Skocz do zawartości

Świat przygodówek

  • wpisy
    19
  • komentarzy
    14
  • wyświetleń
    7498

Dystrybutorzy a przygodówki, czyli zywot przygodówkomaniaka w XXI wieku (tekst z 2010 roku)


Vicek1

537 wyświetleń

UWAGA: Tekst został pierwotnie opublikowany 1 września 2010 roku na nieaktywnym już serwisie Przygodowki.pl. Od tego czasu w światku gier zmieniło się sporo.

Z gier wspomnianych w poniższym materiale polskiej wersji językowej doczekały się A Stroke of Fate, Hotel, The Book of Unwritten Tales oraz Black Mirror 2.

Polscy fani gier przygodowych nie mają łatwego życia. Chcieliby robić to, co najbardziej lubią czyli grać. Niestety, ich żywot jest wypełniony przede wszystkim oczekiwaniem. I choć pełnemu napięcia czekaniu na ruch ze strony dystrybutorów towarzyszy nadzieja, to jednak zwykle szybko gaśnie, pozostawiając po sobie malutki, ledwie dostrzegalny płomyk.

Serce wypełnia się niewiarą, umysł wrze w poczuciu bezsilności, a zrezygnowany fan przygodówek postanawia przerzucić się na gry planszowe lub sprzedać swój coraz mniej użyteczny komputer.

Jego bardziej wytrwały kolega wyrusza w podróż do Niemiec, gdzie uczy się tego, wydawałoby się dziwnie brzmiącego języka licząc, że jego życie wreszcie się odmieni. I rzeczywiście, po dwóch latach pobytu na zachodzie delikwent wystarczająco dobrze radzi sobie z niemieckimi wersjami językowymi gier i może wrócić do swojej ojczyzny. Jednak nie zamierza wracać. To w Niemczech zaznał ekstazy, tam mógł do woli oddawać się przygodówkom. Nie chce ponownie słuchać narzekań kolegów, którzy też chcieliby poczuć się tak jak on. Chcieliby, ale nie mogą.

Historie fanów przygodówek są różne. Większość z nas dobrze wie czym jest bezskuteczne czekanie na polską premierę dobrze zapowiadającej się gry. Doświadczamy tego na co dzień, zawsze wtedy, gdy widzimy zapowiedź kolejnej interesującej przygodówki. Nadzieja pojawia się znienacka, później rozbłyskuje i świeci intensywnie. Punkt kulminacyjny osiąga w momencie premiery gry. Wraz z upływem czasu płomień powoli się zmniejsza. Mija miesiąc, drugi, trzeci. Po pół roku knot jest już niewielki. Wiara zostaje zachwiana, a nadzieja choć jeszcze jest, to nie promienieje już żywym blaskiem. Mija kolejne pół roku, a płomień dogorywa. Pozostają złudzenia, aż w końcu przykrywa je płaszcz zapomnienia. A w umyśle gracza pojawia się tuzin nowych płomieni. Na nie też przyjdzie czas. Już niedługo.

Pewnie myślicie, że mam nie po kolei w głowie lub też dopadł mnie syndrom zbliżającej się trzydziestki. Spójrzmy jednak na fakty ? czy ktoś z was zastanawiał się nad tym, jak wiele dobrych gier przygodowych ukazało się w ostatnim dziesięcioleciu wszędzie (no dobra, nie wszędzie) tylko nie u nas?

15 Days

4945108817_c818b610c7_m.jpg

Data premiery światowej: listopad 2009

Twórcy z House of Tales przyzwyczaili nas do tego, że ich gry oparte są na intrygującej, wypełnionej po brzegi dialogami fabule, mocno angażując gracza w losy bohaterów. Nie inaczej jest z 15 Days. Można zarzucać grze nie najwyższy poziom zagadek, można pisać, że nie jest przygodówką lecz filmem interaktywnym, ale jedno jest pewne ? dla wielu będzie to pozycja obowiązkowa, nad którą chcieliby spędzić nawet więcej niż tytułowe 15 dni.

Al Emmo and Lost Dutchman?s Mine

Data premiery światowej: wrzesień 2006

Niepozornie wyglądająca, ale niezwykle wciągająca przygodówka w starym, dobrym stylu. Grafika ma swój urok, choć trzeba uczciwie przyznać, że jest wykonana w standardach obowiązujących w połowie lat 90-tych ubiegłego wieku. Nie przeszkadza to jednak w dobrej zabawie. Gra jest przesiąknięta humorem i zawiera solidną dawkę grywalności. Al Emmo jest swego rodzaju podróżą w przeszłość, podczas której będziemy mogli sobie przypomnieć jak kiedyś wyglądały dobre przygodówki.

