Skocz do zawartości

Atton Rant

  • wpisy
    12
  • komentarzy
    135
  • wyświetleń
    12219

"Ale głupi ci Rzymianie", czyli krótka rozprawka o nadchodzących dla gamingu czasach


AttonRandom

1752 wyświetleń

Bad_b996ac_501106.jpeg

Nadchodzi kolejna generacja konsol, a wraz z nią sporo tytułów, dwa z nich zaś już teraz budzą kontrowersje i zbierają cięgi. Jest bijatyka Killer Instinct, z której się wszyscy śmieją, bo niby jest F2P, ale dostępna jest tylko jedna postać, a resztę trzeba kupić, za 5 dolców jedną lub za 20 dolców wszystkie (nie wiem, nie interesuję się, zarobiony jestem, więc nie jest to info pewne).

Ale łeż to! Jest problem niejako bardziej palący, a mianowicie Ryse: Son of Rome od Cryteka. Nie to, że wraz z jego premierą nastąpi zagłada gamingu jako takiego, ale wiąże się z nim sporo kontrowersji i tutaj przejdziemy do sedna tegoż tekstu.

Zacznijmy od wpisu na Kotaku, gdzie autor nazwał Ryse ?najbardziej frustrującą grą na E3?. Frustrującą, bo... nie da się w niej sfrustrować! Chodzi o ten dziwny trend wśród developerów, którzy tworzą gry coraz prostsze. Ryse wygląda wyjątkowo zabawnie, gdy człowiek źle wykonuje kombinacje kombosów (czyli po prostu QTE nie wychodzą), ba, nic nie robi ? a i tak wygrywa! A dlaczego? Bo ,,gracz zmęczony po całym dniu pracy nie chce się frustrować?.

Nie wiem jak wy, ale ja gdybym był zmęczony, to pewnie bym siły na granie nie miał. A gdybym miał siłę i ochotę sobie pograć, to chciałbym spożytkować to na coś wartościowego, co mi tego czasu nie zmarnuje. A zamiast ?grać? w takiego Ryse równie dobrze można obejrzeć jakiegoś blockbustera. Bo w nim ci dobrzy i tak wygrywają (co śmieszniejsze, trudów przygody i kłód rzuconych pod nogi mają więcej niż syn Rzymu).

Ale pojawili się też obrońcy Ryse, którzy bronią produkcji Crytek przed obelgami dziennikarzy i graczy głosząc, iż nie powinniśmy jej skreślać, póki nie zagramy. Ale przecież zadaniem ?wideło gejm żurnalistów? jest być przyjacielem gracza, doradcą przy półce z zakupami, ?odsiewcą chwastów? i wykrywaczem chłamu! Jeżeli zaś Ryse zapowiada się na spektakularną klapę, to po co dawać niepotrzebnie nadzieję na jakiekolwiek zalety takiej wysokobudżetowej szmiry? Oto namiary na autora wpisu, jeśli kupicie grę, bo ?trzeba zagrać przed oceną? (demka pewnie wydawca nie przewidzi...) i się rozczarujecie, to wiecie kogo nagabywać o zwrot pieniędzy1.

003_01_sm.jpg

Tak widzę

A Ryse w tej chwili zapowiada się na grę śmieszną i pocieszną. Jest bardzo ładne i ma klimacik skądinąd sympatyczny, ale nie jest niczym innym jak tylko pseudo-interaktywnym filmem kpiącym sobie z graczy w żywe oczy i sugerującym, żeśmy wszyscy zapracowani i nie powinniśmy się wysilać lub frustrować (poza tym przecież tatusiowie urobieni po pachy nie stanowią 100% pykającej w gierki braci) niepotrzebnie. QTE uważam za nie tyle niepotrzebne, co wręcz urągające graczom i psujące zabawę, a Ryse to przykład gry, w której dominacja tegoż ?elementu? psuje ją doszczętnie.

A kiedyś slashery* dobrze się ludziom kojarzyły i chyba nikt nie rymował ?slasher, czyli button masher?. Chciałbym, żeby to było takie Die by the Sword czy Severance: Blade of Darkness w klimatach starożytnego Rzymu. Nawet jeśli ja bym z tego dobrodziejstwa nie skorzystał, to na pewno byłoby wielu, których by taka produkcja wielce uradowała.

