - Europa Universalis IV to bardzo dobry przykład - oraz bardziej intuicyjnym modelem dowodzenia usprawnią także tutorial, bo ten był w Hearts of Iron 3 wprost żenujący.

Swoją drogą, nie wiem jakim cudem w newsie w CD-Action znalazła się informacja, że Hearts of Iron to "strategia turowa". Aż mam ochotę o to spytać na oficjalnym forum...

Link to comment

Swoją drogą, nie wiem jakim cudem w newsie w CD-Action znalazła się informacja, że Hearts of Iron to "strategia turowa". Aż mam ochotę o to spytać na oficjalnym forum...

Pytaj heretyków :>

Link to comment

Ależ nie miałem na myśli NASZEGO forum. Miałem na myśli oficjalne forum Paradoxu. "Drogie Studio Paradox, czy prawdziwe jest doniesienie ze strony internetowej największego czasopisma w Polsce, że Hearts of Iron ma być strategią turową?". Przecież to jest blamaż na skalę międzynarodową. Niby ma być profesjonalizm, a jest amatorszczyzna. Jak zobaczę jeszcze raz coś takiego, to chyba sam zacznę pisać newsy o Hearts of Iron 4 na blogu.

  • Upvote 2
Link to comment
Bo wyglądał, ale został skasowany za krótkość, więc rozbudowałem myśl przewodnią. W sumie wyszło to wpisowi na dobre.

I nie tylko jemu! Przecież dzięki temu bardziej wartościowe wpisy mogą dłużej utrzymywać się na stronie głównej blogów!

Jak zobaczę jeszcze raz coś takiego, to chyba sam zacznę pisać newsy o Hearts of Iron 4 na blogu.

Nie polecam, bo newsy są dosyć krótkimi formami, jeszcze Ci, nie daj Boże, usuną te wpisy.

Link to comment

Mogę je przecież rozbudować w różny sposób. Przykładowo dowiedziałem się kilku ciekawych rzeczy dot. produkcji, ale poczekam jeszcze z pisaniem o tym, choć jest to wątek, który już mógłbym całkiem sensownie pociągnąć.

Link to comment

Ten system planów rzeczywiście wydaje się być bardzo interesujący i może się okazać w praktyce świetny. Ciekawi mnie, czy i jakie inne nowości zaoferuje HoI IV. Na szczęście na czekanie jest CK 2 i EU IV, a dla mnie też nieruszona jeszcze poprzednia część HoI.

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...