Alter Ego

4945692148_ca0c11b365_m.jpg

Data premiery światowej: marzec 2010

Twórcy Black Mirror, Nibiru I Reprobates postarali się o wypuszczenie na rynek kolejnej mrocznej przygodówki. Dobrze wiemy na co stać Czechów ? potrafią stworzyć ciekawą fabularnie grę, nadać jej bardzo dobrą oprawę audiowizualną, a wszystko to przyprawić solidnym dreszczykiem, zapewniającym nam przednią zabawę. Czy podobnie jest z Alter Ego? Chciałbym powiedzieć, że tak, ale?po lekturze dotychczasowych recenzji można mieć pewne obawy. Tym niemniej to w dalszym ciągu jedna z najbardziej oczekiwanych przeze mnie (i nie tylko przeze mnie) przygodówek.

Ankh 3

Data premiery światowej: listopad 2007

Kolejna seria gier przygodowych, w której nie możemy uczestniczyć od początku do końca. Pierwsze dwie części zostały nieźle przyjęte przez polskich graczy, jednak z niewiadomych (choć w tym biznesie niewiadome zazwyczaj równają się finansowym) przyczyn żaden z polskich dystrybutorów nie zdecydował się wydać Ankh 3. Szkoda, bo lekkich, wypełnionych humorem przygodówek nigdy za wiele.

A Quiet Weekend In Capri, Anacapri: The Dream

4945110269_f1d8a54723_m.jpg

Data premiery światowej: sierpień 2003, lipiec 2007

Dzięki pracy Guya i Silvio Savarese mamy możliwość poznać uroki przepięknej wyspy Capri, a jednocześnie przeżyć ciekawe i wymagające wysiłku umysłowego przygody. Za tło graficzne obu gier służą zdjęcia, co jest coraz rzadziej stosowanym rozwiązaniem, które jednak w tym przypadku sprawdza się doskonale. Zresztą, oprócz standardowej przygodówki, w której będziemy musieli zmagać się z wyzwaniami stawianymi przez autorów, będziemy mieli także dostęp do przewodnika po Capri, który pozwoli nam zwiedzić wyspę. Brzmi nieźle, prawda? Aha?prawie zapomniałem o najważniejszym - kiedy już będziecie spędzać weekend na Capri, nie zapomnijcie wysłać pocztówki do każdego z naszych dystrybutorów.

A Stroke od Fate

Data premiery światowej: luty 2009

Tematyka II wojny światowej jest często wykorzystywana w grach strategicznych. I nic dziwnego, wszak to worek bez dna, z którego można wyciągać nieskończenie wiele materiałów natury taktyczno-militarnej. Czy jednak wojenne realia nie mogą być podstawą przygodówki? Ano mogą, jednak o tym, że wykorzystanie ciekawego tematu nie gwarantuje sukcesu przekonali nas twórcy Undercover. Mimo, iż ich produkcja była wykonana przyzwoicie pod względem technicznym, to jednak zabrakło w niej klimatu drugiej wojny światowej. Cóż, jeśli nie ma się pomysłu na fabułę, to trudno liczyć na cuda. Jednak w branży gier jest jak na wojnie - przegrane bitwy przeplatają się ze spektakularnymi sukcesami, a niepowodzenia jednych, pozwalają wyciągnąć odpowiednie wnioski innym. Podobnie stało się z twórcami A Stroke of Fate, którzy nie popełnili błędu swoich poprzedników i nie poprzestali na przyklejeniu swojemu dziełu etykietki z napisem ?II wojna światowa?. Gra firmowana przez SPline Games posiada bardzo ciekawą fabułę, w której umieszczono postacie historyczne (Hitler, Himler, Goebbels, Muller), a cel jaki postawiono przed głównym bohaterem jest wreszcie niezwykle sugestywny ? jest nim bowiem dokonanie zamachu na osobę Adolfa Hitlera. Jak pamiętamy z historii, nie będziemy pierwszymi, którzy próbowali unicestwić wodza III rzeszy. Czy jednak nam jako pierwszym uda się tego dokonać ? Przekonamy się o tym podczas rozgrywki, oby tylko ten niezwykle ciekawy tytuł trafił do naszego kraju.