Ale bardzo chłodne przed-premierowe przyjęcie Ryse napawa mnie nadzieją, że może w końcu te dzisiejsze trendy wreszcie zostaną wyśmiane tak, jak na to zasługują, a może i bardziej, a my wszyscy dostaniemy to, co dostać powinniśmy.

I pomyśleć, że w latach 90. jakoś graczom ?frustracja? i ?ogromna złożoność? nie przeszkadzały.

Zapraszam do dyskusji.

* Chodzi mi o współczesne slashery ogólnie, a nie Ryse, które uważam raczej za interaktywny film. Ale slasherem też można nazwać - takim prymitywnym, maksymalnie odmóżdżonym przedstawicielem gier, które skupiają się na riezaniu żelastwem przeróżnym zastępów wrogów.

1 No chyba, że faktycznie cud się stanie i gra będzie fajna, ale na to się nadal nie zapowiada.

29 komentarzy


Rekomendowane komentarze



Jest bijatyka Killing Floor

*Jago robi ultra combo na autorze*

Jest bardzo ładne i ma klimacik skądinąd sympatyczny

Rzymianie i barbarzyńcy wypruwający sobie flaki, palący i gwałcący to "sympatyczny" klimat?

A kiedyś slashery dobrze się ludziom kojarzyły

Jak Ryse to jest slasher to Saints Row IV jest symulatorem bycia prezydentem. Ta gra to nic innego jak Call of Duty z mieczami.

Link do komentarza
Chciałbym, żeby to było takie Die by the Sword czy Severance: Blade of Darkness

Ale nikt ich slasherami nie nazywał, brachu. Severance to było po prostu (brutalnym) TPP z elementami RPG, już nie pamiętam, jak Die było określane za swoich czasów, już prędzej hack'n'slashem, w każdym razie niewiele więcej w nich slashera, niż w Gothicu. A z drugiej strony już w tamtych czasach IIRC wychodziły chociażby ultrabezmózgie (i za to je kochamy!) jatki spod znaku Dynasty Warriors.

Link do komentarza

Slasher, bo gra polega przecież na walce w zwarciu z wrogami.

Wtedy może nie, ale to IMHO slashery pierwszej wody - to nie jest przecież określenie obraźliwe, jak kiedyś space opera chociażby. I nie zmienia to faktu, że obie gry miały systemy walki naprawdę rozbudowane i realistyczne.

Die by the Sword na pewno nie było określane hack'n'slashem, gra zaś obraca się przecież wokół bardzo realistycznych i trudnych (a przy tym brutalnych) pojedynków na miecze.

Rzymianie i barbarzyńcy wypruwający sobie flaki, palący i gwałcący to "sympatyczny" klimat?

Czy są tam sceny teabaggingu w multi?

Link do komentarza

A czy w Ryse będą związane z tym Q... albo nieważne, lepiej tego tematu nie drążyć.

Las w jednym z najświeższych filmików wyglądał bardzo ładnie i głównie do tego odnosiłem się, jeśli chodzi o "sympatyczny" klimat. Poza tym kiedyś gracze uwielbiali takie Doomy, Mortal Kombaty, Bloody i inne gry z ciężkim, brutalnym klimatem i nikomu nie przyszło do głowy na to narzekać. Ech, ta dzisiejsza młodzież...

:P

Link do komentarza
Slasher, bo gra polega przecież na walce w zwarciu z wrogami.

Więc symulatory MMA czy RPGi akcji to też slashery?

O ja biedna, myślałam, że slasher to Devil May Cry, God of War czy inne Dynasty Warriors...

Link do komentarza

Walce w zwarciu bronią białą, uściślijmy.

W action RPG może być broń palna, a poza tym w nich chodzi o coś innego.

Analogicznie na strzelanki mówi się shootery, a jakoś nikt nikogo za to nie bije.

Link do komentarza
kiedyś gracze uwielbiali takie Doomy, Mortal Kombaty, Bloody i inne gry z ciężkim, brutalnym klimatem i nikomu nie przyszło do głowy

Czyli jeśli ja lubię Revengeance to automatycznie ta gra ma przyjemny klimat? W tym momencie, w którym wywołano wojnę w małym państwie afrykańskim żeby na niej zarobić, czy kiedy porywano bezdomne dzieci żeby je szkolić na żołnierzy?

Walce w zwarciu bronią białą, uściślijmy.

Mam na prawdę wyjaśniać na ilu poziomach stwierdzenia "slasherem jest gra, w której walczysz w zwarciu bronią białą" jest błędne?