Aura 2: The Sacred Rings

4945107917_f9a5020f55_m.jpg

Data premiery światowej: maj 2007

Pierwsza część została wydana w naszym kraju przez CD Projekt i spodobała się większości fanów gier mystopodobnych. Od światowej premiery sequela minęły ponad trzy lata, a finałowa część trylogii już niedługo powinna pojawić się na półkach graczy. Miłośnicy tego rodzaju przygodówek mają powody do niepokoju, bo przez ostatnie dwa lata nie doczekali się żadnych nowości, które wypełniłyby lukę po serii Myst lub grach rzeszowskiego Detalionu. Teraz wprawdzie do cyfrowej dystrybucji trafiła czwarta część Rhem, ale szanse na to, by ktoś wydał ją w naszym kraju są niewielkie. Podobnie jest niestety z drugą i trzecią częścią Aury. CD Projekt nie wykazuje ostatnio większego zainteresowania przygodówkami, dlatego trudno o optymizm.

Bioscopia, Chemicus, Informaticus

4947983901_c92d6c4bdb_m.jpg

Data premiery światowej: październik 2001, październik 2001, grudzień 2002

Gry należące do serii edukacyjnych przygodówek, które bawiąc uczą, ale czynią to w bardziej konsekwentny sposób niż chociażby dzieła francuskiego Cryo. Tu trudno rozwiązać zagadki, nie korzystając z wiedzy zawartej w specjalnych encyklopediach. Na szczęście nie ma to negatywnego wpływu na grywalność, bowiem każdą z gier wykonano naprawdę starannie. Jest tu wszystko, co powinna mieć klasowa przygodówka ? dobra oprawa audiowizualna, ciekawie pomyślane i jednocześnie wymagające zagadki, a także intrygująca fabuła, którą chce się zgłębić do końca. Dzięki temu można dobrze się bawić i jednocześnie dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. W naszym kraju pojawił się jeden tytuł należący do omawianej serii ? jest nim Fizykus, który jednak był przedstawiany przez Play bardziej jako program edukacyjny niż przygodówka i może dlatego nie wzbudził zainteresowania graczy.

Black Sails: The Ghost Ship

Data premiery światowej: kwiecień 2010

Kolejna ciekawa gra twórców Ankh. Tym razem jest to bardziej mroczna przygodówka, wprawdzie niezbyt długa i nie posiadająca oszałamiającej oprawy graficznej, ale za to nadrabiająca swoje niedostatki wysoką dawką grywalności. Kassiopestka na łamach naszego forum nie szczędziła ciepłych słów pod adresem Black Sails. Myślę, że warto jej zaufać. Słyszycie dystrybutorzy? Zaufajcie osobie, która zna się na rzeczy i wydajcie Black Sails w naszym kraju. Halo! Czy ktoś mnie słyszy? Cisza?

Casebook (seria gier)

Data premiery światowej: 2008-2010

Cykl przygodowek fmv charakteryzujących się ciekawą intrygą, dobrą grą aktorską oraz nieźle wykonaną częścią grywalną, zawierającą liczne ciekawie pomyślane mini-gry. Seria liczy jak dotąd trzy części, obecnie trwają prace nad czwartą. Pierwszy epizod został wybrany przez redakcję Adventure Gamers najlepszą niezależną przygodówką 2008 roku.

Culpa Innata

4945110127_abeaa90c32_m.jpg

Data premiery światowej: październik 2007

Dobrych przygodówek utrzymanych w konwencji science-fiction jest jak na lekarstwo. Culpa Innata jest z pewnością jedną z najlepszych, jeśli nie najlepszą grą tego typu w XXI wieku. Co więcej, jest przykładem na to, że nawet słaba jak na współczesne standardy grafika nie musi zepsuć ogólnego wrażenia. Niestety, gra nie znalazła uznania w oczach naszych dystrybutorów, którzy zapewne wiedzę o przygodówkach czerpią jedynie z dostępnych w internecie screenów. Szkoda, bo CI zebrała bardzo pochlebne recenzje w specjalistycznych serwisach internetowych, będąc bez wątpienia jedną z najciekawszych gier przygodowych ostatnich lat.

Dark Fall: The Journal, Dark Fall: Lights Out

4945109295_7d25abaefc_m.jpg

Data premiery światowej: czerwiec 2002, sierpień 2004

Wszyscy cieszymy się, że najnowsza odsłona serii Dark Fall zostanie wydana w naszym kraju, jednak co z poprzednimi częściami? Nie jestem zwolennikiem rozpoczynania cyklu gier od środka lub końca. Może przy okazji premiery trzeciej części, warto byłoby wydać dwie poprzednie w jednym pudełku? Pomysł dobry, jednak czy możliwy do zrealizowania? Nie dla naszych wydawców. A może jednak? Wprawdzie zarówno The Journal jak i Lights Out nie zrobiły wielkiej furory, ale to z pewnością solidne pozycje w sam raz dla fanów mrocznych przygodówek.

Dead Mountaineer Hotel

Data premiery światowej: grudzień 2007

Rosyjska przygodówka oparta na twórczości braci Strugackich. Gracz wciela się w rolę inspektora, którego zadaniem jest wyjaśnienie tajemniczych zdarzeń, jakie mają miejsce w tytułowym hotelu. Siłą gry jest fabuła oraz klimat. Twórcy postanowili zapewnić nam nieco swobody, oferując nieliniowy model rozgrywki. Wszystko to sprawia, że chciałoby się jak najszybciej zacząć przygodę. Niestety, jak pewnie większość z was się domyśla, próżno szukać Dead Mountaineer Hotel w polskich sklepach.

Delaware St. John vol. 1 ? vol. 3

4948015303_e6db664a72_m.jpg

Data premiery światowej: czerwiec 2005, grudzień 2005, czerwiec 2007,

Seria mrocznych przygodówek, w których wcielamy się w młodego, posiadającego zdolności paranormalne detektywa zwanego Delaware St. John. Początkowo planowano stworzenie 10-częściowego cyklu, jednak sądząc po przesunięciach w dacie wydania części czwartej, można mieć wątpliwości, czy twórcom wystarczy cierpliwości, by zrealizować nakreślony wcześniej cel. W tej chwili pracują oni nad kolejną mroczną przygodówką ? Decay. Poza tym, wciąż jeszcze od czasu do czasu pojawia się temat kontynuacji innego dobrego, również nie wydanego u nas tytułu ? Inherent Evil.

Diamonds in the Rough

Data premiery światowej: marzec 2008

Archaiczna pod względem graficznym lecz bardzo ciekawa i w pewnym stopniu innowacyjna przygodówka. Co w niej takiego innowacyjnego? Przede wszystkim zagadki, które możemy rozwiązać nie tylko korzystając z typowych dla każdej gry przygodowej przedmiotów, ale i z?myśli bohatera, które są przechowywane na karteczkach umieszczonych w specjalnej zakładce. Pomysł to ciekawy i, co najważniejsze, dobrze sprawdza się w praktyce, nie tylko uatrakcyjniając rozgrywkę, ale czyniąc Diamonds In the Rough grą bardziej wymagającą. Docenili to także czytelnicy serwisu Adventure Gamers, wybierając tę produkcję najlepszą niezależną przygodówką 2008 roku.

Emerald City Confidential

4945111139_7b900b33b8_m.jpg

Data premiery światowej: luty 2009

Uroczo wyglądająca, ciekawa fabularnie i niezwykle wciągająca przygodówka. Jej istotnym mankamentem jest niski poziom trudności zagadek, co może zniechęcić co bardziej wymagających graczy. Mimo wszystko Emerald City Confidential jest grą wartą uwagi, zwłaszcza dla tych, którzy nie oceniają przygodówki przez pryzmat ilości i jakości występujących w niej łamigłówek.

Everlight: Power to the Elves

4945694162_146ac4454f_m.jpg

Data premiery światowej: wrzesień 2007

Ta urocza przygodówka zebrała wystarczająco wysokie oceny, by się nią bliżej zainteresować. Lekka fabuła jest tu okraszona niekoniecznie łatwymi zagadkami. Dzięki temu Everlight jest kolejną pozycją, która z pewnością zainteresuje wielbicieli ciekawych, fantastycznych światów, będąc jednocześnie dobrą odskocznią od gier o poważniejszej tematyce.

Ghost Pirates of Vooju Island

4945109939_468ceff270_m.jpg

Data premiery światowej: listopad 2009

Solidna przygodówka fantasy. Być może brakuje jej nieco błysku, który pozwoliłby jej rywalizować z ?Małpią wyspą? czy nawet The Book of Unwritten Tales, ale ładna grafika i niezłe recenzje zachęcają do gry. Podczas gdy twórcy pracują już nad sequelem, nam pozostaje czekać na pierwszą część.

Hotel

Data premiery światowej: maj 2010

Wciągająca przygodówka stworzona przez chorwackie studio Cateia Games. Szkoda tylko, że zalety w postaci ślicznej grafiki i ciekawej fabuły nie wznoszą gry ponad solidny poziom. Brakuje bardziej wymagających zagadek, które mogłyby wydłużyć czas rozgrywki. Kolejnym mankamentem są?bezgłośne dialogi. O przebiegu rozmów informują nas napisy. Takie rozwiązanie w grach komercyjnych stosowano często, ale?w ubiegłym wieku.