Link do komentarza

Podane przeze mnie przykłady to taki mrok z przymrużeniem oka, dziś już raczej uroczo kiczowaty i nikt się o to nie oburzał, przynajmniej nikt z graczy.

Nie gadamy też o grach "dramatycznych" i próbujących poruszać graczy. Wojna to wojna i nic dziwnego, że bitka między Rzymianami i barbarzyńcami będzie brutalna.

I na pewno nie pisałem czegoś takiego, że lubienie gry oznacza, że klimat jest przyjemny. Chodziło mi tylko o to, że w Ryse las jest ładny, a tej gry wcale nie lubię. wink_prosty.gif

Link do komentarza
Mam na prawdę wyjaśniać na ilu poziomach stwierdzenia "slasherem jest gra, w której walczysz w zwarciu bronią białą" jest błędne?

Tak, poproszę.

Dla mnie slasher to gra skupiająca się na ciachaniu wrogów różnym żelastwem, bo niby czym innym ma być?

Link do komentarza

Wiedźmin, Gothic, Elder Scrollsy nie skupiają się na ciachaniu żelastwem, jest to jedna ze składowych gry.

Dark Messiah o ile dobrze kojarzę akurat slasherem jest, bo tam położono nacisk na system walki, ciachanie orków i różne wygibasy z mieczem - a przynajmniej jeśli się gra tamtejszym odpowiednikiem wojownika.

Proszę o podanie Twojej definicji slashera, bo póki co wyłącznie próbujecie mnie ośmieszyć podając losowe gry zawierające ciachanie mieczem, a to jest przykre, zwłaszcza jak jest się tu nowym sad_prosty.gif.

Link do komentarza

Nie ja nazwałem Killer Instinct Killing Floorem ale ok.

Slasher to gra, w której masz jakieś combosy, zróżnicowanych wrogów, różnorodne bronie, może zagadki logiczne i etapy platformowe, finishery, i przede wszystkim widok z trzeciej osoby. Dark Messiah i Ryse to action FPP, przy czym Ryse to w zasadzie oskryptowany FPS, do którego ktoś wsadził miecz zamiast karabinu i pomyślał, żeby uwalić ilość QTE zdolną zawstydzić Heavy Rain. Skończyłem Dark Messiah jako wojownik i to na pewno nie jest slasher.

Link do komentarza
Jest bijatyka Killing Floor Killer Instinct

Jeżeli o QTE chodzi to dobrym przykładem jak nie należy ich robić jest chociażby Ace Combat: Assult Horizon gdzie na około 30 QTE występujących w ciągu gry ominięcie/niewykonanie tylko 4 pociągało za sobą jakiekolwiek konsekwencje.

Link do komentarza

Nie ja nazwałem Killer Instinct Killing Floorem ale ok.

Trzeba było od razu prosto mi w twarz powiedzieć "rąbnąłeś się przy tytule gry". Przejęzyczenie po prostu i nie ma co z tego sensacji robić.

Zagadki logiczne, etapy platformowe i widok z trzeciej osoby mogą być elementami dowolnej gry action-adventure, więc radzę ograniczyć definicję do takich elementów, które są właściwe WYŁĄCZNIE slasherom.

Obejrzałem ten filmik, żeby się upewnić i Ryse jest zaprezentowane w TPP.

Link do komentarza

Jeżeli o QTE chodzi to dobrym przykładem jak nie należy ich robić jest chociażby Ace Combat: Assult Horizon gdzie na około 30 QTE występujących w ciągu gry ominięcie/niewykonanie tylko 4 pociągało za sobą jakiekolwiek konsekwencje.

Ja się zastanawiam po co w tej grze są w ogóle jakiekolwiek QTE. Pomijając fakt, że one są zbędne w jakichkolwiek grach...

Link do komentarza
Zagadki logiczne, etapy platformowe i widok z trzeciej osoby mogą być elementami dowolnej gry action-adventure, więc radzę ograniczyć definicję do takich elementów, które są właściwe WYŁĄCZNIE slasherom.

Tu nie chodzi o to, który element jest wyłącznie dla slasherów. W dzisiejszych czasach systemy rozwoju postaci jak w RPG są dodawane do FPS'ów. Tu chodzi o to jak dany element jest rozwinięty. Co nie zmiana postaci rzeczy, że Ryse nie jest slasherem, to zwykłe action TPP. Jasne, że mogą tam być combosy czy cokolwiek, ale nie uczyni go to slasherem. Bo to wciąż oskryptowane Call of Duty z mieczem i toną QTE.