In Memoriam, In Memoriam II

4945691786_8333fb3cf3_m.jpg

Data premiery światowej: październik 2003, wrzesień 2006

Jedne z najbardziej niezwykłych przygodówek ostatnich lat. Aby je ukończyć trzeba mieć dostęp do Internetu, bo w trakcie rozgrywki przyjdzie nam przeglądać specjalne strony internetowe oraz nawet?odbierać emaile. Trudno powiedzieć czy wszystkie materiały potrzebne do gry nadal działają, stąd też szanse na pojawienie się polskiej wersji językowej którejkolwiek z części są bardzo nikłe. Szkoda, bo przy obecnym mocno jednorodnym rynku przygodówek przydałby się powiew świeżości, który pozwoliłby spojrzeć na nasz ulubiony gatunek z innej perspektywy.

Last Half of Darkness 1, 2, 3

Data premiery światowej: marzec 2005, czerwiec 2007, lipiec 2009

Seria mrocznych gier przygodowych, której każda kolejna odsłona stoi na coraz wyższym poziomie. To dobry prognostyk przed mającym się ukazać jeszcze w tym roku Last Half of Darkness: Serpent Moon. Powiem szczerze, że mam ogromny apetyt na zmierzenie się z ?Ostatnia połową ciemności?, choćby ze względu na solidną dawkę grozy jaka jest ponoć obecna w każdej z dotychczasowych części. Screeny przywodzą na myśl oldschoolowe filmowe straszaki, jak choćby Amityville i mam nadzieję, że klimat gier jest podobny.

Memento Mori

4945108967_3057030693_m.jpg

Data premiery światowej: październik 2008

Pod tym filozoficznym tytułem kryje się solidna przygodówka czeskiego studia Centauri Production. Do jej zalet należą ciekawa fabuła i piękna grafika, recenzenci chwalą również zakończenie, co samo w sobie jest godne uwagi, bo ten element jest bolączką większości gier przygodowych. Na drugim biegunie znalazły się zagadki, które nie należą do najtrudniejszych i najbardziej pomysłowych. Nie zmienia to jednak faktu, że Memento Mori znajduje się w ścisłej czołówce najbardziej oczekiwanych przeze mnie gier i bardzo bym się ucieszył, gdyby zainteresował się nią któryś z naszych wydawców.

Nancy Drew (seria gier)

Data premiery światowej: 1998-2010

Seria ewenement, czyli przygody młodej pani detektyw w 22 odsłonach. Początek cyklu datuje się na rok 1998, od tego czasu twórcy z żelazną konsekwencją wypuszczają na rynek dwie części rocznie. Gry to raczej przyjemne (choć często mroczne) przygodówki, zawierające różnego rodzaju mini-gierki. Trudno mówić o wielkiej rewelacji, ale też trzeba bić brawo autorom, bo potrafili utrzymać serię na co najmniej przyzwoitym poziomie przez 12 lat. W tej chwili powstaje remake pierwszej części przygód Nancy.

Nikopol

Data premiery światowej: wrzesień 2008

Wydawałoby się, że jeśli w tworzeniu gry bierze udział Benoit Sokal, to sukces jest murowany. Okazuje się, że niekoniecznie. Mimo ciekawej fabuły i dobrej grafiki Nikopol nie spełnił oczekiwań recenzentów, zbierając raczej przeciętne oceny.

Real Myst

4945109019_a940a46123_m.jpg

Data premiery światowej: listopad 2000

Remake pierwszej części Mysta, która była niegdyś najlepiej sprzedającą się grą komputerową w historii. Nie tknięto fabuły pierwowzoru, koncentrując się na zmianach w sferze grafiki (Real Myst jest grą w pełni trójwymiarową), a także dodając bonus w postaci nowego wieku. Mimo bardzo wysokich ocen w serwisach internetowych poświęconych przygodówkom, gra nie zyskała uznania w oczach rodzimych dystrybutorów.

Rhem, Rhem 2, Rhem 3

Data premiery światowej: październik 2002, czerwiec 2005, październik 2007

Seria gier mystopodobnych stworzona przez Knuta Müllera. Mimo niewielkich funduszy i niemal samodzielnej pracy, autorowi udało się stworzyć niezwykle wciągające, a do tego okraszone logicznymi i bardzo wymagającymi zagadkami, dzieło. Co prawda obok głosów zachwytu pojawiały się też negatywne opinie, jednak trudno o grę mystopodobną , która zbierałaby wyłącznie dobre recenzje. Ten rodzaj sztuki (nie, to nie nadużycie) trzeba po prostu czuć całym sobą, w innym wypadku nawet najlepsza gra tego nurtu nie przypadnie nam do gustu. Rhem to już uznana marka, jednak dla nas to wciąż mało znany tytuł. Czy będzie nam dane lepiej go poznać? Oby.

Rhiannon

4945693066_69a2379f8a_m.jpg

Data premiery światowej: październik 2008

Mroczna przygodówka oparta na mitologii walijskiej. Tytułowa Rhiannon jest młodą, 15-letnią dziewczyną, która po przeprowadzce do starej posiadłości Ty Pryderi zaczyna obserwować dziwne zjawiska. Wkrótce okazuje się, że jej pobyt w tym miejscu nie jest przypadkowy ? Rhiannon była w mitologii walijskiej niezwykłą postacią, która dzielnie znosiła cierpienie i niesprawiedliwość, natomiast Pryderi to imię jej syna, który został porwany niedługo po swoich narodzinach, a zwrócony matce dopiero po wielu latach. Czy dom jest nawiedzany przez złe moce, a świat mitów miesza się z rzeczywistością ? O tym przyjdzie nam się przekonać podczas rozgrywki. Fabuła prezentuje się bardzo ciekawie, choć chyba nie w pełni wykorzystano jej potencjał. Brakuje chociażby podkładu muzycznego, który wespół z ciekawą historią mógłby nadać grze niezwykłego klimatu. Mimo niedostatków otrzymujemy jednak solidny produkt, któremu warto poświęcić swój czas.

Riddle of the Sphinx, The Omega Stone

Data premiery światowej: listopad 2002, marzec 2003

Solidne przygodówki, w których będziemy musieli rozwiązać tytułową zagadkę Sfinxa oraz zetknąć się z tajemnicami skrywanymi przez skały ?Rosetta Stone? i ?Omega Stone? . W tym celu przyjdzie nam zwiedzić wiele ciekawych miejsc ? Egipt, piramidę Majów Chichen Itza, Wyspę Wielkanocną, Trójkąt Bermudzki, Atlantydę, Stonehenge. Obie części serii (a zwłaszcza pierwsza) zostały dobrze przyjęte przez graczy. Chwalono przede wszystkim ciekawie zaprojektowane, wymagające zagadki, a także dobre wykonanie audiowizualne oraz klimat. Nie obyło się także bez porównań do Mysta. Każdemu, kto chciałby odkryć tajemnice Sfinxa, polecam zaopatrzenie się w obcojęzyczne wersje gier. Trudno bowiem przypuszczać, by ktoś zdecydował się przenieść je na polski rynek po tylu latach od premiery.

Shadow of Destiny

4945111709_008483f04b_m.jpg

Data premiery światowej: listopad 2002

Niezwykle ciekawa fabularnie gra, która rozpoczyna się?śmiercią głównego bohatera. Jednak jak się okazuje, nawet śmierć nie jest nieodwracalna. Prowadzony przez nas Eike Kusch otrzymuje propozycję nie do odrzucenia ? może próbować zmienić swoje losy poprzez?odpowiednie manipulowanie przeszłością. Pewnie nie jestem jedynym, któremu w tym momencie przypomniał się film Efekt Motyla. Kto wie, być może autorzy filmowego scenariusza czerpali inspirację z Shadow of Destiny. W każdym razie wielka szkoda, że ten świetnie przyjęty przez fanów przygodówek tytuł nie doczekał się polskiego wydania. I pewnie tak już zostanie, bo od światowej premiery minęło prawie 8 lat.

Tales of Monkey Island, Wallace & Gromit?s: Grand Adventures, Sam & Max: Beyond Time and Space

Data premiery światowej: lipiec 2009, marzec 2009, grudzień 2009

Czy jest jakiś fan przygodówek, który nie słyszał o Małpiej Wyspie? Podobno jest takich dwóch. W każdym razie twórcy z Telltale Games, czy to się komuś podoba czy nie, wykorzystują popularność wszystkiego co się rusza, by przerobić to na swoją odcinkową papkę. I choć można się zastanawiać ile w tym wszystkim przemyślanej i dobrze wykonanej pracy, a ile umiejętności wykorzystania znanych i zgranych motywów, to jednak przygodówkowe seriale mają swoich zagorzałych zwolenników. Trudno przewidzieć jak długo klepanie wszystkiego według tego samego schematu (nie chodzi jedynie o wspomnianą odcinkowość, ale i o samo wykonanie) będzie przynosiło zadowalające twórców efekty, ale jeśli gry potrafią się sprzedać zagranicą, to byłoby dobrze, gdyby i polscy fani odcinkowej rozrywki mieli okazję się z nimi zapoznać.