  • Upvote 1
Link do komentarza

Nie widzę w tym żadnego "Call of Duty", to po prostu gra robiona wg dzisiejszych standardów. Gra polega na szlachtowaniu wrogów i tyle, chociaż ja to akurat uważam za interaktywny film.

Nie chodziło mi o to, że Ryse to slasher, pisałem, że slashery zdają się ludziom kojarzyć głównie z losowym tłuczeniem w klawisze - to był taki losowy wtręt, my bad. Chodziło mi natomiast o to, żeby z Ryse był "slasher" a la Die by the Sword, ale i teraz jakoś nie widzę w odmawianiu mu takiej metki, przynajmniej we współczesnym rozumieniu, bo tutaj wyłącznie szlachtuje się wrogów. Jaka niby jest różnica w nazwaniu tego action TPP?

Rozwój postaci realizowany zazwyczaj jako "expienie" nie oznacza, że są to "elementy RPG". Jest to po prostu mechanika rozwoju postaci, która najczęściej występuje w RPG. To tak jak powiedzieć, że Tyrian 2000 zawiera elementy gier ekonomicznych, bo jest tam sprzedawanie i kupowanie różnych rzeczy.

Link do komentarza
Dla mnie slasher to gra skupiająca się na ciachaniu wrogów różnym żelastwem, bo niby czym innym ma być?

Moim zdaniem nie tyle na ciachaniu, ile na odcinaniu...

Szkoda Ryse. QTE wyglądają na marnowanie potencjału jaki ta gra może mieć. Inna sprawa, że symulator do walki w zwarciu wymagałby czegoś w stylu kombinacji technologii Oculus Rift z Kinectem i jakąś wielokierunkową bieżnią. Wtedy by się grało i wyrabiało formę.

Link do komentarza

Mi nie szkoda. O ile jestem wrogiem "gier" Quantic Dream i współczesnego Telltale, które już nawet nie udaje, że robi przygodówki, tak uważam, że te ich interaktywne filmy mają dużo więcej sensu i są cokolwiek bardziej przemyślane.

Ryse natomiast niby jest sobie takim prymitywnym ciachaczem, ale w istocie okazuje się, że to taki film, gdzie musimy trzymać wciśnięty klawisz PLAY, żeby leciał dalej...

I takim symulatorem walki w zwarciu jest wielokrotnie przywoływane przeze mnie Die by the Sword. Po przemyśleniu sprawy nie będę tej gry nazywał slasherem, bo to chyba wciąż unikat na skalę całej branży ze swoim niezwykle rozbudowanym i bądź co bądź oryginalnym systemem sterowania. Takiej gry gracze by chcieli, a dzisiaj dałoby się pewne rzeczy zrobić wygodniejsze i bardziej intuicyjne.

Link do komentarza

Ja się zastanawiam po co w tej grze są w ogóle jakiekolwiek QTE. Pomijając fakt, że one są zbędne w jakichkolwiek grach...

Cała mechanika rozgrywki w Ryse bazuje na QTE. Mnie bardziej zastanawia po co wogóle Crytek robi tą gre.

  • Upvote 1
Link do komentarza
Mi nie szkoda. O ile jestem wrogiem "gier" Quantic Dream i współczesnego Telltale, które już nawet nie udaje, że robi przygodówki, tak uważam, że te ich interaktywne filmy mają dużo więcej sensu i są cokolwiek bardziej przemyślane.

Nie rozumiesz. Materiał na grę był dobry (nawiasem mówiąc, dobrze byłoby dorzucić rozczłonkowywanie przeciwników) i miał potencjał. Szwankuje wykonanie, które sprowadza walkę w zwarciu do QTE.

I takim symulatorem walki w zwarciu jest wielokrotnie przywoływane przeze mnie Die by the Sword. Po przemyśleniu sprawy nie będę tej gry nazywał slasherem, bo to chyba wciąż unikat na skalę całej branży ze swoim niezwykle rozbudowanym i bądź co bądź oryginalnym systemem sterowania.

Jest więcej slasherów czy symulatorów walki w zwarciu i Die by the Sword nie jest ostatnim czy jedynym mającym oryginalny system sterowania.

Link do komentarza

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...