The Abbey

4945107657_ebf791d750_m.jpg

Data premiery światowej: maj 2008

Kolejny niezwykły przypadek, którego nie powinno być na tej liście. Dlaczego? Dlatego, że omawiania gra była obecna w planie wydawniczym Nicolas Games przez ponad rok. Polską premierę przesuwano w nieskończoność ? aż w końcu wystawiono graczy do wiatru. Szkoda, bo The Abbey posiada ciekawą fabułę, jako żywo przypominającą słynne Imię Róży. Podobnie jak w dziele Umberto Eco, tak i tutaj w murach średniowiecznego opactwa dochodzi do serii tajemniczych zbrodni. Rozwiązanie zagadki będzie celem głównego bohatera i jego pomocnika. Fabuła nie jest jedyną zaletą The Abbey. Grafika robi bardzo korzystne wrażenie, a muzyka jest doskonale wkomponowana w klimat gry. Nie ustrzeżono się wad, jednak jaki produkt ich nie ma? Miejmy nadzieję, że nasi rodzimi dystrybutorzy szybko się zreflektują i pozwolą nam zgłębić tajemnice opactwa.

The Black Mirror II

Data premiery światowej: wrzesień 2009

Ta gra nie powinna się tu znaleźć. Jej obecność w niniejszym zestawieniu świadczy o ignorancji rodzimych dystrybutorów. Wciąż słyszymy te same regułki ? chcemy wydać BM II, robimy wszystko co w naszej mocy, rozmowy trwają?i cóż nam z tych rozmów? Kolejni gracze w akcie desperacji sięgają po niemiecko lub anglojęzyczne wersje gry. Należy pamiętać o tym, że Black Mirror osiągnął w Polsce dużą popularność, stając się tytułem wręcz kultowym. Co więcej, to właśnie dzięki tej grze powstało nasze forum. I nieważne, że spolszczenie stało na skandalicznie niskim poziomie. Black Mirror ma wystarczająco wiele zalet, by zepchnąć jedną, nawet poważną wadę na drugi plan. Kontynuacja zbiera równie dobre recenzje, będąc grą długą i wciągającą, a to dla wielu wystarczająca rekomendacja, by pójść do sklepu i wydać te kilkadziesiąt złociszy. Niestety, w obecnej sytuacji pieniądze wciąż muszą leżeć w skarbonce, w oczekiwaniu na łaskę wydawców.

The Book of Unwritten Tales

Data premiery światowej: marzec 2009

Przygodówka fantasy, która zrobiła prawdziwą furorę w niemieckojęzycznych mediach, zbierając niemal wyłącznie bardzo dobre oceny. Fabuła prezentuje się co najmniej zachęcająco. Archeolog Mortimer McGuffin odkrywa artefakt, który posiada niezwykłą moc ? ktokolwiek posiądzie go na własność, ten zawładnie całym światem. Podczas gdy armia cieni wysyła swoich najlepszych agentów, by przechwycili artefakt i odkryli jego tajemnice, trójka bohaterów znajduje się mimo woli w samym środku rozgrywających się wydarzeń. Autorom udało się wykreować przepiękny, baśniowy świat, pełen niezwykłych stworzeń. W trakcie rozgrywki będziemy mieli okazję wcielić się aż w cztery postacie ? będą nimi poszukiwacz przygód Nathaniel Bonnet, jego sympatyczny towarzysz Critter, elfka Ivodora Eleonora Clarissa oraz gnom Wilbur Wetterquarz. Ich przygody będą nie tylko interesujące, ale także pełne humoru. Mimo, iż od niemieckiej premiery gry minęło sporo czasu, to wersja anglojęzyczna ma się ukazać dopiero pod koniec tego roku. Miejmy nadzieję, że nasi rodzimi wydawcy pójdą po rozum do głowy i nie pozbawią nas smakowicie zapowiadającej się rozrywki.

The Cameron Files: The Secret at Loch Ness, The Cameron's Files: Pharaoh's Curse

4945695770_80d4dc5430_m.jpg

Data premiery światowej: styczeń 2002, październik 2002

Perypetie detektywa Camerona nie należą może do przygodówkowej ekstraklasy, ale sama ich tematyka jest na tyle ciekawa, że warto zwrócić na nie uwagę. Pierwsza część rozgrywa się zimą w posiadłości leżącej w pobliżu słynnego jeziora Loch Ness. Fabuła opiera się na szkockich wierzeniach i legendach, co nadaje grze klimatu. Niestety jakość wykonania nie jest już tak dobra, zawodzą również zagadki. Akcja drugiej części dzieje się w Egipcie. Tym razem twórcy dali się ponieść fantazji i postawili detektywa wobec zadania przywodzącego na myśl film ?The Mummy?. Oto mumia jednego z faraonów rozpływa się w powietrzu - jak się później okazuje została przywołana do życia mocą pradawnego rytuału. Nasz bohater będzie więc musiał wykazać się nie lada sprytem i odwagą, by podołać niebezpiecznemu zadaniu i znaleźć wyjście z niełatwej sytuacji. Cóż?fabuła nie jest już aż tak tajemnicza, jak w przypadku ?Sekretu w Loch Ness?, a zagadki są nieco zbyt łatwe, by przyciągnąć starych przygodówkowych wyjadaczy. Tym niemniej obie części prezentują przyzwoity poziom i z pewnością warto dać im szansę.

The Egyptian Prophecy: The Fate of Ramses

Data premiery światowej: marzec 2004

Trzecia odsłona serii gier, których akcja dzieje się w Egipcie. Rozpoczyna się w chwili, gdy wielki faraon Ramses II jest na łożu śmierci, co jest niemal równoznaczne z upadkiem jego kraju. Kiedy wydaje się, że wszystko jest już stracone, pojawia się promyk nadziei ? bóg RA obiecuje przedłużyć życie władcy Egiptu, jednak nie za darmo ? w zamian żąda wybudowania wspaniałej świątyni. Wkrótce na placu budowy dochodzi do dziwnych zdarzeń, które poważnie zagrażają wykonaniu planu. W tym momencie do akcji wkracza główna bohaterka Maya, która będzie musiała odkryć, co jest powodem problemów, dopilnować wzniesienia budowli na czas i w efekcie ocalić faraona. Fabuła nie jest może oryginalna ? podobną historię opowiada choćby Asterix i Kleopatra, jednak gra broni się jakością wykonania. Oprawa audiowizualna stoi na naprawdę wysokim poziomie. Twórcy postarali się również o zastosowanie ciekawego rozwiązania - oprócz standardowej rozgrywki przyjdzie nam wkroczyć wraz z bohaterką w świat snów, który wzbogaca grę, pozbawiając ją monotonii. W efekcie trzecia część serii została przyjęta lepiej od poprzedników, jednak w przeciwieństwie do Heliopolis Prophecy, nie znalazła uznania w oczach polskich dystrybutorów.

Yoomurjak?s Ring

4945696006_81c20ec4e3_m.jpg

Data premiery światowej: grudzień 2006

Węgierska przygodówka zrealizowana w technologii fmv jest jedną z najlepszych gier tego typu, jakie ukazały się w XXI wieku. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że konkurencji na tym polu nie miała praktycznie żadnej, bowiem popularne filmówki zniknęły niemal tak nagle, jak się pojawiły. Szkoda, bo ten podgatunek gier przygodowych ma spory potencjał, o czym świadczyła popularność takich tytułów jak Gabriel Knight II, Black Dahlia, Ripper, Phantasmagoria, 7th Guest czy seria Tex Murphy. Dziś przygodówki fmv pojawiają się z rzadka, choć ostatnimi czasy dzięki serii Casebook gracze znów mają okazję odbyć sentymentalną podróż w przeszłość i przypomnieć sobie jak to było w połowie lat 90-tych, gdy na ekranie można było podziwiać prawdziwych aktorów.

Inne warte wymienienia tytuły, które z różnych przyczyn nie trafiły do naszego kraju to m.in.: Mata Hari, Treasure Island, Clever and Smart: A Movie Adventure, Edna & Harvey: The Breakout, Full Pipe, Law & Order 1-4, Lifestream, Puzzle Agent, Phobos:1953, The Secrets of Alamut, Sunrise, Zelenghorm.

Podsumowanie:

Jest rzeczą oczywistą, że firmy zajmujące się dystrybucją gier w naszym kraju nie są organizacjami charytatywnymi i najważniejsze są dla nich ich własne korzyści finansowe. Gdyby jednak wykazali się odrobiną dobrej woli, to połowa tytułów zaprezentowanych w powyższym zestawieniu ukazałaby się w Polsce. Stało się inaczej, a może być jeszcze gorzej, bo analizy planów wydawniczych z każdym kolejnym miesiącem przynoszą coraz mniej nowości. Czy w Polsce jest tak niewielu fanów przygodówek, że nie opłaca się zawracać sobie nimi głowy? A może przyczyny nikłego zainteresowania dystrybutorów naszym ulubionym gatunkiem gier są inne? Miejmy nadzieję, że najbliższy czas przyniesie zmianę trendu wydawniczego i przestaniemy narzekać. Zamiast tego będziemy mogli grać do woli.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...